[QUOTE="vieras";24928334]Ja mikä on tämän hetkinen elämäntilanne noin muuten. (eli oletko kotona,töissä, opiskelet tms.
Minkä rotuinen koira?
Mikä koiran energian tarve?
Saako koira tarpeeksi liikuntaa?
Ja onko lapset jo isoja vai vielä pieniä? Sekin vaikuttaa hyvin paljon siihen et pääseekö etes koiran kaa ulos kuin.[/QUOTE]
Lapset 11v, 8v ja 4v. Isommat siis koululaisia, pienin päivähoidossa. Opiskelen päätoimisesti yliopistossa, joten ihan päivittäin en ole poissa kotoa, vaan seminaaritöitä ja tentteihin lukemista tulee tehtyä ihan kotosalla.
Koiramme on 11 kk vanha suomenlapinkoira.
Aamulenkin (noin 1h) pyrin arkisin tekemään klo 6-7 välillä, kun muu perhe vielä nukkuu. Viikonloppuisin teemme aamulenkin myöhemmin. Jos opiskelen kotona, niinä päivinä teen myös päivällä klo 13 aikoihin noin puolen tunnin pikalenkin. Iltalenkin teen yleensä klo 21 jälkeen, jolloin kaksi nuorempaa lastamme ovat jo menneet nukkumaan. Toisinaan teen iltalenkin klo 19 aikoihin niin, että lapset ovat mukana. Iltalenkki on yleensä 1-2h riippuen aamulenkin pituudesta ja siitä, ovatko lapset mukana. Lenkkiä tulee siis päivässä yleensä noin 2-3h. Yleensä hihnalenkkejä, pari kolme kertaa viikossa vien lenkille kaverini maille pitkälle metsätielle, jossa saa olla vapaana.
Rakennamme tässä samalla ja tulevassa pihapiirissämme on hehtaarin verran tilaa rellestää. Meillä on siellä tällä hetkellä reilu 15 m pitkä juoksuvaijeri (jossa kiinni noin 3 m pitkä "talutinosa") ja koira saa silloin riekkua siinä, kun olemme rakennuspuuhissa. En ole vielä kerennyt koiralle opettaa tonttimme rajoja, joten irti en uskalla sitä siellä vielä pitää. Jos olemme 4 h tontilla, niin koira on yleensä ihan "kanttuvei" sen jälkeen, se kun myös käyttää sitä juoksuvaijeria hyväkseen ja välillä ravaa kieli vyön alla siinä päästä toiseen "pentuhepulin" saatuaan.
Kyllä mä veikkaan, että saa liikuntaa tarpeeksi. Mikään ei ainakaan viittaa siihen, ettei saisi. Mä olen pitänyt liikuntaa tärkeänä koirallemme jo ihan siitäkin syystä, että sen ruokavalio koostuu pääsääntöisesti raakaravinnosta. Ja riittävällä liikunnalla on oma osuutensa siinä, että "lihaisat luut" (kuten kanansiivet) liikkuvat sujuvasti koiran suolistossa.