Perheneuvola? Kokemuksia?

• Viestiketjun aloittaja "Tara"
  • Ensimmäinen viesti
"Tara"
Tarkoitus olisi mennä perheneuvolan asiakkaaksi 4-vuotiaan pojan ei toivotun käyttäytymisen vuoksi. Onko kukaan ollut asiakkaana? Miten siellä aletaan asioita purkamaan? Heti lapsen kanssa vai ensin aikuiset ilman lasta?

"Vieras"
Olen ollut siellä meidän 4-v. pojan kanssa. Syynä sinne menoon oli se että puheen kehitys on keikkunut tavallisen neuvolan testeissä alarajoilla ikätasoon nähden ja poikaa on vaikeaa välillä saada suoriutumaan rutiineistaan, on aikamoinen jääräpää. Keskittymisvaikeuttakin on, joten epäilin lievää add:ta tai jotain sinne päin.
Ensimmäisellä kerralla psykologi kuunteli mieheni ja minun kuvailuja pojasta, poitsun leikkiessä vieressä leluilla. Seuraavina kertoina oli varsinaiset testit ja niissä poika oli kahdestaan psykologin kanssa. Oli näköön perustuvia testejä, piirtämistä, kuuntelemiseen perustuvia testejä, jne. Testikertoja oli muistaakseni 4-5. Testikerroilla psykologi ei antanut mitään palautetta, mutta testien jälkeen oli erillinen palautekerta kolmistaan psykologin ja pojan kanssa.
Add:sta psykologi ei sanonut mitään, mutta sen sijaan suositteli poitsulle virikepäivähoidon lisäämistä (olen kotiäiti ja poika on 3-6 h /vko virikepaikalla päivähoidossa) ja erityislastentarhanopen tuokioita.

"vieras"
Saanko ap kysyä minkälaisesta käytöksestä on kyse? Meillä myös 4v poika ja olen miettinyt perheneuvolaan soittoa hänen käytöksensä osalta. Soitinkin sinne viime toukokuussa ja keskustelimme kauan puhelimessa. Silloin perheneuvolassa ei nähty syytä vastaanotolle tulemiselle, heidän mielestään lapsemme vain tempperamenttinen ja kasvatuksellisesti vaativampi tapaus. Muutosta parempaan ei ole juuri tapahtunut ja oma huoli on kova.

Yhteistyössä