Perhekahviloista

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Juulis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Juulis

Vieras
Haluaisin kuulla kokemuksia perhekahviloista ja -kerhoista. Lähellämme on MLL:n perhekahvila ja mielessä tutustumiskäynti sinne pienen poikavauvani kanssa. Koska olen hieman hiljaisempi hissukka, haluaisin ensin kuulla kaiken laisia kommentteja ja kokemuksia perhekahviloihin tutustuneilta. Oletteko löytäneet samanhenkistä seuraa? Onko toiminta ohjattua, vai enempi vapaamuotoista?

riippuu varmasti paikkakunnasta ja kunkin yhdistyksen toiminnasta. Meillä toiminta on pääosin vapaamuotoista, jotakin "aihetta" yleensä on joka kerralla mutta se ei ole mitenkään sitovaa, voi olla esim. lasten turvaistuinten esittely tai sit ihan joku muu. Mutta ei siis tarvi yrittää olla hiljaa...
Meillä on "kahviloita" suunnattu myös hieman eri ikäisille, ihan vauvoille ja sit isommillekin mut käytännössä molemmissa on molempia koska monilla äideillä on sit sekä vanhempia lapsia että vauvoja. Siä mis mä oon käyny, ei tarvi yrittää mitenkään varsinaisesti esittäytyä tmv sinne vaan äidit tulee ja hoitelee vauvojaan, seurustelee ja lähtee sit kun on itelle sopiva aika. Ei siis mitään jäykkää. Mukaan vain ilmanmuuta jos asia kiinnostaa ja päivärytmiin sopii!!

Moi!
Itse kävin poikani kanssa MLL:n perhekahvilassa viimetalvena. Olimme asuneet paikkakunnalla aika vähän aikaa enkä tuntenut ketään, joten myös minua hieman jännitti ensimmäinen käyntikerta. Kun aloitettiin, poikani oli n. 6 kk ikäinen. Alkuunhan poika ei tietenkään kovin paljon touhunnut muiden kanssa vaan kyse oli lähinnä äidin virkistäytymisestä... Tunsin itseni ihan tervetulleeksi vaikka olen itsekin vieraassa porukassa vähän hiljaisempi. Tottakai sinne voi mennä ihan minkäikäisen lapsen kanssa, vaikkei ihan pieni seuraa kaipaakaan. Ainakin itse olen sitä mieltä että minulle perhekahvilapäivä oli yksi viikon kohokohdista ihan sen vuoksi että näin siellä muita aikuisia ja sai juttuseuraa kahvikupin ääressä. Toimintaa ei ainakaan täällä ollut kovin usein järjestetty, vaan touhut oli aika vapaamuotoisia. Joskus oli joitain vaate-esittelijöitä, retkipäiviä, makkaranpaistoa tms. Eikun vaan rohkeasti mukaan, äkkiä siellä tutustuu muihin!

Me käydään avoimen päiväkodin perhekahvilassa, ei muistaakseni ole MLL:n vaan kunnan. Siellä lasten iät vaihtelvat parista viikosta 3-4 vuoteen. Itselläni lapset 2kk ja 3v. Useimpien lapset ovat 1-2 vuotiaita. Esikoiselle ei juurikaan ole leikkikavereita, toisinaan on pari muutakin 3-4v lasta. Toki ymmärrettävää kun kotihoidon tuki loppuu kun lapsi 3v.

Mä en meinannut millään saada itseäni lähtemään. Ekalla kerralla otin ystävän mukaan,jolla 1v. lapsi. Pelkona oli että siellä on valmiit kuppikunnat. Osittain pelko oli aiheellista, mutta kyllä sinne mahtui mukaan. Seuraavalla kerralla uskalsin jo mennä yksin ilman ystävän tukea. Meillä perhekahvila järjestetään tuolla paikassa kaksi kertaa viikossa klo 9-12. Lisäksi paikkakunnalla on iltaperhekahvila toisessa paikassa kerran viikossa. Tämä on MLL:n järjestämä. Sinne ei olla vielä ehditty.

