Pieni kiukunpurkaus!! (vastasyntynyt ja vieraiden käyttäytyminen)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "..."
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

"..."

Vieras
Vieraat ei tajua miten tärkeää on käsien pesu/desinfiointi ennenkuin menevät vauvaan koskemaan.
Jokaisen vauvataloon tulevan tulisi ymmärtää että kädet täytyy pestä eikä pientä vauvaa tarvi suurinpiirtein nuolla kun syliin saa..
Mulla vieraat varsinkin vähän vanhempi väki ei vaan käsitä kun sanon että laittaa käsidesiä ennenkuin ottaa vauvan, tai käy pesemässä kädet, saa vaan naljailua kuulla asiasta..

Onko muilla sama vai onko mun sukulaiset jotain äärimmäisen tökeröä väkeä??

Ja en ole omasta mielestä mikään ylihysteerinen..

Juu. Mulla on samanlaisia kokemuksia. Anopille sanoin, et menee pesemään kätensä, kun tuli ekaa kertaa lasta katsomaan. Kertoi pesseensä ne jo kotona. Sitten ei oikein tykänny ku sanoin, ettei vauvan suuhun saa sormia tunkea.

Käsidesiä en kehtaa vieraita pyytää laittamaan, mutta reilusti olen pyytänyt pesemään kädet.Kun ovat vauvaa tulleet katsomaan. Esikoisella olin todella tarkka siitä,kolmannen kanssa jo rennompi.

Minusta antaa aivan älyttömän kuvan äidistä ( ylihysteerisen ) kun juoksee vastasyntyneen kanssa käsidesipullon kanssa ja kylään tullessa ihmisnen desinfioidaan ennen kuin vauvaa päin saa katsoakaan. Tuttavapiirissä on monta tätä äiti-tyyppiä.

Jokainen kyllä tajuaa käsien pesun. Pesen kädet kyllä aina lapsiperheeseen tullessa. Se, että käsidesipullon kanssa tullaan ovelle vastaan antaa kyllä sellaisen kuvan perheestä, että poistun.

Meillä vieraat ovat kyllä ihan oma-aloitteisesti käyneet pesemässä kätensä. Mielestäni kohteliasta ja estää flunssakautena tautien leviämistä. Eihän tässä nyt todellakaan ole kyse siitä, että vauva saisi kuoleman vakavan taudin siitä, että käsiä ei pestä. Kyllä ihan tavallinen nuha ja flunssa on pienelle vauvalle todella ikävä. Ja kyllä käsien pesulla voi siihen vaikuttaa.

Kyllä hyviin käytöstapoihin minusta kuuluu käsipesu tuollaisessa tilanteessa, mutta käsidesit kotioloissa ei kyllä ole tullut mieleen.

En itse ole hirveän tarkka tuollaisessa, mutta silloin kyllä närkästyin kun kaveri tulee koppaamaan vauvaa syliin suoraan tupakalta tullessaan melkein viimeisiä savuja vielä puhallellen.

Alkuperäinen kirjoittaja MIRKAMÖRKÖ;25475202:
oot ap hassu,noi desi jutut ja muut on nykyajan hössötyksiä...taitaa sulla olla eka laps menossa ja kova kanaemomaisuus? anna toisten rakastaa,ei se sun vaavi siit sairastu :)

No mitä sitten? Jos äiti pyytää pesemään kotonaan kädet niin silloin ne pestään. Jos sanotaan että lapselle ei anneta karkkia,niin silloin ei anneta,vaikka nuo jutut tuntuisi omasta mielestäsi miten hassuilta vaan. Jokainen päättäköön itse lastaan koskevat asiat ja muut niitä kunnioittaa. Jos joku sanoo ettei halua lapselleen sinisiä vaatteita niin en niitä silloin ostaisi vaikka mun mielestä se olisi maailman ihanin väri. Menettekö toisen kotiin mysö kengät jalassa vaikka ne pyydettäisiin ottamaan pois? "No ne on ihan puhtaat".

Miten 1800-luvulla yksikään vauva on selvinnyt hengissä ilman käsidesiä?

No aika harva selvisikään juurikin puutteellisen hygienian takia. Itse harrastan sukututkimusta ja kun on omienkin esivanhempien perheitä tutkinu niin sanotaan että 8 lapsesta 2 tai 3 on selvinny elossa aikuiseksi asti...ja tuskin oma sukuni mikään poikkeus tässä on.

• Tykkää
Reactions: zenn
Minusta antaa aivan älyttömän kuvan äidistä ( ylihysteerisen ) kun juoksee vastasyntyneen kanssa käsidesipullon kanssa ja kylään tullessa ihmisnen desinfioidaan ennen kuin vauvaa päin saa katsoakaan. Tuttavapiirissä on monta tätä äiti-tyyppiä.

Jokainen kyllä tajuaa käsien pesun. Pesen kädet kyllä aina lapsiperheeseen tullessa. Se, että käsidesipullon kanssa tullaan ovelle vastaan antaa kyllä sellaisen kuvan perheestä, että poistun.

