perheet, joissa lapset ei syö jouluruokia, mitä tarjoatte joulunpyhinä?

  • Viestiketjun aloittaja ruokislista
  • Ensimmäinen viesti
gg
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Millaisia joulujälkiruokia teillä on? Mä vaan kun täällä on totuttu suvussa syömän sitä sekahedelmäkiisseliä, jota itse vihaan...

Nyt järjestän joulua meille kotiin, ja suunnittelen uutta ruokalistaa :) Täältä on tullut kivoja vinkkejä.
meillä on aina runsas jälkiruokapöytä , löytyy riisipuuroa jonka seassa kermavaahtoa ja sitä rusinasoppaa, valkosuklaarahkaa ja pakastemarjoja kerroksittain, hedelmäsalaattia, kahvin kanssa tortut ja piparit, tuorejuustokakku, itsetehty käpykakku.
 
Kippuravarvas
Mä olen aina ajatellut että en takuulla suvaitse mitään poikkeuksia joulupöydässä lapsen nirsoilun takia, kunnes tuli viime joulu ja 2v ei syönyt yhtikäs mitään. 1veenä poika söi kaikkia laatikoita jne mutta 2veenä ei mitään :kieh: söi sitten jouluaterialla leipäjuustoa ja jugurttia...
Joulupäivänä onneks huoli lihakastiketta ja kinkkua. :D

Saas nähdä nyt kuinka tänä jouluna käy 1v:n ja 3v:n kanssa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Mä olen aina ajatellut että en takuulla suvaitse mitään poikkeuksia joulupöydässä lapsen nirsoilun takia, kunnes tuli viime joulu ja 2v ei syönyt yhtikäs mitään. 1veenä poika söi kaikkia laatikoita jne mutta 2veenä ei mitään :kieh: söi sitten jouluaterialla leipäjuustoa ja jugurttia...
Joulupäivänä onneks huoli lihakastiketta ja kinkkua. :D

Saas nähdä nyt kuinka tänä jouluna käy 1v:n ja 3v:n kanssa.
Sama tilanne meillä tismalleen :D
 
huhhuh
Jos ei siitä valikoimasta mikään kelpaa, niin olkoon syömättä, todellakin. Siis ihan oikeesti, onko jollain lapsi jolle ei kelpaa riisipuuro, kinkku, silakat, lohi, perunalaatikko (sehän on melkein kuin perunamuusi), lanttulaatikko, porkkanalaatikko, maksalaatikko, rosolli, luumurahka... ja mitä vielä niitä jouluruokia oikein onkaan, siis mikään yksikään ruoka tuosta listasta? Niissähän on kaikkea ihan laidasta laitaan. Mitä ihmettä te sitten niille lapsille arkena syötätte?
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
Mulle joulussa on tärkeintä PERINTEET eli minä teen just ja täsmälleen niin kun mummonikin jo. Muina päivinä vedetään mitämilloin ja laidasta laitaan. Mulle henk.koht olis kauheeta jos meidän joulupöydässä oli lihapullia kun ne ei sinne kuulu. Mä tiedän olevani tässä asiassa ihan ruokanatsi mutta se on MULLE tärkeetä. Mulla meni yks joulu ihan pipareiks kun mun tarkan systeemin pilas anopin italiansalaatti joulupöydässä. Mulle se oli kuin olis norsun laittannu keskelle pöytää.
mulle, mulle ja mulle, ja minä teen niin ja minä teen noin, eikö joulu ole yhteinen juhla :)
Mä en kanssa ymmärrä, miksei siitä joulupöydästäkin voi tehdä omaa perinnettä. Sun miehesi joulupöytään on saattanut kuulua se italiansalaatti, niin kuin muuten kuuluu mun vanhempienikin joulupöytään. Miksette te voi tehdä yhteisiä oman perheen perinteitä.

Meillä esim. joulupöydässä ei ole koskaan rosolia, silliä, lanttulaatikkoa - > niitä meillä ei kukaan syö, vaikka ovatkin esim. mun vanhempieni pöydässä. Miehen kotona on aina pöydässä ollut purkkiherneitä, niitä on sitten pöydässä häntä varten. Mun kotona on ollut graavia kalaa, mutta itse en siitä pidä, meillä sen sijaan on sitten savukalaa. Ja itse olen lisännyt niitä herkkuja joista tykkään.

Joulupöydän ruuat ovat herkkuja, ja musta niitä herkkuja todellakin pitää olla siinä kaikille. Niin ja me syömme noita jouluruokia kolmen päivän ajan, joten todellakin pitää myös lasten saada vatsa täyteen.
 
anu
mulla on 1,5-v ja 3,5-v pojat, viime jouluna vanhempi ei syönyt mitää muuta ku kaloja, kinkkua ja punajuurisalaattia joten siitä viisastuneena ajattelin keittää perunat laatikoiden lisäksi niin voi sit vaikka voihin upottaa niin saa mahansa esikoinenkin täyteen. en jaksais jouluna katsella nälkäistä kiukkuista lasta, ennemmin tosiaan teen vaikka perunamuusin.. kun lapsilla on hyvä olla on äitilläkin paljon parempi joulu.
 
