Perheelliset ihmiset: Kuinka paljon teidän koira saa liikuntaa päivässä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Ja mikä on tämän hetkinen elämäntilanne noin muuten. (eli oletko kotona,töissä, opiskelet tms.

Minkä rotuinen koira?

Mikä koiran energian tarve?

Saako koira tarpeeksi liikuntaa?

Ja onko lapset jo isoja vai vielä pieniä? Sekin vaikuttaa hyvin paljon siihen et pääseekö etes koiran kaa ulos kuin.

Lapset 8v., 6v., ja 7kk, äitiyslomalla kotona, firmaa perustan.

Lähes puhdas saksanpaimenkoira 2v. ja vuoden ikäinen mäyräkoira.

Koirat irti pihalla mielensä mukaan, aika paljon juoksevat ja mielestäni saavat ihan riittävästi liikuntaa.

Tunnin lenkki plus pissatukset on se, mitä pidän miniminä, tosin kiiresesonkeina joudun tinkimään puoleen tuntiin, mutta koitan sitten "korvata" pitkillä vapaana ulkoiluilla. 35kg sekarotuinen koira. Tykkää eniten piiitkistä ja rauhallisista nuuhkuttelulenkeistä, itse pidän rivakammista lenkeistä, joten näitä vaihdellen. Juoksulenkille en koiraa ota. Lisäksi koira pääsee viikonloppuisin lisäksi leikkipuistoreissuille, jolloin odottaa aidan toisella puolella ja tykkää tästä, kumma kyllä!

Liikuntaa saisi olla enemmän, mutta ei tosiaan ole ulkoillessa kovin aktiivinen. Sisällä tykkää "riehua", kun lapset ovat menneet nukkumaan ja siinä saa lisää aktiviteettia.

Lapset 1 ja 3v, opiskelen, puoliso töissä.

Meillä kilpaillaan kuka SAA hävitä koiran kanssa tunniksi iltaisin lenkille (toinen joutuu hoitamaan sillä aikaa lapsia). Ja aika paljon se on pihalla irti kun lapsetkin ovat. Aidattu piha.

Lapset 8v., 6v., ja 7kk, äitiyslomalla kotona, firmaa perustan.

Lähes puhdas saksanpaimenkoira 2v. ja vuoden ikäinen mäyräkoira.

Koirat irti pihalla mielensä mukaan, aika paljon juoksevat ja mielestäni saavat ihan riittävästi liikuntaa.

Monesti ihmiset luulee että koiran vapaa pihalla juoksentelu korvaa sen päivittäisen liikunnan tarpeen, mutta näin ei suinkaan kyllä ole.

Että mars koirien kanssa lenkkeilee!!

Meillä on kaksi 30 kiloista koiraa ja eivät saa sitä liikuntaa mitä tarvitsisivat. Luulin, että helposti menee kahden koiran ulkoilutus yhtaikaa, mutta eipä onnistu. Joudun käyttään molemmat erikseen ja aina siihen ei pysty eli välillä jää lenkit 30 minuutin mittaisiksi, kun tarvitsisivat ainakin yhden pidemmän lenkin päivässä. Töissä olen 3-vuorotyötä teen, ja nuorin lapsi on eskarissa. Nuoremman koiran kanssa käyn sitten kävelyjen lisäksi kaksi kertaa viikossa 5-10 km hölkkälenkin, kun on aktiivinen paimenkoira ja välillä kulkee sisällä levottomasti, kun energiaa riittäisi.

[QUOTE="vieras";24928381]Monesti ihmiset luulee että koiran vapaa pihalla juoksentelu korvaa sen päivittäisen liikunnan tarpeen, mutta näin ei suinkaan kyllä ole.

Että mars koirien kanssa lenkkeilee!![/QUOTE]
Riippuu ihan siitä millaista se pihalla juoksentelu on... Jos se on satunnaista hölköttelyä, löntöstelyä ja reviirin vahtimista tasaisella postimerkillä niin juu ei. Asiaa muuttaa jos tontin maasto on monimuotoinen, koiria on useampia ja ne oikeasti aktiivisesti liikkuvat keskenään tai omistaja aktivoi koiraa rasittamaan lihaksistoaan. "Sanomalehtiä" koira ei omassa pihassa pääse lukemaan kuten kunnon lenkillä, muttei se lihasrasitukseen vaikuta vaan aivotyöskentelyyn. Sen kompensointiin taas löytyy lukuisia muita tehokkaita keinoja.

