Perheen bruttotulot n.66000€ vuodessa ei varaa toiseen lapseen.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mualla asustellaan , ja yhteenlasketut nettotulot n. 80 000 euroa. Liha , maito ym. saadaan ilmaiseksi , muttei sittenkään uskalleta tehdä ees sitä ensimmäistä lasta kun pelätään ettei tulla toimeen.

Meillä vähän isommat tulot, ja on kyllä kaksi lasta tehty, mutta oikeasti kolmanteen ei enää ole "varaa". Siis kyllä pärjäisi, jos kituuttaisi, mutta ei muuten.

Kyllä on elintavoissa jotakin pahasti pielessä jos ei noilla tuloilla ole varaa toiseen lapseen. Monella on useampi lapsi ja paljon pienemmillä tuloilla.

Nyt vähän suhteellisuudentajua kehiin näihin provoihinkin.

[QUOTE="Manttu";25656489]

Nyt vähän suhteellisuudentajua kehiin näihin provoihinkin.[/QUOTE]

Tämän erään provotehtailijan provoissa ei yleensä ole suhteellisuudentajua.

ei varaa toiseen lapseen ?? oho,aika leveesti teidän lapsi/lapset sekä te elelette sitten ??!! Nimin: kahden lapsen Yh, omistusasunto,vuositulot (brutto) 22000e....ja hyvin pärjätään.

miten te ihmiset oikein elätte jos ei oo varaa tollasilla tuloilla lapsiin? mihin te sitä rahaa saatte oikein menemään? meillä mies tienaa 35000 vuodessa ja meillä on 4 lasta. itse ä-rahalla joka suht ok tulojen mukaan laskettu eli n. 1200käteen/kk. meillä oma ok.

Olen surullinen puolestasi :( Toivottavasti et muistele tätä asiaa katkerana sitten vanhainkodissa. Sähän voit vaikka sit polttaa takassa niitä rahojas kun kylmä alkaa kolottaa vanhoja luita.

Harvoin, jos koskaan, käytän sanaa uusavuttomuus. Mutta se sana tulee mieleeni, kun ihmiset pohtivat tulojaan ja sitä onko varaa vielä yhteen lapseen. Ihan kuin tulot ja menot olisivat jotenkin absoluuttisesti määriteltävä asia suhteessa lapsilukuun.

Monenkin lapsen kanssa voi pärjätä todella, todella pienillä tuloilla - kun vaan on malttia tehdä hankinnat ja ruuat ajatuksella. Me (6 henkeä) elämme tällä hetkellä tuloilla, jotka monen mielestä ovat kovin pienet, noin 35 000 euroa vuodessa nettona). Isommatkin voisivat olla tulot, jos maksaisimme yrityksestämme enmmän palkkaa. Muutaman vuoden takaiseen tilanteeseen verrattuna tunnen olevani suorastaan äveriäs, kun menen kauppaan :) Ja muutama vuosi sitten pärjäsimme ihan mukavasti, vaikka tulot olivat paljon pienemmät. Nämä asiat ovat TODELLA suhteellisia. Ja huom! Lapsemme ovat hyvin puetut ja liikuntavälineet sun muut löytyy. Samoin tietokoneet, Wiit ym.

[QUOTE="vieras";25656650]Olen surullinen puolestasi :( Toivottavasti et muistele tätä asiaa katkerana sitten vanhainkodissa. Sähän voit vaikka sit polttaa takassa niitä rahojas kun kylmä alkaa kolottaa vanhoja luita.[/QUOTE]

Tälläin vastaus kuvastaa vastaajan kapealaisuutta. Ihanko vain elämä pyörii lasten ympärillä ja muuta ei ole. Vai etkö sinä osaisi nauttia yhdestä lapsesta tai eikö sinulla ole ystäviä?

Mitä tulee rahan käsitteeseen, niin tällä palstalla taas järkevyys on mennyt usein aivan siitä toisesta ääripäästä ohi (mitä ap edustaa). Jos kysymys on muotoiltu "kuinka paljon lainaa voi saada tuloilla X), niin kyky ymmärtää rahataloutta alkaa olla nolla. Tai budjetoinnin ymmärtäminen tilanteessa "mulla on lompakossa 5e ja seuraava lapsilisä tulee kahden viikon päästä, mitä me ostamme kaupasta". Järkevä ihminen ei elä kädestä suuhun, mitä turhan iso osa palstalaisista notkuu. Miksi oikeasti taloutta ei aikuiset ihmiset osaa suunnitella kunnolla?

Viimeksi muokattu:
Tälläin vastaus kuvastaa vastaajan kapealaisuutta. Ihanko vain elämä pyörii lasten ympärillä ja muuta ei ole. Vai etkö sinä osaisi nauttia yhdestä lapsesta tai eikö sinulla ole ystäviä?

