Perustele kumman valitsisit ja miksi. PÄIVÄKOTI VAI PERHEPÄIVÄHOITO?

mä vaan
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alle 3-vuotiasta en laittaisi hoitoon minnekään. Sitä isomman laittaisin päiväkotiin, koska siellä on useampi täti vahtimassa lasten ja TOISTENSA tekemisiä.
UPS mä oon luullut että ne päiväkodin tädit on vahtimassa lapsia.

OMA mielipide:
alle 3.v kotona tai pph (siksi että on kodinomaisempi hoitomuoto ja vähemmän tautien tartuttajia)
yli 3.v joko ryhmis tai päiväkoti, lähinnä siksi että mielestäni sen ikäinen kaipaa jo eritavalla leikkikavereita ja päiväkodissa/ryhmiksessä on enemmän saman ikäisiä, jos vaikka yksi kaveri on vapaalla/ sairaana niin silti on kavereita paikalla pph:lla kun ei vältis ole kuin 1 samanikäinen
 
erityisen äiti
Päiväkotiin laitoin.
Se on integroitu;siellä lapsi saa mallioppimista "terveiltä" lapsilta ja hoitajat on tosi motivoituneita kuntoutukseen.
Paras paikka mun lapselle!
 
Alkuperäinen kirjoittaja JaLehmätkinLentää:
Päiväkoti koska meillä on 3 lasta. Eli päiväkodissa on muutakin seuraa kuin omat sisarukset + 1 vieras lapsi. Meilläpäin myös moni pph ei suostu viemään ja/tai hakemaan eskari-ikäistä eskarista.
E suostu?

kyllä mulla on tarkoitus kuskata kerhoihin ja eskariin jos vanhemmet niin haluavat. ja kuuluu ihan samaan rahaan.. ;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mä vaan:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alle 3-vuotiasta en laittaisi hoitoon minnekään. Sitä isomman laittaisin päiväkotiin, koska siellä on useampi täti vahtimassa lasten ja TOISTENSA tekemisiä.
UPS mä oon luullut että ne päiväkodin tädit on vahtimassa lapsia.
Niin ne ovatkin, mutta siinä sivussa ne huomaamattaan myös pitävät toisensa kurissa. Perhepäivähoitajahan voisi periaatteessa olla millainen tyranni vaan, kun yksin lapsia hoitaa. Päiväkodissa ei voi ihan monsteriksi ruveta, kun hoitajia on monta.
 
Maamikki
PÄIVÄKOTI; ja pienryhmäpäiväkodin siis valitsisin, semmoisen jossa kaksi työntekijää + 12 lasta.

SYYT miksi EN veisi PPH:lle:
-koskaan en tiedä mitä pph tekee päivänaikana ja miten lapsia kohtelee,istuuko netissä itte kaikki päivät ja mitä lapsille syöttää.
Olen kuullut tapauksista kun pph on tissutellut päivän ajan tai sen mies on alkkis ja kotona kännissä yms. Päiväkodissa tämä on mahdotonta
- koska jos pph sairastuu, on lapsi vietävä varahoitoon ja se olis musta ihan kauheeta; jättää lapsi vaan kylmästi hoitajalle jota ei oo koskaan nähny ja johon ei oo voitu tutustua (yhden kaverin lapsi oli pph:lla ja hoitajassa ei ollut mitään vikaa, paitsi et sairaana jatkuvasti ja kaveri tosissaan kärsi kun piti milloin minnekin kuskata tyttöä varahoitoon). Tätä ongelmaa ei ole koskaan päiväkodissa.
-En halua että lapseni on ilman valvontaa hoidossa, ja pph:lla tulee pakostikin näitä tilanteita; ruuan laitto esim. Ja kuinka moni pph oikeesti esim. omasta pihastaan ottaa kaikki lapset sisälle kun yhdellä kakat housussa...

