Perinteinen puheenaihe, kesä, häät ja ah, ne ihanat polttarit.

Tässä on kesällä muutamat häät tiedossa ja yhtiin tuli nyt polttarikutsu, mut jäin hieman huuli pyöreenä hintaa katsomaan..Mun mielestä alkaa olemaan aika kovat kustannukset jos hintaa on per naama puoltoista sataa?! :O

Mietinkin et onko ihan pirun noloa jäädä tuon takia pois niistä?Alkaa vaan jengin hääjuhlat rasittaa melkolailla rahapussia tuollasten summien kanssa..
 
Mulla taas se ongelma että kahdet häät ja toisiin polttareihin pakko mennä mutta mietin voisinko jättää kälyn polttarit väliin... En haluis menettää taas yhtä kesä vkl lasten kanssa kun polttarit eri kaupungissa ym ja rahaa menee mullakin se 150 helposti matkoineen :S
 
"vieras"
On ihan hirveän kallis. Mitä ihmettä niin kallista pitää tehdä?
Tuntuu, että nykyään kaikki pitää tehdä isolla rahalla mahd. isosti, siinä kun ennen pidettiin saunailta omalla mökillä, käytiin myymässä jotain pientä karkkia kadulla, yms. Kuvattiin pieni video.

Nykyään kutsutaan ennustajaeukot, stripparit, käydään kalliissa ravintolassa, morsiamelle joku kallis hemmotteluhoito, kuumailmapallokyyti ja vielä mitä!

Johtuuko tämä siiträ, että ihmiset menee niin vanhana naimisiin, että vaatimuksetkin on ihan hirveät?
 
  • Tykkää
Reactions: Big Bang Theory
"vieras"
No kylläpä alkaa tosiaan olemaan hintaa jos tosiaan per nenä on tuo 150€. Mitäs siinä on sit ohjelmassa, jotain erikoista vissiin kun noinkin paljon tulee maksamaan.
 
Ihan älytöntä.

Naapurin kanssa just jauhettiin samasta aiheesta taannoin, kuinka nykyaikana on menny ihan överiks nuo polttarit!
Polttareita juhlitaan koko viikonloppu, perjantaista-sunnutaihin ja maksaa mansikoita. Ei perheellisellä varsinkaan ole aikaa ja rahaa tollaseen. Eikä tällä perheellisellä olis edes halua laittaa 150e johonki ryyppäjäisjuhliin. Parempaakin käyttöä löytyis kyllä..

Eikä ne polttarit ole mitenkään edes pakolliset. Jättäisin menemättä ja sanoisin (jos ei ylihintaa kehtaa ääneen mainita), että lapset on este pääsylle. Koko viikonloppua kun ei voi olla poissa kotoa, ymmärtää muut vieraat sen sitten tai ei.

Myöskin mielestäni olisi kohtuullista jokaiselta polttaribailaajalta kysyä, mikä on kohtuu summa ja millaista aikataulua. Jotta jokaiselle jäisi hyvä mieli polttareista (mitä sen pitäisi ollakkin!) eikä vaan että hampaat irvessä kiskotaan viimeisiä roposia johonkin höpöhöpö juhlaan. Ja kun sitten on vielä ne itse häätkin matkoineen ja häälahjoineen...
 
Ja kun osallistujia on kymmenkunta tulee loppusummasta melko huikee, aikamoiset kekkerit saa olla..

Meilläkin tilanne on se että kumpikin on polttarikutsun saanut ja tottakai niistä toisistakin polttareista pitää maksaa jotain, palaa rahaa ihan tuhottomasti pelkästään niihin..Meilläkin on kuitenkin 2 lasta, vain toinen käy töissä jne..On tuollainen aika iso raha...
 
"teajohanna"
Kyllä todella voi sanoa tuohon kutsuun että sorry, en pääse.

Syytähän ei ole mikään pakko sanoa, mutta ehkä itse nykyiselläni jopa sanoisin että minut on näköjään hinnoiteltu näistä bileistä ulos...
 
