Jos se oli ainutkertainen tilanne ja tiedät ettei se tule koskaan toistumaan, kannattaa ihan perheenne takia yrittää, mutta kaikki tavallaan on aloitettava alusta. Toisaalta oletko valmis tulemaan petetyksi? Vaatii todella paljon petetyltä olla kostamatta, etenkin jos ei saa purettua sitä kaikkea ulos.
Minua on petetetty kaikissa suhteissa, missä olen ollut -kerran niin, että se ei mennyt seksiin asti, mutta mies oli kuitenkin tapaamassa toista naista ja tuli sitten järkiinsä, etten minä voi olla hänelle se oikea, vaikka ihastuttava ihminen olinkin -hän oli reilu, pystyi sanomaan että rakkaus suuntautuu kuitenkin toisaalle. Yhden miesystävän kanssa oli puhuttu näistä pelisäännöistä ja hän sitten kuitenkin kun olin matkalla meni toiseen sänkyyn. Käytiin ero läpi ja hän kesti kaiken sen mun pahanmielen ja harvinaisen lyhyessä ajassa kuitenkin homma oli käsitelty ja elämä jatku, kavereina.
Viimeisin... emme olleet sitoutuneet, mitä nyt toista kuukautta "asuttiin" yhdessä. Romahdin ihan täysin ja yritin ymmärtää ja uskottelin itselleni, että tilanne ahdistaa häntä niin paljon, kun on tahattomasti lähtenyt sitoutumaan naiseen, jolla on lapsia ja nuorenmiehen elämä on jäämässä taakse. Yritin ymmärtää, yritän unohtaa.. mutten tule unohtamaan koskaan. Sitten muutamia typeriä mielipiteiden sanomisia mieheltä: "en mene kihloihin ellen ole menossa naimisiin, en mene todellakaan naimisiin, jos en ole varma jne.." Ja näitä mennäänkö kihloihin, mennäänkö naimisiin VITSEJÄ olen kuunnellut jo parisen vuotta -pelkkää sanojen helinää.
Kyllä sitä vakuuttelua on, että tämä on tässä loppunelämää ja ei oo menossa minnekkään jne. mutta eipä tätä minulle tärkeää hommaa vaan voi huomioida. Joinan hetkinä tekee vaan mieli huutaa ja häätää se ulos elämästä, kun ei jaksa odottaa sitä kuinka taas sattuu.
Nyt kun on yhteinen lapsi syntynyt ja siinä on ollut henkisesti hyvinkin rankkoja hetkiä, monta viikkoa putkeen, olen ihan loppu. Mietin kokoajan että tämä pitöisi lopettaa ja en usko, että tämä tulee jatkumaan. Välillä pohdin välitänkö siitä jos taas vähän sattuu vai sattuuko se sitten vielä enemmän, kun tiedän vain odottaa sitä. Välillä mietin onko oikeasti muka joillakin ihmisillä ehjiä parisuhteita, missä ei oo koskaan petetty ja mitkä päättyy samaan hautapaikkaan ilman että olisi petetty koskaan?
Toisin sanoen, vaikka olin valmis jatkamaan ja ns. ymmärtämään ja sietämään, se hajoittaa vuosi vuodelta lisää. En jaksa riidellä, olen vaan päivä päivältä enemmän poissa ja tavallaan pelkään sitä päivää kun tämä vain loppuu. En tiedä olenko sitten helpottunut vai romahdanko lisää. Mutta uskonko yhteiseen vanhenemiseen tai siihen että me esimerkiksi joskus menisimme naimisiin. No en helvetissä. Onko kivaa elää sellaista elämää, joka sotii omia toiveita, käsityksiä ja tavoitteita vastaan, no ei helvetissä. Mutta onko siihen olemassa parempia vaihtoehtoja? Psykologin kanssa on aikoinaan tätä mietitty kovasti. Koitin jopa luoda parisuhdetta sellaisen 100% varman ja kiltin miehen kanssa, erityyppisen kaikkiin muihin nähden. Ei me kyllä kovin pitkälle päästy, iloitaan vaan nykyään naamakirjan sivuilla kun kumpikin lisääntyy/lisääntyi toisaalla.
Joku kirjoitti hyvin, että pettäminen on aina kriisi, josta kasvaa tai kaatua. Siihen ei pidä kuitenkaan jäädä elämään tai kaikilla on paha olla. -kokemusta on.