Pienituloiset, joulu tulla jollottaa kolmen kuukauden päästä. Laittakaa rahaa jemmaan jo!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja muistutus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
voi jumalauta minä työtön 3 lapsen yksinhuoltaja saan toimeentulotukea 9 euroa siis YHDEKSÄN EUROA kuukaudessa!!!!Tulot minulla reipas 600 e työmarkkinatukea ja lapsilisät+ kelan minimielarit.Jos jallakin tulee noin paljon toimeentulotukea niin sillon on jotaki kusetettu siellä tai sitten asutaan lähes ilmaiseksi.Missä vitun kuvitelmissa te elätte että toimeentulotuesta vielä säästöön jäisi?

voi jumalauta minä työtön 3 lapsen yksinhuoltaja saan toimeentulotukea 9 euroa siis YHDEKSÄN EUROA kuukaudessa!!!!Tulot minulla reipas 600 e työmarkkinatukea ja lapsilisät+ kelan minimielarit.Jos jallakin tulee noin paljon toimeentulotukea niin sillon on jotaki kusetettu siellä tai sitten asutaan lähes ilmaiseksi.Missä vitun kuvitelmissa te elätte että toimeentulotuesta vielä säästöön jäisi?
Hold your horses! Mulle tulee rahaa ihan vaan syleksimällä kattoon :D
spit.gif

Entäs asumistuki?

Paljonko maksat vuokraa?

[QUOTE="vieras";28987140]Miksihän sinä saat veronpalautusta jos olet täysipäiväinen opiskelija, paljonko saat palautusta? :)[/QUOTE]

Aika todella moni täysipäiväinen opiskelija käy samalla töissä, ainakin täällä Helsingissä. Puhumattakaan nyt sitten kesätöistä. Itse tein useampaan paikkaan töitä ja osaan sivutuloverokortilla. Maksoin siis ihan liikaa veroja ja saankin useamman satasen veronpalautusta.

Me on osallistuttu keräilykampanjoihin sekä muihin kampanjoihin joista saa ilmaisen kaupan päällisen. Hookoon:n kamppiksesta tullut Pentikin paistinlastoja ja nyt ostin pesuainetta(tai ostin enemmän kerralla niin sai noita useamman ja meneehän ne pesuaineet ja kivempi ostaa kun saa muutakin kuin pesuaineen) cittarista jonka mukaan sai Pentikin tuikkulyhdyn. Mummot ja isomummo saavat näitä sitten lahjaksi. Aiempina vuosina olen liittynyt noihin joihinkin kerhoihin joissa ostovelvoitetta ja pienellä summalla saanut cd:n dvd:n, kirjoja, jne. Mm. www.kääk.fi lastenkerho tällainen sekä vaukirjankerhot. Pelejä ostan lahjoiksi silloin kun isolla alella eli nytkin löytyy.

[QUOTE="Pöh";28987349]Täällä puhuu taas moni, joka ei näköjään tiedä kuinka paljon voi kuukaudessa jäädä rahaa käteen KUN saa toimeentulotukea.

Ikäväähän se on, mutta monen kohdalla totta. Sossu maksaa vuokran, sähköt, veden, pakolliset lääkärikulut ja lääkkeet. Sitten on se osuus, joka pitää jäädä käteen rahaa per nuppi.

Ja se on kaiken kaikkiaan tosi paljon, varsinkin lapsiperheessä.

Minulla on ystävä, jolle jää huomattavasti enemmän rahaa kuukaudessa käteen kuin minulla joka olen töissä.[/QUOTE]

Mä olen elänyt toimeentulotuella eikä todellaakaan jäänyt mitään säästöön. No asiat on selvästi erilailla Porvoon sossussa josta jaetaan rahaa mielin määrin.

Sula mahdottomuus saada 800€ 3:ssa kuukaudessa kokoon :D mut jaajuu, ei saadakkaan toimeentulotukea.

Miehen palkka 1300€ ja mun kotihoidontuki 270€ + 80€ + lapsilisä 100€.

Uskallan nyt laittaa tähänkin ketjuun yhden säästövinkin, joka on myös terveysvinkki. Yli kaksi vuotiaiden lasten maidon juonti kannattaa vähentää pariin lasiin päivässä ja aikuiset eivät tarvitse maitoa lainkaan terveytensä puolesta, sillä kalsiumia tulee riittävästi normiruuasta. Mikäli yli kaksi vuotiaat juovat enemmän maitoa päivässä, alkavat maidon terveyshyödyt kumoutumaan terveyshaittojen myötä.

