Vauva nukahtaa syliin -pidättekö sylissä vai laitatko sänkyyn tms.?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hjg
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hjg

Vieras
Muutaman viikon ikäinen vauva kun nukahtelee vielä ilman rytmiä syliin ni pidätkö vauvan sylissä jos/kun nukkuu siinä tyytyväisenä vai laitatko sänkyyn tms.?

Illalla telkkaria katsoessa vauva nukkuu usein sylissä kun on ihanan lämmin ja hyvä asento, mutta toisaalta päivällä kun tuntuu olevan hommia ni vauva tulee hyvin pian laitettua sitteriin jatkamaan unia, ni eikö se jo ala se unisysteemeihin tottuminen heti? Kumpihan tapa on siis järkevämpi? Tokihan pieni kaipaa läheisyyttäkin mutta saa hän sitä hereillä ollessaankin :)

En ole kovin varma, onko sitterissä nukuttaminen kovin järkevää. Varsinkaan noin pienen kohdalla, ei se isommillekaan hyvää tee.

Sitten, itse kysymykseen. Sinuna siirtäisin vauvan nukahtamisen jälkeen omaan petiin, syliä ja läheisyyttä sitten hereillä ollessa biin paljon kuin mahdollista :)

Ei sitterissä!!! Se ei ole mikään nukkumapaikka! Jos vaan vauva viihtyy muualla niin mikä tahansa paikka on parempi pienelle vauvalle, syli, sänky tms, isompana sitten leikkimatolla!

En ole kovin varma, onko sitterissä nukuttaminen kovin järkevää. Varsinkaan noin pienen kohdalla, ei se isommillekaan hyvää tee.

Sitten, itse kysymykseen. Sinuna siirtäisin vauvan nukahtamisen jälkeen omaan petiin, syliä ja läheisyyttä sitten hereillä ollessa biin paljon kuin mahdollista :)

Peesi tälle :) Tottuu nukkmumaan sängyssä. Rytmi tulee sitten ajan kanssa :)

Luin jostain ihan vähän aikaa sitten että vallankin pienen vauvan tulisi saada herätä samassa paikassa mihin on nukahtanutkin.

Omien (kolme) kanssa olen kyllä tehnyt niinkin että kun ovat nukahtaneet syliini niin olen "sopivassa univaiheessa" kölläyttänyt viereeni nukkumaan ja jäänyt sitten itse siihen viereen. Meidän lapsillamme ei ole yhdelläkään ollut koskaan mitään uniparkumisia tai kirkumisia, en tiedä sitten onko tuo läheisyys nukkuessa vaikuttanut asiaan vai ovatko vain rentoja nukkujia.

Nuorimmainen on nyt 17 kuukautta ja hän on viikon ajan aivan itse, juuri ennen nukahtamistaan, köllähtänyt viereeni makoilemaan ja nukahtanut sitten siihen. Veljensä tekivät aivan samoin suunnilleen samassa iässä ja sitten eivät enää edes aloittaneetkaan nukahtamista sylissä joten kohta tämä nuorinkin nukahtaa vain viereen eikä enää tarvitse syliä nukahtamiseensa.

Meillä on molemmat lapset olleet alusta pitäen päiväsaikaan sellaisia, että jos heidät laskee sylistä nukkuvana, heräävät pian, ja jos laskee sylistä hereillä, niin eivät varmasti nukahda vaan huutavat kuin hyeenat. Eli ovat nukkuneet sylissä / kainalossa / kantoliinassa. Ja jos joutuu laskemaan sylistä kesken unien, niin sit herätään.

Yöunille nukutan sylissä kapaloon ja lasken sängylle. Joskus vauva aukoo siinä vaiheessa silmiä ja jatkaa unta sängyssä, yleensä ei havahdu. Ekalla syötöllä siirtyy sit kainaloon.

Esikoinen oppi nukahtamaan ja nukkumaan rattaissa 8kk iässä. Tän toisen kanssa odotellaan (ikä nyt 5kk).

Yhteistyössä