"Pieni" epäkohta joulun ajan lahjakorttien jaossa

"heh"
epäilen ettei ole käynyt diakonissan kanssa edes juttelemassa jos seinä on noussut vastaan sossussa ja jokapuolella. nyt vaan on helppo ja nopea tekosyy keksitty kaverille ettei kirkko muka auta kun en kuulu kirkkoon

[QUOTE="heh";25132953]epäilen ettei ole käynyt diakonissan kanssa edes juttelemassa jos seinä on noussut vastaan sossussa ja jokapuolella. nyt vaan on helppo ja nopea tekosyy keksitty kaverille ettei kirkko muka auta kun en kuulu kirkkoon[/QUOTE]
Menee diakonissan kanssa juttelemaan ensi viikolla, järkkäsin hänelle tapaamisen. Puhui jo toisen diakoniatyöntekijän kanssa, joka oli sanonut ettei lahjakorttia voi saada - ja kamu ainakin tulkitsi että syynä on se ettei hän kuulu kirkkoon, kun oli sen (typeryyksissään) sanonut.

Sossun asiakas ei ole, ei siellä seinä ole noussut vastaan. Neuvolasta kysyi, mutta neuvola ei jaa lahjakortteja.

Ei meillä ole tapana keksiä toisillemme "helppoja ja nopeita tekosyitä" (mikä sellaiseen olisi motiivina tässä tapauksessa edes?).

Keskustelu diakoniatyöntekijän kanssa auttoi. Eri työntekijä siis, jonka kanssa ystäväni oli jutellut. Hän sanoi, ettei avun saaminen todellakaan edellytä seurakunnan jäsenyyttä, ja varasi ensi viikon alkuun ystävälleni ajan jossa katsotaan millä lailla he voivat auttaa :). Ystävä ei asu ko. seurakunnan alueella mutta silläkään ei ole merkitystä. Kertakaikkiaan ihanan oloinen ihminen oli puhelimessa.

Jaa että miksikö henkilön, joka ei ole oikeutettu toimeentulotukeen, pitäisi saada avustusta? Oletteko tietoisia siitä, miten vähällä rahalla opiskeleva kolmen lapsen yh-äiti elää? Opintotuki on 250 euroa, lisäksi minimielatusmaksut lapsista ja lapsilisät yh-korotuksella. Asumistukea saa, mutta asumistuen jälkeenkin jää vuokraa itse maksettavaksi yli 200 euroa. Koulumatkoihin menee rahaa, samoin ruokailuun koulussa ja harjoittelussa - kaikki sellaista mihin kotona olevalla ei rahaa kulu. Sossun asiakas saa sossusta kotivakuutuksen, lääkkeet, sähkölaskun, yms mutta opiskelija, joka joutuu joka kuukausi ottamaan sen 300 euroa opintolainaa pärjätäkseen, maksaa kaiken tuon itse. Joutuu siis elämään velaksi kuukaudesta toiseen päästääkseen juuri ja juuri minimitoimeentulon rajojen yläpuolelle. Ainoa ihmisryhmä, joka joutuu kustantamaan perustoimeentulonsa velkarahalla, on luottotietoiset opiskelijat.

Jos on "vain" köyhä eikä sairas, lastensuojelun asiakas tai jollain lailla itse asioitaan sössinyt niin tippuu avun ulkopuolelle, vaikka taloudellinen tilanne voi olla jopa kehnompi kuin niillä jotka toimeentulotukea saavat. Se on karu tosiasia. Vaikka opiskelu on panostus omaan ja lasten tulevaisuuteen, niin opiskelevaa vanhempaa ei yhteiskunta tue. Niitä, jotka eivät viitsi itse edes yrittää, tuetaan kyllä vuodesta toiseen.
Niin helvetin surullista kun se fakta onkin, niin sun kaveris selviäis niin paljon helpommalla kun sössis asiansa vaan ja kärsisi sen 5 vuotta tjsp mitä siitä nyt tulee sanktiota kun raha-asiansa sössii. Aivan hullunkurista.

