pienimasuisia odottajia?

Löytyykö täältä muita "liian pienellä"mahalla odottavia?
Mua alkoi todella tänään huolettamaan neuvolan jälkeen,onko vauvalla kaikki ok?
Rvko siis 33 ja painoa tullut vain 4kg ja sf mitta 27. Lapsi kolmas.
Muuten kaikki ok,sydänäänet ja paineet..mutta maha on todella pieni ja painoa ei tule vaikka kuinka syö?
kasvaako vauva varmasti normaalisti?? Vielä eivät neuvolassa huolestuneet mutta itseä kyllä kävi vaivaamaan...?
 
Mä oon käynyt jo pariin kertaan ylimääräisessä ultrassa kun mulla on pieni maha. Painoa tullut yht. n 7kg ja sf mitta viikolla 33 26cm... ONko sulla alkanut kasvamaan kuitenkin tasaisesti? Mulla alkoi kasvamaan keskikäyrällä mutta nyt oli tippunut alakäyrän alle... Vauva kasvaa ihan normaalisti ja lapsivettäkin ihan hyvä määrä mutta menen parin viikon päästä uuteen ultraan jossa katsovat tilannetta. Eli mun kohdalla ei ainakaan ollut mitään syytä huoleen. Sanoivat neuvolassa että jos tätä vauhtia jatkaa kasvamista niin on semmoinen nelikiloinen vauva syntyessään täys aikasena....

Hilipatuinen & vaavi rv 34
 
mulla nyt vko 41 menossa ja kiloja tullut vain 4kg yhteensä.
masu on nyt jo kohtalainen,mutta pieni ollut melkein koko odotusajan.
pientä vaavia ennustivat ja jouduin vkolla 35 käymään paino-arviossa.siellä kuitenkin totesivat jo että hyvänpainoinen on ja nyt kuulemma 3,6kg.
eli älä turhaa murehdi sitä syömistä,mä tein niin ja ihan turhaan.kyllä vaavi ottaa sen omansa ja kasvaa masussa.ja ottavat kyllä kotrolliin jos näin ei ole.
meillä ainakin tää vaavi alkoi kasvamaan aivan viime viikoilla vasta.
 
Hei,

olipa helpottavaa lukea tekstejänne!
Itsekin olen ihmetellyt, miksei painoa ala jo kertyä. Nyt menossa rv 25, painoa ei ole tullut vielä yhtään lisää ja mahakin on melko pieni. Mulle sanottiin, että vauva on kuitenkin kasvukäyrän ylärajoilla ja että syntyessään täysiaikaiseina painaisi 4-4,2 kg.

Jatkakaamme vaan luottavaisina odotusta, vauvat voivat kaikesta huolimatta hyvin. Ehkä meidän ruumiinrakenne on vaan sellainen, ettei vatsasta kovin suurta tulekaan. Hyvä puoli lienee kai se, että palautuminen raskauden jälkeen saattaa olla meille helpompaa?

Mukavaa viikonloppua!

 
Kiitos vastauksista!
En vaan aiemmin ole nähny näin pientä mahaa kellään ja muut senkun kauhistelee..vaikka ei tietenkään pitäis verrata muihin!
kasvanu kuiteskin tasaisesti alakäyrää hipoen.
mut täytyy vaan sit luottaa siihen että vaavi kyllä kasvaa. onneksi on ultra kolmen viikon päästä, jospa se rauhoittaisi!
 
mun täytyy äippä polille ens viikolla kun sf mitta on pieni ja kasvanut tosi hitaasti.

Tosin mies mittas eilen ja nyt ollaan oikeella kohilla?

Huoli kuitenkin on eikä pois kokonaan mee ennekun asia tarkistetaan ens viikolla.

Monella tutulla, tutun tutulla on sama homma ja heillä lapsi on laskeutunut aiemmin tai on ollut masussa poikittain jne.

eli yleensähän tuo ei mikään vakava asia ole.

