perheen muut lapset tarhaan ja äiti jää vauvan kanssa kotiin

  • Viestiketjun aloittaja nih
  • Ensimmäinen viesti
jos mulla ois varaa niin laittaisin tuon esikon ( kohta 5v ) päiväkotiin ainaki osapäiväseks, kun vauva syntyy mutta en kuopusta joka on 1v1kk.

esikon siksi kun täällä ei oo ollenkaan kavereita hällä ja on surullinen kun ei oo ketään kenen kanssa leikkiä. mutta kun ei sitä varaa ole niin koitan saada pojalle paikan edes seurakunnan kerhosta mikä ois pari kertaa viikossa
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Mielikki:
Alkuperäinen kirjoittaja jestas:
Ajatelkaa, mitä lapsi tuntee mielessään, kun taloon tulee vauva ja äiti tunkee sen isomman päiväkotiin. Ihan sama, kun miehenne toisi kotiin uuden naisen, ja työntäisi sinut mökille siksi aikaa, kun hoitelee uuttaa naista.

Ihan vaan vinkiksi,että kaikkien lapsia ei tarvi "tunkee" tarhaan...he voivat jopa haluta sinne!!! ;)
Jos mieheni toisi uuden naisen kotiini lasteni kanssa ja laittaisi mökille(mitä meillä ei ole :whistle: ) pistäisin ukon pihalle naikkosineen eli huono versus!! ;)
Kohta joku tulee kertomaan, että mikähän kodissa vikana kun lapsi haluaa päivähoitoon. Itse pidän vähän poikkeuksellisena jos kouluikääkään lähestyvä lapsi ei ole kiinnostunut ikäistensä seurasta vaan on aina mielummin äidin kanssa kotona.

Niimpä!!

=)
 
Alkuperäinen kirjoittaja tätä mieltä:
No pakkoko on niitä lapsia niin tiheään tehä et ei jaksa vanhempia lapsiaan hoitaa vauvan synnyttyä? Niin ja kyllä se pienikin lapsi pian huomaa et äiti jää kotiin vauvan kans ja hänet tumpataan hoitoon pois jaloista.

Miten niin TIHEÄÄN?Mun vanhin on 21v ja nuorin 1,5v ja välissä kolme!!??Eikä mun tartte noita vanhempia hoitaa,kun asuvat jo omillaan! ;)
Mää sairastuin vakavasti jokin aika sitten ja jouduin sairaalaan moneksi viikoksi,kun hemppa oli alta 50 ja ls suositteli yhden alle kouluikäsen viemistä hoitoon,että jaksan.olisin saanut myös pienimmälle hoitopaikan mutten halunnut ja suvun avustuksella selvisin! =)
Elämä joskus tuo tullessaan yllätyksiä! ;)
 
Riippuu täysin tilanteesta.

Isompien lasten iästä, hoitopäivien määrästä ja pituudesta....

Joku 1-2 v isosisko tai -veikka ei mielestäni virikehoitoon kuulu. 4-6 v isosiskoille ja -veljille sen pitäisi olla jopa pakollista :xmas:

Mulle muuten lääkäri suositteli tänään lasten viemistä päiväkotiin, vaikka olen itse kotona ainakin elokuun loppuun saakka...
 
uteliasuuno
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Riippuu täysin tilanteesta.

Isompien lasten iästä, hoitopäivien määrästä ja pituudesta....

Joku 1-2 v isosisko tai -veikka ei mielestäni virikehoitoon kuulu. 4-6 v isosiskoille ja -veljille sen pitäisi olla jopa pakollista :xmas:

Mulle muuten lääkäri suositteli tänään lasten viemistä päiväkotiin, vaikka olen itse kotona ainakin elokuun loppuun saakka...
Miksi suositteli?
 
äiti
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Alkuperäinen kirjoittaja sef:
Erittäin harvassa tilanteessa ymmärrän, yleensä mielestäni äidin itsekyydestä kertovaa toimintaa.
jaha, itse ainakin olen ihan poikki vauvan kanssa, jos olisi vielä esikoinenkin koko ajan hääräämässä jaloissa niin en voi luvata että olisin vielä terveiden kirjoissa... kaikki eivät ole samanlaisia superäitejä...
En jaksa tästä nyt sen enempää alkaa vääntämään, mutta mielestäni ei tarvitse olla superäiti pystyäkseen hoitamaan omat lapsensa.

Me täällä Suomen maassa ollaan vaan totuttu siihen, ettei tarvitse edes omia lapsiaan hoitaa jos ei ehdi/jaksa/viitti tms.