har
Puhui jo toisen diakoniatyöntekijän kanssa, joka oli sanonut ettei lahjakorttia voi saada - ja kamu ainakin tulkitsi että syynä on se ettei hän kuulu kirkkoon
No nytpä olisikin mielenkiintoista tietää mitä hänelle ihan oikeasti on sanottu. Ketjun alussa oli hyvin yksiselitteistä että syy avun epäämiseen oli nimenomaan kirkkoon kuulumattomuus, nyt kyse onkin kaverin tulkinnasta... Ettei vaan olisi porukka nyt sivutolkulla ihan turhaan haukkunut kirkon toimintaa ;)

"heh"
No nytpä olisikin mielenkiintoista tietää mitä hänelle ihan oikeasti on sanottu. Ketjun alussa oli hyvin yksiselitteistä että syy avun epäämiseen oli nimenomaan kirkkoon kuulumattomuus, nyt kyse onkin kaverin tulkinnasta... Ettei vaan olisi porukka nyt sivutolkulla ihan turhaan haukkunut kirkon toimintaa ;)
Näimpä ;) ja kohta ap laittaa eroa kirkosta sivun linkin :D

[QUOTE="Mä";25133046]Eikö näillä köyhillä ole mummuja, pappoja kenelle mennä jouluksi, jos ei ole itsellä varaa laittaa. Tai lainata vanhemmilta, maksaa sitten ku on parempi rahatilanne.[/QUOTE]
Mulla on :). Tänäkin jouluna mennään vanhempieni luo valmiiseen joulupöytään, ja lapset (sekä minä ja mieskin) saa mukavia lahjoja isovanhemmilta ja enolta.

Kaikki, kuten ystäväni, eivät vaan ole yhtä hyvästä perheestä. Ikävä kyllä.

"huokaus"
Jos noin ahdistaa että kaikki muut saa lajakortteja vaikka ei muka tarvitsisi niin voithan sinä itse käydä kaupasta kipasees hakemassa kaverilles lahjakortin omakustanne hintaan etkä täällä valita kaverin kurjuudesta.
Mikä sinä olet sanomaan kuka sitä tarvii ja kuka ei!

En ole ollut kuuntelemassa joten en tiedä. Mutta hän sanoi mulle, että kirkkoon kuulumattomuus vissiin on syynä, kun hänelle sanottiin että valitettavasti ei voi lahjakorttia antaa (kun hakijoita on paljon ja blaablaa), mutta muille niitä on kyllä riittänyt, ja suhtautuminen oli nihkeää.

Ja hei, onhan tässä kehuttu kirkon toimintaa myös. Minäkin puhuin niin mielettömän mukavan oloisen diakoniatyöntekijän kanssa, joka lupasi keksiä jotain :)

"vieras"
En jaksanut lukea koko ketjua, mutta varsinkin isoissa kaupungeissa on enemmän tarvitsijoita lahjakorteille ja muille jouluavustuksille, eli kaikki halukkaat eivät voi sellaista saada. Ikävä fakta.

[QUOTE="huokaus";25133078]Jos noin ahdistaa että kaikki muut saa lajakortteja vaikka ei muka tarvitsisi niin voithan sinä itse käydä kaupasta kipasees hakemassa kaverilles lahjakortin omakustanne hintaan etkä täällä valita kaverin kurjuudesta.
Mikä sinä olet sanomaan kuka sitä tarvii ja kuka ei![/QUOTE]
Oonko muka sanonut? Kyllä mä sen jokaiselle tarvitsevalle suon.

Sitä kritisoin, että kun itse asiasi sössit niin sossu auttaa. Vuodesta toiseen.

"huokaus"
Oonko muka sanonut? Kyllä mä sen jokaiselle tarvitsevalle suon.

Sitä kritisoin, että kun itse asiasi sössit niin sossu auttaa. Vuodesta toiseen.
Meinaat että sossu makselee jonkun toisten velkoja :LOL: Kyllä se sossu on viimeinen oljenkorsi joka auttaa mutta katsos kun sielläkin on taulukot joiden mukaan mennään ja siellä kun ei tarvitse huomioida mitään tv lupia kuin puhelilaskujakaan menoiksi.

