Perheet jossa useampi lapsi...milloin pyydätte ulkopuolista apua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvin vähän meillä pyydetään apua, mutta eilen rohkaistuin ja pyysin mummia ja vaaria katsomaan ensi viikolla meidän nuorinta (vajaa 2v) ja vanhinta (vajaa 10v), kun minulla on keskimmäisen käyttö sairaalassa. Suostuivat, vaikka heille se teettääkin 100 km automatkan ja hyvin aikaisen herätyksen. Ovat kyllä kultaisia :)

Eipä ole tullut apuja pyydeltyä, juurikaan tuollaisen suhtautumisen vuoksi. Eteenpäin mennään vaikka hammasta purren - sanonnan mukaan. Lapsieni lisäksi avustan myös vanhoja ja sairaita isovanhempia, joten kyllä tässä on, yhdelle ihmiselle, ihan riittävästi hommaa.
Maailma on raaistunut, enää ei auteta toisiaan vaikka joskus se voi koittaa omallekin kohdalle, se avun tarve. Silloin voi katsoa peiliin ja ihmetellä, kun kukaan ei käy, ei auta.

Lääkärireissuilla ollaan pyydetty, muuttopäivänä yms. Ei se nyt mahdotonta olisi mennä kolmen kanssa vaikka sitten sinne lääkäriin, mutta hankalaahan se olisi ja kun ajat kestävät aina monta tuntia, käy aika lapsille pitkäksi. Ja enhän mä pysty pitämään yhtä lasta paikoillaan vaikka labroja tai muita toimenpiteitä varten ja vahtimaan samalla että taapero on aloillaan.

Hoitoavusta vähän riippuu, että kuinka suureksi rasitteeksi sitä tuntee itsensä ja lapsensa. Eräät muistavat kyllä tehdä selväksi sen, että kyseessä on maailmanluokan armeliaisuus :whistle: Toiset taas auttavat ihan mielellään.

Eihän sukulaisten ja tuttavien velvollisuus ole hoitaa toisten lapsia! Monella toki hoitavat ja hyvä niin, mutta jos on omat lapset saannut kasvatettua isoksi niin todennäköisesti sitä haluaa nauttia elämästään eikä hoitaa muiden vaippaikäisiä, etenkin jos ei ole "lapsi-ihminen" muutenkaan.

Ottakaa hoitaja mll:n kautta tai jos naapurissa asuu luotettava teini-ikäinen tai hieman vanhempikin nuorinainen niin pyytäkää häntä lastenvahdiksi, maksua vastaan tietenkin. Tai sitten täytyy sopia jonkun toisen lapsiperheen kanssa että vuorotellen vahditte ilmaiseksi toistenne lapsia ja aina välistä pääsee kummatkin vanhemmat vapaalle.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ottakaa hoitaja mll:n kautta tai jos naapurissa asuu luotettava teini-ikäinen tai hieman vanhempikin nuorinainen niin pyytäkää häntä lastenvahdiksi, maksua vastaan tietenkin. Tai sitten täytyy sopia jonkun toisen lapsiperheen kanssa että vuorotellen vahditte ilmaiseksi toistenne lapsia ja aina välistä pääsee kummatkin vanhemmat vapaalle.

Maalla, jossa ei ole naapureita ja matkaa lähimpään kaupunkiin on lähes 100km, ei MLLN hoitajat tule (tiedän, olen yksi heistä).
Koskaan, en koskaan ole ketään ilmaiseksi pyytänyt tulemaan, aina on saanut korvauksen, mutta kun se tuntuu olevan niin vaikeaa niin antaa olla.
Neljän, pian viiden äiti sanoikin hyvin, että kyllä se eteen tulee muillekin, se avun tarve. Silloin voi mennä itseensä.

Niin, mä olen vähän sitä mieltä että ei ne tukiverkot itsestään ja ilman muuta rakennu, vaan niiden eteen täytyy itsekkin tehdä jotain. Pitää itse myös antaa toiseen suuntaan jotain eikä vain ottaa apua vastaan, sekä sosiaalisen elämän ylläpito auttaa tukiverkon rakentumisessa.