On tilanteita joissa ymmärrän isomman/isompien hoitoon viennin, mutta nämä tosiaan ovat aika harvassa. Mutta mielestäni sillä ei pitäisi olla mitään merkitystä, mitä minä ajattelen kunkin perheen ratkaisusta, sillä jos sen ratkaisun kanssa on itse sujut, ei sitä tarvitse varmaankaan täällä perustella tuntemattomille ihmisille.

Huvittavaa tästä aiheesta tekee lähinnä se, että en ole muistaakseni KOSKAAN nähnyt kenenkään myöntävän avoimesti (mikä mielestäni osoittaisi edes jonkinmoista selkärankaa) että on niin laiska/mukavuudenhaluinen että laittaa siitä syystä isomman/isommat hoitoon sillä aivan varmasti tällaisia perheitä löytyy ja vieläpä paljon.
Osittain samaa mieltä, taitaa vaan suurin osa äidesitä olla laiskoja hoitamaan itse lapsensa, siksi ihmetteln niin paljon miksi pitää "tehdä" enemmän kuin se 1 lapsi jos ei niitä jaksa itse hoitaa?


 
nooo
Ihan sama, mitä muut tekevät. Itselläni kolme lasta ja olen pitänyt vanhemmat lapset kotona aina uuden vauvan tullessa taloon. Omalla kohdallani ei ole ollut mitään syytä laittaa vanhempia lapsia hoitoon vauvan synnyttyä. Vanhempia lapsia olen käyttänyt sitten leikkipuistoissa ja erilaisissa kerhoissa, vaikka joskus (huonoilla keleillä tms) tuo 4km kerhomatka kävellen ottikin aivoon.
 
uteliasuuno
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja uteliasuuno:
Miksi suositteli?
Nähtyäni minut :D
Eli luettuani migreenipäiväkirjani & kuntoni, ja tehtyään mulle neurologiset testit :|
Ootko miettinyt runsaan palstailun (tai siis tietokoneella istumisen) yhteyttä päänsärkyyn? Ihan hyvällä kysyn, en haasta riitaa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja uteliasuuno:
Ootko miettinyt runsaan palstailun (tai siis tietokoneella istumisen) yhteyttä päänsärkyyn? Ihan hyvällä kysyn, en haasta riitaa.
Ihan yhtä lailla on särkenyt mökkireissuillakin, kaukana tietokoneista. Ja migreeni paheni kesäkuussa jolloin olin koneella paljon vähemmän mitä yleensä. Joskus aikoinaan, vuosia sitten, migreeni alkoi aina kun tulin koneelle, mikä tietty vähän vaikeutti työssäkäyntiä sillä tein töitä päätteen äärellä.

Mutta joo, olen kyllä miettinyt sitäkin.
 
hansa
Oi kyllä musta oli ainakin kivaa vauvan synnyttyä viedä esikoinen hoitoon 2 pvä/víikko, sai nukkua aamulla pitkään, tehdä omiaan vauvan päikkäreiden ajan jne. Ihan mukavuussyitä. Kai omaa mielenterveyttään saa ajatella. Ei kai se sitä tarkota, että ei olis pitänyt tehdä toista lasta tai ei sitä toista rakastaisi...jos mahdollisuus päivähoitoon on, niin kai sitä saa kukin päättää, mitä rahoillaan tekee. Marttyyrien ja kateellisten p*skapuhetta tollanen syyllistäminen.
 
fee
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja uteliasuuno:
Ootko miettinyt runsaan palstailun (tai siis tietokoneella istumisen) yhteyttä päänsärkyyn? Ihan hyvällä kysyn, en haasta riitaa.
Ihan yhtä lailla on särkenyt mökkireissuillakin, kaukana tietokoneista. Ja migreeni paheni kesäkuussa jolloin olin koneella paljon vähemmän mitä yleensä. Joskus aikoinaan, vuosia sitten, migreeni alkoi aina kun tulin koneelle, mikä tietty vähän vaikeutti työssäkäyntiä sillä tein töitä päätteen äärellä.

Mutta joo, olen kyllä miettinyt sitäkin.
aivan varmasti koneella roikkumisella ja palstariippuvuudella on suuri merkitys neurologisiin häiriöihin, myös migreeniin..
 
Alkuperäinen kirjoittaja fee:
aivan varmasti koneella roikkumisella ja palstariippuvuudella on suuri merkitys neurologisiin häiriöihin, myös migreeniin..
Olen tehnyt testit; ei mitään merkkejä nettiriippuvuudesta :)

Mulla ei jää mikään duuni tekemättä netissä olon takia, en mieti nettiä ollessani jossain muualla, mökillä tai lomareissulla en mene nettiin (meidän mökillä on tietokone ja nettiyhteys), jne. Joten riippuvaisuutta tästä ei saa, enkä ole huomannut että mulla alkaisi särkeä päätä koneella ollessani.
 
