Ihan hirveä tuo Ruotsissa sattunut 4-vuotiaan pojan kuolemantapaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Oops"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

"Oops"

Vieras
toista pikkupoikaa epäillään nyt 4 - vuotiaan surmaamisesta.
Oksettaa ... 4 - vuotiasta oli kiusattu leikkikentällä ja viimeinen havainto on kun tämä juoksee metsään ja mukana ne muut lapset. Mitä siellä sitten tapahtuikaan... hyvä luoja sentään miten hirveää jokaisen tässä osallisena olleen lapsen perheelle ja läheisille ja tietenkin lapsille itselleen. Ei kai kukaan pikkulapsi nyt niin paha ole että tahallisesti tappaa toisen, en tiedä :(

"4-vuotias poika oli leikkinyt ikätovereidensa kanssa viime sunnuntaina Ljungbyssä. Pojalle tuli leikkipaikalla riitaa muiden lasten kanssa ja hän juoksi metsään, josta hänet löydettiin myöhemmin illalla kuolleena.

Kaikki leikkipaikalla olleet lapset on nyt silminnäkijöiden kuvausten perusteella tunnistettu. Nimettömän pysyttelevän poliisilähteen mukaan yhtä heistä, nuorta poikaa, epäillään surmatyöstä.

- Meillä on yhä selkeämpi kuva tapahtumien kulusta, syyttäjä Yvonne Rudin sanoo Aftonbladetissa.

Epäilyistä pojan suhteen on nyt kerrottu myös sosiaaliviranomaisille, sillä jos alle 15-vuotiasta lasta epäillään rikoksesta, on sosiaaliviranomaisten oltava paikalla kuulemisissa.

- Olemme valmiina. Olemme tehneet paljon valmisteluja tämän tapauksen osalta, sosiaalipäivystäjä Ing-Marie Byström sanoo.

Poliisilähteen mukaan ei ole täysin poissuljettua, että muutkin lapset olisivat surmaan osallisia.

Leikkipaikan lähistöllä asuva Tony Muhaxhiri kertoi eilen Aftonbladetissa nähneensä, kuinka 4-vuotiaan leikkipaini toisen pojan kanssa muuttui rajummaksi. 4-vuotias oli Tonyn mukaan juossut metsään karkuun ja hänen perässään juoksi muita lapsia."

Alkuperäinen kirjoittaja ärsypilämi;24859508:
:O Miksi mie luen näitä... :'(

Tosin mieleen juolahti, kenen 4-vuotias poika leikkii ilman vanhempaa tai ilman ketään muuta seuraa leikkipuistossa...?

Niinpä.. IL:ssa juttua tästä perheestä. Perheväkivaltaa ja turvattomuutta taustalla. Äiti huolehti 4 - vuotiaan lisäksi viidestä muusta pienestä lapsesta. Missään ei lue oliko 4 - vuotiaan sisarukset esim. leikkikentällä ja mahdollisesti osallisena tähän tragediaan. Leikkikentällä oli vain yksi aikuinen joka varmaan kantaa syyllisyyden taakkaa harteillaan koko lopun elämäänsä :(

"Poika katosi sunnuntaina kello 17 Ljungbyssä, kun hän oli riidellyt muiden lasten kanssa leikkipaikalla, jonka vieressä Muhaxhiri asuu.

Viisi tuntia myöhemmin 4-vuotias löydettiin surmattuna läheisestä metsästä.

- Olin ainoa aikuinen leikkipaikalla. Jos olisin tiennyt sen, mitä tiedän nyt, olisin tietysti juossut lasten perässä metsään, Muhaxhiri sanoo Aftonbladetille.

Muhaxhiri kertoo menneensä poikansa kanssa leikkipaikalle hieman ennen viittä. Kymmenen minuuttia heidän jälkeensä neljävuotias tuli myös leikkipaikalle.

- Neljävuotias ja hieman vanhempi poika alkoivat leikkipainia. Painin luonne muuttui kuitenkin pian ja vaikutti melkein, että he ovat tosissaan. Neljävuotias vaikutti olevan fyysisesti heikompi.

Muhaxirin mukaan paikalle tuli lisää lapsia, ja pian kaikki lapset juoksivat parkkipaikan kautta metsään. Silminäkijä kertoo saaneensa vaikutelman, että neljävuotiasta jahdattiin.

- Poikani halusi mennä perään, mutta ajattelin, että on parempi mennä kotiin.

