Olisitko huolissasi,jos sikiötäsi sanottaisiin "pieneksi"?Neuvolassa jo monta kertaa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uitttuuu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uitttuuu

Vieras
täti ollut vähän huolestuneen oloinen sf-mitastani joka on alakäyrällä. Rakenneultrassa kaikki oli ok ja kerran on polilla tehty kokoarvio rv 26. Sikiön koko oli hieman keskikäyrän alapuolella. Sf-mitta nousee hitaasti. Jotenkin terkka on mietiskellyt ääneen että vähän on alhainen sf ja ei painoarviokaan mikään järin iso ollut jne (käyrästöllä se oli kuitenkin siis tosiaan alakäyrän yläpuolella, kun sairaalassa erikoislääkäri tutki!)

En tupakoi, syön terveellisesti, olen perusterve, hyvä verenpaine jne.. Painoa tullut aika paljon minulle, nyt jo 10kg. Esikoinen on poika,syntyi rv 41 ja painoi 3150grammaa. Silloin sf-mitta oli kylläkin isompi, samoin painoarvio silloin oli vähän isompi kuin mitä tällä sikiöllä.

Olisitko huolissasi?

Vastaavassa tilanteessa olin itse huolissani. Mulla oli sf-mitta koko ajan alakäyrän alapuolella ja neuvolassa sitä ihmettelivät. Välillä epäilivät että sikiö on poikittain yms. joka selittäisi että sf-mitta olisi pienempi. Olin sitten muutenkin menossa 4D ultraan yksityiselle joskus rv 26-27, jossa selvisi että mulla on lantiossa niin hyvin tilaa ja vauvan pää oli niin alhaalla ja se pienensi sf-mittaa. Kaikki oli siis hyvin. Poika syntyi rv 40+3 ja oli 52cm ja 3,9kg. :)

Millä viikolla olet? Aika inhottavaa jos se sun terkka miettii moisia ääneen mut ei laita eteenpäin. Jos esim.. 26 on ollut kaikki ok, mutta sen jälkeen sf-mitta kääntynyt alaspäin, pitäisi uusi uä tehdä.

Olisin ehkä vähän huolissani jos tilanne jatkuisi pitkään niin ettei mitta tunnu nousevan. Pyytäisin uutta lähetettä polille. Millä viikolla olet nyt, eli kaunko tuosta edellisestä käynnistä on aikaa? Ja eikö sulle annettu sieltä seuranta-aikaa, vaikka totesivat että on hieman pieni?

Nuo käsin (ja ultrallakin) tehtävät arviot saattavat heittää paljonkin, mulle sanottiin kuopuksen kanssa terkkarissa koko ajan että n. 3 kiloinen vauva tulee ja kaksi päivää ennen synnytystä tehdyssä ultrassakin kokoarvio oli 3200g. Tyttö painoi syntyessään 3900g.

En olisi, jos rakenneultrassa kaikki on ollut kunnossa. Esikoisesi on myös ollut suhteellisen pienipainoinen syntyessään, uskoisin että tämä toinen tulokas on vain samaa laatua :) Itselläni on ollut kummassakin raskaudessa sama tilanne lapsen kasvun suhteen. Tyttö painoi syntyessään rv 42+1 3360g ja poika rv 40+2 3260g.

Eli siis olen nyt viikolla 29 ja edellisestä ultrasta 3 viikkoa. Lääkärin mukaan mitään seurantaa ei tarvitse koska siis sikiön koko on normaalin rajoissa "hieman keskikäyrästön alapuolella". Mutta tuo neuvolatäti jatkaa sf-mitasta jankutustaan. Sen verran tiedän että sikiö on mahassa poikittain.

Täh, voiko joku oikeasti nauttia raskaudesta vailla huolen häivää, itse olen stressistä ja pelosta sekaisin kokoajan, sain kuulla että minulla streptokokki b ja nyt sitten pelkään koko ajan ennen aikaista synnytystä yms...

