Perhepedistä pinnasänkyyn ja imetyksen lopettaminen, auttakaa, en jaksa :/

  • Viestiketjun aloittaja "väsynyt"
  • Ensimmäinen viesti
"väsynyt"
vauva 7kk nukkunut aina meidän sängyssämme, saanut imeä kun siltä tuntuu. Nyt kuitenkin tuntuu aina herätessä vaativan rinnan suuhun, vaikka ei imekään. Kerran, pari yössä syö. Pitäisi saada hänet omaan sänkyynsä, jossa ei ole nukkunut yhtään yötä vielä :/ Olen yrittänyt ensin lopettaa yösyömisiä, että olisi helpompi sitten nukkua siellä omassa sängyssänsä, ilman heräilyjä toivottavasti. Pelottaa että kuinka vauvan saa nukahtamaan yöllä ilman rintaa ?!?

Kokeilin muutaman kerran antaa tuttia tai vesipulloa, ei huolinut kuin satunnaisesti. Sai raivarit, kiljui niin että meinasi oksentaa. Rauhoittui vasta kun laitoin valot päälle ja heijailin sylissä vähän aikaa. Ja nukahti rinnalle :/ Onko tuo kiljuminen normaalia unikoulussa, en pysty tuohon unikouluun jos se on tuollaista monta yötä :(

mitä minun pitäisi tehdä, auttakaa
 
jup
Kyllähän siitä kiljuntaa seuraa, kuka nyt haluaisi saavutetuista eduistaan luopua. Tiukkana vaan, kyllä se siitä sitten helpottaa. Jotkut uskoo nopeammin toiset ovat sinnikkäämpiä. Kun päätät, pidä päätös, älä souda ja huopaa, se vaikeuttaa hommaa...
 
"Jep"
Meillä kiljuntaa unikoulussa ei kestänyt kuin muutaman yön, ne toki tuntuivat toooodella pitkiltä öiltä mutta jälkikäteen ajatellen olivat todellakin vaivan arvoisia. Nykyään lapsi nukkuu omassa sängyssään, omassa huoneessaan ja kokonaisia öitä, eikä illalla nukahtaminenkaan vaadi mitään ihme temppuja :) (lapsi 1,5v)
 
"Jep"
Suostuuko syömään tuttia? Jos suostuu niin se voi olla ihan hyvä hätävara, tai sitten se on vaan opeteltava (huudettava kunnes väsy vie voiton). Meillä on aina alusta asti pidetty vissi ero päivällä ja yöllä noin muutenkin, yöllä en laita valoja päälle (korkeintaan jonkin hämärän yövalon siksi aikaa että vaihdan vaipan tms jos tarvitsee) enkä suostu seurustelemaan (en jätä vauvaa yksin ihmettelemään, mutten myöskään leiki/juttele tms) ja uskon että tällä on ollut merkitystä siihen että mukulat ovat suhtkoht helposti oppineet yön ja päivän eron
 
tuppu
En tiedä auttaako sinua yhtään, koska ilmeisesti imetät vielä. Mutta meillä oppi nukahtamaan ilman rintaa siinä vaiheessa kun maidon tulo loppui (oli silloin n. 2kk ikäinen). Syötin pullosta sängyssä ja sen jälkeen vaihdoin pullon tilalle tutin. Siihen rauhoittuu nukkumaan viereen, eikä tarvitse sylissä tuuditella.
Mutta siis ilmeisesti sinun lapsesi haluaa jonkin (tissin) suuhunsa että nukahtaa, ja silloin ei taida muu auttaa kuin yrittää vaihtaa tissi tuttiin.
 
"vieras"
En teidä onko varsinaisesti yhtään sen parempi et yritit siirtää lasta pullolle.Sithän se ois tota samaa ku tähänki asti, sillä erolla et ramppaat pitkin yötä keittiössä.
Itse olen imettänyt hirmuisen pitkään yölläkin, niin oon aika huono sanomaan mihin asti sitä pitäis kenenki lapsen kohdalla jatkaa.
Jos nyt kuitenki imettäis max yhden kerran, niin tein itsekin keskimmäisen lapsen kanssa.Tuntu et aamuyöhön(päätetty imetyshetki) on ikuisuus sillon ku heijasin huutavaa lasta sylissäni.

