Pesetkö kissan ruokakupin erikseen ja eri välineillä?

Oletko muuten valmis korvaamaan kaikki kissasi tappamat eläimet, jotka ovat rauhoitettuja? Entä pidätkö kissaasi kiinni edes pesimärauhan aikaan?
Vastaan kysymällä sulta:menetkö metsään suojelemaan jokaisen hirven ja suden kohtaamisen? Jokaisen ukkometsojen yhteenoton? Vahtaatko jokaista peuraa autojen varalta?
Et. Koska annat niiden toteuttaa itseään ja lajityypillistä käyttäytymistä, ja siihen kuuluu muiden eläinten ja nykyisin myös autoliikenteen kohtaamista, vaikka ne kohtaamiset eivät aina mukavia olisi.

Vapaana kulkeva kotikissa on siitä hyvässä asemassa että voi toteuttaa saalistusviettiään ja muita juttuja ulkona, mutta kotona odottaa varma ruoka, terveydenhuolto (punkkitarkastus, rokotukset) ja lokoisa sohva.
 
Vastaan kysymällä sulta:menetkö metsään suojelemaan jokaisen hirven ja suden kohtaamisen? Jokaisen ukkometsojen yhteenoton? Vahtaatko jokaista peuraa autojen varalta?
Et. Koska annat niiden toteuttaa itseään ja lajityypillistä käyttäytymistä, ja siihen kuuluu muiden eläinten ja nykyisin myös autoliikenteen kohtaamista, vaikka ne kohtaamiset eivät aina mukavia olisi.

Vapaana kulkeva kotikissa on siitä hyvässä asemassa että voi toteuttaa saalistusviettiään ja muita juttuja ulkona, mutta kotona odottaa varma ruoka, terveydenhuolto (punkkitarkastus, rokotukset) ja lokoisa sohva.
Voitko olla noin typerä? Hirvi, susi, metso ja peura kuuluvat Suomen luontoon. Kesykissa (jonka kantamuoto on kotoisin Saharan reunamilta) taas EI KUULU tänne vaan on haitallinen vieraslaji. Mieti mitä kävi vesikolle kun kettutytöt minkkejä turkistarhoilta luontoon. Valmiiksi jo uhanalainen vesikko kuoli Suomesta sukupuuttoon, kiitos Amerikan mantereelta tuotujen minkkien.

Joko olet provo tai tyhmä kuin saapas.
 
Viimeksi muokattu:
niin ja näin
Itseasiassa lehdissä on ollut välillä juttuja siitä kuinka suuri uhka ulkokissa on monille suomen luonnon pienille eläimille ja haitta. Onhan sitä muuallakin nähty kun vieras eläin siirretään toiseen maahan jossa sitä ei alunperin ole ollut niin saa paljon tuhoa aikaan. Mutta joo, niin saa tuhoa aikaan myös ihminen joten itse kukin voi miettiä jaksaako tehdä kärpäsestä härkäsen.
 
Voitko olla noin typerä? Hirvi, susi, metso ja peura kuuluvat Suomen luontoon. Kesykissa (jonka kantamuoto on kotoisin Saharan reunamilta) taas EI KUULU tänne vaan on haitallinen vieraslaji. Mieti mitä kävi vesikolle kun kettutytöt minkkejä turkistarhoilta luontoon. Valmiiksi jo uhanalainen vesikko kuoli Suomesta sukupuuttoon, kiitos Amerikan mantereelta tuotujen minkkien.

Joko olet provo tai tyhmä kuin saapas.
Juu, mutta jos se kesykissa olisi siellä Saharassa niin se pyydystäisi myös siellä niitä pikkulintuja, hiiriä, rottia, mitä sieltä nyt löytyykään. Osa niistä pikkulinnuista olisi jopa Suomen muuttolintuja.

Ja muistaakseni sulla oli viljakäärmeitä. Palautapas ne sinne Amazoniin minnelie, eivät ne kuulu johonkin palstamamman kämppään.
Ai niin mutku jos sä ne palauttaisit sinne, niin ei ne osais enää edes siellä Amazonissa noudattaa sitä lajityypillistä käyttäytymistä kun ne on tehty jo aivan lällyiksi suomalaisessa eläinpuodissa.
 
"Mirabel"
Ihminen tuhoaa luontoa ja tappaa eläimiä monen monta kertaa enemmän mitä kissa. Jos pyyhit perzeesi vessapaperiin ., yritä hyväksyä myös kissojen tappamat elukat. Siihen pelkästään vessapaperin valmistuksen takia kuolleet eläimet ei sua syyllistä sitten millään tavalla? Ihmisen eläimiin aiheuttamaan tuhoon verrattuna kissa tappamat elukat on kuin hyttysen pieru.
 