Sanoisin suoraan että ei ole varaa moiseen. Saisi kaaso ajattelemisen aihetta ja vielä aikaa muuttaa suunnitelmiaan. Jos nimittäin kustannukset on nuo niin voi olla että et ole ainoa joka jättää väliin - ja sit on tylsät polttarit morsiamella vaikka kuinka ois kuumailmapallossa.
 
"Vieras"
Ihan kauhean hintaista. Sanoisin suoraa, että en lähde mihinkään noin kalliiseen mukaan, siis kun on kyse vaan polttareista. Siihen päälle kun tulee vielä omat kulut.
 
"huaah"
[QUOTE="vieras";26350148]On ihan hirveän kallis. Mitä ihmettä niin kallista pitää tehdä?
Tuntuu, että nykyään kaikki pitää tehdä isolla rahalla mahd. isosti, siinä kun ennen pidettiin saunailta omalla mökillä, käytiin myymässä jotain pientä karkkia kadulla, yms. Kuvattiin pieni video.

[/QUOTE]

Ja oliko tuo sinun mielestä sitten hauskaa? Myydä karkkia ja kuvata joku (tod.näk. nöyryyttävä ja ei edes hauska) video?

Ei, ei tarvitse tosiaan tehdä, kukaan ei pakota. Mutta jos haluaa tehdä jotain vähän toisenlaista joskus. Mun polttareihin meni rahaa, kyllä, mutta oli ne kyllä mukavatkin. Käytiin mm. lentämässä pienkoneella ja värikuulasotailemassa, jonka jälkeen sitten mökille juhlimaan, sinne oli laitettu hienot systeemit valmiiksi.

Itse kyllä myös kiitin järjestäjiä samalla mitalla hankkimalla heille pientä kivaa.

Mä en taas ole ikinä ymmärtänyt, mitä kivaa on pukeutua "hassuun" asuun ja jakaa suukkoja tai karkkia kadulla. Tai muuten vaan hillua kaupungilla tekemässä jotain mukahauskaa.

Ymmärrän kyllä, että kaikilla ei ole rahaa, mutta mikä ihme on tuo asenne, että ikinä mikään kiva ei saisi maksaa yhtään ja aina pitäisi tehdä asiat niin kuin ennen?
 
"teajohanna"
Kai se "kiva" tulee eniten siitä, että on kiva porukka yhdessä. Ja jos monellakaan ei ole varaa upottaa polttareihin sataaviittäkymppiä, niin voisi kuvitella että vähän vähemmän kivaa sitten on morsiollakaan - nimittäin jos pitää ystävistään ja haluaisi näiden kanssa kuitenkin aikaa viettää.

Mutta itse tosiaan ajattelisin, että jaaha, minua sitten näihin polttareihin ei ehkä kaivata.
 
Saahan se kiva maksaa, mut kohtuuden rajoissa. Ei nyt oikeasti voida olettaa et perheelliset ihmiset pienellä varoitusajalla yhtäkkiä repii tuollaisia summia polttareita varten.

Mä en edes kehtais maksattaa kavereillani satoja euroja mun polttareista, kivaa voi pitää halvemmallakin.
 
"teajohanna"
Kysehän voi tosiaan olla siitäkin, että kaaso ei ymmärrä kohtuuden rajoista mitään, koska on esim. vielä siinä elämänvaiheessa että pappa betalar, eikä aivot ole vielä kasvaneet päähän - tai sitten iso osa tuttavia, ja varsinkin kaaso, ovat sellaisessa taloudellisessa asemassa että kohtuuden rajat ovat jotain aivan muuta kuin tavallisilla nuorilla perheellisillä.

