Pettäminen Ok vai not?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja b.j
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja fanta:
parisuhteeseen alkaessa on kai vaan sovittava mitkä on ne pelisäännöt

Näin, pettämiselle ei löydy yleistä määritelmää, joten säännöt on sovittava erikseen jokaisessa suhteessa. Tämä hoituu kätevästi vaikka yleisenä arvokeskusteluna, jossa selvitetään toisen moraalikäsityksiä ja kantaa hypoteettisiin tilanteisiin. Ennen tätä keskustelua on syytä olla varovainen.. parasta olettaa että vastassa onkin kerrasta-poikki perusplussalainen.

Periaatteessa olen ap:n kanssa samaa mieltä, mutta se pidettäköön, joka yhdessä sovitaan. Ja parisuhde on kahden kauppa, joten kahdenvälinen sopimus tuostakin asiasta on tehtävä. Ellei sopimusta synny, niin sitten ei mielestäni voi olla sitä nimenomaista parisuhdettakaan.

Ja - jos sovitaan vapaasta seksistä, niin silloinhan se ei ole pettämistä ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja tripod:

Näin, pettämiselle ei löydy yleistä määritelmää, joten säännöt on sovittava erikseen jokaisessa suhteessa. Tämä hoituu kätevästi vaikka yleisenä arvokeskusteluna, jossa selvitetään toisen moraalikäsityksiä ja kantaa hypoteettisiin tilanteisiin. Ennen tätä keskustelua on syytä olla varovainen.. parasta olettaa että vastassa onkin kerrasta-poikki perusplussalainen.

Hih, oikeasti kukaan ei varmaan käy näitä arvokeskusteluita rakkaudenhuumassa, joten yleisolettamus on, että parisuhde tarkoittaa kaikinpuolista uskollisuutta ja jos toisin tahdotaan, siitä pitää sopia erikseen?

aarrk! eikö sua sureta toi intohimottomuus?

Hih, oikeasti kukaan ei varmaan käy näitä arvokeskusteluita rakkaudenhuumassa, joten yleisolettamus on, että parisuhde tarkoittaa kaikinpuolista uskollisuutta ja jos toisin tahdotaan, siitä pitää sopia erikseen?

Kyllä fiksut ihmiset käy.

Alkuperäinen kirjoittaja b.j:
Toista ei voi omistaa.

Toista pitää kunnioittaa.

Minusta ei ole kyse siitä, että omistaa toista, vaan siitä, että omistaa itsensä toiselle.

Tähän omistamiseen liittyy ihan käytännölliset perustelut. Seksissä kyse on sekä limakalvokontaktista että lisääntymisestä. Jokainen omaa terveyttä vaaliva haluaa itse valita yksilöt joiden kanssa jakaa veren kautta siirtyviä pöpöjä.

Jos tarkoitus on lisääntyä tietyn naisen kanssa, on käytännöllistä jos tämä nainen pysyy riittävällä etäisyydellä muiden miesten siemenistä. Samoin jos kyse on perheen perustamisesta, on eduksi jos mies ei joudu elättämään muita pentuieta.

Tähän omistamiseen liittyy ihan käytännölliset perustelut. Seksissä kyse on sekä limakalvokontaktista että lisääntymisestä. Jokainen omaa terveyttä vaaliva haluaa itse valita yksilöt joiden kanssa jakaa veren kautta siirtyviä pöpöjä.

Jos tarkoitus on lisääntyä tietyn naisen kanssa, on käytännöllistä jos tämä nainen pysyy riittävällä etäisyydellä muiden miesten siemenistä. Samoin jos kyse on perheen perustamisesta, on eduksi jos mies ei joudu elättämään muita pentuieta.

Ihan hyviä kivikaudelta peräisin olevia periaatteita, toimivat edelleen =)

Ihan hyviä kivikaudelta peräisin olevia periaatteita, toimivat edelleen =)

totta. karskisti sanottuna noin:D

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Näin, pettämiselle ei löydy yleistä määritelmää, joten säännöt on sovittava erikseen jokaisessa suhteessa.

aarrk! eikö sua sureta toi intohimottomuus?

Tämä on täysin teoreettinen keskustelu, käytäntö on valitettavasti (onneksi) toinen :saint:

Minä kyllä miellän, että minulla on oikeus omaan kehooni... mutten osaa siihen suoranaisesti liittää sitä, että se antaisi minulle oikeutuksen/ kiellon pettämään puolisoani.
Enkä usko, että ainoastaan naisten mielestä pettäminen olisi epäoikeutettua ja että heidän mustasukkaisuutensa ja omistushalunsa tekisi pettämisestä mutkikaampaa ja ei-sallittua.