Noin tuntia myöhemmin toinen todistaja kuuli lasten iloista kiljuntaa ja meluamista leikkipaikan luota.

Poliisi on kuullustellyt Muhaxiriä, ja tutkinnanjohtaja Markus Gustafssonin mukaan Muhaxirin tiedot ovat kiinnostavia.

Kaikkia leikkipaikalla olleita lapsia ei ole vielä kuultu eikä Gustafsson halua paljastaa, mitä kuulusteluissa on selvinnyt.

- Se, että lapset olisivat sekaantuneet surmaan on yksi tutkintalinja, mutta ei suinkaan ainoa. Yritämme saada kaikki palaset yhteen, Gustafsson sanoo"

Ei tuolla aikuisella ole mitään syytä tuntea syyllisyyttä. Hän oli vastuussa vain omasta lapsestaan.

Haastattelussa kertoi havainneensa että ikään kuin poikaa olisi jahdattu. Kertoi myös katsoneensa että leikkipaini muuttui liian vakavaksi ja 4 - vuotiaan oleen alakynnessä.

Jos itse olisin hän, tuntisin kyllä syyllisyyttä etten puuttunut tai lähtenyt tarkistamaan mitä metsässä tapahtuu.

Turpojurpo, tokihan asia on noin, että vastaa vain omastaan. Mutta silti jos on menossa jotain epätavallisuudesta poikkeavaa niin kyllä se syytä olisi tarkistaa, että mikä on meiningin nimi?

Jos on ainoana aikuisena leikkikentällä ja todistaa tapausta, jossa lapsi istuu kahareisin toisen rinnan päällä ja hakkaa nyrkinkokoisella kivellä tätä kasvoihin, niin rikollistahan se olisi olla menemättä väliin. Vähän rajumman leikin todistaminen on toinen juttu.

Jos on ainoana aikuisena leikkikentällä ja todistaa tapausta, jossa lapsi istuu kahareisin toisen rinnan päällä ja hakkaa nyrkinkokoisella kivellä tätä kasvoihin, niin rikollistahan se olisi olla menemättä väliin. Vähän rajumman leikin todistaminen on toinen juttu.
no on se heitteille jättö, jos huomaa, että jotain noin kamalaa tapahtuu ja ei mene väliin. siitä voi saada tuomion. kai jokainen tietää sen, että jos joku makaa tiedottomana maassa, ja et mene apuun vaan ohitat olankohautuksella, ja se siellä maassa maannut kuolee, ja joli huomaa, että et ole yrittänyt auttaa, niin kyllä sua syytetään heitteillejätöstä

Makasiko nelivuotias sitten tiedottomana maassa aikuisen nähden? Ei. Oltiinko poikaa tappamassa hänen silmiensä alla? Ei. Hän näki vain vähän rajumman leikkipainin ja lasten juoksevan metsään, siinä kaikki. Tapaus ei täytä heitteillejätön kriteereitä.

Makasiko nelivuotias sitten tiedottomana maassa aikuisen nähden? Ei. Oltiinko poikaa tappamassa hänen silmiensä alla? Ei. Hän näki vain vähän rajumman leikkipainin ja lasten juoksevan metsään, siinä kaikki. Tapaus ei täytä heitteillejätön kriteereitä.

Rakkaudettomuuden kriteerit ehkä kumminkin?
Ja siltähän ei laki ketään suojaa...

:X

Kamala tapaus, mua jotenkin oikein oksettaa tuo pahuus. Mistä, miten lapset voi saada päähän tappaa - tai no epäilen että kyseessä on vahinko, ehkei lapsi/lapset ole ymmärtäneet teon vakavuutta.

Musta turha on syyttää kentällä ainoana ollutta aikuista. On vaikea edes villissä mielikuvituksessa hetkessä tajuta miten vakava tilanne on, samalla kun seuraat omia lapsiasi. Ihan jokainen voi tollaisen "virhearvion" tehdä. Eri asia jos toiset mättää vaikkapa halollla toista päähän...

Mutta vanhemmat - missä ne olivat? 4 vuotias ei ole vielä yksin ulos jätettävä. Kyllä, ymmärrän että ko äidillä on vaikeaa eikä hän ole tätä osannut varmaan ajatellakaan. Mutta jotenkin - en tiedä,kamala tapaus joka tapauksessa.

Toivottavasti opimme tästä jotain.

Ylimääräisestä rakkaudestakin tuomitaan aikuisia. Lapsia seuraileville miehille on oma nimityksensä.

