Perhepäivähoito vastaan Päiväkoti!

  • Viestiketjun aloittaja Sinikka
  • Ensimmäinen viesti
Pskamutsi
Meillä pph:n varahoitopaikka on päiväkodissa ja siellä samassa pk:ssa pph käy lasten kanssa mm. musiikkihetkillä, erilaisissa esityksissä (taikuria, sirkusta, pelle yms. ollut), pikkukirkoissa ja joissakin juhlissa. Näin päiväkodin hoitajatkin tulee tutummaksi eikä lapsilla ole ollut vaikeuksia sopeutua varahoitoon.
Tämä varmaan kunnallisella onnistuukin, muttei yksityisellä. Yksityisellä pph:lla olisi ollut varahoitajana toinen pph. En katsonut sitä tarpeeksi hyväksi järjestelyksi. Kuten sanottua, pieni asia, mutta se vaivasi minua melko paljon (meillä oli siis jo allekirjoitettuna pph:lle soppari, kun sain tuon päiväkotipaikan...)
 
muh
Kokemusta kahdesta perhepäivähoitajasta ja kahdesta päiväkodista.
- myös pph:lla ulkoiltu todella säännöllisesti, muutenkin rytmi hyvin säännöllinen
- tapahtumia on ollut molemmissa sekä lapsille että perheille (alueen pph:t järjestävät yhdessä)
- pph:lla ruoka taatusti laadukkaampaa, päiväkodin ruoat aivan mauttomia mössöjä. Myös ruokailutapahtuma pph:lla lämminhenkinen, päiväkodissa laitosmainen ja rauhaton (olen aina vienyt lapset juuri aamupalalle, joten aamupalatilanteita olen nähnyt)
- pph:lla ryhmä pieni, mutta riittävä pienelle lapselle ryhmässä toimimisen opetteluun.
- Hyvään käytökseen opitaan pph:lla paremmin kuin päiväkodissa, kaikki pääsevät ryhmään mukaan varmemmin, kiusaamista, kiroilua ym. ei ole
- pph:lla melutaso huomattavasti pienempi
- pph:lla aidosti lämmin suhtautuminen lapsiin, pph:n ja lapsen välille kehityy todella kiintymyssuhde
- en ole koskaan joutunut murehtimaan pph:lle jättämiäni lapsia, mutta välillä päiväkodin integroidussa ryhmässä tuli kyllä nyrkistä

Lapseni olen kuitenkin siirtänyt päiväkotiin 4-5-vuotiaina, koska pph:lla senikäiselle harvoin löytyy seuraa ja päiväkoti mielestäni hyvä siirtymävaihe kohti koulua. Päiväkodissa siis parempi kaveritarjonta ja enemmän vain isoille suunnattua toimintaa.

Omasta mielestäni siis pph ehdottomasti parempi pienelle 1-2-vuotiaalle. Jos lapsi aloittaa hoidon vasta 3-vuotiaana, niin päiväkoti ihan järkevä valinta alusta asti.
 
muh
Vielä jatkan, että pph:n lomat ja sairaspoissaolot kieltämättä hankala asia. Meillä onneksi hoidossa ovat auttaneet tarvittaessa isovanhemmat. 1-vuotiasta ei ole kiva varahoitoon viedä, vaikka se kunnan puolesta oliskin järjestetty hyvin. 3-4-vuotiaalle satunnainen päiväkotipäivä on vain kivaa vaihtelua.
 
"vieras"
[QUOTE="Oili";28054213]Päiväkodissa nämä asiat tulevat ilmi ja niille tehdään jotain. Mutta mistä tiedät mitä kamaluuksia perhepäivähoitaja lapsille tekee?[/QUOTE]

luulisin että lapsesta sen näkisi? meillä 1v8kk ikäinen on pph:lla ja lapsi tykkää ylikaiken hoitajastaan, halaa ja pussaa aina kun viel hoitoon ja aina kun haen.
 