Jossain vaiheessa yösyötöstä kun tulee tarpeen sijaan opittu tapa, ja sille tavalle etsitään korvaaja..itselläni korvaaja oli lapsen kanto, sitä kautta sain imetyksen tilalle nukkumisen.
Tuolla mentiin pari kk, sit lopeteltiin yösyötöt kokonaan.
Jos seuraavan viikon yöt on huonoja muutenkin, niin eikö oo parempi et ne on huonoja imettämisen lopettamisesta johtuen.Sen jälkeen ainaki muuttuu paremmaks.
Itseäni harmitti aina eniten ne menneet viikot, ku jos ois vaan vierottanu ni se ois jo ohitte:D
 
"Viima"
Meillä oli viime kesänä sama tilanne. En jaksamut tehdä asialle mitään vaan lapsi lopetti itse tissin syömisen 9kk. Alkoi nukkua yöt omas sängys heräilemättä. Sänky on kiinni meidän sängys joten hän saa ryömiä viereen öisin, mun on helppo taputella uneen yms. Jos joskus tarttee.

Sinuna siirtäisin pinnasängyn oman sänkyni viereen, vauva sinne nukkumaan. Ja kun herää niin eka taputtelua pepulle, sit kainaloon tai syliin, ja lopuks rintaa jos muu ei auta. Isompaa uniloulua en tekis. Niiden tulos kun ei ole lopullinen aina. 7kk on viel pieni. Meil vauva 1v3kk ja nukkuu hienosti äidin vieres omas sängys. Ihana herätä hymyyn aamuisin...
 
  • Tykkää
Reactions: fortunate
Siis mitä helvettiä?

Neuvotaanko täällä ihan tosissaan, että "älä anna enää ikinä nukahtaa syliin" ja "anna huutaa, tiukkana vaan" kun kyse on 7kuukauden ikäisestä vauvasta jolle on TÄYSIN normaalia haluta rintaa ja nukkua äitinsä vieressä?!
Ei mun mielestä ole mitenkään erityisen väärin tai kamalaa nukuttaa vauvaa omaan sänkyyn/huoneeseen tai olla syöttämättä yöllä jos vauva ei itsekään halua, mutta jos vauva selkeästi sitä tarvitsee ja haluaa niin mikä pistää vanhemman noin lastaan rääkkäämään?
Herranjumala, 7kuukauden ikäinen UNIKOULUUN. :headwall:

Mä en nyt ihan ymmärtänyt mikä tässä oli se pointti miksi et jaksa?
Jos vauva haluaa imeä niin anna imeä ja lue itse samalla vaikka kirjaa tai jos on yö niin nuku.
Vauvan vieressä nukkuminenhan on sen takia juuri helppoa että vauva pääsee isompana itsekin yöllä halutessaan rinnalle ja äiti ei välttämättä edes herää siihen.
Jos kuitenkin jostain syystä haluat itse hankaloittaa elämäänne ja ruveta kontrolloimaan yösyöttöjä ja yöllistä tissillä roikkumista niin kokeile tuttia?

Anteeksi tämän tekstin sävy, mutta mä en vaan kykene ymmärtämään vanhempia jotka kaikessa ällöttävässä itsekkyydessään tunkevat lapsen väkisillä omaan huoneeseen ja lopettavat yösyötöt VAIKKA lapsi itse selkeästi olisi tyytyväisin vanhempien vieressä ja tissitellen.
Ja mä oon kaikessa naiiviudessani oikeasti luullut, että unikouluja käytetään vain hyvästi taaperoikäisille..
 
