Perusteini? Millainen meninki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LaMamanMorbid
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

LaMamanMorbid

Vieras
Hei teinien äidit, millainen on perusteininne? Millainen käytös on tyypillistä? Ovien paukuttelu? Raivoaminen? Vaatteet mytyssä lattialla? Poissaolevuus? Mitämitämitä?
:whistle:

Toi meidän teini ei taida olla ihan perus. Hyväntuulista juttelua, lueskelua, hitautta, saamattomuutta, kitaran soittelua.
Tää on tällänen kiltti, harjailee pikkusiskon hiuksia ja tekee joskus ruokaa. Käskemättä harvoin kyllä tekee mitään, on aika saamaton ja tahmea. Ei yleensä uhmaa tai kiukuttele. Isänsä kanssa ottaa joskus yhteen, mutta harvoin.

[QUOTE="vierailija";29696944]ei oikeestaan voi lokeroida. Raivoaa ja näyttää mieltänsä tai sitten on niitä ei joiden tarvii näyttää.[/QUOTE]

No ei toki, mutta antaakaa jotain suuntimaa....:)

Näpyttää kännykkää, välillä ovet paukku, useimmiten ihan asiallisia, ainoastaan kotitöiden teko tökkii...ne on ainoa asia joista riidellään! Kiltisti tulevat kotiin sovittuna aikana ja lähtevät kouluun kun pitää mennä

Meillä on vasta 11v, mutta jo ollaan havaittu poissaolevuutta ja vaatteiden pahoinpitelyä, viisastelua ja vastaanväittämistä.:D

Ei ota niin kovasti päähän kun väittämät ja viisastelut on aika fiksuja ja hauskoja.:D

Viimeksi muokattu:
Toi meidän teini ei taida olla ihan perus. Hyväntuulista juttelua, lueskelua, hitautta, saamattomuutta, kitaran soittelua.
Tää on tällänen kiltti, harjailee pikkusiskon hiuksia ja tekee joskus ruokaa. Käskemättä harvoin kyllä tekee mitään, on aika saamaton ja tahmea. Ei yleensä uhmaa tai kiukuttele. Isänsä kanssa ottaa joskus yhteen, mutta harvoin.

Meillä melkeen samanlainen. Tosin ei oikeen käskemälläkään tee mitään, en paljo enää viitti käskeäkään kyllä kun on kotonakin vain joka toinen viikonloppu.

[QUOTE="vierailija";29696976]teininä sitä vois miettiä.. moni muistaa millainen oli teininä?[/QUOTE]

Mä olin sellanen hiljanen, ujo, arka ja kiltti suorittaja. Sellanen näkymätön. Mutta mun tytär on toista maata....hui. Raivotar sille päälle sattuessaan. Koulu menee hyvin, mutta nykyisin puhelin tuntuu kasvaneen käteen. Kauhiasti olis ostettavia tarpeita, maailma kun on täynnä ihkuja kledjuja jotka kai olis pakko saada..vrt. itse käytin kirpparivaatteita tai marketin halvimpia ja mitäänsanomattomimpia.
Joten ailahtelevainen ja poissaoleva on meidän neiti...

Pyrkii tekemään tilaa itselleen ja itsenäistyä. Selfiet, meikit, kaverit, musiikki, liikunta, ajoittainen kiukku, sosiaalisuus, koulu on jäänyt vähän toissijaiseksi. Sitä se meillä on. Ei tuo nyt älyttömän kiukkuinen kuitenkaan ole tai raivopäinen. Mutta tietysti joskus säännöt ottaa aivoon. Ei siis mitään ihmeellistä täällä teinimaailmassa. Sen sijaan vaatteet on ihan mystinen juttu. Se lähtee yksissä vaatteissa ja tulee toisissa kotiin. Vaihtavat kavereiden kanssa vaatteita kesken koulupäivää. Ihan käsittämätön juttu minusta.

Niin ja minusta oli hauska kuunnella teinityttären pohdintoja lokeroinnista ja yläasteikäisten muodostamista ryhmistä. Se oli loppujen lopuksi hulvaton tunnin mittainen rämpätys teinien elämästä yläasteella.