En oikein nielaise tuota ajatusta, jos sillä perusteltaisiin, miksi parisuhteessa oleva saisi pettää.

Mielestäni parisuhteessa elävä saa päättää omasta seksielämästään. En näe siinä mitään moraalisesti väärää.

No se on sun mielipiteesi ja se sinulle sallittakoon. Minusta taas seksi kuuluu parisuhteeseen. Toki sinkkuna saa tehdä mitä haluaa ja tyydyttää tarpeensa missä milloinkin haluaa, mutta jos parisuhteeseen sitoutuu, mä ainakin sitoudun 100% ja samaa vaadin kumppaniltani. Jos ei ole valmis sitoutumaan minuun, ei ole valmis kanssani parisuhteeseen. Niin helppoa se on!

Olen itsekin elänyt parisuhteessa, jossa todellista yhteyttä ei ole ollut. Elämä on paljon helpompaa, kun voi avoimesti ilman mustasukkaisuutta sanoa puolisolleen, että tapasinpa muuten päivällä tosi viehättävän tyypin.

Olen itsekin elänyt parisuhteessa, jossa todellista yhteyttä ei ole ollut. Elämä on paljon helpompaa, kun voi avoimesti ilman mustasukkaisuutta sanoa puolisolleen, että tapasinpa muuten päivällä tosi viehättävän tyypin.

Miten pettäminen liittyy tuohon, vai liittyykö?

Miten pettäminen liittyy tuohon, vai liittyykö?

Se liittyy siten, että pettäminen lakkaa olemasta silloin, kun suhde on kunnossa. Ihmisen omille tunteille on annettava tilaa ja ne hyväksymällä tulee elämästä paljon helpompaa.

Petosta ei voi olla olemassa suhteessa, jossa ollaan avoimia toisille. Mielestäni koko pettämis asian olemassa olo kertoo siitä, että parisuhteessa on parannettavaa.

Se liittyy siten, että pettäminen lakkaa olemasta silloin, kun suhde on kunnossa. Ihmisen omille tunteille on annettava tilaa ja ne hyväksymällä ja jakamalla tulee elämästä paljon helpompaa.

Petosta ei voi olla olemassa suhteessa, jossa ollaan avoimia toisille. Mielestäni koko pettämis asian olemassa olo kertoo siitä, että parisuhteessa on parannettavaa.

En voi millään tuota ajatusta ostaa. Ymmärrän kyllä mitä tarkoitat, mutten ajattele itse samoin :)

No meillä voi. Mutta ei sen viehättävän tyypin kanssa sänkyyn hypätä, SE olisi pettämistä.

Mäkin voin sanoa ja sanon kyllä, jos viehättävän tyypin jossakin tapaan, mutta jos tuhmia fantasioita aiheuttava tyyppi tulee jossakin vastaan, niin sitten olen hiirenhiljaa ja tyydyn haaveilemaan. (Pettämään en missään tapauksessa ryhdy.)

Alkuperäinen kirjoittaja lepsa:
" Ennen tätä keskustelua on syytä olla varovainen.. parasta olettaa että vastassa onkin kerrasta-poikki perusplussalainen."
:laugh:
[/quote
"Perusplussalaisen" asenteen omaavana voin muuten kertoa, että on muuten vähän ***keleen vaikea luopua tuosta asenteesta.
Ensin iskee paniikki, sitten suru ja sitten koettaa kaikkensa antaa anteeksi kunnes hahmottaa että on muuten mahdollista, että ei kykenekään antamaan anteeksi, vaan kyllä se oikeasti on kerrasta poikki, oli tilanne muuten miten hankala tahansa.

Meillä lopullista päätöstä ei oikein ole, vuoropäivinä olen varma erosta ja toisena päivänä sitä taas jaksaa yrittää vielähetken verran..

Toista ei voi omistaa, mutta kunnollisessa parisuhteessa voi (ja mielestäni pitääkin) omistautua toiselle. Jos tuntuu että ei osaa/voi omistautua, olisi varmastikin syytä yrittää korjata ongelmia ennemmin kuin lähteä pettämään.

Pettämisellä kun kuitenkin _on_ kauaskantoisia seurauksia, myönsi sitä itselleen tai ei. Näin myös siinä tapauksessa, että "ei jää kiinni".

--
Http://perheenisa.blogspot.com/

Mielestäni rakkaus ja seksi kuuluvat kahden rakastuneen ihmisen välille ja näin ollen ulkopuolisen ihmisen liittyminen seksikuvioihin tuntuu kaukaiselta.Minulla ei ainakaan kyse mustasukkaisuudesta vaan molempien omasta valinnasta toimia näin.

Yhteistyössä