"juups"
Meillä oli samanlaista, reilun kuukauden jaksoin tunnin välein heräämistä (minä ainakin heräsin aina kun vauva hamusi tissiä takaisin suuhun) ja sitten aloin ollan niin rätti että oli tehtävä hommasta loppu. Pidettiin unikoulu kun vauva oli 8kk ikäinen ja homma meni niin että minä nukuin sohvalla ja isä rauhoitteli lasta yöt (nukkui tällöin pinniksessä meidän sängyn vieressä). Parina yönä äänekästä protestointia, mutta kyllä se siitä sitten rauhottui.

Meidän poika tuntui olevan oikeasti nälkäinen viiden aikaan aamulla, joten silloin imetin ja jatkettiin vielä pari tuntia unia. Heräilyt eivät loppuneet, mutta harvenivat kyllä ja poika nukahti silittelyn avulla pinnikseen. Jonkin aikaa tuo aamuyön imetyskin onnistui hyvin, mutta reilun kuukauden päästä alkoi poika heräilemään aina vain aiemmin ja aiemmin tissin perään. Samaan aikaan kiinteät alkoivat uppoamaan päiväsaikaan paremmin, joten jätin sen viimeisenkin yöimetyksen pois. Eihän vauva voi ymmärtää miksi se saa tissiä vasta esim. klo 5 joten jos mahdollista niin lopeta koko yöimetys kerrasta.

Mutta ne mun ohjeet on siis että mies hoitaa lapsen muutaman yön ajan ja ap on maidonhajusine tisseineen toisessa huoneessa, ja että yöimetys kerralla pois ja aamuimetys sitten kun nousette ylös.
 
"harmaa"
[QUOTE="juups";25899225]Meillä oli samanlaista, reilun kuukauden jaksoin tunnin välein heräämistä (minä ainakin heräsin aina kun vauva hamusi tissiä takaisin suuhun) ja sitten aloin ollan niin rätti että oli tehtävä hommasta loppu. Pidettiin unikoulu kun vauva oli 8kk ikäinen ja homma meni niin että minä nukuin sohvalla ja isä rauhoitteli lasta yöt (nukkui tällöin pinniksessä meidän sängyn vieressä). Parina yönä äänekästä protestointia, mutta kyllä se siitä sitten rauhottui.

Meidän poika tuntui olevan oikeasti nälkäinen viiden aikaan aamulla, joten silloin imetin ja jatkettiin vielä pari tuntia unia. Heräilyt eivät loppuneet, mutta harvenivat kyllä ja poika nukahti silittelyn avulla pinnikseen. Jonkin aikaa tuo aamuyön imetyskin onnistui hyvin, mutta reilun kuukauden päästä alkoi poika heräilemään aina vain aiemmin ja aiemmin tissin perään. Samaan aikaan kiinteät alkoivat uppoamaan päiväsaikaan paremmin, joten jätin sen viimeisenkin yöimetyksen pois. Eihän vauva voi ymmärtää miksi se saa tissiä vasta esim. klo 5 joten jos mahdollista niin lopeta koko yöimetys kerrasta.

Mutta ne mun ohjeet on siis että mies hoitaa lapsen muutaman yön ajan ja ap on maidonhajusine tisseineen toisessa huoneessa, ja että yöimetys kerralla pois ja aamuimetys sitten kun nousette ylös.[/QUOTE]


Mä järkeilin sen niin et vauvalla ei voinut olla nälkä tunti nukkumaan menon jälkeen, eikä vauvalla voinut olla nälkä tunnin välein joka yö.

Ja sen se vauva voi ymmärtää et tissiä saa vasta kello 8?
 
"heh"
Siis mitä helvettiä?

Neuvotaanko täällä ihan tosissaan, että "älä anna enää ikinä nukahtaa syliin" ja "anna huutaa, tiukkana vaan" kun kyse on 7kuukauden ikäisestä vauvasta jolle on TÄYSIN normaalia haluta rintaa ja nukkua äitinsä vieressä?!
Ei mun mielestä ole mitenkään erityisen väärin tai kamalaa nukuttaa vauvaa omaan sänkyyn/huoneeseen tai olla syöttämättä yöllä jos vauva ei itsekään halua, mutta jos vauva selkeästi sitä tarvitsee ja haluaa niin mikä pistää vanhemman noin lastaan rääkkäämään?
Herranjumala, 7kuukauden ikäinen UNIKOULUUN. :headwall:

