Periytyykö FAS-piirteet?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hölmö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja daa:
Minä olen ollut huomaavinani että sekä yksinkertaisuus että ulkoiset piirteet olisi sukupolvesta toiseen nähtävissä.

Ehkä siinä suvussa sitten käytetään sukupolvesta toiseen alkoholia raskausaikana.

Minä olen ollut huomaavinani että sekä yksinkertaisuus että ulkoiset piirteet olisi sukupolvesta toiseen nähtävissä.

Ehkä siinä suvussa sitten käytetään sukupolvesta toiseen alkoholia raskausaikana.

Fas on ns. hankittu ominaisuus, joten se ei sellaisenaan periydy. Mutta ei liene täysin poissuljettua, etteikö sillä saattaisi olla jotakin vaikutusta jälkeläisiin, nykyäänhän kai käsittääkseni hankittujen ominaisuuksien periytyminenkään ei taas ole ihan poissuljettu ajatus (mutta ei siis tietenkään tuollaisenaan)

Luonnollisestikaan mitkään sikiöaikana tai myöhemmin tulleet "ulkopuolelta aiheutetut" (oli se aiheuttaja sitten päihde, virus tai vaikkapa tapaturma) ominaisuudet eivät periydy vaan perittävät asiat ovat geeneissä.

Kyllä, piirteet nähtävissä perheen kolmannessa vauvassa (6kk), lievemmin kuitenkin kuin siis lapsen toisella vanhemmalla, jolla fas. Silmissä erityisesti. Samassa perheessä kaksi täysin normaalin näköistä lasta, jotka perineet ulkonäkönsä selkeästi vanhemmalta jolla ei ole fassia. Ihmettelemistä aiheuttaa myös fassin näköisen vauvan motoriikka, joka sopisi fassiin, nähtäväksi jää voiko periytyä jotain muutakin kuin ulkonäköä sairauden osalta....

Yhteistyössä