Jos sukupuolitaudit tarttuisivat vain mieheltä naiselle, niin eihän heteromiehillä olisi tauteja. Itseasiassahan tosiasia on niin, että LESBOnaisilla ei ole tauteja, vaan nimenomaan heteronaisilla, jotka siis harrastavat seksiä miesten kanssa. Miehillä taudit voivat olla oireettomia. Esimerkiksi HIV tarttuu helpommin naiseen kuin mieheen, mutta se ei tarkoita sitä, etteikö mies voisi sitä suojaamattomassa seksissä saada.
Ihmisillä on sellainen harhakuva, että seksiä voi harrastaa suojaamattomana, sillä jos jotakin tulee, niin sitten vain lääkäriin, lääkekuuria peliin ja taas on keho puhdas. Ei se niin ole. Hyvä esimerkki on siinä, että jos menet lääkärille ja pyydät, että sinut testataan KAIKKIEN sukupuolitautien varalta, niin sellaista testiä ei ole olemassakaan, koska taudeista on erilaisia versioita liikkeellä ja esim. pohjoismaissa on erilaista kantaa kuin vaikkapa kaukoidässä. Voi siis olla, että jos sinä, puolisosi tai jomman kumman salasuhde tai vaikka sen salasuhteen puoliso on käynyt salaa Thaimaassa seksituristireissulla, niin tauti onkin Suomessa tarttunut jo puoleen tusinaan ihmistä, joista osa on uskollisia, mutta osa ei.
Sinkkuna olen harrastanut yhden yön juttuja, mutta aina ehdottomasti kondomin kanssa. En tajua millään, että kuinka moni mies kertoo olevansa tauditon ja anelee kondomitonta seksiä, mutta ei tajua sitä, että mistä he voivat olla varmoja, että minä olisin tauditon. Ei tällaisissa asioissa saa luottaa toisen sanaan, vaan turha epäily on parempaa kuin luottaminen ja sen vuoksi kannattaa ihan varmuuden vuoksi käyttää kondomia. Ehkä olen sitten hysteerinen tämän asian suhteen, mutta uutta suhdetta aloitettaessa olen aina vaatinut toiselta (toki itsekin käynyt) sukupuolitesteissä testauttamassa tavallisimmat sukupuolitaudit ennenkuin on siirrytty kondomista muihin ehkäisykeinoihin.