[QUOTE="huokaus";25133158]Meinaat että sossu makselee jonkun toisten velkoja :LOL: Kyllä se sossu on viimeinen oljenkorsi joka auttaa mutta katsos kun sielläkin on taulukot joiden mukaan mennään ja siellä kun ei tarvitse huomioida mitään tv lupia kuin puhelilaskujakaan menoiksi.[/QUOTE]
En meinaa, mistä sä muka niin luit että mä luulen sossun maksavan toisten velkoja?

Mun ystäväni saisi sossusta apua, jos olisi sössinyt luottotietonsa. Se on fakta, ja se on todella väärin. Samaan aikaan luottotietonsa pissinyt opiskelija saa joka kuukausi toimeentulotukea, sossu maksaa sähkölaskun ja kotivakuutuksen ja lääkkeet yms, ja sossun kautta saa vielä joulun ajan apuakin. Mutta laskunsa ajallaan maksanut joutuu elämään kuukaudesta toiseen lainarahalla - kun ei 3 lapsen yh opiskelun lisäksi oikein töihinkään ehdi.

[QUOTE="vieras";25133160]Anatolia, kysy muilta uskonnollisilta yhteisöiltä, esim. helluntaisrk tai vapaasrk.[/QUOTE]
Uskon että tuo "mun" diakonissa auttaa, mutta jos syystä tai toisesta ei apua tulekaan niin sitten kysyn :)

"huokaus"
En meinaa, mistä sä muka niin luit että mä luulen sossun maksavan toisten velkoja?

Mun ystäväni saisi sossusta apua, jos olisi sössinyt luottotietonsa. Se on fakta, ja se on todella väärin. Samaan aikaan luottotietonsa pissinyt opiskelija saa joka kuukausi toimeentulotukea, sossu maksaa sähkölaskun ja kotivakuutuksen ja lääkkeet yms, ja sossun kautta saa vielä joulun ajan apuakin. Mutta laskunsa ajallaan maksanut joutuu elämään kuukaudesta toiseen lainarahalla - kun ei 3 lapsen yh opiskelun lisäksi oikein töihinkään ehdi.
Oletko tyhmä vai esitätkö vain??
Tottakai se lasketaan tuloiksi jos opiskelijalla opintolainaa.

[QUOTE="huokaus";25133254]Oletko tyhmä vai esitätkö vain??
Tottakai se lasketaan tuloiksi jos opiskelijalla opintolainaa.[/QUOTE]
En ole tyhmä, enkä edes esitä. Tajuan että opintolaina lasketaan tuloiksi (myös silloin kun sitä ei edes nosta), mutta kritisoin tuota tosiasiaa.

Miksi opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä, joiden pitää lainarahalla hankkia itselleen minimitoimeentulo? Ja miksi luottotietonsa sössinyt opiskelija "palkitaan" toimeentulotuella, lopputuloksena se että hänen elintasonsa on korkeampi kuin luottotietoisella opiskelijalla?

Tätä kritisoin. Mielestäni se on suurensuuri epäkohta, eikä juuri kannusta opiskelemaan ja hoitamaan asioitaan hyvin.

Tämän selkeämmin en osaa asiaa sinulle selittää.

P.S. Opintolainan korkoja sossu ei kuitenkaan laske menoiksi. Siinäkin epäkohta.

sossu asiakkuus

Samaan aikaan luottotietonsa pissinyt opiskelija saa joka kuukausi toimeentulotukea, sossu maksaa sähkölaskun ja kotivakuutuksen ja lääkkeet yms, ja sossun kautta saa vielä joulun ajan apuakin. Mutta laskunsa ajallaan maksanut joutuu elämään kuukaudesta toiseen lainarahalla - kun ei 3 lapsen yh opiskelun lisäksi oikein töihinkään ehdi.
Jos ei ole luottotietoja, sinun mielestä sossunkaan ei pidä auttaa kuin narun kaulaan laitossa? Ei sossu maksa kotivakuutuksesta kuin sen perusosan, samoin lääkkeet vain ne jotka on reseptillä noin esimerkkinä. Se mikä kaverilla maksetaan näihin hänellä vastaavasti pienemmät tulot, ei ne sen kaverin velkoja maksele.