Noinkin.

Itse voisin kuvitella että normaalitilanteessa tuolla lähileikkikentällä puuttuisin kyllä tilanteeseen jos näkisin tuollaista. Tosin en muista kyllä nähneenikään siellä 4v lapsia ilman aikuista tai muutenkaan noin raisuja leikkejä (ehkä juuri siksi että aikuiset tulee sinne niiden pientensä kanssa).

Toisaalta jos tuolla on tapana että tuonikäiset ulkoilevat itsekseen ja isommat laumat alle kouluikäisiä riehuvat ja nahistelevat siellä, niin ehkä jossain vaiheessa ne vanhemmat jotka itse liikkuvat siellä omien lastensa kanssa kyllästyvät toimimaan yleisinä puistotäteinä/setinä vieraille lapsille jotka eivät ehkä edes usko vieraan sanaa. Kenties päätyvät tekemään sen ls-ilman ja sen jälkeen päättävät antaa olla.

Se miten hurjalta tuo paini ja lasten nahistelu näytti, voi sekin olla suhteellista. Ehkä sillä hetkellä sen omaan lapseensa keskittyneen isän silmissä tuo ei vielä tuntunut vaaralliselta ja hän saattoi luottaa siihenkin että alakynnessä olleella pojalla oli isompi sisarus(?) siellä tukenaan. Tietty jälkeenpäin kun tietää lopputuloksen homma alkaakin näyttäytyä eri valossa.

Näin vain ajatuksia...

Rakkaudettomuuden kriteerit ehkä kumminkin?
Ja siltähän ei laki ketään suojaa...

:X

Eipä tuota lehtien perusteella ihan näinkään voi mielestäni laittaa. Jokainen meistä näkee ympärillä "ei niin oikeita" asioita, eikä me kuitenkaan niihin puututa. Ei ehkä ole tarve. Tälläiseen kuoppaan tuo kentän ainut aikuinenkin varmaan on astunut, ohittanut, aivot ei vaan ole osannut ynnätä että nyt on tosi kyseessä. On helppo sanoa näin kun juttu irroitetaan tilanteesta että hänen olisi pitänyt tehdä jotain. Mutta kun kukaan meistä ei ole oikeasti ollut siinä. Ehkä tämä aikuinen on auttanut omaa lastaan, katsonut sen perään ettei juokse vaikkapa isoon ojaa/autotielle tms. Eli ajatus on ollut kahtaalla. Toisaalla vieraiden lapsien nahistelu - toisaalla oman lapsen suojelu.

Kukaan ei pysty moneen asiaan kerralla - ja tuon tapaiset jutut tulevat eteemme usein yllättäen. Ja ovat ohi ennen kuin ehdimme kunnolla edes noteerata asiaa. Jälkikäteen on helppo sanoa mitä olisi pitänyt tehdä, kun voi hidastetústi kelata muistista tapahtumat uudestaan ja uudestaan.

Eli kyse ei välttämättä ole rakaudettomuudesta- inhimillisestä virhearviosta.

[QUOTE="mmm";24859868]Eikös jossain lukenu että perheen koti sijaitsee puiston vieressä. Ehkä siksi 4vuotias oli siellä yksin ilman aikuista.[/QUOTE]

Ja tällä 4 - vuotiaalla oli viisi sisarusta. Jotenkin oletan että sisarus / sisaruksia ollut leikkikentällä myös. Ehkä "leikkimielinen" painikin on käyty sisarusten kesken.....

[QUOTE="minttu";24859858]Eipä tuota lehtien perusteella ihan näinkään voi mielestäni laittaa. Jokainen meistä näkee ympärillä "ei niin oikeita" asioita, eikä me kuitenkaan niihin puututa. Ei ehkä ole tarve. Tälläiseen kuoppaan tuo kentän ainut aikuinenkin varmaan on astunut, ohittanut, aivot ei vaan ole osannut ynnätä että nyt on tosi kyseessä. On helppo sanoa näin kun juttu irroitetaan tilanteesta että hänen olisi pitänyt tehdä jotain. Mutta kun kukaan meistä ei ole oikeasti ollut siinä. Ehkä tämä aikuinen on auttanut omaa lastaan, katsonut sen perään ettei juokse vaikkapa isoon ojaa/autotielle tms. Eli ajatus on ollut kahtaalla. Toisaalla vieraiden lapsien nahistelu - toisaalla oman lapsen suojelu.

