[QUOTE="Turhautunut";22387477]Tai ei oikeastaan masentanut, suututti vain.
Painoni on ollut alusta saakka suuri puheenaihe neuvolan tädille, koska sitä tuli muutama kilo jo heti alkuun. (BMI ensimmäisessä neuvolassa 21) Ennen raskautta harrastin urheilua tavoitteellisesti, nyt se ei ole mahdollista.
Painoa on tullut yhteensä kymmenen kiloa, ja menossa on rv 23. SF-mitta huitelee ylhäällä, mutta mahaa ja rintoja lukuun ottamatta olen ihan saman kokoinen kuin ennenkin. Syön terveellisesti, sokerit ok, mieliala kunnossa paitsi noiden neuvolan punnituksien jälkeen. Joka ainoalla kerralla lässytetään, että syötkös herkkuja ja pitäisikö vähentää sokeria ja lisätä hedelmiä. Syön terveellistä, monipuolista kotiruokaa, enkä pysty nykyisellä ruokavaliollani vähentämään sokeria mitenkään muuten kuin vähentämällä niiden hedelmien syöntiä. (koska en lisättyä sokeria käytä)
Kysyin, että mitä vikaa painonnousussa on, mikäli verensokerit pysyvät kunnossa, ja täti sanoi että niistä kiloista voi olla vaikea päästä eroon. Hiljaa mielessäni mietin, että vaikka keräisin 20 lisäkiloa ja ne kaikki jäisivät, painaisin edelleen vähemmän kuin kyseinen täti.
Oletteko te saaneet mielestänne aiheettomia kommentteja painostanne, ja oletteko ottaneet avoimesti puheeksi niiden vaikutuksen mielialaanne?[/QUOTE]
AP, et todellakaan ole ainoa joka on saanut kuulla painosta neuvolassa! Jotkut neukkutädit ei osaa katsoa käyriä pidemmälle, ei lapsen kanssa, eikä äidin kanssa...
Sinä itse tiedät parhaiten miten elät ja jos haluat todistaa tämän neuvolassa, pitä ruokapäiväkirjaa, vaikkapa viikon, samalla näet itse miten todellisuudessa syöt.
Itse sain raskaana muutaman kilon vain ja ne lähtivät kun vauva syntyi, mutta olenkin ylipainoinen joten raskauskilot kertyy eri tavalla, vauva tavallaan käyttää äidinkin vararavintoa (siksei saakaan laihduttaa raskaana sillä silloin kaikki toksiinit lähtee liikkeelle ja teke hallaa vauvalle verenkierron kautta- näin minulle selitettiin)
Joten otat vaan rennosti ja pidät sitä ruokapäiväkirjaa ja sitten näytät neuvolassa ja sanot että jos sinun pitää tuntea tulevasi tänne arvosteltavaksi, ei tuettavaksi, niin pyydän tästä heti sitten asiakastietojeni vaihtamista toiselle, empaattisemmalle, neuvolantädille. (Kaikenlisäksi tämä on sinun oikeutesi!)
Et ole mikään potilas neuvolassa, vaan ASIAKAS. Olet siellä vapaasta tahdostasi, ja täti saisi olla iloinen että vielä käyt siellä häntä työllistämässä.