"huokaus"
En ole tyhmä, enkä edes esitä. Tajuan että opintolaina lasketaan tuloiksi (myös silloin kun sitä ei edes nosta), mutta kritisoin tuota tosiasiaa.

Miksi opiskelijat ovat ainoa ihmisryhmä, joiden pitää lainarahalla hankkia itselleen minimitoimeentulo? Ja miksi luottotietonsa sössinyt opiskelija "palkitaan" toimeentulotuella, lopputuloksena se että hänen elintasonsa on korkeampi kuin luottotietoisella opiskelijalla?

Tätä kritisoin. Mielestäni se on suurensuuri epäkohta, eikä juuri kannusta opiskelemaan ja hoitamaan asioitaan hyvin.

Tämän selkeämmin en osaa asiaa sinulle selittää.

P.S. Opintolainan korkoja sossu ei kuitenkaan laske menoiksi. Siinäkin epäkohta.
Eli sinusta ihminen joka joskus sössinyt asiansa ei saa eikä ansaitse saada elämää kuntoon esim. opiskelemalla ammatin ja pääsemällä toimeentuloluukulta ulos?
Ja vain sen takia kun on menettänyt omien töppien takia luottotietonsa.
Ihminen jolla luotot kunnossa ja saa opintolainen on kaikin puolin tuottavmpi kansalainen yhteiskunnalle kuin tämä toinen, mutta kalliimmaksi se tulisi jos tätä toistakaan ei kannustettaisi opiskelemaan ja menemään töihin.

[QUOTE="huokaus";25133308]Eli sinusta ihminen joka joskus sössinyt asiansa ei saa eikä ansaitse saada elämää kuntoon esim. opiskelemalla ammatin ja pääsemällä toimeentuloluukulta ulos?
Ihminen jolla luotot kunnossa ja saa opintolainen on kaikin puolin tuottavmpi kansalainen yhteiskunnalle kuin tämä toinen, mutta kalliimmaksi se tulisi jos tätä toistakaan ei kannustettaisi opiskelemaan ja menemään töihin.[/QUOTE]

Luottotiedollisella opiskelijalla pitäisi olla oikeus toimeentulotukeen siinä missä luottotiedottomallakin: ketään ei pitäisi pakottaa ottamaan lainaa saadakseen itselleen ja lapsilleen edes kohtuullisen toimeentulon.

En ole sellaista väittänyt, etteikö ihmisellä, joka on joskus mokannut, olisi oikeutta saada sossusta apua ja hoitaa asiansa kuntoon. En todellakaan ole sitä mieltä, vaan pidän hiton hienona sitä että joku jaksaa kaikesta huolimatta yrittää, pääsee pois sossun luukulta vaikka opiskelemalla ja sitä kautta työllistymällä.

Mutta sitä kritisoin kyllä, että ihminen, jota ei kiinnosta mitään tehdä, saa loisia vuodesta toiseen - mutta pakko sellaisiakin on auttaa, muuten asuisivat kadulla ja se taas olisi kaikin puolin kehno tilanne jokaiselle tässä maassa. Opiskelun ja työnteon tulisi silti aina olla taloudellisesti PALJON kannattavampaa kuin laiskottelun.

"vieras"
[QUOTE="huokaus";25133308]Eli sinusta ihminen joka joskus sössinyt asiansa ei saa eikä ansaitse saada elämää kuntoon esim. opiskelemalla ammatin ja pääsemällä toimeentuloluukulta ulos?
Ihminen jolla luotot kunnossa ja saa opintolainen on kaikin puolin tuottavmpi kansalainen yhteiskunnalle kuin tämä toinen, mutta kalliimmaksi se tulisi jos tätä toistakaan ei kannustettaisi opiskelemaan ja menemään töihin.[/QUOTE]

Molemmilla on oikeus opiskella. MUTTA miksi pakotetaan ottamaan lainaa jos on luottotiedot kunnossa, että saisi sen minitoimeentulon. Luottotiedottomalla ei tätä ongelmaa ole ja hän voi hakea toimeentulotukea. Aikamoinen vääryys siitä, että hoidat asiat kunnolla.

• Tykkää
Reactions: Anatolia

Yhteistyössä