Ei jouluna tarvitse ihan poskettomasti ryhtyä tuhlaamaan.
Me ollaan jo nyt käyty ostamassa joululahjat, suurin osa lahden toiselta puolen. Rahaa meni koko lähipiirin (6hlöä+ 1 lapsi) paketteihin noin 80e. Edullisia päiväristeilyjä saa aina ajoittain, kannattaa pitää silmät auki ympäri vuoden.
Ruuat ei tule kalliiksi kun tekee ne itse. Tässäpä pari vinkkiä muille pienillä tuloilla kitkuttaville.
1. Joululaatikot ovat helppoja, netti täynnä ohjeita. Juurekset eivät ole kalliita, harvoin kermakaan niin kallista ettei olisi varaa ostaa yhtä purkillista. Tai jos siltä tuntuu niin laita tilalle punaista maitoa. Ihan yhtä hyvää tulee siitäkin

2. Osta kinkku etukäteen pakkaseen, ennen suurinta sesonkihuippua. Eikä kinkku ole aina pakollinen, muukin liha käy jos ei välitä perinteistä.
3. Jälkiruuaksi voi laittaa vaikka luumurahkaa tai riisipuuroa. Luumurahkaan menee kermaa, maitorahkaa ja lastenruokaosastolta löytyvää luumusosetta, sokeria toki myös hieman. Kun nakkaa sekaan vähän piparkakkumaustetta tai kanelia niin tulee "jouluista". Riisipuuroon osaa varmasti jokainen katsoa googlesta ohjeen tai lukea riisipaketin kyljestä.
4. Kahvin kanssa voi nauttia itse leivottuja leivonnaisia. Valitse 1-3 omaa suosikkia niin ei käy kukkaron päälle.
Näin ei tule kalliiksi joulun vietto. Jos vietätte suuremmalla porukalla niin sopikaa, että jokainen tuo jonkin yllä mainituista. Ei jouluruuan tarvitse mitään 5 tähden gourmeeta olla, kunhan se on hyvänmakuista ja sitä on riittävästi kaikille.
Jouluna pitäisi muutenkin pääosaa näytellä yhdessä vietetyn ajan, ei lahjaröykkiön tai muun törsäämisen. Mua ihan oksettaa välillä toi joulun lahjakeskeisyys. Kulkussontaa saa kuunnella pahimmassa tapauksessa lokakuusta lähtien, joulupukki ja tontutkin raikuu kaiuttimista eikä petteri punakuonoa sitäkään tunnu pääsevän karkuun. Ihmiset juoksee mielipuolinen ilme kasvoillaan pitkin kauppaa kuin BSE tautiset märehtijät.
Ai niin, välillä mun puolen suvun kanssa on sovittu ettei kukaan osta lahjoja vaan panostetaan siihen yhteiseen aikaan. Vetäydytään aattona hyvissä ajoin samoihin tiloihin, laitetaan sauna lämpiämään, katsotaan joulurauhan julistus, muistetaan menehtyneitä sukulaisia haudoilla käymisen muodossa, laitetaan ruokaa yhdessä, syödään yhdessä ja jutellaan mukavia kahvikupposen äärellä. Välipäivinä sitten napsitaan tähteitä jouluaatolta, ulkoillaan kimpassa jne. Ei sen tarvitse aina olla materialistista ollakseen kivaa. Oma aika on usein arvokkain lahja, erityisesti jos on lapsia