Kukaan ei pysty moneen asiaan kerralla - ja tuon tapaiset jutut tulevat eteemme usein yllättäen. Ja ovat ohi ennen kuin ehdimme kunnolla edes noteerata asiaa. Jälkikäteen on helppo sanoa mitä olisi pitänyt tehdä, kun voi hidastetústi kelata muistista tapahtumat uudestaan ja uudestaan.

Eli kyse ei välttämättä ole rakaudettomuudesta- inhimillisestä virhearviosta.[/QUOTE]

En missään tapauksessa syyllistäisi tuota ihmistä ulkopuolisena.
Sen sijaan ihan satavarmasti hänen sijassaan ITSE tuntisin syyllisyyttä hamaan kuolemaani asti.

Ihan samoin kuin ei tulisi mieleenkään nettipalstoilla kauhistella, että miksi 4 v oli kotinsa viereisessä puistossa ilman aikuista. (Omat 4 vuotiaat ovat leikkineet pihoilla ja metsässä keskenään ja sen salliminen on ollut minulle kovan opettelun takana.)
Silti tuon nelivuotiaan äitinä minä ITSE kantaisin syyllisyyttä omissa silmissäni hamaan kuolemaani asti.

Noissa on ero.
Reagoin siihen, että joku peräänkuulutti "heitteillejätön" kriteerejä. Kun ne eivät täyttyneet niin syytä syyllisyyteen ei ole ?
Mielestäni ei lain vaan rakkauden pitäisi olla se, joka asettaa mallin ja rajat käytöksellemme ja yhteisvastuullisuudellemme.

Noissa on ero.
Reagoin siihen, että joku peräänkuulutti "heitteillejätön" kriteerejä. Kun ne eivät täyttyneet niin syytä syyllisyyteen ei ole ?
Mielestäni ei lain vaan rakkauden pitäisi olla se, joka asettaa mallin ja rajat käytöksellemme ja yhteisvastuullisuudellemme.

Niinhän se on ero - vähän samanlainen, kuin lain kirjaimen ja lain hengen toteutumisen kohdallakin.

Aina on myös niitä, jotka tarvittaessa osaavat oikein tarkoitushakuisestkin luovia lain kirjaimen suojissa ja suojiin. Jopa niin, että juridiikkakin joutuu joskus voimattoma toteamaan lain hengen jäävän alakynteen.

Elänä on tällainen. Maailma on. Mutta ennenkaikkea ihiminen on.

En missään tapauksessa syyllistäisi tuota ihmistä ulkopuolisena.
Sen sijaan ihan satavarmasti hänen sijassaan ITSE tuntisin syyllisyyttä hamaan kuolemaani asti.

Ihan samoin kuin ei tulisi mieleenkään nettipalstoilla kauhistella, että miksi 4 v oli kotinsa viereisessä puistossa ilman aikuista. (Omat 4 vuotiaat ovat leikkineet pihoilla ja metsässä keskenään ja sen salliminen on ollut minulle kovan opettelun takana.)
Silti tuon nelivuotiaan äitinä minä ITSE kantaisin syyllisyyttä omissa silmissäni hamaan kuolemaani asti.

Noissa on ero.
Ymmärrän - mulle tuli vaan mielenyhtymä siitä että tämä ulkopuolinen aikuinen tuomitaan "ei rakastavaksi". Liian moni täällä tuomitsee hänet vaikka jos pakko joku on tuomita (mikä sinällään on hieman tyhmää) se on juurikin tuo äiti. Vaikkakin, kuten kerroit, meilläkin maalla lapset usein leikkii keskenään ja kyllä tuolla 4 vuotiaitakin on isompien "vahdittavana".

Lapsen äiti varmasti tuntee syyllisyyttä ja on saannut "virhearvioistaan" pahimman mahdollisen rangaistuksen.

Ja tosiaan, meillä kulkee elämässä kaksi linjaa. Järki ja tunteet, laki ja tunteet. Vaikka lainpykälä ei tunne asiaa, mutta ihminen tuntee. Sydämmessä. Ja mun mielestä syyllisyys on monasti pahempi rangaistus kuin oikeuden langettama. Vallankin tälläisissä tapauksissa.

