Pienituloiset, paljonko asuntolainaa?

• Viestiketjun aloittaja Evetsu
  • Ensimmäinen viesti
Evetsu
Miten pienillä tuloilla olette saaneet/tohtineet ottaa asuntolainaa? Entäpä kuinka paljon lainaa otitte ja miten suurella kuukausierällä maksatte sitä pois?

Mietin olisko meidän ihan mahdotonta rakentaa omaa, vai tyydytäänkö vaan ostamaan se vanha talo tuolta hornantuutista... Vuokralla olo saa nimittäin nyt riittää!

pankin orja
No meillä on nettotulot n.4000e ja lainaa on 180 000 kk-lyhennys n. 1050 (korko+lyh siis). Yli 200 000 lainaa ei haluttu todellakaan ottaa ja siksi ostettiin rivarikämppä (pääkaupunkiseutu).

meillä
Meidän bruttotulot tällä hetkellä 4500? (vain mies palkkatyössä, minä opiskelen) ja okt-laina lyhenee vajaat 800?/kk.
Lainaa otettiin 7v sitten 500 000mk (~85 000?), mutta lainaa on otettu myöhemmin remppoja varten. Nykyinen summa noin 120 000?.

Jojo
Joo.
Niin mekin ajateltiin, että vuokranmaksu saa riittää ja ostettiin talo n.2vuotta sitten.
Ja tämän ajan kokemuksella voin kertoa, ettei kovin pienillä tuloilla kannata lähteä hirveää lainaa ottamaan, ja ei kai sitä kovin helposti saakaan, korot ovat nimittäin aivan järkyttävät!

Meillä siis tälläinen tilanne, mies töissä, tienaa n.2000e kk. Minä saan surkeaa kotihoidontukea, ja tämän vuoksi maksamme mahdollisimman pientä lyhennystä 120 000 euron lainastamme.
Lyhennys on n.600e kuussa, arvatkaapa paljon menee lyhennykseen ja paljon korkoihin...
40e lyhennystä, loput korkoja!! Siis ihan törkeetä! Mut jos lyhennys olisi esim. 1000e niin silloin korkojen ja lyhennyksen suhde olisi jo aivan erilainen,
Että eipä auta kuin laittaa meidän 11kk poika mahdollisimman pian hoitoon, ja lähteä töihin, jotta saadaan lyhennyserää vähän suuremmaksi =)

Samat mietteet meilläkin. Teimme jopa vertailuja eri pankkien kanssa. ja pistää mietityttämään tässä esimerkki: jos lyhennät lainaa 600e on sinun maksettava korkoa 800e kuukaudessa maksaisit 1400e pankille näin alussa tasaerinä toki korko tippuu koko ajan ja lyhennys suurenee . tämä on vaan esimerkki... älä menetä toivoa, ei mekään uskotaan unelmiin ja luotetaan siihen että pienillä tuloillakin päästään omaan tupaan ja omaan lupaan :heart:

meillä
Alkuperäinen kirjoittaja Villi viisikko:
Alkuperäinen kirjoittaja Mejan:
täälähän on kaikilla nettotulot pitkälle yli 3000e/kk.. :LOL: oottepa tosi pienituloisia, kuinka selviätte elämästänne :hug:
Eiköhän siinä perhekokokin merkkaa, ja sitähän ei kysytty.
Meillä ei himpun yli 3000?:n nettotuloilla juuri juhlita kun lapsia on 5 :D
ja meillä lapsia on 3. Että kyllä lähes kaikki mikä tulee niin myös menee.

me
täälähän on kaikilla nettotulot pitkälle yli 3000e/kk.. :LOL: oottepa tosi pienituloisia, kuinka selviätte elämästänne :hug:

niin ja meillä lapsia 3 ja neljäs syntymässä kohta puoliin.. eli yhteensä 6 henkeä kohta..