Tässä muutama syy miksi en veisi pph:lle
-
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ypph2007:
Alkuperäinen kirjoittaja JaLehmätkinLentää:
Päiväkoti koska meillä on 3 lasta. Eli päiväkodissa on muutakin seuraa kuin omat sisarukset + 1 vieras lapsi. Meilläpäin myös moni pph ei suostu viemään ja/tai hakemaan eskari-ikäistä eskarista.
E suostu?

kyllä mulla on tarkoitus kuskata kerhoihin ja eskariin jos vanhemmet niin haluavat. ja kuuluu ihan samaan rahaan.. ;)

Perustelevat tuota sillä että häiriintyy pienempien hoitolasten päikkärit jos joutuu hakemaan eskarilaista eskarista.
 
Maamikki
Niin, tässä meidän naapurissa PPH joka otti kerran lapsia sisään ja kun joku arviolta 2v ei tullut reippaasti, pph huus sille että jos et nyt tule niin saat jäädä ulos ja jätti vaan lapsen pihalle yksin. Tiet ja kaikki vieressä. Niin, lapsi itki yksin ulkona muutaman minuutin ennen kuin pph laski sisään.

Ja pph ei siis nähnyt että kukaan huomasi hänen touhujaan....
 
veeti
Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki:
PÄIVÄKOTI; ja pienryhmäpäiväkodin siis valitsisin, semmoisen jossa kaksi työntekijää + 12 lasta.

SYYT miksi EN veisi PPH:lle:
-koskaan en tiedä mitä pph tekee päivänaikana ja miten lapsia kohtelee,istuuko netissä itte kaikki päivät ja mitä lapsille syöttää.
Olen kuullut tapauksista kun pph on tissutellut päivän ajan tai sen mies on alkkis ja kotona kännissä yms. Päiväkodissa tämä on mahdotonta
- koska jos pph sairastuu, on lapsi vietävä varahoitoon ja se olis musta ihan kauheeta; jättää lapsi vaan kylmästi hoitajalle jota ei oo koskaan nähny ja johon ei oo voitu tutustua (yhden kaverin lapsi oli pph:lla ja hoitajassa ei ollut mitään vikaa, paitsi et sairaana jatkuvasti ja kaveri tosissaan kärsi kun piti milloin minnekin kuskata tyttöä varahoitoon). Tätä ongelmaa ei ole koskaan päiväkodissa.
-En halua että lapseni on ilman valvontaa hoidossa, ja pph:lla tulee pakostikin näitä tilanteita; ruuan laitto esim. Ja kuinka moni pph oikeesti esim. omasta pihastaan ottaa kaikki lapset sisälle kun yhdellä kakat housussa...

Tässä muutama syy miksi en veisi pph:lle
-
* PPH:ta valvotaan myös ylläri käynnein kunnan puolelta
* tuo on huono puoli kieltämättä, pitikin ap:lta kysyä että miten tämä hoituu, kun yksityisellä ei vältis ole edes sitä varahoitopaikkaa
toisaalta päiväkodissakin on niitä tilanteita että aamulla hoitaja on sairas ja sijainen on ottamassa lapsia vastaan (ite vien yleensä klo 7.30 ja silloin ei ole paikalla kuin yksi hoitaja) tosin paikka on tuttu
* PPH:t jotka tiedän tekevät yleensä ruuat valmiiksi edellisenä iltana tai lasten nukkuessa päiväunia
* ne pph:t jotka tiedän ottavat kaikki lapset sisälle jos näin pääsee käymään
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maamikki :
Niin, tässä meidän naapurissa PPH joka otti kerran lapsia sisään ja kun joku arviolta 2v ei tullut reippaasti, pph huus sille että jos et nyt tule niin saat jäädä ulos ja jätti vaan lapsen pihalle yksin. Tiet ja kaikki vieressä. Niin, lapsi itki yksin ulkona muutaman minuutin ennen kuin pph laski sisään.