Siksikin ehkä osallistumattomuutensa syy kannattaa tosiaan sanoa: vielä voi asiaa muuttaa, jos halua löytyy. Kurjahan tuo on, jos moni jää polttareista tästä syystä pois. (Ja budjetti menee muuten uusiksi niille lopuille... tulee lopputuloksesta vielä kalliimpi heille jotka sitten on upporikkaita.)
 
hamstring
Saahan se kiva maksaa, mut kohtuuden rajoissa. Ei nyt oikeasti voida olettaa et perheelliset ihmiset pienellä varoitusajalla yhtäkkiä repii tuollaisia summia polttareita varten.
Jaa, no mun mielestä on vaan normaalia, että ihmisillä (työssäkäyvillä) on vähintään tuon verran rahaa yllättäviin menoihin, yleensä enemmänkin. En ole ikinä oikein sisäistänyt, miten aikuisilla ihmisillä, varsinkin perheellisillä, voi olla tyyliin satasesta kiinni koko budjetti.

Itse olen muutamissa polttareissa ollut ja kyllähän niistä on kuluja tullut,kun on kaikkea kivaa ja kallista tehty, mutta se on ollut tiedossa ja osallistuminen vapaaehtoista. Yleensä kyllä hommat on hoidettu siten, että jos jollain ei ole rahaa just silloin, niin muut ovat lainanneet. Eikö tuollainen sitten onnistuisi?
 
Jaa, no mun mielestä on vaan normaalia, että ihmisillä (työssäkäyvillä) on vähintään tuon verran rahaa yllättäviin menoihin, yleensä enemmänkin. En ole ikinä oikein sisäistänyt, miten aikuisilla ihmisillä, varsinkin perheellisillä, voi olla tyyliin satasesta kiinni koko budjetti.

Itse olen muutamissa polttareissa ollut ja kyllähän niistä on kuluja tullut,kun on kaikkea kivaa ja kallista tehty, mutta se on ollut tiedossa ja osallistuminen vapaaehtoista. Yleensä kyllä hommat on hoidettu siten, että jos jollain ei ole rahaa just silloin, niin muut ovat lainanneet. Eikö tuollainen sitten onnistuisi?
Kyse ei ole siitä etteikö meillä sitä rahaa olisi vaan siitä että haluanko laittaa noin isoja summia tuollaiseen kun on muitakin menoja ja sitä jemmarahaakin pitäs olla. Tuo on törkeä summa YHDESTÄ iltapäivästä ja illasta.
 
"tii-"
Jaa, no mun mielestä on vaan normaalia, että ihmisillä (työssäkäyvillä) on vähintään tuon verran rahaa yllättäviin menoihin, yleensä enemmänkin. En ole ikinä oikein sisäistänyt, miten aikuisilla ihmisillä, varsinkin perheellisillä, voi olla tyyliin satasesta kiinni koko budjetti.
Vaikka rahaa meilläkin on reilusti, niin miettisin onko 150 e:n polttarin sellainen "yllättävä meno", johon haluan rahani tuhlata. Todella läheiselle ystävälle kyllä varmaan, mutta "perusystävälle" en välttämä, varsinkin jos kukaan ei ole kysynyt mitään budjetin sopivuudesta vaan se tulee yllätyksenä. 150 e ei välttämättä edes sisällä kaikkia kuluja, omia juomiahan näihin ei yleensä kuulu, lisäksi matkat jos kaukana. Tietääkö ap mitä ohjelmaan kuuluu, kun hinta on noin korkea?
 
"Vieras"
Jaa, no mun mielestä on vaan normaalia, että ihmisillä (työssäkäyvillä) on vähintään tuon verran rahaa yllättäviin menoihin, yleensä enemmänkin. En ole ikinä oikein sisäistänyt, miten aikuisilla ihmisillä, varsinkin perheellisillä, voi olla tyyliin satasesta kiinni koko budjetti.

Itse olen muutamissa polttareissa ollut ja kyllähän niistä on kuluja tullut,kun on kaikkea kivaa ja kallista tehty, mutta se on ollut tiedossa ja osallistuminen vapaaehtoista. Yleensä kyllä hommat on hoidettu siten, että jos jollain ei ole rahaa just silloin, niin muut ovat lainanneet. Eikö tuollainen sitten onnistuisi?
:O No enpä kyllä velaksi juhlisi!! En osta edes ruokaa velaksi, ja vielä vähemmän tekisin velkaa jonkun toisen juhlia varten. Ellei käteisrahat riittäisi, niin jättäisin menemättä. Ja siitäkin syystä, että oma perhe söisi sen vuoksi viikon kaurapuuroa. Ei ole mitkään pippalot niin tärkeitä.

