perheen muut lapset tarhaan ja äiti jää vauvan kanssa kotiin

  • Viestiketjun aloittaja nih
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja allu:
mun mielestä se on lapselle parempi laittaa hoitoon, jos saa siellä enemmän virikkeitä kuin kotona ja ennen kaikkea se lapsi oppii sosiaalisia taitoja ja saa touhuta oman ikäistensä kanssa.
....ja on yli 4v.

 
-.--.-.-.-.-.--..-.-.
jos meille nyt tulisi vauva niin veisin isommat lapset ehkä 3kertaa viikossa puolipäiväisesti hoitoon, esim. 9-14. niin ja lapset 4 ja 5vuotiaat. sitä en tule ikinä ymmärtämään että alle 3vuotias laitetaan hoitoon kun perheeseen syntyy toinen lapsi.
 
Huisi hippu
ymmärrän, näin äiti saa paremmin aikaa kotitöille ja uudelle vauvalle, riski kokea arki haasteeksi pienenee ja kaikilla on kivempaa, lapset saa ikäistään seuraa ja kokemuksia.
 
vieras
Ihan rehellisesti olen sitä mieltä, että täytyy olla uusavuton, itsekäs, laiska, typerä ja ties mitä muuta tyyppi kyseessä. Jos ei jaksa/viitsi hoitaa itse, niin on parempi olla tekemättäkään niitä. Terveydellisistä syistä ymmärrän, ihan vaan huvikseen en...
 
Alkuperäinen kirjoittaja Suomi:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Erittäin harvassa tilanteessa ymmärrän, yleensä mielestäni äidin itsekyydestä kertovaa toimintaa.
jaha, itse ainakin olen ihan poikki vauvan kanssa, jos olisi vielä esikoinenkin koko ajan hääräämässä jaloissa niin en voi luvata että olisin vielä terveiden kirjoissa... kaikki eivät ole samanlaisia superäitejä...
En jaksa tästä nyt sen enempää alkaa vääntämään, mutta mielestäni ei tarvitse olla superäiti pystyäkseen hoitamaan omat lapsensa.

Me täällä Suomen maassa ollaan vaan totuttu siihen, ettei tarvitse edes omia lapsiaan hoitaa jos ei ehdi/jaksa/viitti tms.
Me täällä Suomessa ollaan itseasiassa totuttu juuri päinvastoin siihen, että isotkin lapset pitäisi pitää kotona kun vauva syntyy. Monessa muussa maassa lapset menevät leikkikouluihin, vaikka äiti olisi kotona ja se on täysin normaali ja hyväksytty asia. Samoin suku on tukena ihan toisella tavalla kuin täällä, jossa lähdetään siitä, että omillaan pitää pärjätä vaikka henki menisi.
Miten voit väittää noin kun meillä on täällä subjektiivinen päivähoito-oikeus. Se nimenomaan mahdollistaa joka ikisen 9kk-6v lapsen viennin päiväkotiin, mikäli vanhemmat näin haluavat.

Enkä ole moneenkaan perheeseen törmännyt joilla olisi sellainen tilanne jossa suku on sitä mieltä että pitää pärjätä omillaan vaikka henki menisi.

Mielestäni isommalle saa toki tarjota kodin ulkopuolisia virikkeitä mutta mielestäni virikkeitä voi tarjota niin tuhannella muullakin tavalla, kuin viemällä lapsi päiväkotiin.
 
Alkuperäinen kirjoittaja en:
ymmärrä,en todellakaan...viikonvaihteen iltapäivälehdessä oli juttua nuoresta perheestä jossa äiti jää elokuussa perheen vauvan kanssa kotiin ja isoveli 1,3 v pannaan hoitoon:)....mulla on just tuon ikäinen pieni..siis hei haloo sehän on tosi pieni vielä,melkein vauva!!

Viikonvaihteen iltapäivälehdessä!!!??? :headwall: Kukin uskoo mitä tahtoo... :LOL:
 
jestas
Ajatelkaa, mitä lapsi tuntee mielessään, kun taloon tulee vauva ja äiti tunkee sen isomman päiväkotiin. Ihan sama, kun miehenne toisi kotiin uuden naisen, ja työntäisi sinut mökille siksi aikaa, kun hoitelee uuttaa naista.
 