Töissä olen ja mies samaten mut ollaan sillai vuorotöissä et koirat ei joudu olemaan kun max 4h kahdestaan ja sitäkin aika harvoin. Yleensä kulkevat menoissa mukana.

Meillä siis kaksi labradorinnoutajaa.

Energiantarve on iso ja energiaa piisaa vaikka muille jakaa.

Saa tarpeeksi. Omassa pihassa saavat peuhata vapaana (oamkotitalon aidattu pha) ja kaksi tunnin lenkkiä päivässä.

Lapset 7 ja 6 ja toinen koira ollut ihan alusta asti kun lapset synty. Ulos mentiin jo sillon, sato tai paistoi. Eli kun koirn ottaa niin se vastuu pitää kantaa, oli elämäntilanne mikä tahansa.

meillä esikoinen 6 kk ja 8-vuotias pk collie. Meillä naapurin eläkeläis rouva hakee koiran aamulla lenkille ja tekee vähintään 6 km:n lenkin koiran kanssa, monesti pidemmän. Sen jälkeen koira puuhastelee heidän kanssa pihalla ja on kaverina. Minä lähden vaunulenkille yhden jälkeen ja teen n. 5 km:n lenkin koira mukanani. Ja puuhastelen sitten pihalla lenkin jälkeen niin kauan kuin likka nukkuu vaunuissa ja koira tietysti kaverina (pallon pelaamista samalla yms.). Kesäisin koira on viikonloppuisin ja viikollakin naapurin kesämökillä, jossa käy sisällä vain syömässä ja nukkumassa yöt. Naapuri joutui lopettamaan oman koiransa pari vuotta sitten eivätkä halua ottaa enää uutta omaa koiraa kun ovat jo iäkkäitä.. Meille on sen jälkeen muodostunut tällainen ihana systeemi, jossa molemmat voittavat (ja koira kaikista eniten siinä keskellä).. Naapuri pariskunta kun kuitenkin kaipaa koiran seuraa kun heillä on aina ollut koira.

Koira liikkuu pihasta toiseen sen mukaan missä on parhaimmat jutut sen mielestä menossa.. Iltaisin menee ekana maate ja herää aamulla viimeisenä. :) niin ja lenkkien päälle kyllä jaksaa vielä pelata palloa pihalla.

[QUOTE="vieras";24928381]Monesti ihmiset luulee että koiran vapaa pihalla juoksentelu korvaa sen päivittäisen liikunnan tarpeen, mutta näin ei suinkaan kyllä ole.

Koirat jakaa mun kanssa heinät hevosten laitumille 3krt päivässä, laittaa samaiset elukat uloskin kanssani (ts. juoksee vierellä kun talutan hevoset ulos), juoksevat pitkin peltoja, painii keskenään, agilityä harrastetaan jonkun verran isomman koiran kanssa kentällä. Ratsastuslenkillä myöskin ovat mukana usein (sellaiset 5km) ja voin taata että vauhtia piisaa. Millaista liikuntaa ehdotat lisäksi? Lenkkiä narun päässäkö?

Meillä pk Collie, vanhemmat töissä ja 13 v ja 15 v lapset
Aamulla yleensä vain pissatus ja lyhyt 10 min lenkki
Iltaisin viikolla noin tunnin lenkki joko lasten tai vanhempien toimesta. Viikonloppuna tunnin lenkki aamulla ja illalla. lisäksi vaihtelevasti sään mukaan irti pihalla.

Minäkään en todellakaan tajua noita "koira-asiantuntijoita" joiden mielestä pihalla ja pellolla irti juokseminen on ERI ASIA kuin narun päässä tehty lenkki. Eivätkä he yleensä osaa edes perustella asiaaa......

Labradorinnoutaja 8v

Olen kotona . Lapset 6v, 5v ja 5kk

koira on pihalla paljon. Juoksentelee siellä vapaana lähes koko päivän.

kerran päivässä pidempi lenkki. Vanhuuttaan on tullut mukavuudenhaluiseksi eikä joka säällä enää edes lenkille suostu. Pihalla tykkää olla.

