perheet, joissa lapset ei syö jouluruokia, mitä tarjoatte joulunpyhinä?

  • Viestiketjun aloittaja ruokislista
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Jos ei siitä valikoimasta mikään kelpaa, niin olkoon syömättä, todellakin. Siis ihan oikeesti, onko jollain lapsi jolle ei kelpaa riisipuuro, kinkku, silakat, lohi, perunalaatikko (sehän on melkein kuin perunamuusi), lanttulaatikko, porkkanalaatikko, maksalaatikko, rosolli, luumurahka... ja mitä vielä niitä jouluruokia oikein onkaan, siis mikään yksikään ruoka tuosta listasta? Niissähän on kaikkea ihan laidasta laitaan. Mitä ihmettä te sitten niille lapsille arkena syötätte?
huhhuh itellesi.Meidän 14v. tyttö söi tasan tarkkaan ekaluokkaan asti jouluruokia kunnes koulussa oli jouluruoka ja oksensi niin sen jälkeen ei yhtään laatikkoa ole kurkusta alas laittanu.Joten mä teen jotain muuta mitä hän vois syödä :D
 
meillä
Syöttekö te itse kaikkia ruokia? Ihan vaan mielenkiinnosta jos kerranlapsen on pakko syödä jouluna kaikkea ni kai teillä kaikki aikuisetkin syö aina kaikkia ruokia?
Meillä on jo mun lapsuudesta asti ollut käytäntö että jouluna jokainen saa ottaa vähän löysemmin ja olla ihan oma itsensä. Syö pöydästä sitä mikä on hyvää ja mikä maistuu, Kyllä muille päiville vuodessa riittää ihan varmasti niitä aikoja jolloin on pakko syödä myös ei niin hyvää ruokaa. Tietysti meiltä kyllä löytyy myös jouluna pöydästä kaikki laatikot (joita en itse syö ollenkaan joten miten voisin vaatia pakosti kaikkia lapsiani niitä syömään, ja kyllä 2 lasta syö meillä laatikoita 2 taas ei) lihapullia, kanakastiketta, kinkkua, vihanneksia, munia perunoita kinkkua yms joulupöytään kuuluvaa!
Miksi joulunakin täytyy olla niin äärettömän tiukka??
 
Äiti
Meillä ei tuo 5 vuotias pidä laatikoista. Mutta syö sitten kastiketta, kasviksia, rosollia, kinkkua, torttuja, suklaata, pipareita, riisipuuroa :)
1½ vuotias syö laatikoitakin ( ainakin pikkujouluaterialla kelpasi ) joten hänen kohdalla ei varmaankaan tuota ongelmaa se etteikö maistuisi :)
 
jälkiruuista
Aiemmin tein joskus luumukiisseliä tai luumurahkaa, jotain piparijäädykettä tai oli jotain jäätelöö ja hedelmäsalaattia jälkiruuaksi, mutta nyt olen jättänyt jälkiruuat pois, kun jouluruuissakin on jo niin paljon syömistä.
Meidän joulupöydässä on ainakin graavilohta, sienisalaattia, kasvissalaattia, pastasalaattia, kylmäsavuporoa, kylmäsavuhirvenlihaa, perunoita ja juureksia uunissa valmistettuna, kinkkua, lanttu- ja porkkanalaatikkoa sekä lihapullia. Kaikille jotain joka maistuu :). Lisäksi hyvää joululimppua ja esim. rieskaa sekä erilaisia juustoja.
Aamulla syödään riisipuuro. Illalla on tarjolla joulutorttuja, glögiä, kahvia, erilaisia suklaita, pähkinä-rusinasekoitusta, sekä viiniä tai terästettyä glögiä sitä tarvitseville ;).
 
dwer
Meidän joulupöydässä on kinkku, rosolli (kasvisversio), kalkkunarulla, kastikkeita, graavilohta, perinteiset laatikot, maksapasteijaa, keitettyjä perunoita, herneitä, ruislimppua, vihersalaattia. Jälkkäriksi luumuisten juttujen sijaan on puolukkarahkaa (enemmän kermavaahtoa kuin yleensä), suklaalajitelma ja torttuja+pipareita. Tosin tortuissakin on usein omena/aprikoosihilloa luumuversion sijaan; meillä kukaan ei tykkää luumusta.
 
