Milloin hälyttäisit apua, vai hälyttäisitkö lainkaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hermoheikko
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minä olen varmaan vähän turhankin huoleton noitten lasten suhteen, ovat nyt 6 ja 7v. Ovat keskenään tuolla ulkona ja välillä lähtevät sit "vaeltamaan". En ehkä ihan parinkymmenen minuutin jälkeen vielä olisi poliisille soittanut, tai ainakin meidän lasten tapauksessa saisin jatkuvasti olla soittamassa. Ja tosiaan en sitten tiedä onko hyväksi vaiko pahaksi tämä nykymeno et lapset "holhotaan" yläasteikäisiksi asti vanhempien toimesta. Keittiksen kanssa vähän samoilla linjoilla olen vaikka olenkin 60 luvun lopulla syntynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja Hulda huoleton:
Minä olen varmaan vähän turhankin huoleton noitten lasten suhteen, ovat nyt 6 ja 7v. Ovat keskenään tuolla ulkona ja välillä lähtevät sit "vaeltamaan". En ehkä ihan parinkymmenen minuutin jälkeen vielä olisi poliisille soittanut, tai ainakin meidän lasten tapauksessa saisin jatkuvasti olla soittamassa. Ja tosiaan en sitten tiedä onko hyväksi vaiko pahaksi tämä nykymeno et lapset "holhotaan" yläasteikäisiksi asti vanhempien toimesta. Keittiksen kanssa vähän samoilla linjoilla olen vaikka olenkin 60 luvun lopulla syntynyt.

Ihan vaan sivusta et tossa ap:n jutussa olo 5v ja 6v, se on todella eri kuin 6v ja 7v :/ ja ne oli tunnin kateissa.

No meidän poika (6v) tänään karkas kaverisa kanssa toiselle puolelle tätä aluetta, isä löyti muksut. Tuolla pojalla on lupa liikkua kylällä nimenomaan luvan kanssa, mutta ilman lupaa ei pihasta lähdetä että tiedän mistä tarvittaessa löydän, vaikka kännykkä on niin ei jouda vastailee tai ei kuule kun puhelin soi jne.
Nyt mököttää tuolla huoneessa kun on kotiarestissa, kerkes olla kadoksissa lähemmäs tunnin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No meidän poika (6v) tänään karkas kaverisa kanssa toiselle puolelle tätä aluetta, isä löyti muksut. Tuolla pojalla on lupa liikkua kylällä nimenomaan luvan kanssa, mutta ilman lupaa ei pihasta lähdetä että tiedän mistä tarvittaessa löydän, vaikka kännykkä on niin ei jouda vastailee tai ei kuule kun puhelin soi jne.
Nyt mököttää tuolla huoneessa kun on kotiarestissa, kerkes olla kadoksissa lähemmäs tunnin.

Sää oot nyt toiminu ihan väärin sille lapselle pitää ostaa jotaki kivaa ja kallista palkkioksi kun katosi ilman lupaa :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja MorbidMama:
Mitä pienenpi lapsi, sitä nopeammin....mutta varmaankin etsisin ensin lähinurkat ja kyselisin pihalla onko näkynyt...olen itse melko hermoheikko ja aina on pahin mielessä ensimmäisenä. :|
Mä en ole erityisen hermoheikko, koska asumme aika rauhallisella alueella. Ennemmin siis uskon lapseni istuvan jossain 20 metrin korkeudessa männynlatvassa kuin olevan jonkun pedofiilin saaliina. Pahin pelkoni on ollut tuo lampi...sitä kun ei ikinä tiedä, mitä tolvanat saa päähänsä. Mutta olen kuitenkin pitänyt sitä lampeakin aika epätodennäköisenä vaihtoehtona, sillä ollaan asuttu täällä jo niin kauan, että lampi ja sen vaarat eivät ole olleet lapsilleni vieraita.

Uskallan itse liikkua alueella öisin - myös ilman koiraani - enkä pidä tätä aluetta lapsillenikaan vaarallisena.

Pelästynyt olen, jos lapsi "katoaa" johonkin, joskus on unohtunut leikkimään pidemmäksi aikaa kuin mitä ollaan sovittu. Sempä takia mä oon sitä mieltä, et lapsella on hyvä olla se känny! Aina ihmetellään, miksi jos vaikka eskari-ikäiselle puhelin, mutta niin se vain on, et helpommin siitä lapsen saa kiinni kuin ympäri kyliä paniikissa juoksemalla! Sit tietty eri, jos puhelimeen ei vastata...