Ja pph ei siis nähnyt että kukaan huomasi hänen touhujaan....
:( Mulla itselläni on myös huonoja kokemuksia perhepäivähoitajasta. Ikinä ei voi tietää millainen yksilö sattuu hoitajaksi. :/
 
päiväkotiin tuntuu turvallisemmalta ( vaikka lehdistä on saanu lukea kun lapset lähteneet porteista) mutta siltikin siellä on paljon ihmisiä,ja joku ainakin katsoo mitä tekee,enemmän virikkeitä ??

olen muutaman perhepäivähoitajan käytöstä katsellut enkä sinakaan omiani laittaisi ikinä..toisin kaikkihan ei ole samanlaisia
 
harmaana
Alkuperäinen kirjoittaja veeti:
* PPH:ta valvotaan myös ylläri käynnein kunnan puolelta
* tuo on huono puoli kieltämättä, pitikin ap:lta kysyä että miten tämä hoituu, kun yksityisellä ei vältis ole edes sitä varahoitopaikkaa


Valvotaanko yksityisiä pph:ia mitenkään,mistään taholta?
 
Meillä hoidetaan kotona niin pitkään kuin mahdollista (käytännössä siis siihen saakka, kun nuorin täyttää 3). Sen jälkeen päiväkotiin. Perustelut: 1. Jos pph (tai hänen oma lapsi) sairastuu tai on vaikka lomalla, pitää lapset roudata aamulla varahoitopaikkaan. Päiväkodissa yhden hoitajan sairastumisen takia lasten ei tarvitse mennä vieraaseen hoitopaikkaan. 2. Päiväkodissa on enemmän kavereita kuin pph:lla. 3. Päiväkodissa enemmän virikkeitä kuin pph:lla. Nämä yleisinä perusteluina. Henkilökohtaisena tärkeimpänä perusteluna: Tässä meidän lähialueella on 2 kunnallista perhepäivähoitajaa ja molemmat on ihan järkyttäviä tapauksia. Työhönsä tympääntyneitä. Etemmäksi en halua aamuisin lähteä kuskaamaan, päiväkotiin matkaa vain 100m, jos ihan sitäkään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alle 3-vuotiasta en laittaisi hoitoon minnekään. Sitä isomman laittaisin päiväkotiin, koska siellä on useampi täti vahtimassa lasten ja TOISTENSA tekemisiä.

Mä arvasin että joku sanoo tän kommentin... Siis että ei alle kolivuotiasta hoitoon ollenkaan Hoh hoijaa...

Mut itse kannatan perhepäivähoitoa sen kodinomaisuuden takia. Päiväkodissa ei saa syliä aina tarvittaessa.
 
vakkari
Alkuperäinen kirjoittaja rapuäiti:
koska tahdon lapsilleni mahdollisimman kodikkaan hoitopaikan.en mitään laitos maista. ja tämä on siis taas näitä minun mielipiteitäni


Miksi sun mielestä päiväkoti on laitosmainen?

Ainakin ne missä itse olen ollut eivät ole lainkaan laitosmaisia; piirustuksia ja tauluja seinillä,mattoja lattioilla jne Ei ollenkaan laitosmaista steriiliyttä vaan ihan kodikasta.
 
tarha.
meillä pojat olivat 2v ja 3,9v kun aloittivat ja meille ollut nappivalinta.
ovat eri ryhmissä mikä loistava juttu :D ja silti näkevät päivittäin toisiaan pihalla.
en vaihtaisi muualle.

ja meidän lasten tarha on todella kodinomainen, suht pieni ja aika uusi. paras näkemäni tarha.
 
Vieraana
Mulla ja tutuilla on vain hyviä kokemuksia perhepäivähoitajista. Jos perhepäivähoitaja on työhönsä motivoitunut ja lapsirakas, niin pikkuinen saa yksilöllisempää ja joustavampaa hoitoa ja saa kiintyä yhteen hoitajaan moneen vaihtuvan hoitajan sijasta. Pieni ryhmäkoko ja kodinomainen hoito on hyvä varsinkin alle 3-vuotiaalle. Lähempänä eskari-ikää oleva hyötyy minun mielestäni paremmin päiväkodin isosta lapsiryhmästä ja vertaisryhmästä ja monipuolisemmista virikkeistä.
 

Yhteistyössä