Pidätkö AMK-tutkinnon suorittanutta korkeasti

• Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti
"miumaumou"
Kaikelle on paikkansa. Totta, suomessa on paljon korkeastikoulutettuja työttömiä ja se ei liene hyvä juttu. Mutta silti, mitä muuta meillä on kuin tieto&taito? Suomella ei ole mitää luonnonrikkauksia joilla menestyä, ei meistä maapallon ruokkijaksi ole kun kesäkausi on niin lyhyt viljelylle...

Meillä ei ole muuta kuin erikoisosaaminen ja sitten nämä perusalat kuten terveydenhuolto, koulut jne
Siksi on hyvä että meilä löytyy kahdentasoita korkeakoulua, toinen jossa perehdytään vallan teoriaan, tukimukseen ja sitä kautta uuden kehittämiseen. Ja sitten taas toisaalta ammattikorkeakoulu joka tekee ammattilaisia jotka kykenevät (osa ainakin) soveltamaan sitä teotriaa ja käytäntöä. Enkä halua unohtaa meidän ammattikoulujärjestelmää. Sieltä saadaan niitä osaajia myös, on olemassa ihmisiä jotka ovat monta kertaan fiksumpia kuin moni yliopiston tallaaja, mutta heitä kiinnostaa enemmän konkreettinen työ kuin paperien pyörittäminen.

Mikä näistä tasoista on sitten korkein? Minusta voisi sanoa että kaikki, koska niitä eritasoisia osaajia tarvitaan. Mitä hyötyä on tehdä pitkiä ja kaliita tutkimuksia ja tuotekehitystä jos kukaan ei konkreettisesti osaa asiaa suunnitella normaalielämän tarpeeseen sopivaksi. Ja jos kukaan ei tee asiaa oikeasti valmiiksi?

En. Menin amiksesta suoraan amkkiin ja oli se kyl sellasta pellen touhua koko homma ettei mitään järkeä. Johtamisen koulutuksen sieltä sai mut ammattikoulussa oppi kaiken tärkeän joten jos olisin suoraan lukiosta mennyt amkkiin niin en kyl osaisi muuta kun sivistysasioita. Pidän enemmän käytännön ihmisistä kun lukeneista ns. korkeasti kouluttetuista.

"heh"
Amen. Tekniikan alalta valmistuva on jo tavan tallaajaa selvästi fiksumpi, varsinkin jos valmistuu ohjeajassa eli 4 vuodessa.
No tuota... Itse opiskelin tekniikan alalla AMK:ssa. Meidän luokalle pääsi vielä pääsykokeiden jälkeen ihan ilmoittautumalla kun ei muuten olisikaan ollut tarpeeksi aloittajia. Ja jokainen joka edes pikkuisen panosti opiskeluun pääsi kyllä koulusta läpi, ei vaatinut kohtuuttomia ponnisteluja. Toki sitten edukseen erottuivat ne joilla oikeasti oli motivaatio kohdallaan ja jotka tekivät kunnolla töitä opintojen eteen. Ja käsittääkseni tuo ero näkyi myös valmistumisen jälkeen työllistymistilanteessa.

"jaa"
Mä en ole taas koskaan tavannut ihmistä joka ei olisi ekalla haku kerralla päässyt ammattikorkeaan, taas montakin, joktka on yliopistoon joutuneet hakemaan useamman kuin yhden kerran ja sitten ihmisiä jotka ovat päässeet ensi yrittämällä yliopistoon.

Varsinaiseen kysymykseen, en pidä ammattikorkeata korkeakoulutuksena, vaan keskitason koulutuksena. Eiköhän molemmista sekä amk:sta että yliopistosta löydy ns. turhia tutkintoja ja tarpeellisia tutkintoja.

En pidä amk:ssa opiskelleita korkeasti koulutettuina. Mulle on ihan peen hailee onko sitä tradenomi vai merkonomi, samassa työpaikassa ne kuitenkin loppujen lopuksi on samalla palkalla :p
Sit kun ruetaan menemään tonne yliopistoon ja tiedekorkekouluihin niin ollaan jo ammatillisesti ylempänä. Mua ei niin kauheesti kiinnosta tuo opiskelu, jonkun alan duunarit tienaa sen saman ku insinöörit.
Mut ihmisestä se ei tee sen huonompaa, olipa takana se keskenjäänyt autonasentajakoulu tai sairaanhoitajaksi opiskellut, jokaisesta itsestä kiinni minkälainen on =)

Perusinsinööri
[QUOTE="vieras";23220865]koulutettuna?[/QUOTE]

Pelkkä peruskoulu = kouluttamaton
ammattitutkinto = matalasti koulutettu

AMK-tutkinto = keskiasteisesti koulutettu
Ylempi AMK-tutkinto = keskiasteisesti koulutettu

Kandidaatti = keskiasteisesti koulutettu
Maisteri/DI-tutkinto = melko korkeasti koulutettu
Lisensiaatti = keskimääräistä korkeammin koulutettu
Tohtori = korkeasti koulutettu

Olen itse DI eli mielestäni keskikastia.

Alkuperäinen kirjoittaja Perusinsinööri;26147353:
Pelkkä peruskoulu = kouluttamaton
ammattitutkinto = matalasti koulutettu

AMK-tutkinto = keskiasteisesti koulutettu
Ylempi AMK-tutkinto = keskiasteisesti koulutettu

Kandidaatti = keskiasteisesti koulutettu
Maisteri/DI-tutkinto = melko korkeasti koulutettu
Lisensiaatti = keskimääräistä korkeammin koulutettu
Tohtori = korkeasti koulutettu

Olen itse DI eli mielestäni keskikastia.
Ylempi amk:han vastaa maisteria. Olit mitä mieltä tahansa, niin näin on. Opetussisällöissä on myös otettu asia huomioon, eikä ylempää korkeakoulututkintoa Suomessa voi kovin löyhästi suorittaa.

jihou
Alkuperäinen kirjoittaja amisjätkä;23221119:
Se on lain mukaan korkeakoulu, tarkistakaa vaikka finlex.fi

Englanniksi muten University of Applied Sciences.
Ja ennen sitä kutsuttiin nimellä Polytechnic tms. Ja ei, sillä ei ole mitään tekemistä korkeakoulun kanssa.

Yhteistyössä