Pienten lasten vanhemmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tätiMonika
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tätiMonika

Vieras
Mulla on parin päivän päästä elämäni ensimmäinen vanhempainilta tarhatätinä.Hoidokkina ovat 9kk-18kk, yhteensä 4 lasta. Olen vasta tarhassa aloittanut ja en siksi tunne lapsia vielä kunnolla. nyt mun pitäisi kuitenkin vanhemmille kertoa "toimintasuunnitelmani" jouluun asti, että mitä opitaan ja touhutaan. Mitä te pienten lasten vanhemmat joiden alle 2-veet ovat päivähoidossa, toivoisitte lastenne tarhassa tekevän? Mitä odotatte eniten tarhatädiltä?

Mä vastaan teoreettisesti, sillä lapseni osuu tuohon ikähaarukkaan muttei ole hoidossa.

Toivoisin saavani varmuuden siitä että hänet huomioidaan yksilönä eikä "vauvalaumana". JA toivoisin saavani jotain esimerkkejä kuulla siitä, miten hänen tarpeensa kuunnellaan ja otetaan huomioon vaikkei hän osaa vielä puhua.

Noista asioista olisin huolissani

Kiitos kommenteista, lisääkin saa laittaa. Olen samaa mieltä asioista joita olette maininneet. Tärkeintä on ymmärtää eri-ikäisten lasten kehitystarpeet ja pyrkiä vastaamaan niihin. Juuri tämän vuoksi esimieheltäni saamani kehotus kertoa lasten vanhemmille että "mitä touhuamme" tuntuu hankalalta. Taaperot kehittyvät nopeaan ja kukin eri tahdissa. On vaikeampi keksiä yhteistä tekemistä kuin esim 4-v ryhmässä. Mutta enköhän minä tuosta illasta selviä :)

Hyvää perushoitoa,syliä ja lohdutusta tarvittaessa ja turvallisen ilmapiirin -siinä ne tärkeimmät toiveeni! Ja luotettavat tarhatädit,joille voin jättää lapseni turvallisin mielin.Hyvä mieli tulee jo siitä kun hoitaja aina oma-alotteisesti kertoo miten päivä on mennyt -miten on syöty ja nukuttu,koska näin pieni ei itse osaa vielä asioita kertoa.Ja tietty tärkeää on myös se,että jokaiseen lapseen suhtauduttaisiin yksilönä ja omana pikku persoonanaan.Tottakai kaikki virikkeet ym. on kivoja,mutta mitään ihmeellisiä TOIMINTATUOKIOTA en vielä näin pienille osaa kaivata -laulut ja lorut ja leikit vielä riittävät ja kivat tädit,jotka osaavat hupsutella ja silminnähden tykkäävät työstään! Onnea ekaan vanhempainiltaasi!

älä otsa stressiä. sulla on tosi pieni ryhmä, miten voikin olla ?! Esim. koulussa vain pieni osa vanhemmista on kiinnostunut siitä opetussuunnitelmasta. Enemmän niitä kiinnostaa omaan lapseen liittyvät yksittäistapaukset ja mahdolliset luokkaretket.

Mulla yksi 3v. päiväkodissa enkä mitään ihmeellistä odota. Enemmän tuntuvat tekevän kuin kotona tekisin. Noin pieneltä kuin sun ryhmäläiset en tosiaan odottais muuta kuin huolenpitoa ja mielellään tyytyväistä mieltä.

Siinä onkin työsarkaa, kun moni tuon ikäinen ei edes kävele.

Noin pieni tarvitsee vain hyvä perushoitoa ja syliä, siinä onkin tekemistä, kun kaikki neljä haluavat yhtäaikaa syliin. Onnea työhön, pisä hyvää huolta joidenkin aarteista :)

Mulle olis tärkeintä se että lapsi saisi syliä, turvaa, ja ymmärrystä. Eikä sitä huudattetaisi eikä pakotettaisi mihinkään.

Mitään toimintasuunnitelmaa eikä virikettä tuon ikäinen tarvi.
Kunhan pidettäis mahdollisimman hyvänä sen aikaa kun vanhemmat ovat poissa.

Yhteistyössä