Sirpa
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja fee:
aivan varmasti koneella roikkumisella ja palstariippuvuudella on suuri merkitys neurologisiin häiriöihin, myös migreeniin..
Olen tehnyt testit; ei mitään merkkejä nettiriippuvuudesta :)

Mulla ei jää mikään duuni tekemättä netissä olon takia, en mieti nettiä ollessani jossain muualla, mökillä tai lomareissulla en mene nettiin (meidän mökillä on tietokone ja nettiyhteys), jne. Joten riippuvaisuutta tästä ei saa, enkä ole huomannut että mulla alkaisi särkeä päätä koneella ollessani.
Yli 50000 kirjoitettua viestiä profiilissa.
Ja varmasti myös viestejä harmaana ja/tai jollain toisella nimimerkillä kirjoitettuna.
Sehän on täysin selvää että riippuvainen ei myönnä mitään ongelmaa olevan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sirpa:
Yli 50000 kirjoitettua viestiä profiilissa.
Ja varmasti myös viestejä harmaana ja/tai jollain toisella nimimerkillä kirjoitettuna.
Sehän on täysin selvää että riippuvainen ei myönnä mitään ongelmaa olevan.
Tiiätkö monta vuotta mä oon täällä palstaillut? :)

Harmailua en harrasta, ja profiilissa näkyy ne aikaisempienkin nikkien viestit koska uutta profiilia en oo luonut.

Vaikeaahan sellaisen myöntäminen on, mitä ei ole. Yhdenkään testin mukaan mulla ei oo riippuvuutta. Mutta tottakai joku ventovieras harmaa tietää paremmin kuin minä ja läheiseni :)
 
ok
Alkuperäinen kirjoittaja joku vaan:
Taas kerran kysymys: Miksi niitä lapsia tehdään, jos isommat sysätään alta pois, jotta äiti saa olla vauvan kanssa kaksin kotona?
Mikä on se raja joka riittää, ettei äitiä syytetä siitä, että "sysää" lapset alta pois? Jos siis osa-aikahoitolapsi on yli 90% valveillaoloajastaan kotona, niin se ei riitä vai ja tarkoittaa, että sysää lapset pois alta? Eikö isommat lapset saa olla _ollenkaan_ pois äidin seurasta, vaikka tykkäävät leikkiä kavereidensa kanssa?
 
Sirpa
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Alkuperäinen kirjoittaja Sirpa:
Yli 50000 kirjoitettua viestiä profiilissa.
Ja varmasti myös viestejä harmaana ja/tai jollain toisella nimimerkillä kirjoitettuna.
Sehän on täysin selvää että riippuvainen ei myönnä mitään ongelmaa olevan.
Tiiätkö monta vuotta mä oon täällä palstaillut? :)

Harmailua en harrasta, ja profiilissa näkyy ne aikaisempienkin nikkien viestit koska uutta profiilia en oo luonut.

Vaikeaahan sellaisen myöntäminen on, mitä ei ole. Yhdenkään testin mukaan mulla ei oo riippuvuutta. Mutta tottakai joku ventovieras harmaa tietää paremmin kuin minä ja läheiseni :)
En tiedä montako vuotta olet palstaillut.
Viestejä on kuitenkin paljon.
Ja nyt tietenkin puhut totta kun kerrot ettei viestejä ainakaan enempää ole :) Kuulostaa enemmän puolustelulta.
Miksi korostat tuota "yhdenkään testin" mukaan ei riippuvuutta ole? Pistää miettimään montako testiä olet joutunut tekemään ja miksi? Vai rauhoittaako omaatuntoa kun "testit" menee läpi?
Ja tosiaan mä en tiedä sun elämästä yhtään mitään. Eikä se ole edes oleellista.
Puutuin vaan aiheeseen josta itsellä on kokemusta, eli riippuvuudesta. Ei tosin netti sellaisesta, mutta sama kaava on nähtävissä.
 
ok
Alkuperäinen kirjoittaja ok:
Alkuperäinen kirjoittaja joku vaan:
Taas kerran kysymys: Miksi niitä lapsia tehdään, jos isommat sysätään alta pois, jotta äiti saa olla vauvan kanssa kaksin kotona?
Mikä on se raja joka riittää, ettei äitiä syytetä siitä, että "sysää" lapset alta pois? Jos siis osa-aikahoitolapsi on yli 90% valveillaoloajastaan kotona, niin se ei riitä vai ja tarkoittaa, että sysää lapset pois alta? Eikö isommat lapset saa olla _ollenkaan_ pois äidin seurasta, vaikka tykkäävät leikkiä kavereidensa kanssa?
Taas kerran kysymys: Antakaa prosenttiosuus, joka lasten pitää olla kotona äidin kanssa, jotta teidän mielestänne vanhempia sisaruksia ei "sysätä" vauvan alta pois? Tilanteessa, jossa vanhemmat sisarukset tykkäävät käydä leikkimässä kaveriensa kanssa hoitopaikassa pari krt viikossa.
 