Mutta en ala tästä asiasta sen enempää luennoimaan, jos joku kiinnostuu, kannattaa googlata noita mahdollisimman puolueettomia (ei siis Valion tukemia...;))tutkimuksia netistä. :)

Joka tapauksessa meillä tästä muutoksesta on syntynyt samalla huomattavat säästöt, eli useamman kympin kuukaudessa voisi saada siten säästöön.

[QUOTE="Miira";28989981]Mä olen elänyt toimeentulotuella eikä todellaakaan jäänyt mitään säästöön. No asiat on selvästi erilailla Porvoon sossussa josta jaetaan rahaa mielin määrin.[/QUOTE]

Juu, eihän siitä kuuluisikaan jäädä säästöön mitään. Mutta kyllä näitä tapauksia on kun vuokrien ja muiden sossun maksamien laskujen jälkeen jää.

Kun olet kerran saanut tt, niin muistat varmaan summat jotka eläjälle pitää sossun mielestä jäädä käteen pakollisten menojen jälkeen...?

Ja kun ajattelet vaikka kahden lapsen ja kahden aikuisen( jotka saavat vain tt), niin paljonko saat summaksi???

Ei jouluna tarvitse ihan poskettomasti ryhtyä tuhlaamaan.
Me ollaan jo nyt käyty ostamassa joululahjat, suurin osa lahden toiselta puolen. Rahaa meni koko lähipiirin (6hlöä+ 1 lapsi) paketteihin noin 80e. Edullisia päiväristeilyjä saa aina ajoittain, kannattaa pitää silmät auki ympäri vuoden.
Ruuat ei tule kalliiksi kun tekee ne itse. Tässäpä pari vinkkiä muille pienillä tuloilla kitkuttaville.

1. Joululaatikot ovat helppoja, netti täynnä ohjeita. Juurekset eivät ole kalliita, harvoin kermakaan niin kallista ettei olisi varaa ostaa yhtä purkillista. Tai jos siltä tuntuu niin laita tilalle punaista maitoa. Ihan yhtä hyvää tulee siitäkin :)
2. Osta kinkku etukäteen pakkaseen, ennen suurinta sesonkihuippua. Eikä kinkku ole aina pakollinen, muukin liha käy jos ei välitä perinteistä.
3. Jälkiruuaksi voi laittaa vaikka luumurahkaa tai riisipuuroa. Luumurahkaan menee kermaa, maitorahkaa ja lastenruokaosastolta löytyvää luumusosetta, sokeria toki myös hieman. Kun nakkaa sekaan vähän piparkakkumaustetta tai kanelia niin tulee "jouluista". Riisipuuroon osaa varmasti jokainen katsoa googlesta ohjeen tai lukea riisipaketin kyljestä.
4. Kahvin kanssa voi nauttia itse leivottuja leivonnaisia. Valitse 1-3 omaa suosikkia niin ei käy kukkaron päälle.

Näin ei tule kalliiksi joulun vietto. Jos vietätte suuremmalla porukalla niin sopikaa, että jokainen tuo jonkin yllä mainituista. Ei jouluruuan tarvitse mitään 5 tähden gourmeeta olla, kunhan se on hyvänmakuista ja sitä on riittävästi kaikille.

Jouluna pitäisi muutenkin pääosaa näytellä yhdessä vietetyn ajan, ei lahjaröykkiön tai muun törsäämisen. Mua ihan oksettaa välillä toi joulun lahjakeskeisyys. Kulkussontaa saa kuunnella pahimmassa tapauksessa lokakuusta lähtien, joulupukki ja tontutkin raikuu kaiuttimista eikä petteri punakuonoa sitäkään tunnu pääsevän karkuun. Ihmiset juoksee mielipuolinen ilme kasvoillaan pitkin kauppaa kuin BSE tautiset märehtijät.
Ai niin, välillä mun puolen suvun kanssa on sovittu ettei kukaan osta lahjoja vaan panostetaan siihen yhteiseen aikaan. Vetäydytään aattona hyvissä ajoin samoihin tiloihin, laitetaan sauna lämpiämään, katsotaan joulurauhan julistus, muistetaan menehtyneitä sukulaisia haudoilla käymisen muodossa, laitetaan ruokaa yhdessä, syödään yhdessä ja jutellaan mukavia kahvikupposen äärellä. Välipäivinä sitten napsitaan tähteitä jouluaatolta, ulkoillaan kimpassa jne. Ei sen tarvitse aina olla materialistista ollakseen kivaa. Oma aika on usein arvokkain lahja, erityisesti jos on lapsia :)