Minä taas reagoin siihen, että joku syytti aiheettomasti Tonya heitteillejätöstä. Kun heitteillejätön kriteerit eivät täyttyneet, niin heitteillejättösyytös oli aiheeton. Kaikkea syyllisyydentunnetta se ei poista, mutta tuossa tilanteessa mies olisi tarvinnut selvänäkijän kykyjä. Hän oli ensisijaisesti vastuussa omasta lapsestaan, eikä hänelle kuulunut toisten lasten paimentaminen. Jos joku on eri mieltä, niin seuraavalla leikkikenttäreissullaan hän voi minun puolestani alkaa huolehtia toistenkin lapsista. Pyyhkiä neniä, ravistella hiekkaa lahkeista jne. Ennen pitkää joku toinen vanhempi kysyy häneltä: "Kun sinulla näyttää tuo homma olevan niin hyvin hallussa, niin saisinko minä tässä välissä käydä olusella? Tulen ihan varmasti puolen tunnin kuluttua takaisin."

Minä taas reagoin siihen, että joku syytti aiheettomasti Tonya heitteillejätöstä. Kun heitteillejätön kriteerit eivät täyttyneet, niin heitteillejättösyytös oli aiheeton. Kaikkea syyllisyydentunnetta se ei poista, mutta tuossa tilanteessa mies olisi tarvinnut selvänäkijän kykyjä. Hän oli ensisijaisesti vastuussa omasta lapsestaan, eikä hänelle kuulunut toisten lasten paimentaminen. Jos joku on eri mieltä, niin seuraavalla leikkikenttäreissullaan hän voi minun puolestani alkaa huolehtia toistenkin lapsista. Pyyhkiä neniä, ravistella hiekkaa lahkeista jne. Ennen pitkää joku toinen vanhempi kysyy häneltä: "Kun sinulla näyttää tuo homma olevan niin hyvin hallussa, niin saisinko minä tässä välissä käydä olusella? Tulen ihan varmasti puolen tunnin kuluttua takaisin."

Niin. Leikkikentilläkin voi tapahtua ikäviä asioita. Näistä jos etsitään syyllistä tai ylipäätään vikaa niin itse olisin kallistumassa mielummin osoittamaan niitä vanhempia jotka päästävät liian pienet lapset sinne yksin ilman valvontaa, enkä niitä jotka ovat sielllä valvomassa omia lapsiaan eivätkä samalla pysty tai edes halua vastata koko leikkipuiston väestä. Siis kun nyt ei kuitenkaan ollut kysymys mistään selkeästi jokaisen silmiin vakavasta tilanteesta, vaan lähinnä tulkintakysymyksestä millaisena näkee vieraiden lasten nahistelun.

muoks. sitä syyllisyyttä nyt varmasti tuntee sisällään tuo Tony tai kuka tahansa joka näin jälkeenpäin ajatellen olisi voinut kuvitella pystyneensä puuttumaan tilanteeseen. Mutta yleisesti en näe aihetta syyllistää häntä muiden toimesta.

Viimeksi muokattu:
[QUOTE="aapee";24859597]Haastattelussa kertoi havainneensa että ikään kuin poikaa olisi jahdattu. Kertoi myös katsoneensa että leikkipaini muuttui liian vakavaksi ja 4 - vuotiaan oleen alakynnessä.

Jos itse olisin hän, tuntisin kyllä syyllisyyttä etten puuttunut tai lähtenyt tarkistamaan mitä metsässä tapahtuu.[/QUOTE]

Samaa mietin minäkin. Itse ainakin puutun aikas nopiaan tuollaiseen jos sattuisin näkemään. Mietin kyllä sitäkin, että missä oli muut vanhemmat?

Niin. Leikkikentilläkin voi tapahtua ikäviä asioita. Näistä jos etsitään syyllistä tai ylipäätään vikaa niin itse olisin kallistumassa mielummin osoittamaan niitä vanhempia jotka päästävät liian pienet lapset sinne yksin ilman valvontaa, enkä niitä jotka ovat sielllä valvomassa omia lapsiaan eivätkä samalla pysty tai edes halua vastata koko leikkipuiston väestä. Siis kun nyt ei kuitenkaan ollut kysymys mistään selkeästi jokaisen silmiin vakavasta tilanteesta, vaan lähinnä tulkintakysymyksestä millaisena näkee vieraiden lasten nahistelun.

Näinpä ja kun nuo tilanteet vilahtaa ohi monasti niin nopeaan, että niihin ei kunnolla ehdi reakoida järkevästi. Jälkikäteen on hemmetin helppo sanoa mitä olis pitänyt tehdä.

• Tykkää
Reactions: Madicken04

Yhteistyössä