Mä en nyt ihan ymmärtänyt mikä tässä oli se pointti miksi et jaksa?
Jos vauva haluaa imeä niin anna imeä ja lue itse samalla vaikka kirjaa tai jos on yö niin nuku.
Vauvan vieressä nukkuminenhan on sen takia juuri helppoa että vauva pääsee isompana itsekin yöllä halutessaan rinnalle ja äiti ei välttämättä edes herää siihen.
Jos kuitenkin jostain syystä haluat itse hankaloittaa elämäänne ja ruveta kontrolloimaan yösyöttöjä ja yöllistä tissillä roikkumista niin kokeile tuttia?

Anteeksi tämän tekstin sävy, mutta mä en vaan kykene ymmärtämään vanhempia jotka kaikessa ällöttävässä itsekkyydessään tunkevat lapsen väkisillä omaan huoneeseen ja lopettavat yösyötöt VAIKKA lapsi itse selkeästi olisi tyytyväisin vanhempien vieressä ja tissitellen.
Ja mä oon kaikessa naiiviudessani oikeasti luullut, että unikouluja käytetään vain hyvästi taaperoikäisille..
Joo, jos sinä jaksat kuukaudesta toiseen yö"unilla" jotka katkeaa n.45 min välein niin onneksi olkoon vaan. Kaikki äidit eivät ole niin hyväunisia että koisaisivat menemään kun vauva kiehnää tissiltä toiselle. Olen samaa mieltä, että 7kk vauvan paikka on vanhempien lähellä, mutta mieluummin sellaisen vanhemman joka ei ole kuin haudasta noussut. Sellainen minä olin kun lapsi ei osannut nukkua kuin tissi suussa. Johan siinä meni itseltä selkä ym. jumiin kun oli pakotettu nukkumaan yhdessä tai kahdessa asennossa. Kyllä se vauva saa nukkua siinä vanhempien vieressä mutta hänet voi nätisti ohjata nukkumaan ilman tissiä.
 
"vieras"
[QUOTE="harmaa";25899266]Mä järkeilin sen niin et vauvalla ei voinut olla nälkä tunti nukkumaan menon jälkeen, eikä vauvalla voinut olla nälkä tunnin välein joka yö.

Ja sen se vauva voi ymmärtää et tissiä saa vasta kello 8?[/QUOTE]

Niin. Ei tässä kai kellonajoista ollut kyse vaan siitä, että aamutissin jälkeen ei jatketa unia. Noustaan ylös, laitetaan valot, vaihdetaan vaippa ja vaatteet ja aloitetaan päivä.

Eikä sillä olekaan nälkä tunnin välein vaan se on tottunut nukahtamaan tissi suussa ja havahtuu hereille kun tissi lipsahtaa pois, hamuaa takaisin suuhun ja nukahtaa.
 
Meidän vauva on vasta parin kuukauden ikäinen,mutta ei vielä nukkunut omassa sängyssään. Mä kanssa mietin jo kauhulla sitä,että mitä siitä opettelusta tulee. Parempi varmaan jo nyt aloitella. Nukkuuko ap sun vauva päiväuniakaan omassa sängyssä? Mä ajattelin lähteä siitä,että tuo nukkuisi päivisin omassa sängyssään niin tottuu siihen ja sitten jossain kohtaa siirtää ne yötkin sinne.
 
vrs
Vauva kiljuu hätäänsä ja "jokainen on paras äiti omalle lapselleen"-ääliöt vaan käskee PYSYMÄÄN TIUKKANA?!!!??? :headwall:

Palstatauko lienee paikallaan, te ootte sairaita. Hyi helvetti.
 