Koirat jakaa mun kanssa heinät hevosten laitumille 3krt päivässä, laittaa samaiset elukat uloskin kanssani (ts. juoksee vierellä kun talutan hevoset ulos), juoksevat pitkin peltoja, painii keskenään, agilityä harrastetaan jonkun verran isomman koiran kanssa kentällä. Ratsastuslenkillä myöskin ovat mukana usein (sellaiset 5km) ja voin taata että vauhtia piisaa. Millaista liikuntaa ehdotat lisäksi? Lenkkiä narun päässäkö?

No tajuat varmaan itsekin että kuvailemasi kattaa "hieman" enemmän kuin aidattu takapiha?

Meillä yksi lapsi 6kk ja koira pääsee aamulla kello 6 pissa ja kakka lenkille noin 15min päivällä mun ja pojan kanssa pääsee noin 1,5-2h lenkille ja illalla vielä pissa kakka lenkki 15min. Koira on sekarotunen ja mielellään vaan makais päivät, ei aina halua edes ulos lähteä kun jää vaan makaamaan vaikka sanoo ulos ja ottaa hihnan esiin, joten kyllä mielestäni saa riittävästi liikuntaa.

lapset 2 ja 4, kotona olen, koirat: cotton de tulear, mäyräkoira, ja sakemanni.
aamulla pisut, aamupäivällä 2 tuntia lenkkiä, pisut, pihalla juoksua lasten kanssa 1-2tuntia.pisut ja illalla mäyris yleensä ketun perässä luolissa tmv. ja muut lenkillä tunnin verran. viikonloppuisin yleensä mökkeillään ja silloin saavat juosta mielin määrin ulkona päivät.

8v rottweiler ja vuoden ikänen saksanpaimenkoira. Itse olen kotona neljän lapsen kanssa, vanhin on eskarissa. Asutaan keskellä ei mitään ja koirat saavat liikkua vapaasti ja ihan tarpeikseen liikkuvat.

Alkuperäinen kirjoittaja Järki päähän;24931697:
No tajuat varmaan itsekin että kuvailemasi kattaa "hieman" enemmän kuin aidattu takapiha?

Tajuat varmaan itsekin että minua kehoitettiin Mars Lenkille koirieni kanssa. Saa toki ehdottaa mikä liikuntamuoto olisi koirilleni tähän lisäksi vielä paikallaan.

Meillä koirat vapaana pihalla 3hehtaaria. Eivät hirveemmin liikunnasta välitä kun ovat tuollaista köllöttelijä rotua muutenkin, vaikka isoja ovatkin. Pihallakin ennemmin köllivät kuin juoksentelevat. Russelille heitellään palloa ja se muutenkin mieluusti köpyttelee perässä, toisin kuin nämä isot ei jaksa vaivautua perässä ravaamaan. Vilkuilevat kyllä kulmien alta kun vieressä touhuaa, joten silmänpohja liikuntaa ainakin saavat... ja korvalehteä nostavat jos jokin outo ääni kuuluu... :D

No kyllä suinkin on! Jos koira saa juosta, kaivaa, hyppiä, metsästää ja jäljittää omalla pihallaan niin en minä vaunuineni muuta kuin jarruta.

Seropi (sakemanni, labbis, ajokoira) 3-v ja saa ulkoilla niin paljon kun haluaa. Oon itse kotona kahden lapsen kanssa. Käydään kyllä tunnin kävelylläkin oikeastaan joka päivä.

Meillä on leonbergi sekä nöffi.

Aamulla "pojat" pääsevät isännän kanssa tunnin lenkille. Siitäkin istutaan se 30min. ja taivastellaan metsäneläviä. Aamupalan jälkeen menen lasten kanssa pihalle ja "pojat" lähtevät mukaan. Saavat olla vapaana sen ajan. Yleensä marssivat peräkkäin metsään pissille ja sen jälkeen takaisin pihalle nukkumaan. Välillä innostuvat vetämään narua yms. keskenään.
Leikkien jälkeen heitetään 30 min. lenkki ja sisälle syömään.

Teini tulee kotiin klo 15.30 ja yleensä vie molemmat pihalle hetkeksi.

Illalla vien molemmat lenkille ja ollaan n. tunti.

Eli meillä ulkoillaan säällä kuin säällä vähintään 2 tuntia koirien kanssa.

Lapset ovat 15v, 8v, 4v ja 2v.