Alkuperäinen kirjoittaja monen äiti:

Maalla, jossa ei ole naapureita ja matkaa lähimpään kaupunkiin on lähes 100km, ei MLLN hoitajat tule (tiedän, olen yksi heistä).
Koskaan, en koskaan ole ketään ilmaiseksi pyytänyt tulemaan, aina on saanut korvauksen, mutta kun se tuntuu olevan niin vaikeaa niin antaa olla.
Neljän, pian viiden äiti sanoikin hyvin, että kyllä se eteen tulee muillekin, se avun tarve. Silloin voi mennä itseensä.

Ja isomman kysynnän aleuilla hoitajaa voi taas olla vaikea saada.

Sellaisille lääkärikäynneille, missä tarvitsee 'rauhan' tutkimusta varten, pyrin käymään tutkittavan lapsen kanssa tai oman vastaavan käyntini. Neuvolaan voi ottaa kaikki mukaan tarpeentullen. Pyrin varaamaan käyntiajat niin, että mies pystyy olemaan kotosalla tai käyttämään lapsia, ettei kaikkien tarvitse mennä. Akuuttikäynneillä kyselen samantien hoito-ohjeet muillekin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Bean:
Niin, mä olen vähän sitä mieltä että ei ne tukiverkot itsestään ja ilman muuta rakennu, vaan niiden eteen täytyy itsekkin tehdä jotain. Pitää itse myös antaa toiseen suuntaan jotain eikä vain ottaa apua vastaan, sekä sosiaalisen elämän ylläpito auttaa tukiverkon rakentumisessa.

Ja sitten on perheitä, jotka ovat auttaneet läheisiään paljonkin, mutta vasta-apua ei ole saatavilla koskaan.

Onneksi lapset kasvavat.

Eihän sukulaisten ja tuttavien velvollisuus ole hoitaa toisten lapsia! Monella toki hoitavat ja hyvä niin, mutta jos on omat lapset saannut kasvatettua isoksi niin todennäköisesti sitä haluaa nauttia elämästään eikä hoitaa muiden vaippaikäisiä, etenkin jos ei ole "lapsi-ihminen" muutenkaan.

Just tämän asenteen takia, ei tee mieli pyytää apua. Sitä korostetaan, että pitäisi pyrkiä takaisin yhteisöllisyyteen, jossa autettiin enemmän toisia. No se ei tänä päivänä oikein toimi ja tämä oman navan tuijottaminen on niin yleistä. Ei mun tartte ja jos vaivaudun niin siitä täytyy ainakin maksaa.

Itselläni 4 ja kohta 6 ja todella harvoin pyydän apua, vain silloin kun on äärimmäisen pakko.

Lisäisin sen verran, että kun on paljon lapsia, niin ei ne kaikki toiset lapsi perheet ole sen iloisempia ottamaan niitä 4 pientä lasta hoitoon, jos vaihtovuoroisesti saa sen kaksi, toki poikkeuksiakin löytyy.

meillä pyydetty pari kertaa miehen vanhempia avuksi kun mulla on ollut ultra tai sairaala käynti mutta aina ovat peruneet hoitoon oton milloin milläkin tekosyyllä ja onneksi oma äitini ottaa jos ei ole töissä niin lapsia yö kyläänkin mutta harvoin menevät kun en halua että äiti raskaan työn jälkeen ei huilaisi ollenkaan( on koukkuniemen vanhainkodissa töissä) eli ottaisi useamminkin kun annan.Miehen vanhemmat aina sanoo että eikö mieheni voi tulla tai itini kun he eivät viitsisi tulla houtaan MRRRRRR!!!!.Onneksi mulla on yks kaverikin joska auttaa mielellään jos pakollinen tilanne tulee ja hän on kotona.JA miehen vanhemmat asuu samassa kaupungissa mutta heille päivätyö on liian raskasta vaikka viikonloput on vapaita,äitini tekee 2 vuorotyötä ja vain joka kolmas viikonloppu on vapaa.Että näin meillä ja lapset on pian 10V ja 2V ja kolmas tulossa.

p.s mä siis periaatteessa otan lapset mukaan kun menen jonnekkin

Yhteistyössä