vieras
Ihan ymmärrettävää, jos äiti haluaa nauttia kotonaolosta.
Kun edellisen lapsen kanssa on jo vietetty sitä laatuaikaa 3-vuotiaaksi asti, niin pitäähän sitä saada viettää rauhassa myös seuraavan kanssa.
Kaikkien lasten kotonahoitaminen kun olisi aivan liian raskasta, eikä äiti saisi nauttia kotonaolemisestaan.
Mitä iloa muuten olisi hoitovapaasta ja subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta?
 
ok
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan ymmärrettävää, jos äiti haluaa nauttia kotonaolosta.
Kun edellisen lapsen kanssa on jo vietetty sitä laatuaikaa 3-vuotiaaksi asti, niin pitäähän sitä saada viettää rauhassa myös seuraavan kanssa.
Kaikkien lasten kotonahoitaminen kun olisi aivan liian raskasta, eikä äiti saisi nauttia kotonaolemisestaan.
Mitä iloa muuten olisi hoitovapaasta ja subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta?
"Kaikkien lasten kotonahoitaminen kun olisi aivan liian raskasta, eikä äiti saisi nauttia kotonaolemisestaan"

Eikö silloin ole ollenkaan kykeneväinen ja halukas olemaan kaikkien lastensa kanssa, jos kaikki lapset ovat paikalla "vain" yli 90% valveillaoloajastaan?
Eikö sitten nauti kotona olemisesta, ellei lapset ole 100% ajastaan äidin kanssa kotona?
Kertokaa nyt, mikä on se prosenttiosuus, joka kaikkien lasten pitää olla kotona, jotta todistaa olevansa hyvä ja rakastava äiti ja nauttivansa lastensa seurasta? Viis siitä vaikka lapset tykkäisivätkin kavereistaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ok:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihan ymmärrettävää, jos äiti haluaa nauttia kotonaolosta.
Kun edellisen lapsen kanssa on jo vietetty sitä laatuaikaa 3-vuotiaaksi asti, niin pitäähän sitä saada viettää rauhassa myös seuraavan kanssa.
Kaikkien lasten kotonahoitaminen kun olisi aivan liian raskasta, eikä äiti saisi nauttia kotonaolemisestaan.
Mitä iloa muuten olisi hoitovapaasta ja subjektiivisesta päivähoito-oikeudesta?
"Kaikkien lasten kotonahoitaminen kun olisi aivan liian raskasta, eikä äiti saisi nauttia kotonaolemisestaan"

Eikö silloin ole ollenkaan kykeneväinen ja halukas olemaan kaikkien lastensa kanssa, jos kaikki lapset ovat paikalla "vain" yli 90% valveillaoloajastaan?
Eikö sitten nauti kotona olemisesta, ellei lapset ole 100% ajastaan äidin kanssa kotona?
Kertokaa nyt, mikä on se prosenttiosuus, joka kaikkien lasten pitää olla kotona, jotta todistaa olevansa hyvä ja rakastava äiti ja nauttivansa lastensa seurasta? Viis siitä vaikka lapset tykkäisivätkin kavereistaan.
Mutta minähän juuri sanoin, ettei siellä tarvitse olla kuin sen yhden. Pitää äidin saada nauttia kotonaolosta. Sitävartenhan hoitovapaat on äideille annettu.
 
hmmm
Alkuperäinen kirjoittaja nih:
Mitä mieltä?
tosi hyvä juttu. muualla eurooapassa kaikki 3-4-vuotiaasta alkaen saavat käkydä ilmaista leikkikoulua.

lapsille on tärkeintä, että äiti ei ole kovin masentunut tai kiukkuinen, ja paskainen koti ja liikunnan puute, joka aiheutuu, jos aina leikki-ikäiset mukulat jaloissa, estävät ajan riittämisen perusteelliseen kodin siivoukseen tai omaan liikuntaan. yhden vauvan kanssa toki helppoa liikkua ja siivota. leikki-ikäiset ihan mahdottomuus.

lapsiperheille pitäisi vain olla paremmin palveluita ja mieluummin ilmaisia, maksaahan suomalainen lapsiperhe jo isot verot, joten leikkikoulu saisi olla ilmaista kuten muissakin euroopan ja läntisen maailman maissa.
 

Yhteistyössä