Pieniä lapsia uimarannalla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hätääntynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hätääntynyt

Vieras
Viime viikolla Oittaan rannalla oli useana päivänä pari pientä tyttöä keskenään uimassa. Vanhempia ei näkynyt missään ja lapset uivat omineen. Tytöt oli iältään n. 5-7 v, keskenään leikkivät vedessä. Miten vanhemmat voi olla niin välinpitämättömiä lapsensa hengen suhteen? Yksi vahinko tai virhearvio niin lapsen henki on siinä eikä kukaan tiedä mitään. Eihän lapsi osaa arvioida samoin kuin aikuinen eikä osaa toimia hätätilanteessa järkevästi koska lapsen aivot ei toimi samoin kuin aikuisen.

Olimme useita tunteja ja koko sen ajan tytöt oli ja jäivät rannalle kun me lähdettiin.

Tekisin ilmon lastensuojeluun heitteillejätöstä mutta en tiedä yhtään keitä tytöt oli. Millaisista perheistä tämmöset lapset tulee? Voiko vanhemmat rakastaa lasta jos päästää vaaratilanteisiin valvomatta vai onko nämä alkkisten ja huumehörhöjen jälkikasvua jotka muutenkin vetelehtii päivät kaduilla siitä asti kun oppivat kävelemään?

En nähnyt yhtää kertaa kenenkään aikuisen puhuvan heille ja kahdestaan kuivattelivat pyyhkeineen rannalla meidän lähellä eikä ketään aikuista näkynyt. Tytöillä oli reput joissa juomapullot eikä näitä reppuja kuikaan valvonu vaan ne nökötti siinä. Ei ollut heillä siis vanhempia mukana. Olimme eväitten kans useita tunteja ja kauhulla seurasin tyttöjen vesileikkejä. Joku päivä kävimme pikaisesti uudestaan ja samat tytöt oli siellä. Kun lähdimme kotiin iski mieleen että pitäisi varmaan tehdä ilmo sos.viranomaisille mutta mistä saan tyttöjen nimet selville?

josp olivat kuitenkin isompia jo ? kyllä mekin lapsina käytiin kavereiden kanssa uimarannalla.osattiin kaikki uidakin.
jos sua mietityttää niin käy juttelee tytöille ens kerralla =)

Voisit soittaa kunnan sosiaalipäivystykseen tai päivystävälle ls-työntekijälle sossuun ja kysyä ohjeita sieltä. Jos sanoo sossu että ei hätää niin ok ja jos sanoo et hätä niin varmaan kertoo sulle mitä tehdä, niin on sulta huoli pois. Jotkut ei vaan välitä missä lapset luuraa tai on niin omien ongelmien (päihde-mielenterveys yms. ) kanssa solmussa ettei riitä kapasiteetti huolehtia lapsista ja sitte on vielä ryhmä vanhempia jotka arvioi lastensa kyvyn selvitä esim. pihalla-uimarannalla yksin suuremmaksi kuin mitä se oikeesti on :/

Naapurin 7- ja 8-vuotiaat pojat on käyneet yksin parin kilometrin päässä uimarannalla. En voisi harkitakaan että olisin omani päästänyt mukaan. Heidän äiti on yh jolla kiinnostaa enemmän kaljoittelu parvekkeella kuin poikien valvonta.

Alkuperäinen kirjoittaja gh:
josp olivat kuitenkin isompia jo ? kyllä mekin lapsina käytiin kavereiden kanssa uimarannalla.osattiin kaikki uidakin.
jos sua mietityttää niin käy juttelee tytöille ens kerralla =)

Joo ennen vois tehdä asioita ilman että koko ajan kytättiin ja haettiin syytä tehdä lastensuojeluilmoituksia. Nykyään nähdään kaikessa jotain outoa ja syytä ilmoituksiin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Näitähän riittää. Joka vuosi hukkuu välinpitämättömien vanhempien kakaroita.

Niimpä. Me oltiin montulla jossa mies oli jo menossa jonkun kaatuneen 1v perään koska äiti oli kaukana rannalla. Se on sellanen monttu jossa lastenosassa on syvimmillään minuakin nivusiin asti vettä. Ei siinä pikkulapsi pääse ylös jos kaatuu vaikka nenä yltää pinnan yläpuolelle. Usein siinä on turhan löysä valvonta lapsilla. Äkkiäkös se onnettomuus sattuu vilskeessä kun ei vahdi tarpeeksi lähellä.

Nykyään nuo kolmas ja nelosluokkalaisetkin on niin lyhyitä,ettei niitä juurikaan ykkös-kakkosluokalaisista erota.

