perätilasta raivotarjontaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja roseE
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Minua kiinnostaisi myös asia, sillä meidän vauva on myös perätilassa. Rv 31+0 menossa, joten toivottavasti kääntyisi vielä itsestään oikein päin. Synnytys pelottaa jo muutenkin, saati sitten mahdollinen perätilasynnytys, samoin sektio.

Noilla viikoilla vauvat on vielä niin pieniä, että toki mahtuu kääntyyn vielä moneen kertaan =). Jos 35 viikolla on perätilassa, niin sitten aletaan miettiin käännöstä, joka tehdään rv 36-37.

Meidän perätilavauva oli jo noilla viikoilla perätilassa, eikä suostunut enää kääntymään. Kääntöyritys oli turha ja melko kivulias, ja saattoi käynnistäää synnytyksen, joka alkoi kaksi viikkoa etuajassa. Lopulta päädyttiin kiireelliseen sektioon, koska kyseessä oli perätila ja vedet olivat menneet jo kotona. Meillä oli näin.

Samat sanat kuin edellisellä kääntöyritystä myöden. Meillä tosin synnytys oli sitten suunniteltu sektio rv 39+1, kun painoarvio oli 3 800 g (oikeasti syntyessään 3 380 g).
Toiset vauvat valitsee syystä tai toisesta asennokseen perätilan ja pysyvät siinä sitten loppuun asti, toiset kääntyilevät miten sattuu ihan viimeisiin päiviin asti.
Rv 33 on aika varhainen vaihe silti murehtia tätä asiaa, sinun vauvasi ehtii vielä kääntymään monet kerrat.

Johanna

Kaksosista B oli perätilassa, ja kun sain synnytettyä A:n, yritettiin kääntää,
mutta olin jo niin tuskainen, etten voinut antaa kauaa painella ja muljautella....
kääntöyrityksen seurauksena herra B syntyi napanuora reiden ympärillä,
jalka edellä, loput perässä.
Eli kääntö ei onnistunut.

Viimeisin oli perätilassa myös, mutta kääntyikin itsekseen viikolla 39
( vaikka olikin jo yli 3,5 kg )
raivotarjontaan, ja syntyi vk 41+4 pää edellä.

Tosiaan noilla viikoilla on turha murehtia, vauva ehtii kyllä kääntymään
jos hän on kääntyäkseen.
Jos ei käänny, voi ihan hyvin perätilavauvankin synnyttää,
eihän siihen liene mitään esteitä,
jos vauva ja äiti voivat kumpikin hyvin.

Joo... Kaikilla on mitä erilaisempia kokemuksia, mutta kannattaa muistaa, että näillä palstoilla kuulee paljon normaalia enemmän niitä huonoja. Ei sitä perätilasynnytystä kannata liiaksi pelätä. Jos lääkärit ovat sitä mieltä, ettei tule mitään, niin kyllä kaatuvat sektion puolelle. Siellä ollaan kyllä ihan hyvissä käsissä, joten "yritä" olla stressaamatta. Kätilöopistolla oli ylläriperätila synnytys, joka huomattiin vasta vk ennen la:ta. Lasta ei saatu käännettyä, mutta kaikki meni todella hyvin!

Mulla oli perätila ja olin menossa käännökseen viikoilla 38+0. Edellisenä yönä tulokas mönki niin, etten saanut nukutuksi. Sanoin lääkärille, että varmaan just viime yönä kääntyi kun mönki niin kovasti. Näin oli. Jätti hieman viime tinkaan tuon käännöksen.

Syntyi viikoilla 40+3. Painoa 3374g.

Yhteistyössä