Toiminta on vapaamuotoista. Vanhemmat kahvittelevat ja juttelevat. Paikalla on 1-2 ohjaajaa, jotka ovat lasten kanssa ja juttelevat meidän kanssa. Lapset leikkivät vapaasti ja kaikki vanhemmat pitävät järjestystä yllä. Ainoa miinus on tila, kun suosiopäivä yllättää niin meinaa tila loppua kesken.

Mulle riittää tuolla että saan sen aamukahvin (en malta vain itselleni keittää) ja että isompi lapsi saa leikkiä. Ja mä vain olla. Mä viihdyn ihan vaikkei kukaan juttelisikaan. Pääsee kotoa pois ja ei tarvi keksiä aktiviteettia. Esikoinen tykkää käydä tuolla. Varsinkin silloin on todella mukavaa kun isäkin pääsee mukaan. Vaikka kirjoitin etten ite tarvi seuraa, niin onhan se kivaa kun sieltä on löytynyt juttelu kavereita.

Uutena kokeilun paikkakunnalle tulee vauvakahvittelu-tuokio eli sinne ei sitten yli vuoden ikäiset lapset saa tulla. Tämä syystä että vauvojen vanhemmat kokevat normaalit kerrat toisinaan liian vilkkaiksi ja äänekkäiksi.

Huomenna jälleen paikalle...

En ole käynyt MLL:n järjestämässä mutta seurakunnan perhekerhossa ollaan käyty. Minustakin on vaan ihanaa olla eikä tarvi esikoista leikittää ja vauvakin tykkää (lapset 3v ja 9kk). Ollaan oltu myös leikkipuiston kerhoissa sekä muskarissa koska esikoiseni on hyvin sosiaalinen ja kaipaa selkeästi lapsiseuraa. Ja minäkin olen saanut paljon kavereita. Suosittelen kokeilemaan =)

Hei.
Itseäni mietityttää sama asia, Tampereella taitaa olla Mll äiti-vauvakerho maanantaisin. Ainakin neuvolan seinällä olevan ilmoituksen mukaan. Monena maanantaina on mielessä ollut että sinne pitäisi lähteä, mutta kun ei vaan saa aikaiseksi. Itse kyllä pidän itseäni sosiaalisena ja helposti ihmisiin tutustuvana, mutta siltikin jännittää hirveästi tuonne meno! Eihän siinä ole mitään järkeä, muita aikuiskontaktejahan siellä on muutkin äidit hakemassa kun alle vuoden ikäiset vauvelit tuskin keskenään leikkii...
Plääh, mistähän sitä saisi potkua ottaa itseään niskasta kiinni ja lähteä vaan reippaasti...

Alkuperäinen kirjoittaja nounounou:
Mä inhoan sellaisia paikkoja joissa äidit hakevat seuraa, mutta ainoa asia josta puhuvat sitten on vauvat. Tai oikeastaan lasten vertailu.

Juttu aloitetaan tuntemattomien kanssa vauvoista, koska kerran vauvojen "ympärille" kokoonnutaan. Sit jos tutustuu paremmin, voi tietty puhua mistä vaan. Mutta ei mikään pakko ole kenenkään kerhoissa käydä, jos tuntuu ettei kiinnosta. Suosittelisin silti ainakin kerran kokeilemaan, jos ei ole koskaan käynyt.

hei mayA_A.. missä täällä tampereella tuo perhekahvila on? Minä myös haluaisin jotain tekemistä lapseni kanssa arkisin, mutta en tiedä missä täällä tampereella noita kahviloita on.. Onkohan täällä Peltolammi-Multisilta suunnalla mitään toimintaa äideille ja lapsille?

Tietääkö kukaan??

Me käytiin pojan kanssa vuosi sitten vauvakerhossa eli se oli tarkoitettu alle vuosikkaille. Kerho oli seurakunnan järjestämä ja siellä oli ohjaajia paikalla, mutta vapaamuotoisesti me äidit siellä juttelimme keskenämme ja vauvelivat olivat vaan tai leikkivät.
Nyt tämä syksy ollaan käyty pojan kanssa avoimessa päiväkerhossa, jossa ikähaitari on 0-5v. Sielläkin on ohjaajia, jotka järjestää askartelua jne. erilaisia teemoja. Kerho ovat kuitenkin hyvin pitkälle leikkimistä ja touhua.