Jospa vaan kuule kysyt ne iät niiltä,voivathan olla huomattavasti vanhempia mitä luulet? Ja kyllä me ainakin 8-9 vuotiana biitsillä oltiin kavereiden kanssa ilman vanhempia. Omaani en päästäs kyllä :D

minä en päästä omaa 9v kaverin kanssa uimaan, vaikka kaveri saisi luvan. Molemmat uivat todella taitavasti, mutta ajattelen myös, että se yksi vahinko, vaikka päät yhteen hypätessä laiturilta. Muuta ei tarvita. Mielumin olen se "idioottiäiti"kuten lapseni kaveri sanoo hänelle, kuin ex-äiti :(

vaikea on osoittaa vanhemmille myötätuntoa jos jotain sattuu. kuka välittää niin vähän lapsestaan että päästää hänet vaaratilanteisiin? aivan liikaa luotetaan hyvään onneen, mutta aina se jonkun kohdalla onni pettää.

Alkuperäinen kirjoittaja en päästä:
minä en päästä omaa 9v kaverin kanssa uimaan, vaikka kaveri saisi luvan. Molemmat uivat todella taitavasti, mutta ajattelen myös, että se yksi vahinko, vaikka päät yhteen hypätessä laiturilta. Muuta ei tarvita. Mielumin olen se "idioottiäiti"kuten lapseni kaveri sanoo hänelle, kuin ex-äiti :(

no, kukin tylillään, mutta kuhan ei mene yli toi paapominen....Helposti tippuu pois kaveripiiristä ja tulee kiusatuksi jos isoa lasta kohdellaan kuin vauvaa.

Naapurin 7- ja 8-vuotiaat pojat on käyneet yksin parin kilometrin päässä uimarannalla. En voisi harkitakaan että olisin omani päästänyt mukaan. Heidän äiti on yh jolla kiinnostaa enemmän kaljoittelu parvekkeella kuin poikien valvonta.

kyllä mä olen ajatellut omat lapseni siten jo koululaisena päästää ihan kavereiden kanssakin uimarannalle keskenään. kunhan uida osaavat sitten.

Kultainen keskitie on paras. Mutta kyllä 5 ja 7 vuotiaat on ehdottomasti liian pieniä yksin menemään uimarannalle ja ap:n pitää tehdä ilmo lastensuojeluun jos vielä näkee heidät keskenään rannalla. 9-vuotias on aivan eri kuin 5-vuotias joka on vata vaipoistaan päässyt :)

Kultainen keskitie on paras. Mutta kyllä 5 ja 7 vuotiaat on ehdottomasti liian pieniä yksin menemään uimarannalle ja ap:n pitää tehdä ilmo lastensuojeluun jos vielä näkee heidät keskenään rannalla. 9-vuotias on aivan eri kuin 5-vuotias joka on vata vaipoistaan päässyt :)

Kylläpä teillä kauan vaippoja käytetään.

Minua ihmetyttää se että jos palstalla ilmaisee huolen jonkun lapsista kuten ap nyt tässä niin ketjuun tulee aina kommentoijia jotka ilmottaa että huolestunut henkilö kyttää tai on ylihuolehtiva. Mina luulen että oikeassa elämässä ls-ilmoituksia tehdään pikemminki liian vähän ja liian myöhään jos ollenkaan kuin liikaa tai turhasta.

5-vuotias joka on just vaipoista päässyt???

:o

jessus, siinäpä aihe josta riittäs mun kanssa tappelua loppuviikoksi. Ennemmin ilmotan lastensuojeluun 5 vuotiaan vaippojen käytöstä, kuin 9 vuotiasta uimarannalla! :kieh:

Alkuperäinen kirjoittaja solmussa:

jessus, siinäpä aihe josta riittäs mun kanssa tappelua loppuviikoksi. Ennemmin ilmotan lastensuojeluun 5 vuotiaan vaippojen käytöstä, kuin 9 vuotiasta uimarannalla! :kieh:

varmaan tarkoitettiin verrata 5veetä 9 veehen ja siinä vertailussa tuo 5vee on "just vaipoistaan päässy". kielikuva vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja endie:

varmaan tarkoitettiin verrata 5veetä 9 veehen ja siinä vertailussa tuo 5vee on "just vaipoistaan päässy". kielikuva vaan.

Googletapa yökastelu. 5-vuotias vaipoissa ei ole mikään harvinaisuus.

Alkuperäinen kirjoittaja jestas:
Alkuperäinen kirjoittaja endie:

Googletapa yökastelu. 5-vuotias vaipoissa ei ole mikään harvinaisuus.

Ei niin. Sehän se hihat multa polttaakin. Yökastelu on yökastelua, mutta 5vee päivävaipoissakin on oksettava näky.

5vuotiaan kasteluun saa apua, lääkitystä, hälyttäviä patjoja jne jne. Usein yökastelu on merkki jostakin isomasta probleemasta.

Nykyäänhän on toiset vanhemmat niin laiskoja etteivät jaksa lapsen antaa opetella vaipattomaksi kun siinähän joutuu vaihtamaan lakanoita ja pesemään sänkyä....huomattavasti helpompaahan se on repiä ne housuvaipat kokoa XXL jalkaan...

Hiukan ohi asiasta taas menee...

*keittää*...

Yhteistyössä