Pesettekö salaatinlehdet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja xx=onneton kokki
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rytkäätys:
Alkuperäinen kirjoittaja Piipi Pöppiäinen:
aina pesen,niihin on voinu kuka vaan likasilla käsillä kaupassa koskea ja sit ne saattaa osua ostoskorin pintaankin,ja ne vasta likasia on,tosin mä kyllä melkein aina laitan sen sellaseen hedelmäpussiin...mä oon tällänen bakteerikammonen ihminen..ja ei ne ötökätkään sielä lehdissä niin harvinaisia oo :whistle:

Mä en ole voinut ostaa enää jäävuorisalaattia koska siellä lehtien välissä oli niin tajuttoman iso karvainen mato. Oksettaa vieläkin se näky!

Ei se mato sua tapa, eikä sun perhettä :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Wilkins:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eli KTL ei tiedä mistä puhuu =)

-Pese raa'at vihannekset huolellisesti ennen syöntiä

Onhan se toki hyvä pestä vihannekset, mutta totuushan on, että yersinia ei tuhoudu muuten kuin kunnon kuumennuksella.

Meneeköhän sinulla nyt sekaisin kaksi eri Yersinia kantaa (toinen elää esim. sianlihassa ja toinen kasvisten pinnalla)

Evira on suositellut erityisesti valmiiksi
pestyn ja kuoritun porkkanan uudelleen
pesemistä ennen käyttöä. Noin puolet tarkastetuista
yrityksistä noudatti tätä suositusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Rokkimakkara:
Alkuperäinen kirjoittaja Innis:
Pesettekö myös JÄÄVUORISALAATIN (muovissa ollut) tai KIINANKAALIN (muovitettu)?

Kyllä, sillä...

Yersinia ( enterocolitica ja pseudotuberculosis )
Y. pseudotuberculosis-bakteerin lähteenä ovat olleet kotimaiset vihannekset, jäävuorisalaatti, kiinankaali ja porkkana.

Peseminen ei ikävä kyllä auta :whistle:

Ei ole ainoastaan KTL suositus. Mie oon sitä mieltä, että ímmeiset sais enmpi altistua maalle ja mullalle eli luonnolle. Ei tarttis sitten aina sairastaa. Hullua hysteriaa pestä aina jokainen sallaattikin. Bakuja kuuluu saada, mitä enempi lapsena sen parempi vastustuskyky.

Alkuperäinen kirjoittaja Innis:
Pesettekö myös JÄÄVUORISALAATIN (muovissa ollut) tai KIINANKAALIN (muovitettu)?

Kyllä, sillä...

Yersinia ( enterocolitica ja pseudotuberculosis )
Y. pseudotuberculosis-bakteerin lähteenä ovat olleet kotimaiset vihannekset, jäävuorisalaatti, kiinankaali ja porkkana.

Peseminen ei ikävä kyllä auta :whistle:

Ei ole ainoastaan KTL suositus. Mie oon sitä mieltä, että ímmeiset sais enmpi altistua maalle ja mullalle eli luonnolle. Ei tarttis sitten aina sairastaa. Hullua hysteriaa pestä aina jokainen sallaattikin. Bakuja kuuluu saada, mitä enempi lapsena sen parempi vastustuskyky.

täysin samaa mieltä!!

Meneeköhän sinulla nyt sekaisin kaksi eri Yersinia kantaa (toinen elää esim. sianlihassa ja toinen kasvisten pinnalla)

Eli sä puhut nyt Yersinia pseudotuberculosis -bakteerista? Eihän sillä ole merkitystä missä se elää. Jos yersinia tuhoutuu vain kuumennettaessa, niin silloinhan se on niin, riippumatta kumpaa kantaa se on.

Uusimmat

Yhteistyössä