Samaa mieltä käsidesistä,mutta kaikki ei todellakaan tajua pestä käsiä!!

Huh, onneksi meidän lähiperhe on tajunnut pestä kätensä ainakin ekat pari kuukautta, kun ovat tulleet vauvaa katsomaan. Käsidesiä en vaadi, mutta kyllä käsipesu on tehtävä. Varsinkin nyt on liikkeellä paljon flunssaviruksia, jotka voi olla vauvalle hengenvaarallisia.

Meillä ei ole koskaan käytetty käsidesiä kotona. Enkä kyllä käskenyt ketään pesemään käsiäkään, kun tulivat vauvaa katsomaan. Hengissä ovat edelleen molemmat lapset, eivätkä vauvana sairastaneetkaan korvatulehdusta enempää. Nyt koululaisina ovat todella terveitä, kipeinä ovat max. kerran kahteen vuoteen.

On sitä lapset ennenkin ilman käsidesiä selvinneet. Keskonen/sairas vauva on sitten tietysti ihan eri asia, mutten ymmärrä miksi terveen vastasyntyneen kanssa pitäisi vauhkota.

• Tykkää
Reactions: Tara74
Jos vauva on syntynyt keskosena ja juuri kiikutettu kotiin, ymmärrän käsidesin kyllä. Muuten mua suorastaan ihmetytti, kun kaikilla tuntui olevan hirveä hinku löytää käsidesipullo meiltä, kuin se käsien pesu ei olisi riittänyt. Mutta jokainen tavallaan, jos menisin kylään ap:lle ja käteen annettaisiin desipullo, toki mä sitä käyttäisin. Ei ole iso vaiva ja ap.lla olisi parempi mieli.

Miten 1800-luvulla yksikään vauva on selvinnyt hengissä ilman käsidesiä?

Kyllä minä ainakin haluan estää sen, että pieni vauva saa flunssan. Ei flunssaan kuole, mutta kyllä se aika ikävä vastasyntyneellä on. Ja kyllä 1800- luvulla lapsikuolleisuus oli jotain ihan muuta kuin nykypäivänä (toki muiden tautien kuin flunssan takia). Käsien pesu ei pitäisi olla liikaa vaadittu vauvaperheeseen vierailemaan menevältä.

[QUOTE="vieras";25475291]Kyllä minä ainakin haluan estää sen, että pieni vauva saa flunssan. Ei flunssaan kuole, mutta kyllä se aika ikävä vastasyntyneellä on. Ja kyllä 1800- luvulla lapsikuolleisuus oli jotain ihan muuta kuin nykypäivänä (toki muiden tautien kuin flunssan takia). Käsien pesu ei pitäisi olla liikaa vaadittu vauvaperheeseen vierailemaan menevältä.[/QUOTE]

Tai jos on,niin sit voi vieras jättää menemättä kun on niin hirveän vaikeaa kunnioittaa toisen kotia ja sen asukkaita. Ei meilläkään mitään käsidesiä kotona ole,mutta jos sellainen jostain tulisi vastaan niin ottaisin ja siinä se. Ei siitä mitään numeroa tarvitse tehdä. Sekuntin juttu jolla vältät pahoittamasta toisen mielen tarpeettomasti. Tuoreet äidit on muutenkin herkässä tilassa.

• Tykkää
Reactions: Lex ja HouseOfSleep
Minunkin äiti otti nokkiinsa aikoinaan kun pyysin pesemään kädet meille tultaessa. Selitin vauvan vastustuskyvystä ja sanoin etten tarkoita sitä että kätesi olisivat paskaiset, vaan että niissä on aina jonkin verran pöpöjä. Itse pesen kädet pyytämättä kun menen vauvataloon.

Mua ärsyttää myös sama asia. Olisi kohteliasta edes pestä kädet. Saman teen itse jos menen vauvaa katsomaan jonnekin. Ja sellaisesta en tykkää, että vieraat pussailee vauvaa suurinpiirtein suulle. Kyllä vaan ne pöpöt siirtyy vauvaan, halusi tai ei.

No minä kyllä ymmärrän sinua täysin ap! Varsinkin nyt kun on kauheat flunssaepidemiat päällä niin sitä ei todellakaan halua että joku vieras tulee ja ilman käsien pesua/desinfiointia käpälöi vauvaa! Vastasyntynyt on niin heikko ja hauras vielä että kaikki taudit tarttuu niin valtavan helposti. Ja eniten vituttaa se ku tyypit tulee ja sanoo että "vastustuskyky kasvaa vaan" ja siltä seisomalta tukitaan sormia hyvä ettei vauvan suuhun! Meillä vastasyntynyt sai kovan kuumeen kun nämä ns. viisaammat tuli kattomaan vauvaa eivätkä pesseet käsiään tai käyttäneet käsidesiä ja siltä seisomalta kosketeltiin vauvaa, silitettiin poskea ja kierrätettiin sylistä syliin! Tämän jälkeen laitoin käsidesin niin näkyville että jokainen varmasti ymmärsi sitä käyttää. Järki käteen!! Jotkut ihmiset ei vaan tajua!

Yhteistyössä