Perustele kumman valitsisit ja miksi. PÄIVÄKOTI VAI PERHEPÄIVÄHOITO?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Simputti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alle 3-vuotiasta en laittaisi hoitoon minnekään. Sitä isomman laittaisin päiväkotiin, koska siellä on useampi täti vahtimassa lasten ja TOISTENSA tekemisiä.

Mä arvasin että joku sanoo tän kommentin... Siis että ei alle kolivuotiasta hoitoon ollenkaan Hoh hoijaa...

Mut itse kannatan perhepäivähoitoa sen kodinomaisuuden takia. Päiväkodissa ei saa syliä aina tarvittaessa.
Tässä käsittääkseni kysyttiin omaa mielipidettä.

 

Tosi vaikea uskoa, että näin paljon on kauheita juttuja pph:sta?!? Toivottavasti ovat "virkansa" menettäneet kaikki nämä huonot pph:t. Ainakin jos minä kuulisin/näkisin pph:n käyttäytyvän lapsia kohtaan huonosti (esim siis jättävän 2-v:n yksin ulos) puuttuisin asiaan heti. Mun äiti oli pph mun lapsuuden ajan ja tietty hengailtiin aina alueen muiden pph:n ja niiden hoitolasten kanssa ja koskaan ei kyllä kellee mitään käynyt ja kaikki hoitajat olivat tosi ihania lapsille. Ehkäpä ajat ovat sitten muuttuneet TOSI paljon vajaan 20 vuoden aikana...? Meillä lapsi aloittaa pph:lla marraskuun alussa, enkä kyllä yhtään epäile, etteikö hoitaja olisi hommansa hyvin hoitava vanha konkari.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Simputti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alle 3-vuotiasta en laittaisi hoitoon minnekään. Sitä isomman laittaisin päiväkotiin, koska siellä on useampi täti vahtimassa lasten ja TOISTENSA tekemisiä.

Mä arvasin että joku sanoo tän kommentin... Siis että ei alle kolivuotiasta hoitoon ollenkaan Hoh hoijaa...
Mikäs tuossa niin nyppii?
Miksi tuota ei saisi sanoa?
 
ex pph
Hui kun olen ollut kamala ihminen, olen ollut pph! Jättänyt lapsia yksin ulos, jättänyt muutenkin valvomatta, ollut netissä koko ajan (en muuten omistanut silloin edes tietokonetta...), norkoillut kauppakeskuksissa, juorunnut vain puhelimessa ja ryypännyt koko ajan aamusta iltaan!!! Mitenkähän ne lapset ovat ylipäätään säilyneet hoidossani hengissä?!
 
Äiti
Päiväkoti.
Joka ikisen tuttavan perhepäivähoidossa oleva lapsi kun on jatkuvasti joko varahoitopaikassa kun hoitotäti lomailee/on sairaana, tai sitten yhdellä hoitajalla on 6-8 lasta samaan aikaan hoidossa. Siinä on yksi nainen helisemässä, kun samaan aikaan pitäisi vielä pystyä tekemään lapsille ruokaa ja siivoamaan jälkiä!
Päiväkodissa taas lapsia on maksimissaan neljä per hoitaja, ja ruoanlaittoa+siivousta varten on ihan eri ihmiset (hoitajan aika on vain ja ainoastaan lapsille). Hoitopaikka ja hoitokaverit on aina samat. Jos yksi tuttu hoitaja on sairaana tai lomalla, on paikalla kuitenkin muita tuttuja turvallisia hoitajia. Lasta ei viedä ventovieraalle, outoon paikkaan varahoitoon.
Ne päiväkodit, joissa olen käynyt, ovat pieniä ja kodinomaisia yhden tai kahden ryhmän päiväkoteja. Kivat luonnonläheiset pihat. Kauniit värit ja sisustustekstiilit. En ikinä suostuisi viemään lastani suureen, laitosmaiseen päiväkotiin, jos sellaisia edes on olemassa missään (en ole koskaan nähnyt).
 
