Perheenäidit väittelevät riisin kypsentämisestä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Coffee Break
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Coffee Break

Aktiivinen jäsen
04.04.2006
8 006
8
38
Helsinki
1 osa riisiä ja 2 osaa vettä tulkitaan eri tavoin suositulla keskustelusivustolla.

Lapsiperheiden suositulla vauva.fi -sivustolla käydään kiivasta väittelyä siitä, miten riisin ja veden suhde keittäessä jakautuu. Keskustelu alkoi jo vuonna 2008, eikä ota laantuakseen vielä tänäkään päivänä.

Ohjeen mukaan kattillaan pannaan 1 osa riisiä ja 2 osaa vettä. Keskustelun avauksessa pariskunta oli väitellyt siitä, kuinka paljon riisiä tulee laittaa, jos nestettä on 6 desilitraa?

Osa keskustelijoista on sitä mieltä, että riisimäärän ollessa 2 desilitraa, kuuluu vettä laittaa puolet enemmän, eli 4 desilitraa. Osa taas liputtaa sen puolesta, että riisimäärän ollessa 2 desilitraa, tulee vettä laittaa kaksikolmasosaa, eli 6 desilitraa.

IS kysyi Helsingin yliopiston matematiikan ja tilastotieteen laitokselta matemaattisen lähestymistavan asiaan.

- Jos mittana on tilavuus, niin silloin puhutaan osasta. Jos meillä on puolet ja puolet, niin silloin se menee yksi yhteen, laitokselta kerrotaan.

Laitoksen professorin mukaan oikeata kaavaa ei riisin keittämiseen silti ole olemassakaan.

- Se riippuu ihan riisin ominaisuuksista, paljon riisi imee itseensä vettä.

Samoilla linjoilla on myös julkkiskokki Sami Garam.

- 1 desilitra riisiä ja 2 desilitraa vettä, muuten menee riisi ylikypsäksi, Garam nauraa.

Vauva.fi -keskustelussa v

:D

"IS kysyi Helsingin yliopiston matematiikan ja tilastotieteen laitokselta matemaattisen lähestymistavan asiaan".
Iltis nänhyt oikein vaivaa asian suhteen :laugh:

mä vaan lätäsen vettä kattilaan ja sitten laitan riisiä 4½desiä, jotta tulee meidän poppoolle riittävästi sekä mies saa seuraavana päivänä töihin, lopuksi kaadan riisit lävikköö, tulee paljon parempaa riisiä näin :p

mä vaan lätäsen vettä kattilaan ja sitten laitan riisiä 4½desiä, jotta tulee meidän poppoolle riittävästi sekä mies saa seuraavana päivänä töihin, lopuksi kaadan riisit lävikköö, tulee paljon parempaa riisiä näin :p

Niinkuin julkkiskokkikin sanoi, tulee ylikypsää vetistä riisiä. Riisi keitetään niin että 3dl riisiä ja 6 dl vettä, kun vesi on imeytynyt riisiin, nostetaan hellalta pois ja annetaan olla 10 minuuttia ja syömään. Riisipuuro ja risotto yms. on asia erikseen, irtonainen lisäkeriisi tehdään noin.

Häh, kyllähän se riisi jokatapauksessa kypsyy siellä kattilassa oli sitä vettä suhtessa mihin tahansa riisiin. Kunhan siellä on sitä vettä. :)
Jokainen varmaan keittää riisin ihan omalla tavallaan ja on oppinut sen keiton kantapään kautta?

Meillä keitetään puoli kattilaa vettä ja siihen puoli kiloa riisiä.
Mukaan kolme kourallista kokonaista tattaria tai kaksi kourallista seesaminsiemeniä.
Ei jää vettä kattilaan ja sopivan napakkaa valmiina.

Mistään desi hommmeleista en tiedä. Pitäisikin huvikseen mitata :)

[QUOTE="äitix4";22953111]Häh, kyllähän se riisi jokatapauksessa kypsyy siellä kattilassa oli sitä vettä suhtessa mihin tahansa riisiin. Kunhan siellä on sitä vettä. :)
Jokainen varmaan keittää riisin ihan omalla tavallaan ja on oppinut sen keiton kantapään kautta?[/QUOTE]

Kun vettä on yllinkyllin tarjolla, riisi myös imee sitä itseensä, jolloin siitä tulee vetistä, mautonta isoa mössöä, ei lisäkeriisiä.

Minä oon valvonut suunnilleen koko yön eikä järki kulje sitäkään vähää kuin normaalisti. Siksi kysynkin, että mitä ihmettä tuo matematiikan asiantuntija yrittää sanoa? Voisiko joku suomentaa? :D

[QUOTE="vieras";22953165]Kyllä sulle tulee, jos sinä uitat niitä riisijyviä liiassa vetessä, se nyt on kysymättäkin selvä asia. Et ole tainnut ikinä saada kunnolla tehtyä riisiä, koetappa niitä uusavuttomien huipuille tarkoitettuja pussiriisejä joskus, niin huomaat eron.[/QUOTE]

No en varmaan koita :D Mä saan riisini keiteltyä ihan itsekkin ja sääli jos sun riiseistäs on tullu jotenkin huonoa :)
Ja kyllä tossa basmatiriisi paketin kyljessä ihan LUKEE että RUNSAASTI vettä. Eikä suinkaan mitään desi mittoja. Eikä oo edes mitään pikapaskaa, niinkuin sinä sen ilmaisisit ;)

No en varmaan koita :D Mä saan riisini keiteltyä ihan itsekkin ja sääli jos sun riiseistäs on tullu jotenkin huonoa :)
Ja kyllä tossa basmatiriisi paketin kyljessä ihan LUKEE että RUNSAASTI vettä. Eikä suinkaan mitään desi mittoja. Eikä oo edes mitään pikapaskaa, niinkuin sinä sen ilmaisisit ;)

Onko sulla lukihärö? Pikapaskaa? Mun riiseistä huonoa? Minä ilmaisin?

Minä olen ihan ammattilainen tuolla keittiöpuolella, minun riisitäni ei tule vetistä mössöä, koska minä teen ohjeen mukaan. En ole vielä riisiin törmännyt, jossa lisäkeriisin tekoon ei olisi vesimäärää sanottuna, mutta varmasti sellasiakin sitten on kun kerran niin olet lukenut, ettei ole vesimäärää määriteltynä.

[QUOTE="vieras";22953221]Onko sulla lukihärö? Pikapaskaa? Mun riiseistä huonoa? Minä ilmaisin?

Minä olen ihan ammattilainen tuolla keittiöpuolella, minun riisitäni ei tule vetistä mössöä, koska minä teen ohjeen mukaan. En ole vielä riisiin törmännyt, jossa lisäkeriisin tekoon ei olisi vesimäärää sanottuna, mutta varmasti sellasiakin sitten on kun kerran niin olet lukenut, ettei ole vesimäärää määriteltynä.[/QUOTE]

On kyllä. Äsken kävin paketin kyljestä lukemassa.

Yhteistyössä