Kokemusta kahdesta perhepäivähoitajasta ja kahdesta päiväkodista.
- myös pph:lla ulkoiltu todella säännöllisesti, muutenkin rytmi hyvin säännöllinen
- tapahtumia on ollut molemmissa sekä lapsille että perheille (alueen pph:t järjestävät yhdessä)
- pph:lla ruoka taatusti laadukkaampaa, päiväkodin ruoat aivan mauttomia mössöjä. Myös ruokailutapahtuma pph:lla lämminhenkinen, päiväkodissa laitosmainen ja rauhaton (olen aina vienyt lapset juuri aamupalalle, joten aamupalatilanteita olen nähnyt)
- pph:lla ryhmä pieni, mutta riittävä pienelle lapselle ryhmässä toimimisen opetteluun.
- Hyvään käytökseen opitaan pph:lla paremmin kuin päiväkodissa, kaikki pääsevät ryhmään mukaan varmemmin, kiusaamista, kiroilua ym. ei ole
- pph:lla melutaso huomattavasti pienempi
- pph:lla aidosti lämmin suhtautuminen lapsiin, pph:n ja lapsen välille kehityy todella kiintymyssuhde
- en ole koskaan joutunut murehtimaan pph:lle jättämiäni lapsia, mutta välillä päiväkodin integroidussa ryhmässä tuli kyllä nyrkistä
Lapseni olen kuitenkin siirtänyt päiväkotiin 4-5-vuotiaina, koska pph:lla senikäiselle harvoin löytyy seuraa ja päiväkoti mielestäni hyvä siirtymävaihe kohti koulua. Päiväkodissa siis parempi kaveritarjonta ja enemmän vain isoille suunnattua toimintaa.
Omasta mielestäni siis pph ehdottomasti parempi pienelle 1-2-vuotiaalle. Jos lapsi aloittaa hoidon vasta 3-vuotiaana, niin päiväkoti ihan järkevä valinta alusta asti.