tuumailija
Meillä vanhin koulussa, toiseksi vanhin aloittaa nyt eskarin, kolmanneksi vanhin käy päiväkerhossa kaks kertaa viikossa, neljänneksi vanhin (1,5-vuotias) plus tuleva vauva minun kanssani kotona. Ei tulisi mieleenkään laittaa ketään tarhaan. Ehtivät sitten kun minä palaan joskus työelämään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan rehellisesti olen sitä mieltä, että täytyy olla uusavuton, itsekäs, laiska, typerä ja ties mitä muuta tyyppi kyseessä. Jos ei jaksa/viitsi hoitaa itse, niin on parempi olla tekemättäkään niitä. Terveydellisistä syistä ymmärrän, ihan vaan huvikseen en...

ja sää tiedät mistä,että kyseessä ei ole "terveydellinen syy"???Kaikkiko sulle tilittää elämäänsä? |O
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja Suomi:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Erittäin harvassa tilanteessa ymmärrän, yleensä mielestäni äidin itsekyydestä kertovaa toimintaa.
jaha, itse ainakin olen ihan poikki vauvan kanssa, jos olisi vielä esikoinenkin koko ajan hääräämässä jaloissa niin en voi luvata että olisin vielä terveiden kirjoissa... kaikki eivät ole samanlaisia superäitejä...
En jaksa tästä nyt sen enempää alkaa vääntämään, mutta mielestäni ei tarvitse olla superäiti pystyäkseen hoitamaan omat lapsensa.

Me täällä Suomen maassa ollaan vaan totuttu siihen, ettei tarvitse edes omia lapsiaan hoitaa jos ei ehdi/jaksa/viitti tms.
Me täällä Suomessa ollaan itseasiassa totuttu juuri päinvastoin siihen, että isotkin lapset pitäisi pitää kotona kun vauva syntyy. Monessa muussa maassa lapset menevät leikkikouluihin, vaikka äiti olisi kotona ja se on täysin normaali ja hyväksytty asia. Samoin suku on tukena ihan toisella tavalla kuin täällä, jossa lähdetään siitä, että omillaan pitää pärjätä vaikka henki menisi.
Miten voit väittää noin kun meillä on täällä subjektiivinen päivähoito-oikeus. Se nimenomaan mahdollistaa joka ikisen 9kk-6v lapsen viennin päiväkotiin, mikäli vanhemmat näin haluavat.

Enkä ole moneenkaan perheeseen törmännyt joilla olisi sellainen tilanne jossa suku on sitä mieltä että pitää pärjätä omillaan vaikka henki menisi.

Mielestäni isommalle saa toki tarjota kodin ulkopuolisia virikkeitä mutta mielestäni virikkeitä voi tarjota niin tuhannella muullakin tavalla, kuin viemällä lapsi päiväkotiin.
Mahdollistaa, siinäpä se. Moni silti ottaa lapset edelleen pois hoidosta kun sen mahdollista. Minä taas tiedän paljon perheitä, jotka pärjäävät aina omillaan. Se on ihan arkea nykyään.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja en:
ymmärrä,en todellakaan...viikonvaihteen iltapäivälehdessä oli juttua nuoresta perheestä jossa äiti jää elokuussa perheen vauvan kanssa kotiin ja isoveli 1,3 v pannaan hoitoon:)....mulla on just tuon ikäinen pieni..siis hei haloo sehän on tosi pieni vielä,melkein vauva!!

Viikonvaihteen iltapäivälehdessä!!!??? :headwall: Kukin uskoo mitä tahtoo... :LOL:
Nyt meni multa ohi? Miksei uskois, viikonvaihteen iltapäivälehti on usein aika monipuolinen paketti kyllä.

Itse aiheeseen, en ymmärrä, enkä voi ymmärtää miten kukaan haluais vapaaehtoisesti viedä lähes vauvaikäistä lastaan päiväkotiin jos on itse kotona ja olis MAHDOLLISUUS nauttia tästä pienestä lähellään. Mutta tää on vain mun mielipide... Ja ei ne pienet lapset tyhmiä ole, kyllä vajaa parivuotias aianakin hyvin ymmärtää, että äiti on kotona vauvan kanssa sillä aikaa ja voi vaan kuvitella miltä tämä tieto lapsesta tuntuu.
 
tätä mieltä
No pakkoko on niitä lapsia niin tiheään tehä et ei jaksa vanhempia lapsiaan hoitaa vauvan synnyttyä? Niin ja kyllä se pienikin lapsi pian huomaa et äiti jää kotiin vauvan kans ja hänet tumpataan hoitoon pois jaloista.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja jestas:
Ajatelkaa, mitä lapsi tuntee mielessään, kun taloon tulee vauva ja äiti tunkee sen isomman päiväkotiin. Ihan sama, kun miehenne toisi kotiin uuden naisen, ja työntäisi sinut mökille siksi aikaa, kun hoitelee uuttaa naista.
Entäs eskarit tai kerhossa tai vaikka mummolla kävijät :D

Meillä lapsi 5v. on ilmaissut itse halunsa jatkaa hoidossa ja ymmärrän sen täysin. Mitä lapsi on tuntenut mielessään...iloa kun saa olla kavereiden kanssa ja on muutakin elämää kuin äiti ja vauva. Lapsen iällä ja persoonalla on iso merkitys asiassa, samoin mahdollisuuksilla kotihoidossa leikkiä kavereiden kanssa. Jos niitä ei ole, miettisin vaihtoehtoja.