Pakko tänne laittaa kun joulusta puhutaan.. :) olen suunnitellut kosivani miestäni aattona. Meillä on silloin sit jo takana 2,5v yhteinen lapsikin löytyy.. minulla vain pelko pilaanko joulun sillä jos ei suostukkaan? luulisin että ihan normi pelko tälläistä suunnittelevilla? haluisin heti aamusta sen toteuttaa jotta sitten voisi illalla vaikka hiukan juhlistaa.. sit miettisin että ostaisinko molemmille sormukset valmiiks ja kaiverruttaisin? Oisko liian päälle käyvää kunon kuitenkin ns. miesten hommaa?

puhun kokemuksesta. Olemme pienituloinen perhe, jossa kaksi lasta ja kaksi aikuista. lapset ovat koululaisia ja lahjatoiveet suuret jo. Meillä ruvetaan nyt säästämään ja jouluksi on lasten lahjabudjetti n. 800e. Veronpalautuksia meille ei tule ja siksipä ruvetaankin jo laittamaan jemmaan rahaa:)

Pienistäkin tuloista saa säästettyä kun aloittaa ajoissa.

No mielellään olisin säästänyt,mutta minun toimeentulotuesta(13e)ei paljoa säästellä...Yhden lapsen yh,työmarkkinatuki 600e,lapsilisä n150e ja elatus samanverran.Laskuja kerääntynyt ja erääntynyt vuosien työkyvyttömyyden vuoksi.Pieni ja köyhä suku.Lapsen toiveet kovin mielelläni täyttäisin <3 Töitä olen hakenut,teen kaikkeni että saisin lapselleni edes suht normaalin elämän!Joulu on se aika vuodesta kun sydämeni vuotaa verta...Hienoa että sinä saat lapsillesi edes jotain :)

[QUOTE="vieras";28992038]Joka joulu ne rahat loppuu kuitenkin kesken ja tyhjästä on köyhän paha nyhjästä säästöön[/QUOTE]

meillä ainkin ostetaan veronpalautuksilla. Meillä on joulukuussa vielä lisäksi tytön ylppärijuhlat, jotk nielevät kanssa vähän budjettia, mutta ruokaan käytetään lapsilisät, on se ihme jos 219e ei riitä jouluksi, varmasti riittää..Ja lahjoina siis tietsikka, puhelin, tietsikan näyttö/ telkkari, dsi. Tytär saa puhelimen, vaikka sanoi ettei tahdo mitän kun järjestennä ylppärit. lisäkis vielä karkkia ym pientä jokaiselle

meillä ainkin ostetaan veronpalautuksilla. Meillä on joulukuussa vielä lisäksi tytön ylppärijuhlat, jotk nielevät kanssa vähän budjettia, mutta ruokaan käytetään lapsilisät, on se ihme jos 219e ei riitä jouluksi, varmasti riittää..Ja lahjoina siis tietsikka, puhelin, tietsikan näyttö/ telkkari, dsi. Tytär saa puhelimen, vaikka sanoi ettei tahdo mitän kun järjestennä ylppärit. lisäkis vielä karkkia ym pientä jokaiselle

Hyvä teille mutta kaikki ei saa veronpalautuksia, eikä mitään lapsilisiäkään.

Hyvä teille mutta kaikki ei saa veronpalautuksia, eikä mitään lapsilisiäkään.

se on sitten voi voi, kananttaan maksaa pikkuisen likaa veroa ja elää pienemmällä rahalla muuna aikana niin saa sit jouluksi rahaa. =)

Ja tottakai KAIKKI suomessa asuvat saavat lapsiliiä kaikista alle 17 vuotiaista lapsistaan. Pitisi jos lapset asuvat muualla esim perhekodissa.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:

Katsos kun kaikki ei saa veronpalautuksia....Ja jos on tt-asiakas ne vähennetään tt-tuesta.

se on sitten voi voi, kananttaan maksaa pikkuisen likaa veroa ja elää pienemmällä rahalla muuna aikana niin saa sit jouluksi rahaa. =)

Ja tottakai KAIKKI suomessa asuvat saavat lapsiliiä kaikista alle 17 vuotiaista lapsistaan. Pitisi jos lapset asuvat muualla esim perhekodissa.

Miksi helvetissä? Ennemmin nolla ja säästän pitkin vuotta.
En minä saa mitään lapsilisiä, kun ei ole lapsiakaan.

Sos.toimiston asiakkaan veronpalautukset lasketaan tuloksi ja näin ollen plus miinus nolla. Ah, joku jo kommentoikin samaa. Ota huomioon, että mätkyjä ei kuitenkaan lasketa menoiksi.

Yhteistyössä