Peseekö kukaan muu riisiä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Fantaihana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Fantaihana

Aktiivinen jäsen
20.06.2006
3 659
0
36
Oon keittämässä riisiä ja kun vastasin toiseen ketjuun ja sen lähttäminen hidasteli, joten ajattelin että ehdin tässä välissä pestä ton riisin...

Siitä tuli mieleen et tekeeköhän täällä kukaan muu samalla tavalla. Eli kun riisiä keitetään annetaan sen ensin kiehua sen verran että tärkellystä irotaa reilusti, sen jälkeen sitä huuhdellaan kunnes vesi on kirkasta. Lopuksi kattila takasin liedelle ja tilkka öljy ja suolaa sekaan.

Ennen kun tapasin mun miehen en ikinä pessy mitään riisiä, joten mietin et onko tää joku afrikkalaien tapa vai tekeekö muutkin näin?

Kyllä mun mielestäni riisi pitää huuhdella - joko ennen keittämistä tai sit sen jälkeen. Itse huuhtelen keittämisen jälkeen. Tosin Jasmiiniriisi ei välttämättä oikein tykkää siitä...

Alkuperäinen kirjoittaja Sabira:
Alkuperäinen kirjoittaja tundra:
Enpä ole koskaan aikaisemmin kuullutkaan. Pitäsikö joskus kokeilla, vai onko se vaan puuhaa niille, kellä on muutenkin liian vähän tekemistä.

No ethän sä perunoitakaan keitä pesemättä niitä ensin..?

Taitaa kuitenkin vähän eri asiasta olla kyse. Eipä tuota koulussa ainakaan opetettu pesemään 15 vuotta sitten ;) Tähän ikään mennessä olen moisesta kuullut vaan eipä tule itse pestyä ellei ohjeessa nimenomaan lue.

Enpä ole koskaan aikaisemmin kuullutkaan. Pitäsikö joskus kokeilla, vai onko se vaan puuhaa niille, kellä on muutenkin liian vähän tekemistä.

No eihän se riis sieltä maan alta suoraan pussiin menekään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Vain joitain. Meillä syödään usein Jasminia, joka ei huuhtelua kaipaa. Ei mene mömmöksi ja maistuu hyvältä.

Just katoin et se on nimenomaan jasminriisiä mitä meillä on. Ostetaan aina 10 kilon säkki niin ei aina muista mitä se edes on. Nyt on näköjään ihan long grain säkki menossa, siis ehjiä-täysmittasia jyviä. Aika usein meillä on sitä broken verisota-hieman kakkoslaatua kun jyvät on menny rikki, se on halvempaa mut voi olla et kans puuroutuu enemmän ja siks on hyvä pestä kunnolla.

Teettekö koskaan kanankoipia ja riisiä niin, että laitatte ne yhtä aikaa uuniin. Siis vuokaan riisiä niin paljon kuin tarvitaan. Siihen päälle sipulia, mausteita ja lihaliemikuutio paloina. Sitten koivet päälle. Vuokaan kaadetaan niin paljon vettä kuin mahtuu, kannattaa tarkkailla välillä sitä veden määrää jos tarvitaan lisää. Uuniin tunniksi 200 asteeseen. Riisi maistuu aivan ihanalta koska siihen on valunut kanan rasva :p :p :p

Tietenkin pesen... :o Ennen keittämistä, siis. Mitään en joukkoon lisää, en suolaa, en öljyä.

Tahmariisin moneen kertaan. enkä mihinkään Unclebenseihin koske, kunnon riisiä sen olla pitää. Noong toi juuri 10 kg uuden sadon jasmiiniriisiä =)

Ei oo koskaan tullut mieleenikään. Mut meilä syödään jokseenkin vain ja ainoastaan basmatia, sitä halvempaa sokkarista.

Minusta se on ihan riittävän irtonaista ja jäähtyessään se tarttuu just sopivasti et juniorikin saa sen lapattua suuhunsa. Tosi irtoneisen kanssa se ei pystyis ikinä syömään vattallista, 1 ryyni kerralla menis suuhun...

Alkuperäinen kirjoittaja joopa joo:

Taitaa kuitenkin vähän eri asiasta olla kyse. Eipä tuota koulussa ainakaan opetettu pesemään 15 vuotta sitten ;) Tähän ikään mennessä olen moisesta kuullut vaan eipä tule itse pestyä ellei ohjeessa nimenomaan lue.

Ehkäpä vähän eri asia tosiaan. En pese mitään pastaakaan tai lasagne levyjä..

Alkuperäinen kirjoittaja Fantaihana:
Oon keittämässä riisiä ja kun vastasin toiseen ketjuun ja sen lähttäminen hidasteli, joten ajattelin että ehdin tässä välissä pestä ton riisin...

Siitä tuli mieleen et tekeeköhän täällä kukaan muu samalla tavalla. Eli kun riisiä keitetään annetaan sen ensin kiehua sen verran että tärkellystä irotaa reilusti, sen jälkeen sitä huuhdellaan kunnes vesi on kirkasta. Lopuksi kattila takasin liedelle ja tilkka öljy ja suolaa sekaan.

Ennen kun tapasin mun miehen en ikinä pessy mitään riisiä, joten mietin et onko tää joku afrikkalaien tapa vai tekeekö muutkin näin?

Juu kyllä ja sen "opetti" eräs myöskin afrikalainen nuoruuden ihastus :D
Ja sen että oikeesti riisi+rusinat on hyviä :p Ja aikuisen oikeasti :D

Pesetkö sä sitten pastat myös? Spagetin, makaronin ja kaikki? Tiedätkö miksi potut usein pestään? Ne pestään sen mullan takia.. eikä niitä periaatteessa tartte pestä jos aikoo kuoria.

Alkuperäinen kirjoittaja aha:
Alkuperäinen kirjoittaja joopa joo:

Ehkäpä vähän eri asia tosiaan. En pese mitään pastaakaan tai lasagne levyjä..

No peset sä varmaan kuitenkin tomaatit, omenat, kurkun ym... Eikä nekään kasva maassa..?? :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja äåäå:

Pesetkö sä sitten pastat myös? Spagetin, makaronin ja kaikki? Tiedätkö miksi potut usein pestään? Ne pestään sen mullan takia.. eikä niitä periaatteessa tartte pestä jos aikoo kuoria.

Lue tuo mun toinen viesti..

Yhteistyössä