Itse olen tykännyt käydä kerhoissa. Jos joku kerta en ole kauhean sosiaalisella tuulella, keskityn vain poikaani ja touhuamme yhdessä ja toisella kerralla sitten saatan seurustella koko ajan jonkun kanssa.

JOs vähänkin kiinnostaa, niin kannattaa ehdottomasti kerhoihin mennä. Jos se ei sitten olekaan omajuttu, niin eihän sinne tarvitse sitten enää mennä.

Voi vaikka päättää, että käyn kolme kertaa ja jos ei edelleen yhtään natsaa, niin ei sitten. Itsestä se on hyvin paljon kiinni, mitä kerhoista saa irti. Rohkeasti juttelemaan, ihan tavallisia ihmisiä siellä on jokainen ja samassa tilanteessa, että kaipaa seuraa lapselle ja/tai itselle.

Nounounoulle: Maailmanpolitiikka on totaalisen yliarvostettua. Vanhemmalle omat lapset ovat kuitenkin elämän perusta. Koska muulloin heistä saa yhtä vapautuneesti vaahdota kuin perhekerhoissa ja puistoissa? Työelämään palattua pitää käytännössä teeskennellä, ettei lapsia ole olemassakaan, jos ei halua vaikuttaa tyhmentyneeltä, ylentämiskelvottomalta luuserilta.

Mamax1. Tuo vauvakerho on jossain Tiiliruukinkadulla keskustassa. Hämeenpuiston tuntumassa... En tosin tiedä varmaksi onko se toiminnassa, kun itse en ole rohkaistunut vielä menemään tsekkaamaan, mutta jospa maanantaina menisin niin laitan sitten paremmin infoa. Mll sivuilla mun mielestä oli että ihan perhekerho, missä siis vanhempiakin lapsia, toimii Pyhäjärvenkadulla. Mutta ei siis ihan 100% fakta tietoa mullakaan.

Kiva jos viitsit kertoa, että tuliko käytyä ja millaista oli.. Mulla vaan vähän ongelmana tuo liikkuminen, kun ei autoa aina käytössä.. mutta kerro toki, odotan innolla tietoa :)

Arvaatkaa vaan... Että tuliko lähdettyä=) Meillä on mennyt yöt ihan hulinaksi, viimeiseen pariin yöhön ei juurikaan olla nukuttu ja tuntuu että kaikki päivätkin menee tyttöä hyssyttäessä. Mutta ehkä ensi maanantaina "huokaus"...

No höh! Mutta ymmärrän kyllä hyvin että ei tee mieli lähteä, jos takana on huonosti nukuttu yö. Minulla ei ole edes tietoa, että monelta nuo kahvilat "aukeaa", mutta jos kovin aikaisin (esim. 9.00), niin meillähän on siihen aikaan vasta pottaharjoittelut käynnissä.. Olisi kyllä kiva joskus mennä johonkin, jossa voisi päästää lapsen "irti" eli möyrimään lattialle muiden lasten kanssa ja itse vaikka hörpätä kaffeet ja vaihtaa kuulumisia ja höpötellä muiden äiten (tai riittäisi vaikka vaan yksi äitikin) kanssa ihan yleisiä lapsi yms. juttuja.. no ehkä joskus... hope so!

Mamax1:lle:

Seurakuntatalossa peltolammilla on ainakin tiistaisin 9.30-11.30 (päättymisajasta en oo varma) avoin kerho, jossa käy äitejä ja isiä lapsineen (vastasyntyneestä ainakin 2-3-vuotiaisiin). Aluksi on joku hartaus/laulutuokio, sit jumppasalissa piirileikkejä jne. Sit on kahvittelua, ja askartelua halukkaille ja sellaista. Lopuksi vielä taas hartaushetki. Ihan mukavaa:) Lähteä voi milloin haluaa..

Yhteistyössä