vrs
[QUOTE="heh";25899268]Joo, jos sinä jaksat kuukaudesta toiseen yö"unilla" jotka katkeaa n.45 min välein niin onneksi olkoon vaan. Kaikki äidit eivät ole niin hyväunisia että koisaisivat menemään kun vauva kiehnää tissiltä toiselle. Olen samaa mieltä, että 7kk vauvan paikka on vanhempien lähellä, mutta mieluummin sellaisen vanhemman joka ei ole kuin haudasta noussut. Sellainen minä olin kun lapsi ei osannut nukkua kuin tissi suussa. Johan siinä meni itseltä selkä ym. jumiin kun oli pakotettu nukkumaan yhdessä tai kahdessa asennossa. Kyllä se vauva saa nukkua siinä vanhempien vieressä mutta hänet voi nätisti ohjata nukkumaan ilman tissiä.[/QUOTE]

Ja sekö on nätisti ohjaamista, kun vauva kiljuu pää punasena eikä rauhotu?!
 
"ihmettelijä"
Peesailen vrs:tä ja fortunatea. Toivottavasti ap löytää lapsimyönteisemmän ratkaisun pulmaansa. On jo huomannut, ettei halua rääkätä lastaan. Se on tervettä ja hyvä, että sentään ap:lla on vielä tallella jonkin sortin empatiakyky ja äidinvaisto lapsensa suhteen. Muutama tähän vastannut voisi harkita käyntiä psykiatrilla, jos pienen vauvan hätähuuto ei aiheuta minkäänlaista tunnereaktiota, kunhan tyrmäätte sen kiukuttelemisena...
 
voi hellanlettas
Vauva kiljuu hätäänsä ja "jokainen on paras äiti omalle lapselleen"-ääliöt vaan käskee PYSYMÄÄN TIUKKANA?!!!??? :headwall:

Palstatauko lienee paikallaan, te ootte sairaita. Hyi helvetti.
Ei sillä tunnin välein ole hätä, jäitä hattuun. Ei kukaan käskenyt vauvaa rääkkäämään tai jättämään hoitamatta. Vauvankin etua siinä äiti ajattelee kun kiinnittää huomiota omaan jaksamiseensa myös
 
vrs
[QUOTE="a.p";25899393]juuri tähän haluaisin apua, kun toinen huutaa pää punaisena, mikä auttaa vai olenko liian hätäinen,...[/QUOTE]

Siihen auttaa kainalo ja tissi ja se, että sinä äitinä opettelet elämään vauvan rytmissä ja asettamaan hänen tarpeensa omiesi edelle muutamaksi kuukaudeksi. Vaikka muksu jatkais tota 3v, ei se oo ku 3% nykyihmisen arvioidusta elinikäodotteesta, eli lyhyt, mutta äärimmäisen tärkeä aika lapsen psyykkistä ja emotionaalista kehitystä ajatellen.
 
[QUOTE="a.p";25899393]juuri tähän haluaisin apua, kun toinen huutaa pää punaisena, mikä auttaa vai olenko liian hätäinen,...[/QUOTE]

Kyllä sä mun mielestä olet liian hätäinen, mutta jos sä oikeasti koet todella ongelmaiseksi sen tissittelyn niin oletko kokeillut sitä tuttia? Silitellä vauvaa? Laulaa?
Erilaisia rauhoituskeinoja on vaikka kuinka, eiköhän sieltä löydy teille sopiva. :)
Turhan raaka keino sen tissin takia lähteä eri huoneeseen vauvaa laittamaan ja unikoulua pitämään.
 
"vieras"
Tää ap:han sanoi, että syö pari kertaa yössä. Mikä siis on ongelma? Lapsi on vasta 7kk joten on täysin normaalia että lapsi syö pari kertaa yössä!

En kanssa ymmärrä tuota unikoulua noin pienelle. Jos tekee tiukkaa jaksaa noilla syötöillä niin kannattaa miettiä tarkaan hankkiiko lisää lapsia.

Miksi imetys pitäis lopettaa noin pieneltä? Miksi noin pienen pitäisi nukkua omassa sängyssä?
 
"bbb"
Siis mitä helvettiä?

