Pettäminen ja taudit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Saastakasa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ei lukumäärällä ole minulle mitään merkitystä, statusta. Mutta täällä puhuttiin näistä taudeista ja itse olen ollut näin monen kanssa, joten osoitin vain, että homman pystyy tekemään saamatta jälkiseurauksia kun pitää järjen mukanaan, eikä usko jokaista ylihysteeristä bakteerikammoista elliä...

"Mutta täällä puhuttiin näistä taudeista ja itse olen ollut näin monen kanssa, joten osoitin vain, että homman pystyy tekemään saamatta jälkiseurauksia kun pitää järjen mukanaan, eikä usko jokaista ylihysteeristä bakteerikammoista elliä..."

Petturson, milloin olet käynyt sukupuolitautitesteissä, joissa on tutkittu kaikki mahdolliset tautisi? Ehkäpä se kupan ensimmäinen vaihe meni ohi ja toinenkin vähillä oireilla. Mutta älä sitten ihmettele, miksi aivosi alkavat pehmetä.

Tippuri menee myös jotenkuten siinä sivussa ennekuin panokeppi on jo tosi viallinen. Kalmydia pesiytyy eturauhaseen ja laajentaa sen. Tunnet ne oireet sitten aikaa myoten.

Ehkäpä vaimosi on yhtä huoleton ja suuseksiä hänelle antaessasi saat suuhusi pumerangina sukupuoliherpeksen. Vai onko sulla enää minkäänlaista sukupuolikontaktia vaimoon? Jos naisenvaisto yhtään toimii, niin hän pitänee sinut ainakin puolen metrin päässä aina ja iäti, kunnes kuolema teidät lopulisesti erottaa. Turmeltunut ruumiisi olisi tosin syytä polttohaudata, ettei se saattuttaisi maaperää. Jotkut taudithan voivat uinua vuosisatoja maaperässä.

Ja jos sinulla onkin ollut jonkinlaista tuuria seksisairauksissa, niin mitenkähän lie sinkkunaisten laita. Kummastuttaa myös sellainen lääkäri, joka ohjeistaa miestä, etteivät seksitaudit todennäköisesti tartu mieheen yhtä helposti kuin naiseen. Kyllä lääkärin pitäisi ajatella tautien yleistä tartuntariskiä, siis myös naisen sairastumisriskiä. Mutta onhan lääkäreitäkin moneksi. Eiväthän hekään kaikki ole aina terveitä.

Oen aika konservatiivinen tämän asian suhteen..Inhottaa pettäjät ja heidän moraalittomuutensa. Pettäminen rikkoo kaiken, mikä on kahden ihmisen välillä pyhää..Se rikkoo seksuaalisuuttakin vastaan ja rikkoo kaiken hyvyyden kahden väliltä, se rikkoo luottamuksen, kauneuden, rehellisyyden..Se on sikamaista!

Jos sukupuolitaudit tarttuisivat vain mieheltä naiselle, niin eihän heteromiehillä olisi tauteja. Itseasiassahan tosiasia on niin, että LESBOnaisilla ei ole tauteja, vaan nimenomaan heteronaisilla, jotka siis harrastavat seksiä miesten kanssa. Miehillä taudit voivat olla oireettomia. Esimerkiksi HIV tarttuu helpommin naiseen kuin mieheen, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö mies voisi sitä suojaamattomassa seksissä saada.

Ihmisillä on sellainen harhakuva, että seksiä voi harrastaa suojaamattomana, sillä jos jotakin tulee, niin sitten vain lääkäriin, lääkekuuria peliin ja taas on keho puhdas. Ei se niin ole. Hyvä esimerkki on siinä, että jos menet lääkärille ja pyydät, että sinut testataan KAIKKIEN sukupuolitautien varalta, niin sellaista testiä ei ole olemassakaan, koska taudeista on erilaisia versioita liikkeellä ja esim. pohjoismaissa on erilaista kantaa kuin vaikkapa kaukoidässä. Voi siis olla, että jos sinä, puolisosi tai jomman kumman salasuhde tai vaikka sen salasuhteen puoliso on käynyt salaa Thaimaassa seksituristireissulla, niin tauti onkin Suomessa tarttunut jo puoleen tusinaan ihmistä, joista osa on uskollisia, mutta osa ei.

Sinkkuna olen harrastanut yhden yön juttuja, mutta aina ehdottomasti kondomin kanssa. En tajua millään, että kuinka moni mies kertoo olevansa tauditon ja anelee kondomitonta seksiä, mutta ei tajua sitä, että mistä he voivat olla varmoja, että minä olisin tauditon. Ei tällaisissa asioissa saa luottaa toisen sanaan, vaan turha epäily on parempaa kuin luottaminen ja sen vuoksi kannattaa ihan varmuuden vuoksi käyttää kondomia. Ehkä olen sitten hysteerinen tämän asian suhteen, mutta uutta suhdetta aloitettaessa olen aina vaatinut toiselta (toki itsekin käynyt) sukupuolitesteissä testauttamassa tavallisimmat sukupuolitaudit ennenkuin on siirrytty kondomista muihin ehkäisykeinoihin.