Lapsi päiväkodissa eikä enää pph:lle mene
Alkuperäinen kirjoittaja Simputti:
Mut itse kannatan perhepäivähoitoa sen kodinomaisuuden takia. Päiväkodissa ei saa syliä aina tarvittaessa.
Niinhän sitä luulis, että päiväkodissa ei syliä saa mutta perhepäivähoitajalla kyllä...
Perhepäivähoito: Neljä tai viisi lasta yhdellä hoitajalla, pahimmillaan vielä pari lasta lisää varahoidossa, ja pph tekee siinä sivussa ruokaa yms.
Päiväkoti:3 lasta per hoitaja, ruuanlaitto ja muut hommat ei kuulu hoitajalle.
Eli kummassa sitä syliä saakaan enemmän? ;)
Puhun alle 3 v lapsista ja omista kokemuksistani oman lapseni kohdalla, ja tuttujen kertomista jutuista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja veeti:
* PPH:ta valvotaan myös ylläri käynnein kunnan puolelta
* tuo on huono puoli kieltämättä, pitikin ap:lta kysyä että miten tämä hoituu, kun yksityisellä ei vältis ole edes sitä varahoitopaikkaa


Valvotaanko yksityisiä pph:ia mitenkään,mistään taholta?
kunnan päivähoito ja lääninhallitus valvoo
 
Maamikki
Oma poika ollut pari vuotta pienryhmäpäiväkodissa ja aina oli ainakin yksi tuttu hoitaja hoitamassa. Jos toinen omistajista oli sairas, hänelle oli sijainen. Kaverini lapsella sen sijaan vaihuti PHH:lla hoitaja harva se viikko kun hoitaja oli siis sairas.

Syliä sai poikani todellakin niin paljon kuin halusi, koska 2 hoitajaa ja siellä oli vain 2 pientä hoitolasta. Muut isompia jotka ei syliä niin kaivaneetkaan.

En tietenkään väitä, että kaikki phh olis huonoja, eihän ne ole. Mut joukkoon mahtuu varsin monta huonoa hoitajaa jolla ainut motivaatio työlle on se et saa olla kotona. Ja minä en sitä riskiä ota et mun lapsi semmoiseen joutuisi. Jos tuntisin jonkun phh:n monen vuoden takaa ja olisin nähnyt hänen työskentelyään niin silloin voisin ajatella laittaa lapseni hälle hoitoon,mut en tuntemattomalle phh:lle.
 
Roosa
luittekos jutun että suomi on kotiäityhteiskunta, eli ollaan ihan jäljessä muuta eurooppaa näissä asioissa. meillä hoidetaan harvinaisen paljon vielä yli 3v kotona. suomessakin pitäisi saada naiset töihin ja lapset hoitoon!
kohta ollaan ihan takapajuisia ja täällä kouluttamattomia työttömiä naisia.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Äiti:
Päiväkoti.
Joka ikisen tuttavan perhepäivähoidossa oleva lapsi kun on jatkuvasti joko varahoitopaikassa kun hoitotäti lomailee/on sairaana, tai sitten yhdellä hoitajalla on 6-8 lasta samaan aikaan hoidossa. Siinä on yksi nainen helisemässä, kun samaan aikaan pitäisi vielä pystyä tekemään lapsille ruokaa ja siivoamaan jälkiä!
Päiväkodissa taas lapsia on maksimissaan neljä per hoitaja, ja ruoanlaittoa+siivousta varten on ihan eri ihmiset (hoitajan aika on vain ja ainoastaan lapsille). Hoitopaikka ja hoitokaverit on aina samat. Jos yksi tuttu hoitaja on sairaana tai lomalla, on paikalla kuitenkin muita tuttuja turvallisia hoitajia. Lasta ei viedä ventovieraalle, outoon paikkaan varahoitoon.
Ne päiväkodit, joissa olen käynyt, ovat pieniä ja kodinomaisia yhden tai kahden ryhmän päiväkoteja. Kivat luonnonläheiset pihat. Kauniit värit ja sisustustekstiilit. En ikinä suostuisi viemään lastani suureen, laitosmaiseen päiväkotiin, jos sellaisia edes on olemassa missään (en ole koskaan nähnyt).
Meillä oli lapset pph:lla yhteensä 4 vuotta ja yhtään päivää ei tämä täti sairastanut joten en lähtisi yleistämään, sori yhden päivän piti vapaana kun oma äiti kuoli.