Neuvotaanko täällä ihan tosissaan, että "älä anna enää ikinä nukahtaa syliin" ja "anna huutaa, tiukkana vaan" kun kyse on 7kuukauden ikäisestä vauvasta jolle on TÄYSIN normaalia haluta rintaa ja nukkua äitinsä vieressä?!
Ei mun mielestä ole mitenkään erityisen väärin tai kamalaa nukuttaa vauvaa omaan sänkyyn/huoneeseen tai olla syöttämättä yöllä jos vauva ei itsekään halua, mutta jos vauva selkeästi sitä tarvitsee ja haluaa niin mikä pistää vanhemman noin lastaan rääkkäämään?
Herranjumala, 7kuukauden ikäinen UNIKOULUUN. :headwall:

Mä en nyt ihan ymmärtänyt mikä tässä oli se pointti miksi et jaksa?
Jos vauva haluaa imeä niin anna imeä ja lue itse samalla vaikka kirjaa tai jos on yö niin nuku.
Vauvan vieressä nukkuminenhan on sen takia juuri helppoa että vauva pääsee isompana itsekin yöllä halutessaan rinnalle ja äiti ei välttämättä edes herää siihen.
Jos kuitenkin jostain syystä haluat itse hankaloittaa elämäänne ja ruveta kontrolloimaan yösyöttöjä ja yöllistä tissillä roikkumista niin kokeile tuttia?

Anteeksi tämän tekstin sävy, mutta mä en vaan kykene ymmärtämään vanhempia jotka kaikessa ällöttävässä itsekkyydessään tunkevat lapsen väkisillä omaan huoneeseen ja lopettavat yösyötöt VAIKKA lapsi itse selkeästi olisi tyytyväisin vanhempien vieressä ja tissitellen.
Ja mä oon kaikessa naiiviudessani oikeasti luullut, että unikouluja käytetään vain hyvästi taaperoikäisille..
Kannatan lapsentahtista elämää noin yleensä, mutta.. Meillä samantyylinen tilanne kuin ap:llä. Vauva, reilu 8kk, nukkuu vieressä, nukahtaa vain rinnalle ja saa syödä rintaa milloin haluaa, tämä tarkoittaa yössä yli kymmentä herätystä. Unisyklit ovat 0,5h-1,5h, kerran yössä nukkuu sen 2h. Ei enää hirveästi naurata ja olo rupeaa olemaan vähintäänkin sekava.. Tavallisesti pystyn nukahtamaan heti kun vauva nappaa rinnan suuhunsa, mutta en enää kun heräilyä on jatkunut monta kuukauttta.

Olen ottanut unikouluista jonkinverran selvää ja niitä suositellaan yli 6kk vauvoille. Eli en ihan ymmärrä tätä taaperokantaasi? Nykyään ollaan myös sitä mieltä ettei lapsi millään tavalla vaurioidu edes perinteisestä huudatuksesta. Tyyliin jätetään lapsi yksin huutamaan, laitetaan ovi kiinni ja annetaan huutaa kunnes nukahtaa... Ihan samaa mieltä en tästä kyllä voi olla.

Meillä koulu toteutettiin ns.pistäytymisunikouluna, eli iltarutiinien jälkeen lapsi laitetaan omaan sänkyyn ja toivotellaan hyvät yöt ja lähdetään pois. Huuto alkoi meillä jo sillä sekunnilla kun vauva tajusi, että häntä ollaan laskemassa alas.. Kahden minuutin jälkeen käytiin taas rauhoittelemassa ja toivottamassa hyvät yöt ja taas kahden min. kuluttua jne.

Meillä ei perinteiset tassuttelut auttaneet lainkaan, koska vauvaa ei todellakaan saanut sekuninksikaan rauhoittumaan ilman syliä. Kaikki illat vauva oli sylissä ja tissillä, samoin yöt.

Minua alkoi oma jaksaminen huolestuttamaan todella paljon, jonka vuoksi päädyimme neuvolan suosituksesta unikouluun. Ensimmäiset yöt olivat hirveitä ja itkin vauvan kanssa kilpaa, onneksi mies auttoi kovasti. Viikon verran meni ja nyt vauva nukkuu 1-2 syötöllä/yö omassa sängyssään ja osaa nukahtaa ilman rintaa :)
 

Yhteistyössä