Perhepäivähoitajia paikalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sompio
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Sompio

Aktiivinen jäsen
14.07.2008
5 836
0
36
Hei!

Olen miettinyt perhepäivähoitajaksi alkamista.

Nyt mulla olisi hyvä tilaisuus kun yksityinen päiväkoti, jossa olen sijaistanut lopettaa. Lapset ovat vailla hoitopaikkaa ja mä saisin ryhmän täyteen. Mutta tää tuli äkkiä ja nyt viikonloppua vasten hyvä alkaa selvittelemään...

Eli, voisiko joku kertoa noista kuluista ja tuloista.

Paljonko teillä siitä maksetaan?

Mitä kuluja tulee maksettavaksi? Eli eläkemaksut yms.?

Sen ymmärrän, että ruuat, askartelut yms. maksan. Mitä muuta?

Vanhemmat haluaisivat, että vuokraisin tuon päiväkodin kiinteistön ja ovat valmiita sen siinä hoitomaksussa maksamaan.

Miten oma lapsi? Enhän maksa hänestä mitään minnekään? Eli jos saa olla 4 lasta ja minulla 1 oma. Niin saan tulot 3 lapsesta? Kela maksaa jotain ja sitten vanhemmat lopun?

Meinaatko siis yksityiseksi vai kunnalliseksi? Mä en ole perhepäivähoitaja, mutta tiedän alasta (kunnallisena) jonkin verran koulutukseni ja työni kautta.
Kunnallisena et yleensä saa palkkaa omasta lapsesta, mutta et maksa hoitomaksuakaan. Joissain kunnissa on kokeiltu palkan maksamista omista (ja hoitomaksun perimistä), mutta en tiedä tarkalleen, missä sitä tehdään tällä hetkellä. Jos sinulla on siis yksi oma alle kouluikäinen lapsi, niin voit ottaa hoitoon kolme lasta. (Maksimimäärä koskee myös yksityisiä hoitajia.) Kunnallisena saat palkan lisäksi kulukorvauksen lasten läsnäolojen mukaan.

Yksityinen perhepäivähoitaja on velvollinen ilmoittamaan kunnalle toiminnastaan ja kunnalla on velvollisuus valvoa myös yksityistä perhepäivähoitoa. Eli homma lähtee käyntiin päivähoitotoimistoon soittamalla. Kelalta saat ainakin jotain hoitolapsista ja ehkä omastasikin (kotihoidontuen?). Vanhemmilta saat periaatteessa periä mitä haluat (ja mitä vanhemmat suostuvat maksamaan). Ainakin meidän kunnassa (oma tyttöni on yksityisessä päiväkodissa) me maksetaan hoitomaksu suoraan yrittäjälle, joka saa tukea kaupungilta ja kelalta. Me täytettiin hakukaavake, mutta yrittäjä hoiti kaiken muun.

Juu, siis yksityiseksi perhepäivähoitajaksi. Sen verran sain tuossa tietää, että kunnan päivähoidonjohtaja antaa suostumuksensa ja katsastaa tilat. Mutta koska tuo tila on ennen ollut päiväkoti niin tilojen puolesta on ok. Mutta en usko että saan maanantaina ketään kiinni vaan asia odottaa lomien yli.

Ja mun täytys päästä mahd. pian aloittamaan, koska lapset on ilman hoitopaikkaa 1.8. alkaen. Tosin mun pitää myös irtisanoa itseni edellisestä paikasta, että pyysin vanhempia varautumaan pari viikkoa mummojen apuun =)

Mun oma on 2-v, eli saisin hänestä kai kotihoidontuen.

Sen tiedän että palkka on sen verran pieni ettet suuria vuokrakuluja pysty maksamaan- paitsi yksityisenä tietenkin päätät hoitomaksun itse. Mutta yleensähän pph:t hoitaa lapsia omassa kodissaa.
Jos perustatkin ryhmiksen jossa esim 3 hoitajaa, siten kannattaa jo vuokratiloissakin.
Olen siis pyöritellyt samoja ajatuksia päässäni,kun päiväkodeissa on vaan sijaisuuksia- sitten mietin että pph:lla on palkka n.300e vähemmän kuin lähihoitajalla. Meillä saa 250e yksityisen hoidon tukea /lapsi. Mulla kun on jo 2 omaa lasta niin 2 vierasta ei toisi paljon euroja:( Paremmaksi pitäs kehittää tuota ammattia, jotta ihmiset siihen ryhtyisi.

[QUOTE="Hoitaja";24150302]Sen tiedän että palkka on sen verran pieni ettet suuria vuokrakuluja pysty maksamaan- paitsi yksityisenä tietenkin päätät hoitomaksun itse. Mutta yleensähän pph:t hoitaa lapsia omassa kodissaa.
Jos perustatkin ryhmiksen jossa esim 3 hoitajaa, siten kannattaa jo vuokratiloissakin.
Olen siis pyöritellyt samoja ajatuksia päässäni,kun päiväkodeissa on vaan sijaisuuksia- sitten mietin että pph:lla on palkka n.300e vähemmän kuin lähihoitajalla. Meillä saa 250e yksityisen hoidon tukea /lapsi. Mulla kun on jo 2 omaa lasta niin 2 vierasta ei toisi paljon euroja:( Paremmaksi pitäs kehittää tuota ammattia, jotta ihmiset siihen ryhtyisi.[/QUOTE]

Nimenomaan nämä vanhemmat ovat valmiita maksamaan enemmän kuin kunnallinen, koska siihen tulisi vuokra. Ryhmis tosiaan, mutta jotenkin sekään laskelma ei ollut järin kannattava...

Minkäkokoinen tila on,monta lasta oli? Meillä lakkautettiin täällä myös päiväkoti,olin töissä vuoden ja tyttöni oli sen jälkeen vuoden siinä. Kuitenkin, kysyin tilan vuokraa-oma päiväkoti mielessä- 1600e.
Niin mietin kuinka mitenkään voisit saada yksin sitä kannattamaan...
Kävin myös uusyrityskeskuksessa, niin laskelmat oli karut- kalusteet ja kaikki pitää ostaa, ja kahdellakaan yrittäjällä ei olisi toiminut (ryhmis).
Olisiko se tila jo kalustettu?

[QUOTE="Hoitaja";24150394]Minkäkokoinen tila on,monta lasta oli? Meillä lakkautettiin täällä myös päiväkoti,olin töissä vuoden ja tyttöni oli sen jälkeen vuoden siinä. Kuitenkin, kysyin tilan vuokraa-oma päiväkoti mielessä- 1600e.
Niin mietin kuinka mitenkään voisit saada yksin sitä kannattamaan...
Kävin myös uusyrityskeskuksessa, niin laskelmat oli karut- kalusteet ja kaikki pitää ostaa, ja kahdellakaan yrittäjällä ei olisi toiminut (ryhmis).
Olisiko se tila jo kalustettu?[/QUOTE]

Tila on vanha omakotitalo joka on täysin remontoitu päiväkotitarpeita varten. Neliöitä en osaa sanoa, mutta 12 paikkaa.

Vuokra oli 700 e, eli ihan kohtuullinen.

Tässä olisi mennyt niin, että päiväkodilla on 3000 e velkaa. Sen velan kun olisi ottanut omiin nimiin, niin edellien olisi jättänyt sinne kaiken kaluston. Eli sängyt, ruokapöydät, lelut yms. olisi ollut valmiina. Eli tavallaan valmis päiväkoti, kun vain saisi siitä palkan.

Yhteistyössä