Päiväkodissa alle 3v ryhmässä on noin 4 lasta per hoitaja puolipäiväisiä voi olla 2 lisäksi kun lasketaan että toinen on aamupäivän ja toinen iltapäivän vaikka olisivat yhtäaikaa.
yli 3 vuotiaita taasen on 7 per täti / setä
 
tuttu
Kaikkein järjettömintä olisi laittaa ensin pph:lle ja sitten päiväkotiin.
Omani on pph:lla ja varahoidossa päiväkodissa. Kummassakin pidetään hyvää huolta, mutta on se oma hoitotäti kaikkein rakkain.

PPh:lla on myös myös niitä kavereita ihan riittävästi. Miksi lapsen pitäisikään olla päivät suurissa ryhmissä kun voi olla pienessäkin?!? Kouluissakin koitetaan puhua pienryhmien puolesta eikö?
Hoito pph:lla on paljon henkilökohtaisempaa kuin päiväkodissa, hoitolapsihan on hoitajalle kuin perheenjäsen.

Kokemusta kaikista hoitomuodoista on oman työkokemuksen ja vanhempien lasteni kautta. Eli ehdottomasti PPH! :)
 
Molemissa hoitomuodoissa on omat hyvät ja huonot puolensa.
Se riippuu niin paljon siitä, millainen pph tai päiväkotiryhmä on kyseessä.
Perhepäivähoidon huonoina puolina näen sen, että lapsi saattaa joutua varahoitajalle, jos pph on sairaana /lapsensa sairastavat.
Alle 3-vuotiaan lapsen veisin ehkä mieluummin pph.lle. Sillä pph lapsiryhmä on pienempi, ja itse näkisin sen etuna. Toisaalta taas sitä, että on vaan se yksi ainoa hoitaja en aina näe etuna. Vaikka jos hoitaja on hyvä, sellainen jonka henkilökemiat lapsen kanssa pelaavat ja ryhmässä on lapsia, joiden kanssa oma lapseni tulee hyvin toimeen- voi pph olla todellinen aarre lapselle.

Ammattitaitoinen pph ei toki saisi antaa työssään mahdollisten lasta kohtaan tuntemiensa antipatioitten näkyä, mutta kemioitten sopivuus tai epäsopivuus on olemassaoleva asia, joka vaikuttaa kaiken takana kumminkin.

Perhepäivähoidon etuna näen sen kodinomaisuuden.

Päiväkodin etuina näen sen, että siellä on aina joku paikalla. Henkilökunnan sairastaminen tuskin koskaan sulkee koko taloa. Tosin kääntöpuolena on se, että päiväkodeissa ei sitten usein sellaista toimivaa varahoitajajärjestelmää olekaan. Sijaisia ei ole, tai ei saa.Ja asetuksia lasten ja hlökunnan suhdeluvusta rikotaan. Tai vaikka talossa olisi riittävä kokonaismiehitys, se ei
minimoi riittävästi vaaratilanteita yksittäisessä ryhmässä, jos siinä on hlökuntavajausta. Päiväkodin miinuspuolena näen usein liian isot lapsiryhmät.
Toki monessa päiväkodeissa on paljon lasta kehittävää toimintaa joka sinällään on hyvä asia. Mutta siihen paljon puhuttuun viriketoimintaan suhtaudun tietyllä varauksella. Hyvinä päivinä voi niitä virikkeitä (inhoan koko sanaa) olla tarjolla, huonoina päivinä virikkeet voivat olla lähinnä pelkkää ärsyketulvaa häliseväsäs lapsiryhmässä- mielestäni lapsi voi olla sosiaalisesti ylikuormitettu pitkän päiväkotipäivän aikana.