Meillä joulupöydästä löytyy kyllä jo valmiiksi jokaiselle jotakin ja lapset syövät jouluruokia, mutta jos tietäisin ettei mikään ruuasta tule maistumaan niin toki tekisin jo etukäteen jotain mikä lapsillekin maistuu. Jos he vaikka etukäteen toivoisivat ranskanperunoita niin ei mulla ole mitään estoja niiden tekemiseen. Kaikista perinteistä ei ole pakko väen vängällä pitää kiinni; jos muinaiset suomalaiset on levitelleet olkia lattialle ja syöneet lanttulaatikkoa niin mun ei ole pakko vain perinteen vuoksi toimia samoin vaan voin valita mitä haluan noudattaa ja mitä en.. Luotan siihen että kun ruokailu on iloinen, yhteinen tilanne niin silloin ei tarvitse tapella ruokien syömisistä, vaan kun lapset näkevät että muut syövät hyvällä ruokahalulla jotain ruokia niin ehkä hänkin sit ensi vuonna syö niitä. Kun sanotaan että lapsi tarvitsee ruokaan tottuakseen useamman maistamiskerran niin jouluruokia pitäis silloin nirson maistella jo ennen joulua.

 
En kadu sitä että olen perinteisiä jouluruokia perheelle tarjonnut vuosien ajan, olen joka vuosi koettanut loihtia jotain uuttakin tarjottavaa joka ei perinneruokia. Teen itse aina esim. laatikot ei maistuis mullekaan valmiit kaupan laatikot sellaisenaan joten en ihmettele jos tenavat ei niitä syö. Esim.lanttulaatikosta tulee suussa sulavaa kun sen tekee puoliksi lantuista ja nauriista käyttää voita ja kermaa niin onhan kumma jos ei suussa maistu hyvältä.Maksalaatikko itse tehtynä herkullisempaa. Toivottavasti lapsille ei anneta karkkeja ynm. herkkuja ennen ruokailua ruokahalua poisviemään. Pitää tosiaan olla oikea nälkä että ruoka maistuu.
 
hmm
Alkuperäinen kirjoittaja sade:
Joulupöydän tarjottavat on niin monipuolisia, että kyllä sieltä jokaiselle jotakin syötävää löytyy, ainakin, kun tarpeeksi nälkä tulee. Ihan samoin kuin muinakin päivinä - sitä syödään, mitä tarjolla on. Jos ei maistu, niin voi voi.
juuri näin.
 
uuniomena
Kyllä kuuluu joulupöytään EHDOTTOMASTI lihapullat. Teen myös mureaa lihakastiketta, niin että kaikille löytyy jotain mistä tykkää. Toki löytyy myös kaikki perinteiset ruuat.
Mulle ei tulis mieleenkään pakottaa joulupöydässä lapsia syömään sellaista mistä ne ei tykkää. Miks pilata lasten juhlaruokailu pakottamisella?? En ymmärrä!

Vai syöttekö te itse joulupöydästä sellaista mistä ette tykkää? En mä ainakaan.
 
hoitsu
Alkuperäinen kirjoittaja huhhuh:
Siis ihan oikeesti, onko jollain lapsi jolle ei kelpaa riisipuuro, kinkku, silakat, lohi, perunalaatikko (sehän on melkein kuin perunamuusi), lanttulaatikko, porkkanalaatikko, maksalaatikko, rosolli, luumurahka...
Mun 12v syö noista ainoastaan riisipuuroo... Syö jouluna salaattia ja ehkä lihapullan...
 
Kyllä nuo pärjää kaksi päivää vaikka sitten pelkällä perunalla ja karjalanpaistilla jos muu ei maistu joulupöydästä.
En TODELLAKAAN ala tekemään jotain lihapullia tai makaroonilaatikkoa joulupöytään, niitä syödään arkena ihan riittävästi.
 
Meillä joulupöydästä löytyy enemmän ja vähemmän perinteistä jouluruokaa. En halua pakottaa lapsia syömään jouluruokia, mistä eivät tykkää, vaan yritän keksiä sellaisia ruokia, mistä jokainen löytäisi mieleistään syömistä. En itsekään tykkää kaikista perinteisistä jouluruoista (maksalaatikosta, lipeäkalasta ym), joten en halua, että kukaan perheestä joutuu poistumaan ruokapöydästä tyhjin vatsoin sen vuoksi, ettei satu pitämään perinteisistä jouluruoista. En näe muutaman ylimääräisen lajikkeen tekemistä vaivana, sillä muutenkin joulupöytään kuuluu enemmän kuin yksi tai kaksi ruokalajiketta.

Meidän joulupöydästä lapsille löytyy mm. perunamuusia, lihapullia, lihapuodista ostettuja ihania nakkeja, fetasalaattia, italiansalaattia...

Joulutorttujen ja kakkujen tilalla meillä tarjotaan kahvin ja mehun kanssa valkosuklaatuorejuustokakkua, sillä tiedän että saisin yksin syödä joulutortut ja kuivakakut, mutta tuorejuustokakku tekee kaikille kauppansa.
 
det är bra
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meillä on mm. perunaa, kinkkua, lihapullia ruotsalaistyyliin, salaatteja, kastiketta, kaloja, laatikoita... Kyllä kaikki siitä löytää mitä haluaa syödä.
Mreilläkin on lihapullia ja nakkejakin lisänä kaiken Jouluruoan lisäksi. Kaikille löytyy mieluista syötävää
 

Yhteistyössä