Pidätkö saavutuksena, että olet saanut lapsia? Tyttöjä/poikia/terveitä/sairaita...LAPSIA?

Totta kai! Tein oikein urakalla töitä sen eteen, että esikoinen edes sai alkunsa. Söin pillereitä ja harrastin (mahtavaa) seksiä monta kertaa viikossa.

Kyllä siitä jo mitalin ansaitsee!
Puhumattakaan siitä, että kuopusta tehtiin kolme kuukautta ilman ehkäsyä.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
Minulla ei ole lapsia, mutta pidän kyllä lasten saamista saavutuksena. Taas huomaa, että moni nainen vähättelee 9 kuukauden raskausaikaa, synnytystä, raskauden mahdollisia sivuoireita jne. Ei ole mielestäni mikään pikkujuttu kyseessä.
 
Minulla ei ole lapsia, mutta pidän kyllä lasten saamista saavutuksena. Taas huomaa, että moni nainen vähättelee 9 kuukauden raskausaikaa, synnytystä, raskauden mahdollisia sivuoireita jne. Ei ole mielestäni mikään pikkujuttu kyseessä.
Raskaus ja synnytys kuitenkin, sivuoireineenkin, aika pikkujuttu verrattuna seuraaviin (monilla jopa 60+ jotain vuotta kestäviin?) vanhemmuuden vuosiin.

:)
 
kyrsiintynyt
Kai sen täytyy saavutus olla kun niiden kotona hoitaminenkin on (maailman raskainta) työtä. Ei tässä hommassa helpolla pääse... :D
Ainakin mun mielestä tuntuu olevan maailman raskainta työtä. Yksi makaamispäivä pitää kuulemma viikossa olla ja se on tänään. Muuten ei jaksa. Viikolla hän käy töissä. Koskahan minä saan sen makaamispäivän? Ai niin, mutta eihän lastenhoito ollutkaan yhtään rasittavaa. Kertokaa tämä vielä mun miehelle.
 
heh, en
en pidä minään saavutuksena lasten tekemistä/saamista.
Jos niistä saa aikaan toiset huomioonottavia vastuuntuntoisia kansalaisia itsekkäiden älämölöapinoiden sijaan, niin se alkaa jo olla saavutus, mutta ei niiden synnyttäminen.
 
kyrsiintynyt
Raskaus ja synnytys kuitenkin, sivuoireineenkin, aika pikkujuttu verrattuna seuraaviin (monilla jopa 60+ jotain vuotta kestäviin?) vanhemmuuden vuosiin.

:)
En nyt ihan noinkaan menisi vähättelemään sitä asiaa, että olen ollut raskauden takia vuoden ajan sairaana. Siihen verrattuna nämä 7,5 vuotta lasten kanssa ovat olleet helppoja aikoja. Ei ole tarvinnut kärsiä pahoinvoinnista tai vatsataudista kertaakaan. Vuosi putkeen sitä on aika hurjaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa
"kahdenäiti"
Se onkin aika hassua. Raskaus verottaa kyllä ihan oikeasti jostain muusta. Valmistaudut koko kehollasi huolehtimaan elämästä ja sitten huolehdit.. Ja en tietenkään pidä sitä saavutuksena..minähän vain elin, annoin kaikkeni, se oli työtä mitä suuremmissa määrin mutta silti mikä oli oma osuuteni kaikessa..Jos olisin tehnyt jotain erinomaisesti, olisinko sitten vielä ylpeämpi, en usko.. En koe saavutuksena lapsieni syntymää ja äityttä kuten jotain suoritusta tai meriittiä. Saavutin jotain, rakkautta..mutta vaikeasti mitattavaa ja määriteltävää..
Ehkä juuri lapset oli se asia, jonka jälkeen elämässäni en enää etsinyt henkilökohtaista kunniaa.. Tajusin, että olemme osa jotain muuta, jonkun varassa jokainen. Ja kaikki mahdollinen kunnia kuuluu jonnekin korkeammalle kuin ihmiselle.
 
En nyt ihan noinkaan menisi vähättelemään sitä asiaa, että olen ollut raskauden takia vuoden ajan sairaana. Siihen verrattuna nämä 7,5 vuotta lasten kanssa ovat olleet helppoja aikoja. Ei ole tarvinnut kärsiä pahoinvoinnista tai vatsataudista kertaakaan. Vuosi putkeen sitä on aika hurjaa.
Olet ihan oikeassa. En huomioinut poikkeustapauksia.
Anteeksi.

Itselläkin oli esikoisen kanssa aikoinaan "aamupahoinvointia" kesti about tunnin frekvenssillä aamusta iltaan ensimmäisten 7-8 raskauskuukauden ajan ja sen jälkeen tulikin varsin pian raskausmyrkytysdiagnoosi, joka sekään ei ollut kovin kiva:

Muuan hoitsu minulle muuantena yönä totesi, että "nykyään useimmat noista lapsista selviävät, mutta äidit, joilla se niin pahana kuin sinulla, ei kyllä selviä".

Se oli soma lause tipassa makaavalle 18-vuotiaalle esikoistaan odottavalle...?
(Ja hulluinta lie se, että se oli oikeasti aivan helkutin pätevä ja syvästi arvostamani kätilö, jonka myöhempää kontribuutiota arvostan yhä suuresti - kaikkien näiden vuosien jälkeenkin.)

:)
 
kyrsiintynyt
Ainakin mun mielestä tuntuu olevan maailman raskainta työtä. Yksi makaamispäivä pitää kuulemma viikossa olla ja se on tänään. Muuten ei jaksa. Viikolla hän käy töissä. Koskahan minä saan sen makaamispäivän? Ai niin, mutta eihän lastenhoito ollutkaan yhtään rasittavaa. Kertokaa tämä vielä mun miehelle.
Korjaus: Ainakin mun MIEHEN mielestä...
 
"kahden äiti"
No jaa, paljon helpommalla ne tuli kuin moni muu saavutus mun elämässä. Ehkä vaikka lasten ylioppilaaksi pääsemistä tms. voisi pitää saavutuksena itsellekin (ehkä silloin on kasvatuksellakin edesauttanut sitä)... Mutta ei, ei lasten syntymää. Tulivat kun olivat tullakseen...
 
"jojo"
Lasten alulle saattaminen ei ollut kyllä mikään saavutus, huvia vain. :) Mutta kyllä mä ylpeä noista olen, ihan niiden silkasta olemassaolosta. Raskausaika oli niin helppoa molemmilla kerroilla ja synnytyksetkin niin iisejä, että niiden suhteen ei voi puihua saavutuksesta.

Ennemminkin pidän saavutuksena sitä, että minäkäin, kuten monet muutkin, olen onnistunut puolisoni kanssa luomaan sellaisen ympäristön ja edellytykset, että lasten hankintaa ei tarvinnut epäröidä. Eikä kyse ole siitä, että materiaalista hyvää olisi mitenkään hulppeasti, vaikea selittää lyhyesti, mitä tarkoitan. Kodin ilmapiiriä ja elämän etenemistä. Voisivathan asiat olla vallan toisinkin.
 
  • Tykkää
Reactions: Mummeliisa

Yhteistyössä