Päiväkodeissa se henkilökemia-asia ei ole ehkä niin "pinnalla" sillä lasta on hoitamassa useampi aikuinen.

plaa. plaa. en osaa sanoa mitään lyhyesti :ashamed:
mutta tiivistettynä : molempi parempi ja pahempi :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Vieraana:
Mulla ja tutuilla on vain hyviä kokemuksia perhepäivähoitajista. Jos perhepäivähoitaja on työhönsä motivoitunut ja lapsirakas, niin pikkuinen saa yksilöllisempää ja joustavampaa hoitoa ja saa kiintyä yhteen hoitajaan moneen vaihtuvan hoitajan sijasta. Pieni ryhmäkoko ja kodinomainen hoito on hyvä varsinkin alle 3-vuotiaalle. Lähempänä eskari-ikää oleva hyötyy minun mielestäni paremmin päiväkodin isosta lapsiryhmästä ja vertaisryhmästä ja monipuolisemmista virikkeistä.
Tämän takia just pph. Ja meillä on varahoitopaikka aina sama niin sairastelukaan ei tuota ongelmaa. =)
ja kyllä sen lapsesta huomaa mitä siellä neljän seinän sisällä tapahtuu, meidän tyttö ainakin viihtyy ja on iloinen aina hoitoon mennessä, et ei se sitä tekis jos siellä hoitotäti huutais ja pauhais jne...
 
ninni
Itse haluaisin joko itse olla tai että mies on lapsen kanssa kotona, kunnes on 3-4-vuotias. Sitten kun on omassa kehityksessään valmis menemään päiväkotiin, niin sellaiseen. Mielellään steinerpäiväkotiin ja ei sinnekään ihan 8-16 -mentaliteetilla, jos vain mahdollista.

Huomatkaa, tässä kysyttiin siis mielipidettä. Eli tää on vaan mun toive, ei mikään objektiivinen totuus.

 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Lapsi päiväkodissa eikä enää pph:lle mene:
.
Päiväkoti:3 lasta per hoitaja, ruuanlaitto ja muut hommat ei kuulu hoitajalle.
Eli kummassa sitä syliä saakaan enemmän? ;)
.

Missä on näin pieni lapsimäärä per hoitaja?`Mä haluun kanssa meijän muksut sinne. Tällä on ryhmäkoko 20-23 lasta ja 3-4 hoitajaa
 
Mimosan äippä
Ekaks ajattelin et tarhaan laitan (2v) mut nyt olen alkanut miettimään et jos menisikin pph:lle ettei sairastelisi niin paljon. Yli 4-vuotiaana varmaan tarha vois olla parempi.
 
Lapsi päiväkodissa eikä enää pph:lle mene.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Lapsi päiväkodissa eikä enää pph:lle mene:
.
Päiväkoti:3 lasta per hoitaja, ruuanlaitto ja muut hommat ei kuulu hoitajalle.
Eli kummassa sitä syliä saakaan enemmän? ;)
.

Missä on näin pieni lapsimäärä per hoitaja?`Mä haluun kanssa meijän muksut sinne. Tällä on ryhmäkoko 20-23 lasta ja 3-4 hoitajaa
No meidän mukelon päiväkodissa on näin :)
Hän on alle 3-vuotiaiden ryhmässä. Isompien ryhmässä on ollut maksimissaan 17 lasta paikalla, ja aikuisia on yleensä 4.
 
Valitsisin ehdottomasti pph;n jos sopiva hopitaja löytyy kun asia tulee ajankohtaiseksi.
Itsellä on niin positiiviset kokemukset ja muistot pph:lla hoidossa olosta että haluaisin lspeni saavan samanlaisia muistoja itselleen.

ps. Oma pph-tätini on minulle "hoitomummo" ja pidämme edelleen yli 20 vuoden jölkeen yhteyttä ja käymme hänen luonaan kylässä, olimme hönelle kun omia lapsenlapsia ja hän meille kun ylimääräinen mummo :heart:
 

Yhteistyössä