Kippuravarvas
Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Jos ei siitä valikoimasta mikään kelpaa, niin olkoon syömättä, todellakin. Siis ihan oikeesti, onko jollain lapsi jolle ei kelpaa riisipuuro, kinkku, silakat, lohi, perunalaatikko (sehän on melkein kuin perunamuusi), lanttulaatikko, porkkanalaatikko, maksalaatikko, rosolli, luumurahka... ja mitä vielä niitä jouluruokia oikein onkaan, siis mikään yksikään ruoka tuosta listasta? Niissähän on kaikkea ihan laidasta laitaan. Mitä ihmettä te sitten niille lapsille arkena syötätte?
No meillä ei jouluaterialla ole riisipuuroa eikä luumurahkaa...mutta luulen että meilläkin viime jouluna jännitys teki tepposet lapsen mahalle ja ei vaan kelvannut. muuten on hyvä syömään ja ennakkoluuloton maistaja :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Jos ei siitä valikoimasta mikään kelpaa, niin olkoon syömättä, todellakin. Siis ihan oikeesti, onko jollain lapsi jolle ei kelpaa riisipuuro, kinkku, silakat, lohi, perunalaatikko (sehän on melkein kuin perunamuusi), lanttulaatikko, porkkanalaatikko, maksalaatikko, rosolli, luumurahka... ja mitä vielä niitä jouluruokia oikein onkaan, siis mikään yksikään ruoka tuosta listasta? Niissähän on kaikkea ihan laidasta laitaan. Mitä ihmettä te sitten niille lapsille arkena syötätte?
riisipuuro meillä syödään aamulla ei joulupöydässä

Kinkku - ei
silakat - ei meillä kuulu ruokapöytään, ja pikkupojat + mies ei söisi
perunalaatikko - pikkupojat ei syö
lanttulaatikko - ei syö kukaan
porkkanalaatikko - vain minä syön
maksalaatikko - ei kuulu joulupöytään
rosolli - ei syö kukaan
luumurahka - ei syö kukaan

Lapset toki maistaa jouluruokia, mitä tarjolla on, mutta pakko ei ole syödä sellaista mistä ei pidä. Ja koska on juhla, ruuasta on oikeus kaikkien nauttia.
 
Perinteiset laatikot, kinkku, rosolli, sillit, karjalanpaisti, savukala, maksalaatikko, erilaiset tuoresalaatit, karjalanpiirakat, perunat keitettynä ja muussina..

Meidän joulupöydästä löytyy nuo kaikki ja kyllä sieltä jokainen syötävää löytää, vaikka olis kuin nirso. Onneks omat ei ole.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
No meillä syödään sitä mitä on tarjolla.
Ap tais kysyä että mitä muita ruokia perheissä tehdään jouluksi niissä missä tehdään :) Ihan suotta tulette tänne omia traditioitanne pönkittämään, antaa toisten viettää joulunsa niin kuin hyvältä tuntuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
No meillä syödään sitä mitä on tarjolla.
Ap tais kysyä että mitä muita ruokia perheissä tehdään jouluksi niissä missä tehdään :) Ihan suotta tulette tänne omia traditioitanne pönkittämään, antaa toisten viettää joulunsa niin kuin hyvältä tuntuu.
Joo, näin oli. Ja mun vastaus oli se että ei tehdä mitään erikoista niille joille ei jouluruoka kelpaa. Vastaus kysymykseen. Ei tuossa lukenu että vain vaihtoehtoisia menu-vaihtoehtoja otetaan vastaan.

Mun puolesta saa syödä makaronimössöä ympäri vuoden jos haluaa, ei se mua häiritse :)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Luksusta:
Perinteiset laatikot, kinkku, rosolli, sillit, karjalanpaisti, savukala, maksalaatikko, erilaiset tuoresalaatit, karjalanpiirakat, perunat keitettynä ja muussina..

Meidän joulupöydästä löytyy nuo kaikki ja kyllä sieltä jokainen syötävää löytää, vaikka olis kuin nirso. Onneks omat ei ole.
No onneks tosiaan, oishan se ihan maailman kauhein juttu jos olis nirso lapsi ja vielä joulupöydässä! Vielä jos vanhemmatkin on yhtä nirsoja, että haluaa syödä vaikka kebabia ennemmin niin sou sääd kyllä :)Pitäs kaikkien karaista vaan reippaasti ittensä ja pistää perinne-laatikot liedelle, että nyt saamari syödään vaikka veitsi kurkulla joulun kunniaksi.
 
merianna (ejk)
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Millaisia joulujälkiruokia teillä on? Mä vaan kun täällä on totuttu suvussa syömän sitä sekahedelmäkiisseliä, jota itse vihaan...