Mitä tulee rahan käsitteeseen, niin tällä palstalla taas järkevyys on mennyt usein aivan siitä toisesta ääripäästä ohi (mitä ap edustaa). Jos kysymys on muotoiltu "kuinka paljon lainaa voi saada tuloilla X), niin kyky ymmärtää rahataloutta alkaa olla nolla. Tai budjetoinnin ymmärtäminen tilanteessa "mulla on lompakossa 5e ja seuraava lapsilisä tulee kahden viikon päästä, mitä me ostamme kaupasta". Järkevä ihminen ei elä kädestä suuhun, mitä turhan iso osa palstalaisista notkuu. Miksi oikeasti taloutta ei aikuiset ihmiset osaa suunnitella kunnolla?

Mutta oikeesti, ei ne suuret tulot vaan suuret menot. Noilla ap:n tuloilla uskaltaa varmasti tehdä vaikka sen kolmannenkin. Meillä yhteenlasketut tulot n. 70 000 € vuodessa ja kolme lasta. Itse teen vielä osittaista työaikaa, joten palkkani on tällä hetkellä 75% kokonaispalkasta. Lainaa lyhennetään 1000€/kk, etelänmatka tehdään vuosittain, lapsille ostetaan merkkivaatteita, ruokaa ostetaan hinnasta viis mitä halutaan eikä meillä ole mistään puutetta. Eihän näillä tuloilla kuuhun mennä, mutta päjätään kyllä erittäin hyvin.

[QUOTE="kolmen äiti";25657233]Mutta oikeesti, ei ne suuret tulot vaan suuret menot. Noilla ap:n tuloilla uskaltaa varmasti tehdä vaikka sen kolmannenkin. Meillä yhteenlasketut tulot n. 70 000 € vuodessa ja kolme lasta. Itse teen vielä osittaista työaikaa, joten palkkani on tällä hetkellä 75% kokonaispalkasta. Lainaa lyhennetään 1000€/kk, etelänmatka tehdään vuosittain, lapsille ostetaan merkkivaatteita, ruokaa ostetaan hinnasta viis mitä halutaan eikä meillä ole mistään puutetta. Eihän näillä tuloilla kuuhun mennä, mutta päjätään kyllä erittäin hyvin.[/QUOTE]

Niin ja lisään että mun ja miehen tileiltä löytyy pahan päivän varalta molemmilta n.5000-10 000€ + osakkeita ja käyttötililläkin on aina minimissään 1000€ rahaa. Mistään kädestä suuhun elämisestä meillä ei ole tietoakaan kun ei sellaista harrasteta.

Oho! Meidän bruttotulot on 70000€ ja ollaan parinvuoden aikana saatu säästöön jopa yli 15000€! Ja niinkuin joku sanoi, ei ne Suuret tulot vaan menot. Ja meillä on kaksi lasta!

[QUOTE="kolmen äiti";25657233]Mutta oikeesti, ei ne suuret tulot vaan suuret menot. Noilla ap:n tuloilla uskaltaa varmasti tehdä vaikka sen kolmannenkin. Meillä yhteenlasketut tulot n. 70 000 € vuodessa ja kolme lasta. Itse teen vielä osittaista työaikaa, joten palkkani on tällä hetkellä 75% kokonaispalkasta. Lainaa lyhennetään 1000€/kk, etelänmatka tehdään vuosittain, lapsille ostetaan merkkivaatteita, ruokaa ostetaan hinnasta viis mitä halutaan eikä meillä ole mistään puutetta. Eihän näillä tuloilla kuuhun mennä, mutta päjätään kyllä erittäin hyvin.[/QUOTE]

1000e lyhennys (tai pahimmillaan lyhennys + korot) on todella pieni lyhennys, erityisesti jossain pääkaupunkiseudulla jossa on isot lainat. Juu, ne on ne isot menot tässä. Mutta oletko sinä tehnyt ainoan oikean kulutuspäätöksen? Minun miehelle on tietty periaate, että esim asuntolainan laina-aika ei saa olla pitkä. Se nostaa niitä sinun kuuluisia kulujasi. Tai jos oikeasti ei ole valmis lapsen takia tinkimään jostain tavasta - silloin prioriteetit voivat jopa sanoa, että lapseen ei ole varaa. Periaatteet voivat sanella paljonkin ja se ei edes tarjoita leväperäistä rahankäyttöä. Toki tällä palstalla on täysin uskomatonta, että jollekin lastenhankinta ei ole maailman tärkein asia...

Näinhän se on. Jokainen itse määrittelee tämän asian. Toinen hankkii yhden lapsen ja haluaa elää leveämmin pienenä perheenä, toinen hankkii isomman perheen ja käyttää rahaa vain välttämättömyyksiin. Jokainen tyylillään.

Yhteistyössä