Syömisestä sanoisin sen että on kyllä todella tärkeää syödä hyvin ja monipuolisesti!!
Lapsi tarvitsee vitamiinit ja proteiinit kasvaekseen ja jos äiti ei syö se vaikuttaa lapseen. Mutta tokikin vasta kun syömättömyys on iso ongelma eli ei muutaman päivän huono syöminen ongelmia aiheuta. =)

Mutta on tosi kiva lukea että muitakin pikkumasuja on liikkeellä =)

 
Pepsukka81 harmailee
Minä olen kuullut koko raskauden ajan syömisestä ja siitä, kun minulla ei ole mahaa ollenkaan. Minulla maha pullahti esiin viikolla 32. Edelleen, viimeksi eilen, sain kuulla, etteihän minulla tosiaankaan ole kovin paljon massua ja vaikka aikaisempaan nähden minulla tosi iso massu. Vauvan painoarvio viikolla 32 oli 1.4kg eli normaalikäyrän alapuolella. Kuitenkin sanottiin, ettei tarvitse huolestua. Tänään neuvolatäti kokeili ja totesi, ettei tosiaan mikään jättiläisvauva ole, mutta ihan normaalin kokoisen tuntuinen :). Sf-mitan mukaan ollaan kuljettu alakäyrillä massun kasvussa, mutta nyt ollaan jo kohti keskikäyrää menossa :).

Olen itsekin joutunut koko raskauden stressaamaan massun puuttumista, kun kaikki siitä huomautelleet, mutta jos joskus vielä teen lapsia, niin en tule stressaamaan. Jokaisen massu on erilainen eikä tarkoita välttämättä sitä, ettei vauva kehittyisi. Ja sitä paitsi: en olisi halunnutkaan mitään jättimassua; on niin kiva olla, kun massu ei vieläkään estä tekemästä yhtään mitään, kaikkea voi massun koon puolesta tehdä mitä vain haluaa !!

Onnea jokaiselle odotukseen ja hyviä vointeja.

Profiilissa näkyy tämän hetkinen massukokoni...

Pepsukka ja massuneiti 34+6.
 
No nyt näkyy profiilikin :).

Ja syömisestä vielä:

Minä olen nyt päässyt, tämän päivän punnituksen mukaan, lähtöpainooni ! :wave: . Minullakaan ei tosiaan ole paino meinannut nousta ollenkaan sen jälkeen, kun se tipahti alussa rajun oksentelun myötä. Olen helpottonut, että ollaan edes lähtöpainossa.

Kunhan syöt niin, että jaksat itse hyvin, niin kaikki varmasti on hyvin ja vauva kasvaa ! Olen saanut niin paljon stressata tuon syömisenkin kanssa että...

 
Täällä olisi kans yksi lisää. Tänään oli neuvola ja viikoilla 35+2 mennään ja sf-mitta oli 28. pari viikkoa sitten oli 27 eli ei ole noussut oikein mihinkään ja painokin on pysynyt samoissa viime kerran jälkeen ja neuvola täti sanoi että nyt sitä painoa saisi alkaa tulemaan. Hyvin on kyllä painoa tullut tähän mennessä, yhteensä jo 12kg. Aloin itse huolestumaan, mutta onneksi ens viikolla olisi lääkäri käynti missä saisin tietää painoarvion vaavista ja että kaikki on hyvin. Mukavaa odotusta teille kaikille..
 
Heip!

Kävin täällä raskausmuistoja esiin nostattelemassa ja huomasin ketjunne.

Meillä poika nyt 6kk ja oli todella pieni syntyessään - vain 2,5 kg, vaikka syntyikin aivan täysiaikaisena.

Sf-mitta ei sitten koskaan kasvanut sieltä alakäyrältä ylemmäs. Huolissaanhan sitä oltiin, kunnes tuo tiitiäinen syntyi. Tarmokas neiti on ja täysin terve!

Näin meillä. Ei se alhainen sf tarkoita aina mitään pahaa. Äidillä vaan voi olla esim. kapea lantio ja sen takia vauva kasvaa pienikokoisena kohdussa.
 

Yhteistyössä