Siis mitä helvettiä?
Neuvotaanko täällä ihan tosissaan, että "älä anna enää ikinä nukahtaa syliin" ja "anna huutaa, tiukkana vaan" kun kyse on 7kuukauden ikäisestä vauvasta jolle on TÄYSIN normaalia haluta rintaa ja nukkua äitinsä vieressä?!
Ei mun mielestä ole mitenkään erityisen väärin tai kamalaa nukuttaa vauvaa omaan sänkyyn/huoneeseen tai olla syöttämättä yöllä jos vauva ei itsekään halua, mutta jos vauva selkeästi sitä tarvitsee ja haluaa niin mikä pistää vanhemman noin lastaan rääkkäämään?
Herranjumala, 7kuukauden ikäinen UNIKOULUUN. :headwall:
Mä en nyt ihan ymmärtänyt mikä tässä oli se pointti miksi et jaksa?
Jos vauva haluaa imeä niin anna imeä ja lue itse samalla vaikka kirjaa tai jos on yö niin nuku.
Vauvan vieressä nukkuminenhan on sen takia juuri helppoa että vauva pääsee isompana itsekin yöllä halutessaan rinnalle ja äiti ei välttämättä edes herää siihen.
Jos kuitenkin jostain syystä haluat itse hankaloittaa elämäänne ja ruveta kontrolloimaan yösyöttöjä ja yöllistä tissillä roikkumista niin kokeile tuttia?
Anteeksi tämän tekstin sävy, mutta mä en vaan kykene ymmärtämään vanhempia jotka kaikessa ällöttävässä itsekkyydessään tunkevat lapsen väkisillä omaan huoneeseen ja lopettavat yösyötöt VAIKKA lapsi itse selkeästi olisi tyytyväisin vanhempien vieressä ja tissitellen.
Ja mä oon kaikessa naiiviudessani oikeasti luullut, että unikouluja käytetään vain hyvästi taaperoikäisille..
Kannatan lapsentahtista elämää noin yleensä, mutta.. Meillä samantyylinen tilanne kuin ap:llä. Vauva, reilu 8kk, nukkuu vieressä, nukahtaa vain rinnalle ja saa syödä rintaa milloin haluaa, tämä tarkoittaa yössä yli kymmentä herätystä. Unisyklit ovat 0,5h-1,5h, kerran yössä nukkuu sen 2h. Ei enää hirveästi naurata ja olo rupeaa olemaan vähintäänkin sekava.. Tavallisesti pystyn nukahtamaan heti kun vauva nappaa rinnan suuhunsa, mutta en enää kun heräilyä on jatkunut monta kuukauttta.
Olen ottanut unikouluista jonkinverran selvää ja niitä suositellaan yli 6kk vauvoille. Eli en ihan ymmärrä tätä taaperokantaasi? Nykyään ollaan myös sitä mieltä ettei lapsi millään tavalla vaurioidu edes perinteisestä huudatuksesta. Tyyliin jätetään lapsi yksin huutamaan, laitetaan ovi kiinni ja annetaan huutaa kunnes nukahtaa... Ihan samaa mieltä en tästä kyllä voi olla.
Meillä koulu toteutettiin ns.pistäytymisunikouluna, eli iltarutiinien jälkeen lapsi laitetaan omaan sänkyyn ja toivotellaan hyvät yöt ja lähdetään pois. Huuto alkoi meillä jo sillä sekunnilla kun vauva tajusi, että häntä ollaan laskemassa alas.. Kahden minuutin jälkeen käytiin taas rauhoittelemassa ja toivottamassa hyvät yöt ja taas kahden min. kuluttua jne.
Meillä ei perinteiset tassuttelut auttaneet lainkaan, koska vauvaa ei todellakaan saanut sekuninksikaan rauhoittumaan ilman syliä. Kaikki illat vauva oli sylissä ja tissillä, samoin yöt.
Minua alkoi oma jaksaminen huolestuttamaan todella paljon, jonka vuoksi päädyimme neuvolan suosituksesta unikouluun. Ensimmäiset yöt olivat hirveitä ja itkin vauvan kanssa kilpaa, onneksi mies auttoi kovasti. Viikon verran meni ja nyt vauva nukkuu 1-2 syötöllä/yö omassa sängyssään ja osaa nukahtaa ilman rintaa