No mä olen oikeasti pienituloinen, eli tulot on kotihoidontuki, asumistuki, elarit ja lapsilisät. Lainan otin silloin kun olin vielä töissä, erottiin miehen kanssa, ja sain heti sen jälkeen tietää odottavani toista lasta. Lainaa oli alunperin 2 vuotta sitten 75000 euroa, ostin kerrostalokolmion ja remontoin sen täysin "omalla rahalla" eli sillä käteisellä mitä sain kun luovuttiin asumisoikeusasunnosta. Kuukausilyhennys 380 euroa josta n. 100 e lyhennystä ja 280 e koron osuutta. Pikkuhiljaa lyhenee, äippälomalla (iso päiväraha) lyhensin rivakampaan tahtiin ja nyt sitten tuolla minimierällä. Sitten kun töihin palaan, nostan erää taas vaikka satasella tai kahdella.

vieras
Minä olen nyt kotihoidon tuella ja miehellä jää käteen n. 2200e/kk. Lainaa meillä on jäljellä 135 000 ja kuukausierä jotain 800. Mutta lisäksi meillä on taloyhtiön remonttilainaa 40 000 ja sitä lyhennetään tuohon päälle n. 250 euroa kuussa. Ja sitten autolaina 400e/kk.

APUA
Alkuperäinen kirjoittaja Kevätaurinko:
Alkuperäinen kirjoittaja APUA:
voisiko joku kertoa, miten tuo koron osuus voi olla noin iso noissa lainoissa? oon aina luullut, että korko on n. viisi prosenttia?
Meillä on ainakin alle 5% tällä hetkellä.
Sitä minäkin? Mutta esim. Sanna 80 kertoi näin: "Kuukausilyhennys 380 euroa josta n. 100 e lyhennystä ja 280 e koron osuutta." En epäile etteikö oo totta, mutta mistä johtuu että joillakin korko on noin järjettömän iso? help=)

voisiko joku kertoa, miten tuo koron osuus voi olla noin iso noissa lainoissa? oon aina luullut, että korko on n. viisi prosenttia?
No koron osuushan on alussa iso ja loppua kohti tasapaino muuttuu lyhennyksen hyväksi,koska korko lasketaan lainan pääomalle, eikä kuukausierän suuruudelle. Korkoprosentti voi olla siis vaikka sen 5. Mutta se on alussa 5 prosenttia 180 000 eurosta per jokainen laina-ajan vuosi.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kevätaurinko:
Meillä on ainakin alle 5% tällä hetkellä.
Sitä minäkin? Mutta esim. Sanna 80 kertoi näin: "Kuukausilyhennys 380 euroa josta n. 100 e lyhennystä ja 280 e koron osuutta." En epäile etteikö oo totta, mutta mistä johtuu että joillakin korko on noin järjettömän iso? help=)
Aluksi maksetaan enemmän korkoa, loppua kohti se kääntyy toisinpäin.

..
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olen nyt kotihoidon tuella ja miehellä jää käteen n. 2200e/kk. Lainaa meillä on jäljellä 135 000 ja kuukausierä jotain 800. Mutta lisäksi meillä on taloyhtiön remonttilainaa 40 000 ja sitä lyhennetään tuohon päälle n. 250 euroa kuussa. Ja sitten autolaina 400e/kk.
mikä tämmönen remppalaina on? tyhmä kysyy..

Evetsu
Älä muuta sano =D Paljonkohan suurituloisilla sitten on lainaa....miljoonia? Eiku sii ne ei varmaan sitte tarvii ollenkaa!

Alkuperäinen kirjoittaja Piipi:
No koron osuushan on alussa iso ja loppua kohti tasapaino muuttuu lyhennyksen hyväksi,koska korko lasketaan lainan pääomalle, eikä kuukausierän suuruudelle. Korkoprosentti voi olla siis vaikka sen 5. Mutta se on alussa 5 prosenttia 180 000 eurosta per jokainen laina-ajan vuosi.
Mä ihmettelin tätä myös! Mutta jos käyttää lainalaskuria, ja laittaa siihen esim. lainan suuruudeksi 109 000e, laina-ajaksi 30 vuotta, niin kuukausierän suuruus on 587 euroa jos korko on reilut 5%?

Yhteistyössä