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Rempseät roiskeläpät;29696989:
Pyrkii tekemään tilaa itselleen ja itsenäistyä. Selfiet, meikit, kaverit, musiikki, liikunta, ajoittainen kiukku, sosiaalisuus, koulu on jäänyt vähän toissijaiseksi. Sitä se meillä on. Ei tuo nyt älyttömän kiukkuinen kuitenkaan ole tai raivopäinen. Mutta tietysti joskus säännöt ottaa aivoon. Ei siis mitään ihmeellistä täällä teinimaailmassa. Sen sijaan vaatteet on ihan mystinen juttu. Se lähtee yksissä vaatteissa ja tulee toisissa kotiin. Vaihtavat kavereiden kanssa vaatteita kesken koulupäivää. Ihan käsittämätön juttu minusta.

Oijoi...:D

[QUOTE="vierailija";29696976]teininä sitä vois miettiä.. moni muistaa millainen oli teininä?[/QUOTE]

Mulla ei ollut normaaleja olosuhteita teininä. Oli lähinnä selviytymistä.
Joten saatan olla vähän hakuteillä teini-ikien kanssa.
Eipä auta muu kuin udella ja lueskella. Onneks on palsta!:heart:

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Meillä on tälläistä vittu vittu vittu vittu vittu vittu vittu vittu.... Tyttöjeni selvästi yleisin sana ja silloin kun kavereitaan vierailulla niin mukaan tulee kauhea räkätys, kikattelu ja kiljuminen. Ei vittu kato minkä näkönen vittu minkä näkönen toi on vittu....missä vitussa on se ja se...kuka vittu on vittu ottanu vittu sen...että semmosta ja kyllähän itsekin tulee kiroiltua. Sitten tietenkin sitä tavallista jatkuvaa viestittämistä yms. ja krapulassa haisemista tietysti myös ja viikonloppuaamuisin pitää laittaa tuuletus kun lemu voi olla melkoinen. Ihan peruselämää mutta viikonloppuaamut kiristää kyllä pinnaa.

• Tykkää
välillä tuo Likka on vähän kiukkuinen ja tiuskii, mut ei huuda eikä paisko mitään.
illat on usein kavereiden kanssa nuorisotiloilla, mut yleensä viimeistään 21 aikaan palautuu kotiin, usein myös viettää koko illan kotona..lukee paljon, kuuntelee musiikkia tai makoilee tossa mun vieressä sohvalla.
käy lapsenvahtina parissakin perheessä ja on kerhonohjaajana seurakunnalla.
kaverit on pysyny aika pitkään samoina, toki muutama uusikin tässä tullut, mut oli eilenkin ihana ku näin pitkästä aikaa yhden Likan kaverin kun tuli mua töihin moikkaamaan :heart:

meillä on mun mielestä suurimmat uhmat nää lapset esiteini-iässä kärsineet, et nuorimmalla odottelen sen kohta alkavaksi.

Niin ja sitten ei onneksi enää ole sitä aikaa jolloin kaikki lähti samoihin aikoihin aamulla. Aivan kauhea riitely kun tavarat hukassa ja joku lainannut toiselta jotain tai sitten ei. Mä en lähde mihinkään koska toi teki sitä ja tätä blaa blaa blaa ja vessassa tungosta ja vessan ovea hakataan ja potkitaan.... Toisaalta aivan uskomattoman ihanaakin kun elämää ja jatkuvasti sattuu ja tapahtuu.

• Tykkää
Sinkkosen mukaan teini-ikä ja murrosikä on keksitty joskus 60-luvulla... sitä ennen ei moista ollu. ;) Mikään ikä ei oikeuta huonoon käyttäytymiseen, olen kyllä samaa mieltä :)

Mun tytär lähentelee jo kahdettakymmenettä ikävuottaan ja on asunut viikot omillaa kolmisen vuotta, mutta mitä nyt muistelen yläkouluajoista, niin tällasta tais olla:
- omassa huoneessa viihtyi tietsikan ja kännykän kanssa liiankin hyvin
- sopuisasti myötäili kun opastettiin, mutta teki sitten kuitenkin niin kuin itse parhaaksi näki (onneksi valinnat eivät olleet millään lailla huonoja)
- keskusteluvälit pysyivät enemmän tai vähemmän hyvinä koko ajan (tästä otan osin ansion itsellenikin: vaikka kuinka otti pattiin, purin hammasta ja vältin vastakiukuttelua ja mökötystä; nielin ylpeyttä ja avasin keskustelua ristiriitojen jälkeen)
- han äärimmäisen laiska tekemään yhtään mitään (koti)töihin liittyvää; kouluhommat hoiti mallikkaasti

Aika helpolla taisi päästää vanhempansa tämä yksilö.

Yhteistyössä