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäääinen;22558707:
Eli siis olen nyt viikolla 29 ja edellisestä ultrasta 3 viikkoa. Lääkärin mukaan mitään seurantaa ei tarvitse koska siis sikiön koko on normaalin rajoissa "hieman keskikäyrästön alapuolella". Mutta tuo neuvolatäti jatkaa sf-mitasta jankutustaan. Sen verran tiedän että sikiö on mahassa poikittain.

No sitten jos sf-mitta menee tasaisesti, ei syytä huoleen. Ja sano sille että mitäs jankkaa, laittakoon lähetteen eteenpäin.

silti noilla 26-28 rvk isoiksi/pieniksi katsottuja olisi hyvä siellä 36 paikkeilla tarkastaa mihin suuntaan menee. Sf-mitta ei yksin kerro kaikkea.

Mun esikoisesta meni sf alakäyrän alapuolella, oli syntyessään 3,5 kg.
Toiselta lapselta ala- ja keskikäyrän välissä, syntyessään 4,1 kg. Lapsivettä oli tosi vähän kuopuksen kohdalla, eli taitaa kertoa tuo sf-mitta enemmän lapsiveden määrästä kuin sikiön koosta. Ainakin mulla oli näin.

En huolehtisi.

Yleensäkin mulla jäi tuosta 'kirkonkylän' neuvolasta sellaiset muistikuvat ettei mikään ollut koskaan normaalia ja sainkin lähetteitä polille tämän tästä. Turhaan joka ainoan, mikä oli tietysti aina kiva kuulla.

Yleensäkin musta tuntuu että nämä kokoarviot ulkoapäin on aika villejä veikkauksia.
Yks ainoa kokoarvio meni mun kahdessa raskaudessa nappiin ja sen teki 40 vuotta kätilönä ollut tutkimalla käsillään vatsan päältä viikkoa ennen synnytystä :D

Eli mulla on sf-mitta vain 24cm, mikä jää alakäyrälle/jopa vähän sen alle? Viikkoja 29. MUTTA yhtä lailla sf-mitta oli alakäyrällä jo 1,5kk sitten (olikohan silloin 16cm), mutta tässä välissä ultralla katsottu sikiön koon olevan normaalirajoissa (joskaan ei ole mikään iso). Sf-mitta on siis kasvanut mutta pysyy siellä matalalla. Edellisessä neuvolassa 4vko sitten mitta oli 23cm.

Mun pieni siköni on terve ja reipas ekaluokkalainen tyttö :). Syntyessään oli aika pieni (2,8 kg ja 50 cm, syntyi 5 päivää lasketun ajan jälkeen) mutta hyvinvoiva, sittemmin ei ole ollut enää järin pieni vaan ikäisekseen suht pitkä (taaperona ja leikki-iässä) ja nyt koululaisena ihan keskiverto.

Eli en osaisi olla huolissani, oman kokemukseni perusteella. Vaikkakin pientä kokoa ihmeteltiin koko raskauden ajan ja syntymän jälkeenkin vielä.

Kaverilla oli pieni maha ja siihen kiinnitettiin neuvolassa joskus rv 31 huomiota. Kävi ultrassa ja todettiin, että pieni kokoinen vauva ja alettiin seurata tilannetta. Kaveri kävi kerran viikossa ultrassa muutaman viikon ajan ja todettiin ettei vauva kasva. Syytä siihen ei löytynyt. Lääkärit päättivät käynnistää synnytyksen rv 35. Pieni kokoinen vauva syntyi, mutta muuten oli ihan kunnossa. Nyt on kasvanut normaalisti.

Mun pikku sikiöni on kans iloinen 3v. Koko raskauden oli pieni sf ja eipä raskaana olevaksi olisi edes uskottu jos ei olis tienny. Tyttö syntui 38+6 2880g ja 46cm. Vieläkään ei ole koolla pilattu, 11kg ja 89cm. Mutta luonne on sitäkin isompi :D

Yhteistyössä