Alkuperäinen kirjoittaja niin ja näin;30185768:
Mutta joo, niin saa tuhoa aikaan myös ihminen joten itse kukin voi miettiä jaksaako tehdä kärpäsestä härkäsen.
Tässä pätkä tutkija Pentti Linkolan kirjoituksesta:

"Suomessa suhde kissaan on luonnonsuojelullekin niin arka, kissan kannatus väestössä niin suuri, että siitä vaietaan. Ja kuitenkin kissan merkitys luonnossa on aivan keskeinen, se on maan ylivoimaisesti runsaslukuisin petoeläin, jonka uhrit pelkästään lintumaailmassa voidaan arvioida miljoonissa joka vuosi. Eläinsuojelijan, joka hyökkää kiivaasti metsästystä vastaan, olisi hyvä tajuta, että kissa saattaa Suomessa tappaa yhtä paljon lintuja kuin koko maan metsästäjät, ja nisäkkäitä se tappaa monta vertaa enemmän."
Vai että kärpäsestä härkänen?

Suosittelen myös lukemaan seuraavasta linkistä otsikon Mitä voi tehdä, jos havaitsee kissan tappavan lintuja? alla olevat tekstit.
 
Juu, mutta jos se kesykissa olisi siellä Saharassa niin se pyydystäisi myös siellä niitä pikkulintuja, hiiriä, rottia, mitä sieltä nyt löytyykään. Osa niistä pikkulinnuista olisi jopa Suomen muuttolintuja.

Ja muistaakseni sulla oli viljakäärmeitä. Palautapas ne sinne Amazoniin minnelie, eivät ne kuulu johonkin palstamamman kämppään.
Ai niin mutku jos sä ne palauttaisit sinne, niin ei ne osais enää edes siellä Amazonissa noudattaa sitä lajityypillistä käyttäytymistä kun ne on tehty jo aivan lällyiksi suomalaisessa eläinpuodissa.
Eli olet vain todella tyhmä. Ei kyllä yllätä kun kyseessä on muutenkin uskontohihhuli.

Ja ei, minulla ei ole viljakäärmeitä enkä kyseistä lajia saman katon alle huoli. Sitä paitsi viljakäärmeet elävät Yhdysvalloissa. Vastuutonta olisi myös niiden päästäminen Suomen luontoon. Eläinkaupasta eläimen ostaminen on myös hyvin typerää.
 
Viimeksi muokattu:
Jos mulla olisi valta tehdä rajausta niin...

-eläintarhat ja delfinaariot kiellettäisiin
-häkkilinnut kiellettäisiin, marsujen ja kanien kanssa samoin
-kissoja vain haja-asutusalueille, en ottaisi kerrostalossa/rivarissa tai edes tiuhaan asutulla okt-alueella kissaa. Poikkeuksina tulisi hoitolaitokset (vanhainkodit, lastenkodit ym.) ja jokin yksittäinen tarve, vaikkapa yksinäinen mummo tai jotenkin ujo/estynyt lapsi tms.
-koiria hyötykäytön lisäksi vain semmoisiin koteihin jossa porukka ei ole esim.8:aa tuntia kotoa poissa. Lenkkeily maastossa ehdoton niin paljon kuin mikäkin rotu vaatii.
-koirissa suosittava vain terveitä rotuja

Lista voisi päivittyä vielä....
 
,,
Milläköhän pitäisi eläinsuojasta hävittää tuhoeläimet, jollei kissalla. Myrkyt, loukut ei läheskään yhtä tehokkaita kuin hiirikissa. Myrkytykseen en viitsis muutenkaan ruveta se on aika epähumaania touhua. Rotat oppii loukut kiertämään.
 
Milläköhän pitäisi eläinsuojasta hävittää tuhoeläimet, jollei kissalla. Myrkyt, loukut ei läheskään yhtä tehokkaita kuin hiirikissa. Myrkytykseen en viitsis muutenkaan ruveta se on aika epähumaania touhua. Rotat oppii loukut kiertämään.
Sama meillä, ei loukut toimineet aina. Ja tiedän tapauksia jossa kissa on syönyt rotanmyrkkyä syönyttä hiirtä/rottaa, ja kuollut siihen.
 
Vaikkei sulla Tepa olekaan viljakäärmettä niin jotain muita eksoottisia on. Otan kuitenkin vertailun luonnonvaraisen ja Suomessa asuvan viljakäärmeen olosuhteista:

Luonnonvarainen:
Viljakäärmeen asuinalueeseen kuuluu kauttaaltaan Yhdysvaltojen kaakkoisosat.[4] Alue kattaa näin ollen Philadelphian, Miamin, New Orleansin sekä Saint Lousin nelikulmioisen alueen sisäosat. Viljakäärmeet elävät kovin vaihtelevissa ympäristöissä, ne viihtyvät sekä kuivassa- että kosteassa ilmastossa. Suurimmassa osassa asuinympäristöään viljakäärmeet elävät hiekkaisissa mäntymetsissä sekä ruohoisissa ja pensasalueilla. Levinneisyysalueen eteläisissä osissa sekä Floridan eteläkärjen saaristossa on trooppista metsää sekä suota. Viljakäärme on semi-fossoriaalinen eli se viettää suuren osan ajastaan maan alla. viljakäärmeet oleskelevat maakerroksen ja kivien alla, ontoissa puunrungoissa, nisäkkäiden rakentamissa käytävissä.

