Kohdun kasvun hidastuminen - kannattaako huolestua??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rv31
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

rv31

Vieras
Aiemmilla mittauskerroilla sf-mitta ollut keski- ja alakäyrän puolessa välissä, nyt kasvukäyrä laskenut hieman alle alakäyrän. Tänään siis rv31+0 ja sf-mitta 25cm. Oli kasvanut 3cm kuukauden takaisesta. Painoa ei minulle ollut tullut lisää, itseasiassa paino oli laskenut hieman. Edelliselläkään kerralla painoa ei juurikaan ollut tullut ja nyt painoa 100g vähemmän kuin 2kk sitten.

Terveydenhoitaja ei ollut vielä huolissaan. Sanoi, että voi johtua siitä, että vauva ilmeisesti nyt pää alaspäin, aiemmin ollut perätilassa. Minua kuitenkin jäi asia vaivaamaan. Olen itse miettinyt (ja sanoinkin heti neuvolakäynnillä), että maha ei ole nyt yhtä iso kuin esikoisen aikana tässä vaiheessa eikä muutenkaan olisi viime aikoina juurikaan kasvanut. Ja mittaustuloskin sen sitten todisti. Esikoisen aikana sf-mitta oli tässä vaiheessa 29c. Tosin silloin kohtu kasvoi koko ajan keskikäyrän ja yläkärän puolivälissä.

Pelkkä sf-mitta ei ehkä niin huolettasi, mutta kun painokaan ei ole noussut, vaikka olen syönyt ihan normaalisti - joulun aikaan jopa tavallista enemmän. Seuraava neuvola 3vkon päästä ja sitten taas mitataan... Itsellä haluttaisi heti paikalla ultraan varmistamaan, että vauvalla kaikki ok.

Hermoilenko turhaan??

Et hermoile turhaan.
Minulla sikiön kasvun hidastuminen huomattiin siitä, ettei sf-mitta mennyt käyrällä. Terveydenhoitaja laittoi ultraan. Lääkärin mukaan sikiö oli hieman hidastanut kasvua. uuden ultra ajan sain viikon päähän ja taas oli kasvu hidastunut. Ja lopulta ei ollut enää viikkoon kasvanut. Tyttö syntyi rv36+4 ja painoa oli vain 1968g.

[QUOTE="näin meillä";22894764]Et hermoile turhaan.
Minulla sikiön kasvun hidastuminen huomattiin siitä, ettei sf-mitta mennyt käyrällä. Terveydenhoitaja laittoi ultraan. Lääkärin mukaan sikiö oli hieman hidastanut kasvua. uuden ultra ajan sain viikon päähän ja taas oli kasvu hidastunut. Ja lopulta ei ollut enää viikkoon kasvanut. Tyttö syntyi rv36+4 ja painoa oli vain 1968g.[/QUOTE]

Selvisikö, mistä kasvun hidastuminen johtui? Lähtikö syntymään itsestään vai käynnistettiinkö? Miten tyttösi voi tänä päivänä?

Hidastuminen johtui raskausmyrkytyksestä. Mutta myrkytys oireet tulivat vasta sen jälkeen, kun kasvu oli jo hidastunut. Vuosi tytön syntymän jälkeen minulla todettiin hyytymistekijän geenivirhe, joka oli todennäköisesti aiheuttanut tukoksia istukkaan ja sikiö ei saanut ravintoa.

Synnytys käynnistettiin, koska ei enää ultran mukaan ollut kasvanut. Tyttö on nyt jo 5-vuotta. (hurjaa, miten nopeasti aika menee!) Hän on terve , ikäistensä kokoinen tytteli.

Soitapa neuvolaan, jospa pääsisit ensi viikolla kontrolliin. Sano vaan terkkarille, että asia huolettaa sinua. Jos kasvu on ensi viikolla vielä vähäinen, voisi olla syytä ultrata ja tutkia sikiön kasvua tarkemmin. Liikkuuko vauva hyvin? Kolme viikkoa on pitkä aika odotella tuollaisen asian kanssa.

Yhteistyössä