Meillä pk Collie, vanhemmat töissä ja 13 v ja 15 v lapset
Aamulla yleensä vain pissatus ja lyhyt 10 min lenkki
Iltaisin viikolla noin tunnin lenkki joko lasten tai vanhempien toimesta. Viikonloppuna tunnin lenkki aamulla ja illalla. lisäksi vaihtelevasti sään mukaan irti pihalla.

Minäkään en todellakaan tajua noita "koira-asiantuntijoita" joiden mielestä pihalla ja pellolla irti juokseminen on ERI ASIA kuin narun päässä tehty lenkki. Eivätkä he yleensä osaa edes perustella asiaaa......

No huhhuh!
Koira pärjää pelkällä pikapissatuksella ja "noin tunnin" kestävällä
iltalenkillä KOKO PÄIVÄN?!
Kyllä voi ihmiset olla laiskoja, ei herranjumala..
Antakaa koiralle parempi koti jos ette itse siitä kykene huolehtimaan.

[QUOTE="vieras";24928334]Ja mikä on tämän hetkinen elämäntilanne noin muuten. (eli oletko kotona,töissä, opiskelet tms.

Minkä rotuinen koira?

Mikä koiran energian tarve?

Saako koira tarpeeksi liikuntaa?

Ja onko lapset jo isoja vai vielä pieniä? Sekin vaikuttaa hyvin paljon siihen et pääseekö etes koiran kaa ulos kuin.[/QUOTE]

Lapset 11v, 8v ja 4v. Isommat siis koululaisia, pienin päivähoidossa. Opiskelen päätoimisesti yliopistossa, joten ihan päivittäin en ole poissa kotoa, vaan seminaaritöitä ja tentteihin lukemista tulee tehtyä ihan kotosalla.

Koiramme on 11 kk vanha suomenlapinkoira.

Aamulenkin (noin 1h) pyrin arkisin tekemään klo 6-7 välillä, kun muu perhe vielä nukkuu. Viikonloppuisin teemme aamulenkin myöhemmin. Jos opiskelen kotona, niinä päivinä teen myös päivällä klo 13 aikoihin noin puolen tunnin pikalenkin. Iltalenkin teen yleensä klo 21 jälkeen, jolloin kaksi nuorempaa lastamme ovat jo menneet nukkumaan. Toisinaan teen iltalenkin klo 19 aikoihin niin, että lapset ovat mukana. Iltalenkki on yleensä 1-2h riippuen aamulenkin pituudesta ja siitä, ovatko lapset mukana. Lenkkiä tulee siis päivässä yleensä noin 2-3h. Yleensä hihnalenkkejä, pari kolme kertaa viikossa vien lenkille kaverini maille pitkälle metsätielle, jossa saa olla vapaana.

Rakennamme tässä samalla ja tulevassa pihapiirissämme on hehtaarin verran tilaa rellestää. Meillä on siellä tällä hetkellä reilu 15 m pitkä juoksuvaijeri (jossa kiinni noin 3 m pitkä "talutinosa") ja koira saa silloin riekkua siinä, kun olemme rakennuspuuhissa. En ole vielä kerennyt koiralle opettaa tonttimme rajoja, joten irti en uskalla sitä siellä vielä pitää. Jos olemme 4 h tontilla, niin koira on yleensä ihan "kanttuvei" sen jälkeen, se kun myös käyttää sitä juoksuvaijeria hyväkseen ja välillä ravaa kieli vyön alla siinä päästä toiseen "pentuhepulin" saatuaan.

Kyllä mä veikkaan, että saa liikuntaa tarpeeksi. Mikään ei ainakaan viittaa siihen, ettei saisi. Mä olen pitänyt liikuntaa tärkeänä koirallemme jo ihan siitäkin syystä, että sen ruokavalio koostuu pääsääntöisesti raakaravinnosta. Ja riittävällä liikunnalla on oma osuutensa siinä, että "lihaisat luut" (kuten kanansiivet) liikkuvat sujuvasti koiran suolistossa.

Pihalla oleminen ja narun päässä tehty lenkki ovat kaksi täysin eri asiaa, ellei satu omistamaan jättisuurta pihaa,metsää jne.
Koirat eivät voi tehdä tarpeita kotipihallensa(tai jos voivat,hyi puistatus..), joten ne tarvitsevat noita narun pässä tehtäviä lenkkejä ihan jo sen takia että pääsisivät "vessaan" useamman kerran päivässä kuten ihmisetkin.

Mikä siinä on niin vaikeaa ymmärtää?

Yhteistyössä