Ostankin 100 prosenttista apteekista ja pesen ukon munat sillä -- kannatan hygienia tarkistuksia ja passeja perjantain pukeille..koskee omaa munamankelia tuli just lomareissultaan..

Mulla ollut yli 200 seksikumppania ja 95 % ilman kondomia. Saldo on 2 tippuria, jotka saa hoidettua helpommin kuin flunssan ja kerran satiaiset... niin ja mä olen nainen.
Tartutetaanhan sitä kumppaneihin vaarallisempiakin tauteja kuin perussukupuolitaudit. Esim keuhkokuumeet ja pahat vatsataudit(salmonella). Ois varmaan parempi siirtyä karanteeniin, jos työpaikalla riehuu influenssa, ettei vaan tartu puolisoon. Epätodennäköisempää saada sukupuolitauti kuitenkin kuin joku muu tauti.

Alkuperäinen kirjoittaja Ilman kumia:
Mulla ollut yli 200 seksikumppania ja 95 % ilman kondomia. Saldo on 2 tippuria, jotka saa hoidettua helpommin kuin flunssan ja kerran satiaiset... niin ja mä olen nainen.
Tartutetaanhan sitä kumppaneihin vaarallisempiakin tauteja kuin perussukupuolitaudit. Esim keuhkokuumeet ja pahat vatsataudit(salmonella). Ois varmaan parempi siirtyä karanteeniin, jos työpaikalla riehuu influenssa, ettei vaan tartu puolisoon. Epätodennäköisempää saada sukupuolitauti kuitenkin kuin joku muu tauti.
Esimerkiksi klamydia aiheuttaa lapsettomuutta, sukuelinherpes voi olla vaarallinen syntyvälle lapselle ja kondyloomakin voi olla varsin kiusallinen. Klamydian pystyy hoitamaan pois, mutta virustartuntoja ei. Flunssa paranee käytännössä aina (jos ei ole huonokuntoinen vanhus tms), mutta sukupuolitaudeista ei välttämättä pääse lainkaan eroon.

Mulla ollut yli 200 seksikumppania ja 95 % ilman kondomia. Saldo on 2 tippuria, jotka saa hoidettua helpommin kuin flunssan ja kerran satiaiset...

Vaikka sukupuolitaudit hoidettaisiin, niistä silti jää useimmiten vaivaa. Sitäpaitsi tippuri voi tehdä tuhojaan naisessa ennen kuin se todetaan.
Vaivat ilmaantuvat usein vasta 2-3 viikon kuluttua tartunnasta.
Hoitamaton tippuri saattaa aiheuttaa naisella munasarjatulehduksen ja miehellä eturauhas- ja lisäkivestulehduksen. Joskus lisätautina voi ilmetä niveltulehdus sekä verenmyrkytys. Hoitamaton tippuri voi myös olla syy lapsettomuuteen niin miehellä kuin naisellakin.

Katso Väestöliiton sivut:
http://www.vaestoliitto.fi/seksuaaliterveys/seksuaaliterveysklinikan_nettipa/nuoret/tietopankit/seksitaudit/

Mutta jos kaikesta huolimatta haluat pelata venäläistä rulettia, vaarannat oman terveytesi lisäksi taudin kantajana muidenkin terveyden. Vaikket omastasi välittäisi, voisit sentään ottaa muut huomioon.

Siis, kyllä venäläisessä ruletissa on todennäköisyys saada kuula kalloon paljon suurempi, kuin menettää henkensä sukupuolitaudin takia, joten ne ei kyl oo verrannollisia. Luepas asioista tietävä hoitamattomien influenssien ja tulehdusten jälkitaudeista, johtavat kyllä todennäköisemmin kuolemaan kuin sukupuolitaudit.
Sukupuolitaudin saadessaan on ainakin nauttinut, mitä ei välttämättä ole tapahtunut muiden tautien tarttuessa. Eli mieluummin otan sukupuolitaudin kuin keuhkokuumeen... jos niin kuin valita sais.

Siis, kyllä venäläisessä ruletissa on todennäköisyys saada kuula kalloon paljon suurempi, kuin menettää henkensä sukupuolitaudin takia, joten ne ei kyl oo verrannollisia.
Eli mieluummin otan sukupuolitaudin kuin keuhkokuumeen... jos niin kuin valita sais.