"Ryhmis"
Meillä oli lapset ryhmiksessä, jossa oli kaksi hoitajaa(äiti iältään40+ ja tytär20+, ihanat ammattitaitoiset hoitajat ja hyviä ruoanlaittajia). Se oli iso talo maalla työmatkani varrella. Siellä toimi kaikki hyvin ja lapset muistelevat hoitoaikojaan vieläkin positiivisesti. Ei ollut liian iso ryhmä, mutta kavereita oli. Ei vain yhden hoitajan varassa toimiva. Hoitajan sairastuessa löytyi sijainen työpariksi. Tosi joustavaa kaikin puolin.. Toki flunssat yms. tarttui, mutta ei täitä eikä muuta sellaista.
 
"hymy"
[QUOTE="Oili";28054235]Ja heti ketju on täynnä näitä perhepäivähoidon puolustajia, joiden kielenkäyttökin on niin alhaista, että järjenjuoksusta voi odottaa paljon. Päiväkotilasten vanhemmat harvemmin alkavat yhtä rajusti haukkumaan toisia, kun perhepäivähoitolasten vanhemmat.[/QUOTE]

Johan on johtopäätös. :D

Olen itse pph ja ainakin minun hoitolasteni vanhemmat ovat aivan täyspäisiä ja hyväkäytöksisiä.
 
"Oili"
[QUOTE="hymy";28054380]Johan on johtopäätös. :D

Olen itse pph ja ainakin minun hoitolasteni vanhemmat ovat aivan täyspäisiä ja hyväkäytöksisiä.[/QUOTE]

No ainakin täällä kaksplussalla pph:ta puolustelevat tuntuu olevan fanaatikkoja :D
 
Tämä varmaan kunnallisella onnistuukin, muttei yksityisellä. Yksityisellä pph:lla olisi ollut varahoitajana toinen pph. En katsonut sitä tarpeeksi hyväksi järjestelyksi. Kuten sanottua, pieni asia, mutta se vaivasi minua melko paljon (meillä oli siis jo allekirjoitettuna pph:lle soppari, kun sain tuon päiväkotipaikan...)
Ja tämä on asia mitä en voi käsittää. Allekirjoitetaan sopimus ja sitten- hupshei, ei me noudatetakkaan sitä!

Entä jos minä allekirjoittaisin sopimuksen ja sitten sanoisinkin että EI VAISKAAAAAAANNNN!!!!

Ihan ihme muu muu-touhua nykyään.
 
hoitaja päiväkodista
Vai että jossain päiväkodissa askarrellaan päivittäin. En usko.
Ja päiväkotiin en laittanut koskaan omiani, perhepäivähoitajalle olisin voinut harkita laittavani.
 
AP Sinikka
Alkuperäinen kirjoittaja hoitaja päiväkodista;28054585:
Vai että jossain päiväkodissa askarrellaan päivittäin. En usko.
Ja päiväkotiin en laittanut koskaan omiani, perhepäivähoitajalle olisin voinut harkita laittavani.
"En usko" on ihan loistava lause kumoamaan kanta tahtomanlaisekseen :D
Usko pois, meidän päiväkodissa askarrellaan päivittäin :)
 
sssssssss
päiväkoti on eräällä tavalla turvallisempi. Et tiedä mitään perhepäivähoitajan taustasta etkä varsinkaan esim. hänen puolisostaan. Näitä on perhepäivähoitajia, joiden kotona on masentunut alkoholistimies.
 
meillä
3v ja 5 v pph:lla. Ollaan tykätty.
Rytmi on tosiaan säännöllinen.
Ulkoilevat PALJON, aamulla 2h ja iltapäivällä tunnin
Tapaavat muita hoitajia ja lapsia
Tekevät retkiä,käyvät jumpassa, hiihtämässä, luistelemassa...
Pieni, tuttu ryhmä.
Sama hoitaja, lähellä
Laadukasta kotiruokaa
Ei jatkuvaa mahatauti - ja rokkokierrettä
Ei täitä ja kihomatoja
En ole koskaan pelännyt mitä hoidossa tapahtuu. Lapseni ovat menneet hoitoon, kun ovat osanneet PUHUA:)

Ainoa miinus on varahoitosysteemi. Meillä varahoito on mummola, joten ei vaikutusta meidän arkeen
 

Yhteistyössä