Suomi, palstamamman koti:
Ei Venäjä. Mä makaan täällä kuution terraariossa jonka seiniin törmäilen jatkuvasti, jonkun puun näköisen on emäntä tökännyt sisälle. Ei ruohikkoa missään, ei ojia ja virkistävää suota. Jee, Kaksplussaa selaileva mamma tuo sentään kupin vettä, kerran viikkoon tuo KUOLLEEN hiiren.
Aurinko pilkistää joskus, sit on suurimman osan vuotta jotain laavalamppua ja retro-pallovalaisinta.
Ei kaveria. Ei tekemistä. Ei haastetta.
 
Olet kyllä ihmeellinen venkula Echo. Miten ihmeessä terraarioeläimet, joita ei huoltotoimenpiteitä lukuunottamatta oteta terraariosta ulos, liittyvät ilman valvontaa ulosheitettyihin kissoihin, jotka tekevät väärässä paikassa pahaa tuhoa?

Ja näin ohimennen, marsuja ei elä luonnossa.

Mutta ei sinulle voi takoa järkeä päähän missään asiassa. Ei tasavertaisista rakkaussuhteista, eläinten oikeanlaisesta pidosta tai siitä, miksi uskot satuolentoihin. Kliseinen sanonta, mutta laitetaan nyt: sinulle järkevien asioiden päähän takominen on sama kuin pelaisi pulun kanssa shakkia.
 
Olet kyllä ihmeellinen venkula Echo. Miten ihmeessä terraarioeläimet, joita ei huoltotoimenpiteitä lukuunottamatta oteta terraariosta ulos, liittyvät ilman valvontaa ulosheitettyihin kissoihin, jotka tekevät väärässä paikassa pahaa tuhoa?

Ja näin ohimennen, marsuja ei elä luonnossa.

Mutta ei sinulle voi takoa järkeä päähän missään asiassa. Ei tasavertaisista rakkaussuhteista, eläinten oikeanlaisesta pidosta tai siitä, miksi uskot satuolentoihin. Kliseinen sanonta, mutta laitetaan nyt: sinulle järkevien asioiden päähän takominen on sama kuin pelaisi pulun kanssa shakkia.
Älä vedä uskontoa tähän. Ei kaikki uskovaiset ole mun kanssa näistä eläinasioista samaa mieltä, eikä meillä ole mitään yhteneväistä linjaa lemmikkieläinten pidosta.
Voitko kuvitella semmoisen asian että mä ajattelen ihan omilla aivoillanikin?

Jos järjestä puhut, niin mun järki sanoo sen että eläinten pitäminen lasikopissa ilman lajitovereita ja luontoa ja ilman painavaa syytä on sadismia.
 
Älä vedä uskontoa tähän. Ei kaikki uskovaiset ole mun kanssa näistä eläinasioista samaa mieltä, eikä meillä ole mitään yhteneväistä linjaa lemmikkieläinten pidosta.
Voitko kuvitella semmoisen asian että mä ajattelen ihan omilla aivoillanikin?

Jos järjestä puhut, niin mun järki sanoo sen että eläinten pitäminen lasikopissa ilman lajitovereita ja luontoa ja ilman painavaa syytä on sadismia.
Huomaa, ettet tiedä aiheesta mitään. Kun vedit itsekin ihan muita asioita keskusteluun, tuli minullekin oikeus vetää satuolentojesi palvonta mukaan. En enää vastaa tähän ketjuun, sillä on parempaakin tekemistä kuin vääntää rautalankaa saappaille.
 
Kyllähän Suomen vankiloissakin ja varsinkin eristysselleissä pidetään ihmisistä hyvää huolta. Ruoka, lääkkeet, siivous jne.
Mutta jokaisen luulisi tajuavan että ei se ole ihmisen luontainen elinpaikka, tai harva pyrkii samanlaisiin olosuhteisiin.
 
Huomaa, ettet tiedä aiheesta mitään. Kun vedit itsekin ihan muita asioita keskusteluun, tuli minullekin oikeus vetää satuolentojesi palvonta mukaan. En enää vastaa tähän ketjuun, sillä on parempaakin tekemistä kuin vääntää rautalankaa saappaille.
Itsehän sä tulit ensin tähän mun ketjuun väkättämään kissojen ulkoilusta, vaikka ketjun aiheena oli kissan kupin puhdistus.

Jos mä olen saapas, niin sä olet eläimiäsi kohtaan sadisti. Vai sanoisinko...vanginvartija? Hyvää yötä. :wave:
 

Yhteistyössä