Pidättekö/pidittekö 2 kk ikäistä vauvaa aina sylissä kun oli hereillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huono äitikö?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos on niin onnellisesti, ettei vauva vaadi koko ajan viihdyttämistä ja nukkuu hyvin, niin nauti siitä. Meillä esikoinen oli vähäuninen kokoajan viihdytystä vaativa koliikkilapsi, joten toista lasta ei tosiaankaan alettu ylimääräisiä viihdyttämään, kun se viihtyi hyvin muutenkin. Älä tee äitiydestä väkisin vaikeaa.

No en todellakaan pitänyt koko ajan sylissä ja kuopus oppi 2kuisena kääntymään selältä vatsalleen, tuskinpa olisi oppinut jos olisi koko ajan sylissä ollut.

En kanniskellut/kanniskele jatkuvasti, kuopus nyt 5kk. Rauhallinen ja lattialla viihtyvä vauva on ihan hyvin saanut siinä ollakin, nyt kun on neljäs lapsi jo niin ei sitä koko aikaa kerkeäisikään vauvan kanssa seurustelemaan ja tätä sylittelemään. Toisaalta nyt hänellä on noita sisaruksiakin jotka pitävät seuraa, 2v vanhemman siskon kanssa höpöttelevät janaureskelevat usein pitkiä aikoja yhdessä.

Mutta siis tuo ei ainakaan vaadi sitä jatkuvaa sylissäoloa ja viihtyy hyvin lattialla seurailemassa muiden touhuja.

Muoks. Tuokaan ei tarkoita ettei lapsi pääsisi koskaan syliin tai etten hänen kanssaan seurustelusi, vaan sitä että en jatkuvasti pyöri vauvan ympärillä. Meillä kolmesta vauvasta yksi on ollut sellainen joka on vaatinut oikeastaan miltei koko sen hereilläoloaikansa sitä syliä ja huomioa. Näiden "helpompien" ja tyytyväisempien pienokaisten kohdalla olen nauttinut myös siitä että vauva viihtyy itsekseenkin ja saan myös tuota omaa aikaa ja kerkeän tekemään kotihommia. Vaativan vauvan kanssa on rankkaa olla jatkuvasti viihdyttämässä, ei välttämättä kannata tehdä arjesta helpomman vauvan kanssa samanlaista.

Viimeksi muokattu:
Välillä oli lelumatolla tai sitterissä, paljon silti tarvitsi syliä ja kulki sitte mukana repussa tai käsivarrella. Väheni se ajanmyötä enkä näe mitään opettamista pikkuvauvan kohdalla. Poika ei nukkunut päiväuniakaan kun pikkupätkiä pari kertaa joten hereillä oloa piisasi.

[QUOTE="nnn";28409328]Eikös ne tuossa vaiheessa nuku niin paljon että sitä omaa aikaa ruhtinaallisesti.
Ajattele tilannetta puolen vuoden, vuoden päästä kun nukkuu vain yhdet päikyt ja saat mennä koko ajan perässä.. jossain vaiheessa kai se väsymyskin iskee mutta itse muistelen että monesti teki mieli herättää vauva unilta kun se oli vaan niin ihana..

mutta joo, ei varmasti kukaan koko aikaa seurustele vauvan kanssa, pakkohan ne kotihommat on hoitaa ja vauvahan elää perheen mukana. Ja kyllä se vauvakin tarvitsee omaa aikaa..

Kolmas meillä varsinkin elää perheen mukana, esikoisen aikaan sitä järjesti päivät pienen mukaan. :)

Kaipa siitä lukemisen lomastakin voi välillä katsekontaktin ottaa ja jos vauva tyytyväinen, mikäs siinä lukiessa..[/QUOTE]

Ei kaikki tosiaan nuku päikkäreitä juurikaan ja meillä heräili vielä yölläkin. Mut en mää kokoaika seurustellu sen kanssa, köllötti kyllä sylissä tai repussa mutta mä tein omia juttujani. Vauva halusi vaan olla mun lähellä. Sillon kun ei ollu matolla tai sitterissä. 4kk oppi kääntymään jne joten liikunta tuli aivan ajallaan vaikka pienenä oli paljon sylissä jne.

Ei kaikki tosiaan nuku päikkäreitä juurikaan ja meillä heräili vielä yölläkin. Mut en mää kokoaika seurustellu sen kanssa, köllötti kyllä sylissä tai repussa mutta mä tein omia juttujani. Vauva halusi vaan olla mun lähellä. Sillon kun ei ollu matolla tai sitterissä. 4kk oppi kääntymään jne joten liikunta tuli aivan ajallaan vaikka pienenä oli paljon sylissä jne.

Kyllähän 2-4kk ikäinen tarvitsee unta vielä niin paljon että väkisinkin nukkuu päikkyjä ja paljon. Ainakin yli 15h pitäisi nukkua vuorokaudessa joten sitten hakisin syitä miksei nuku. Meillä ovat kaikki kyllä olleet kovia nukkumaan, ovat edelleen, mutta jos unet on jostain syytä jääneet vähemmälle kuin ikänsä vaatii, olen aina etsinyt syyn.
Esim. ruoka, päivän tapahtumat yms.
Rytmiä nyt ei varmaan ole vielä läheskään kaikilla tässä vaiheessa mutta kyllä sitä unta tarvitsee että kasvaa ja kehittyy.
Vauvahan voi muuten nukkua silmät aukikin. ;)

Itse viihdytin aikoinaan esikoista ja onneksi on pienempi sisarus alle 2 vuoden ikäerolla niin ei tarvitse enää viihdyttää. Kuten joku täällä totei että 6-vuotiasta saa edelleen viihdyttää kun on tottunut siihen.

Sellainen piti vielä aapeelle todeta että vauvat ovat fiksumpia kuin uskoisi, ja ihan ihmisiä luonteineen. Toiset haluavat omaa aikaa, toiset haluavat olla koko ajan sylissä. Ole tyytyväinen tosiaan jos vauva on tyytyväinen hetken aikaa yksinkin. :)

Ja se riippuu niin vauvasta saako sitä omaa aikaa. Tyytyväisen ja hyvin nukkuvan vauvan kanssa se onnistuu kyllä.

Yhteistyössä