Eikä kaikki tienaa tuhansia euroja kuukaudessa, joten sitä väljää vaan ei ole. Esim. siistijöilä (vai miten se nykyään sanotaan) on hyvin pieni palkka, samoin hotoalalla. Asuinkustannukset voi helposti lohmaista puolet toisen palkasta, ja ruokakulut toisen puolen. Sitten vielä normaalit elinkustannukset siihen päälle. Onko tuota niin vaikea käsittää? Vai oletko syntynyt kultalusikka suussa?
 
juuri näin
Kyse ei ole siitä etteikö meillä sitä rahaa olisi vaan siitä että haluanko laittaa noin isoja summia tuollaiseen kun on muitakin menoja ja sitä jemmarahaakin pitäs olla. Tuo on törkeä summa YHDESTÄ iltapäivästä ja illasta.
Minä en myöskään perheellisenä HALUAISI laittaa tuollaista summaa juhlimiseen, vaikka varaa olisi. En paheksu kuitenkaan jos joku näin tekee, mutta mielestäni kukaan ei saisi loukkantua siitä, jos joku ei halua osallistua polttareihin syynä kustannukset.
Kyllä mullakin se kipuraja menee siinä 50 euroa tällähetkellä polttareiden tai muutoin juhlimisen suhteen yhdeltä illalta.
 
"vieras"
Surullistahan se on morsiamelle, että kaasot järjestää noin kallista ohjelmaa ja polttariporukka kutistuu. Soisi morsiamenkin tietävän, että ihmiset olis halunneet mukaan, mutta hinnan takia oli pakko jäädä pois.

Häistä tulee muutenkin paljon kustannuksia, jos pitää vaikka ostaa uusia vaatteita koko perheelle ja sitten se häälahja.
 
"vieras"
Voi että ärsyttää tuo ei kellään PERHEELLISELLÄ oo varaa eikä voi olettaa ja buhuu... Oon perheellinen ja kyllä mulla on varaa eikä tarvitse suunnitella kaikkia menoja kuukausien päähän. Tuo 150e menee helposti itselläkin yhteen iltaan niin voisin varmaan sijoittaa sen polttareihinkin jos kaikki omatkin kulut siltä päivältä on katettu. Jopa näin PERHEELLISENÄ.
 
"teajohanna"
Jaa, no mun mielestä on vaan normaalia, että ihmisillä (työssäkäyvillä) on vähintään tuon verran rahaa yllättäviin menoihin, yleensä enemmänkin. En ole ikinä oikein sisäistänyt, miten aikuisilla ihmisillä, varsinkin perheellisillä, voi olla tyyliin satasesta kiinni koko budjetti.

Itse olen muutamissa polttareissa ollut ja kyllähän niistä on kuluja tullut,kun on kaikkea kivaa ja kallista tehty, mutta se on ollut tiedossa ja osallistuminen vapaaehtoista. Yleensä kyllä hommat on hoidettu siten, että jos jollain ei ole rahaa just silloin, niin muut ovat lainanneet. Eikö tuollainen sitten onnistuisi?
Niin tätä justiin tarkoitin, tämmöisiä ihmisiä ilmeisesti on; ei käsitystä siitä minkälaisissa tilanteissa joku toinen elää ja minkälaisia valintoja jotkut toiset tekee.

Ja kesän aikana, jos olet siinä iässä että lähikavereita menee naimisiin useita... hääkutsuja voi hyvin tulla viidet, neljiin niistä vielä polttarikutsutkin. En pistäisi polttareihin säästöjäni enkä juhlisi velaksi, enkä ehkä laittaisi myöskään perheelleni suunnittelemia kesälomarahoja tai talonremonttirahoja polttareihin.

Ja nykyään, vaikka itse asiassa enää ei ole niin tiukkaa rahastakaan, en viitsisi vieläkään mokomaan lystiin törsätä rahaa tuolla tavalla.
 

Yhteistyössä