Ai, että AIDS:iin ei kuole. No, ei välttämättä nykyään, koska on lääkitys ja tauti pysyy HIV:n asteella.
Onkos se sitten kivä kärsiä epämääräisistä vatsakivuista ja nivelkivuista, joita monet saavat sukupuolitautien seurauksena? HPV aiheuttaa syövän esiasteita; kuolema tosin yleensä korjaa vasta parinkymmenen vuoden kuluttua, jos on korjatakseen.
Onpa asenne. Täytyy sanoa, että ei järki paljon päätäsi pakota.

Sukupuolitaudeista ja keuhkokuumeista hmmm... täytyy kyllä todeta, että keuhkokuumeita olen sairastanut useita, enkä yhtään enää välittäisi. Sukupuolitaudeista ei ole henkilökohtaista kokemusta, enkä aio hankkiakaan.

Alapääherpes olisi ehkä vittumaisin vaiva jonka keksin, vaikkei siihen kenties kuolisikaan. Nimimerkki nimittäin popsii jo nyt 3 grammaa viruslääkkeitä päivittäin ihan huuliherpeksen kurissapitoon.

Mutta tämä on nykypäivän asenneilmapiiriä. Luojan kiitos ei tarvitse olla ns vapailla markkinoilla ja törmäillä kaiken maailman tolperoihin toheltajiin.

Sitäpaitsi, voi keuhkokuumeen hankkiessa pitää hauskaa :-)) Saattaahan sen saada vaikka suutelemalla :-)))

Alkuperäinen kirjoittaja pit.:
Mutta tämä on nykypäivän asenneilmapiiriä. Luojan kiitos ei tarvitse olla ns vapailla markkinoilla ja törmäillä kaiken maailman tolperoihin toheltajiin.

Sano muuta. Joillakin näillä palstoilla on aivot narikassa.

Voi luoja... kyllä kaduttaa että luin tämän ketjun. Ihan kamala asenne osalla sukupuolitauteihin! En voi ku ihmetellä!! Toivottavasti en IKINÄ törmää tollaseen hälläväliä-tyyppiin, joka on valmis ottamaan kaikki taudit vastaan ja jakaa niitä mielellään myös eteenpäin. Itse kyllä toimin pilkulleen sen mukaan, että satunnaisia seksisuhteita EN harrasta KENENKÄÄN kanssa. Seksi kuuluu mulla vaan suhteeseen, jonka alussa testataan itsensä ja partnerinsa, keskustellaan seksiasiat läpi (myös tauteihin liityvät jutut) ja pidetään huoli siitä, ettei petetä!! Jos ikinä harrastaisin satunnaisia suhteita (edes yhden kerran), niin käyttäisin ihan SATAVARMASTI kondomia!! En edes miettis asiaa kahta kertaa, että olisinko kuitenki ilman... EN OIS!!

Tähän asti oon selvinnyt ilman mitään tautia ja oon helkkarin kiitollinen siitä! Juuri mikään ei ois kamalampaa ku hiv, oireileva kondylooma tai oireileva herpes. :/ Valitettavasti HYVIN iso osa kavereistani on sairastanut jonkun taudin (niin miehistä kuin naisistakin), joten itse osaan olla kiitollinen terveydestäni ja olen kyllä mieluummin ylihuolehtivainen tämän asian suhteen, kuin holtiton. Terveyttä on vaan yksi ja jos sen menettää, niin sitä ei saa takas. :/

Eikö elämässä tosiaan joillekuille ole mitään tärkeämpää kuin limakalvojen lätinä? Sitä pitää tehdä hinnalla millä hyvänsä. Onko se ainut tapa tuntea "elävänsä"?

"Rahat meni, terveys meni, perhe meni, mut sainpahan panna!"

Jess.

Alkuperäinen kirjoittaja seksiäseksiäseksiä:
Eikö elämässä tosiaan joillekuille ole mitään tärkeämpää kuin limakalvojen lätinä? Sitä pitää tehdä hinnalla millä hyvänsä. Onko se ainut tapa tuntea "elävänsä"?

No ylipäätään kun tätäkin palstaa lukee, niin kyllä tuntuu monella parisuhteessakin elävällä olevan kaikista tärkeintä siinä suhteessaankin nimenomaan seksi.

Kuka tietää, mikä tauti on lopulta vaaraksi ja mikä ei. Suutelutautiinkin voi kuolla tukehtumalla. Ikäänkuin vaaraton kurkkutulehdus!

Sitten tuo huuliherppes, joka tilastollisesti on lähes kaikilla. No, ei sentään jokaisella ole vähän väliä toistuvia rupikertymiä huulissä. Joko tauti on täysin piilossa tai sitä ei ole ainakaan tartuttamaan muita.