Siltikään en pistäisi täysipäiväiseksi tai joka päivä hoitoon. Minulle päivähoito on pelkästään hankalaa hakujen ja vientien takia, mutta lapselle tärkeää.
 
jestas
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja jestas:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja jestas:
mielikillä on ilmeisesti lukihäiriö

Kuinka niin?? ;)
eihän vieras kertonut mistään yksittäisestä tapauksesta. Kertoi vain, että terveydellinen syy on hänen mielestään hyväksyttävä syy.


siis jestas ja vieras ovat sama "nimimerkki"??? :xmas:
Ei ole. Minä en ymmärrä edes sitä, miten joku käyttää nikkinään sanaa : VIERAS.

 
Alkuperäinen kirjoittaja jestas:
Ajatelkaa, mitä lapsi tuntee mielessään, kun taloon tulee vauva ja äiti tunkee sen isomman päiväkotiin. Ihan sama, kun miehenne toisi kotiin uuden naisen, ja työntäisi sinut mökille siksi aikaa, kun hoitelee uuttaa naista.

Ihan vaan vinkiksi,että kaikkien lapsia ei tarvi "tunkee" tarhaan...he voivat jopa haluta sinne!!! ;)
Jos mieheni toisi uuden naisen kotiini lasteni kanssa ja laittaisi mökille(mitä meillä ei ole :whistle: ) pistäisin ukon pihalle naikkosineen eli huono versus!! ;)
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vierailija:
Jos äiti katsoo, että hänen lapsellaan on parempi olla päivähoidossa kuin kotona, niin tarviiko sitä sen enempää muiden ymmärtää ?!

Suurimman osan ajasta virikehoidetut ovat silti kotona. Ei lapsen tarpeiden huomioiminen tarkoita sitä, että kotona olisi asiat jotenkin pielessä :D Lasten ei kannata ikinä poistua kotoaan jos se on niin ylivoimainen paikka kaikenikäisille tenaville 24h.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja jestas:
Ajatelkaa, mitä lapsi tuntee mielessään, kun taloon tulee vauva ja äiti tunkee sen isomman päiväkotiin. Ihan sama, kun miehenne toisi kotiin uuden naisen, ja työntäisi sinut mökille siksi aikaa, kun hoitelee uuttaa naista.

Ihan vaan vinkiksi,että kaikkien lapsia ei tarvi "tunkee" tarhaan...he voivat jopa haluta sinne!!! ;)
Jos mieheni toisi uuden naisen kotiini lasteni kanssa ja laittaisi mökille(mitä meillä ei ole :whistle: ) pistäisin ukon pihalle naikkosineen eli huono versus!! ;)
Kohta joku tulee kertomaan, että mikähän kodissa vikana kun lapsi haluaa päivähoitoon. Itse pidän vähän poikkeuksellisena jos kouluikääkään lähestyvä lapsi ei ole kiinnostunut ikäistensä seurasta vaan on aina mielummin äidin kanssa kotona.
 
pinkku
meiän esikoinen on vauvan syntyessä n.2v. en aattellut tarhaan laittaa, mutta sitäkin on mietitty. kuitenkin kun tuon ikäinen tarvitsee jo aika paljon toimintaa ja kavereita kenen kanssa leikkiä. katellaan muutama kuukausi jos alkaa näyttää siltä että kotona ei riitä tarpeeksi toimintaa esikoiselle ajattelin jos sen sitten laittaisin 2 pv viikossa päiväkotiin. riippuu ihan minkälainen on meidän tilanne silloin. ja jos niin teen niin en todellakaan ajattele että se olisi väärin. jokainen tekee niin kun parhaaksi katsoo, ei siinä kukaan muu mamma voi päättää.
 
Ei ole mun asiani miten toiset tekevät eli siihen en sano mitään mutta itse en veisi isompia hoitoon.
Ja tämän sanon tässä tilanteessa jossa nyt olen, henkisesti ja fyysisesti kunnossa.
Tilanne pitäisi miettiä uudelleen mikäli jotakin mutosta terveyteen tulisi.
 

Yhteistyössä