Nyt järjestän joulua meille kotiin, ja suunnittelen uutta ruokalistaa :) Täältä on tullut kivoja vinkkejä.
no meillä on vaan ne perinteiset eli riisipuuro luumukiisselin kanssa, ja tietty piparit, tortut,kauranekut,joulupulla, taatelikakku ja englantilainen hedelmäkakku plus kilokaupalla konvehteja, eikä kukaan muuta kaipaakaan
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
No meillä syödään sitä mitä on tarjolla.
Ap tais kysyä että mitä muita ruokia perheissä tehdään jouluksi niissä missä tehdään :) Ihan suotta tulette tänne omia traditioitanne pönkittämään, antaa toisten viettää joulunsa niin kuin hyvältä tuntuu.
Joo, näin oli. Ja mun vastaus oli se että ei tehdä mitään erikoista niille joille ei jouluruoka kelpaa. Vastaus kysymykseen. Ei tuossa lukenu että vain vaihtoehtoisia menu-vaihtoehtoja otetaan vastaan.

Mun puolesta saa syödä makaronimössöä ympäri vuoden jos haluaa, ei se mua häiritse :)
Joo niin taisit sitten erehtyä ketjusta, ruokavinkkejä jos toinen hakee :)
 
Afrikannorsu
Jälkkäreitä: viktorianriisi (riisi+kermavaaht+appelsiininkuorta+mehua) marjahyytelö, kotimaisia sekalaisiamarjoja+kermis, juustotrjotin+hed+keksejä, suklaita, torttuja, kuivakakkuja, pipareita, ja mieleentulleita toiveherkkuja.

Meidän jouluperinnen on jatkaa samaa jouluperinnettä joka meillä on ollut koska miehen puoli on lähinnä sitä mieltä että joulu on välttämätönpaha, ajantuhlausta kalenterissa. Syövät mitäsattuu ja milloin sattuu. Meille on joulu aina ollu tärkeä ja ainut juhla vuodessa jossa on perinteet niin vahvassa roolissa T: Joulunatsi ;)
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Luksusta:
Perinteiset laatikot, kinkku, rosolli, sillit, karjalanpaisti, savukala, maksalaatikko, erilaiset tuoresalaatit, karjalanpiirakat, perunat keitettynä ja muussina..

Meidän joulupöydästä löytyy nuo kaikki ja kyllä sieltä jokainen syötävää löytää, vaikka olis kuin nirso. Onneks omat ei ole.
No onneks tosiaan, oishan se ihan maailman kauhein juttu jos olis nirso lapsi ja vielä joulupöydässä! Vielä jos vanhemmatkin on yhtä nirsoja, että haluaa syödä vaikka kebabia ennemmin niin sou sääd kyllä :)Pitäs kaikkien karaista vaan reippaasti ittensä ja pistää perinne-laatikot liedelle, että nyt saamari syödään vaikka veitsi kurkulla joulun kunniaksi.
Mun mielestä on kiva, että lapset syö erilaisia ruokia, mitäs pahaa siinä nyt on??
Olis se kieltämättä kauheeta jos ei mikään muu ikinä kelpais kun nakit ja muussi.

Mä en itse myöskään syö noita perinteisiä laatikoita, mutta kyllä mä silti mahani saan noilla eväillä täyteen. Sain jo lapsena, vaikka nirsoilla yritinkin.

Ei kenenkään varmaan tarvi veitsi kurkulla syödä yhtään mitään. Ja mulle on aivan sama vaikka vedätte koko vuoden sitä kebua.

Mä vaan vastasin, että kyllä meillä on ainakin niin monipuolinen joulupöytä, että JOKAINEN löytää siitä jotain syötävää.
Vaikkei ne perinnelaatikot uppoaisikaan.
 
mie
Paras jälkkäri joulupöytään aikuisille: Liota kuivattuja luumuja Arrakkipunssissa muutama viikko, nyt voi jo siis laittaa. Tarjoile kermavaahdon kera. Ai nam kun on herkkua :)
Lapsille laitan aina hedelmäsalaattia.
 
Me ei miehenkään kanssa kaikista jouluruuisata tykätä. Meillä on kinkku, savukala, peruna, peruna ja porkkanalaatikko ja karjalanpiirakoita. makeena sit luumurahkaa. Näitä syö kaikki :D että ei meilläkään niitä lipeäkaloja tms tehä...
 

Yhteistyössä