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
Mitä pienenpi lapsi, sitä nopeammin....mutta varmaankin etsisin ensin lähinurkat ja kyselisin pihalla onko näkynyt...olen itse melko hermoheikko ja aina on pahin mielessä ensimmäisenä. :|
Mä en ole erityisen hermoheikko, koska asumme aika rauhallisella alueella. Ennemmin siis uskon lapseni istuvan jossain 20 metrin korkeudessa männynlatvassa kuin olevan jonkun pedofiilin saaliina. Pahin pelkoni on ollut tuo lampi...sitä kun ei ikinä tiedä, mitä tolvanat saa päähänsä. Mutta olen kuitenkin pitänyt sitä lampeakin aika epätodennäköisenä vaihtoehtona, sillä ollaan asuttu täällä jo niin kauan, että lampi ja sen vaarat eivät ole olleet lapsilleni vieraita.

Uskallan itse liikkua alueella öisin - myös ilman koiraani - enkä pidä tätä aluetta lapsillenikaan vaarallisena.

Joo, vesi on iso riski...mä olen mielestäni hermoheikko, koska realiteetitkin huomioonottaen tulee pahin ekaksi mieleen....kerran mä juoksin ympäriinsä kuopus harteilla etsimässä esikoista rannasta, vaikka sinne on lähes kilometri...yllätys yllätys, esikoinen olikin ollut pihalla koko ajan, jossain puskissa leikkimässä. Mä olin niin "nokkela" etten edes huudellut lasta koska olin ihan varma että se oli jo kerennyt rantsuun...siellä sitten puolihysteerisenä kiljuin tyttöä. :snotty:

Joo, vesi on iso riski...mä olen mielestäni hermoheikko, koska realiteetitkin huomioonottaen tulee pahin ekaksi mieleen....kerran mä juoksin ympäriinsä kuopus harteilla etsimässä esikoista rannasta, vaikka sinne on lähes kilometri...yllätys yllätys, esikoinen olikin ollut pihalla koko ajan, jossain puskissa leikkimässä. Mä olin niin "nokkela" etten edes huudellut lasta koska olin ihan varma että se oli jo kerennyt rantsuun...siellä sitten puolihysteerisenä kiljuin tyttöä. :snotty:
Mä aloitin "lampikoulutuksen" jo silloin, kun kuopus oli 4 v. Esikoisesta nyt ei tarvnnut pelätäkään, että se olisi mennyt lampeen tyhmäilemään. Järkevä lapsi jo pienestä pitäen ( oli siis jo 5 v, kun tänne lammen lähelle muutettiin ) .Kuopus taas oli ihan toista maata :D

Mä olen ollut lapsena metsiin katoaja ja puihin kiipeilijä ja on mua niin mummit kuin kummitkin metsän reunasta huudelleet. Enkä ole tullut puusta alas :D Olen ollut utelias kakara, mutta aikuisten varoitukset kuitenkin kutakuinkin mielessäni pitänyt kakara. Samanlaisia on olleet noi omanikin.

Mä pidän tärkeänä sitä, että lapsi tuntee oman asuinalueensa. Ihan vaan jo senkin takia, että jos erehtyy kielloista huolimatta poistumaan kotipihasta, osaa löytää takaisin kotiin. Mua on ihmetyttänyt, kun nykyään kouluissa - tai ainakaan mun lasteni kouluissa - ei ole minkään sortin kotiseutuoppia. Mä tunsin 9 veenä jo kaikki Helsingin patsaat ja tiesin kartalta, missä mikäkin niistä on. Osasin jo siis ennen oppikouluikää suunnistaa Helsingissä pelkkien patsaiden perusteella.

Tällä alueella mä kyllä soittaisin aika nopee poliisit, jos lapsosia ei löydy... Mä varmaankin sitten hemmottelen ja paapon pilalle nuo lapset, mutta en uskalla päästää 5veetä yksin pihalle, asutaan kerrostalossa ja nuo pihan lapset on aika rajuja leikeissään. Niin ja alueella on tosiaan kaikennäköistä hörhelöä liikkeellä.
Mutta, vaikka meillä on auto, ei sillä joka paikkaan mennä, lapset tietää suht hyvin missä mikäkin paikka on ja varmasti osais yksin tarpeen tullen alueella liikkuakin.

Yhteistyössä