Vierastan noita ihmisiä joilta voisi saada herpestartunnan vaikka sukuelimiinsä tai poskeensa tai ihollen. Oikeastaan riittää, että tietää miehen seurustelleen huuliherppesnaisen kanssa. Kuinkahan monelta onkaan tutkittu, mikä herpestyyppi on oikeasti kysessä. Sukupuoliherpeshän voi olla myös huulessa tai vaikka kitalaessa.

Tarkemmin ajatellen voi saada tautitartunnan kenestä vain, ellei ihminen itse tunne vastuuta. Tietämys sukupuolitaudeista ja intiimisti tarttuvista taudeista taitaa vain olla kovin vähäistä.

Kandee sitten tosiaan vierastaa ihan kaikkia ihmisiä, sillä kuten totesit, lähes koko aikuisväestö on HSV-kantajia :-)

Virus voi tarttua oireettomaltakin kantajalta, eli lähes kaikilta. Kuten kauniisti käytit ilmaisua "huuliherppesnainen" , on voinut saada sen tartunnan oireettomalta mieheltään, kuten esim minun tapauksessani.

Eli kovinkaan tuomitseva ei kannata olla. Se onko kysessä HSV1 vai HSV2, ei sinänsä ole hoidon ja tarttuvuuden kannalta oleellista. Onneksi tähän pirulliseen vaivaan on olemassa estolääkitys.

Viimeeksi lukemani lääketieteellinen juttu herpeksistä oli, että huuliherpes tarttuu vain, kun tauti on puhkeamassa tai puhjennut, siis tuntuu asianomaisesta kihelmöintinä ja kuumotuksena tai näkyy rakkulavaiheena.

Sukupuoliherpes taas voi tarttua oireettomanakin. Melemmat herpesvirukset tykkäävät ihmisen limakalvoista: sukuelimet, huulet, suu, nenä, selmät ja tartunta voi tulla myös iholle. Virus tietenkin tarttuu herkimmin vastustuskyvyttömiin. Ei siis aina kakkiin.

Viisasta on kuitenkin välttää ilmiselviä tartuntatilanteita. Sama ohjehan koskee kaikkia tartuntatauteja. Ei ole mielekästä leikkiä tubia sairastavan tai spitaalin kanssa. Normaaliyhteiskunassa heitä toki hoidetaankin erityksessä.

Toki mainitsemassasi tilanteessa tartuu herkimmin, näin on. Eikä aina ja kaikkiin. Sama tietysti pätee muihin tartuntatauteihin.

Itse en ole kieltämättä paneutunut alan viimeisimpään tutkimukseen. Olen tässä luottanut niiden kolmen infektiolääkärin sanaan, joiden kanssa olen tästä pirullisesta vaivasta viimeisen vuoden aikana keskustellut reseptiä uusiessani.

Lisäys vielä: näin omakohtaisesti en voisi muuta kuin riemuita, mikäli mainitsemasi tutkimustulos pitää paikkansa :-)) Voistkos heittää mua linkillä siihen, tai vihjata mistä sen löytää?

Jos on paljon sukupuolisuhteita, niin naisella on iso riski sairastua kohdunkaulansyöpään. Sitä onneksi testataan joukkoseulontana naisilta. Itse kävin muistaakseni kunnallisessa seulonnassa 35-vuotiaana (papa-koe). Eli kyllä niihin sukupuoliteitse tarttuviin sairauksiinkin voi kuolla, jos ne jättää hoitamatta tai ne löydetään liian myöhään.

Kuppa on myös kuulemma yleistynyt matkailun myötä. Jos kupan ensioireet kuittaa vain ärhäkkänä flunssana tms. viruksena, niin kuppaan voi kuolla reilun 10 vuoden päästä, kun taudin kakkosvaihe iskee päälle, sillä silloin kuppa on levinnyt jo aivoihin, joka tylsistyttää aivot.

Uusi aikapommi sukupuolitautien osalta muhii Kiinassa, jossa näistä asioista vaietaan. Kuitenkin prostituutio on lisääntyvän matkailun myötä tarkoittanut sitä, että alunperin bisnesmatkailun rinnalle on nousemassa halpa vaihtoehto Thaimaan seksiturismille. Ensi vuoden olympialaiset tuovat myös mukanaan kasapäin ihmisiä (kilpailijat, toimitsijat, yleisö jne), jotka puolestaan tuovat mukanaan uusia tautikantoja ja vievät mukanaan kotimaahansa taas uusia virus-, bakteeri- ja sienikantoja. Ihkuu...

Ilman kondomia pelehtivät haluavat jännitystä elämäänsä: saankohan tällä kertaa "vain" klamydian vai osuisiko kerrankin iso potti kohdalle ja saisi vaikka hivin tai jonkun tosi harvinaisen näppyläkokoelman pimpsaani tai heppiini koristeeksi...

Yhteistyössä