Vauvaa voi yrittää saada itse kääntymään parillakin asennolla. Ensimmäinen ja helpompi on ns. islamilainen rukouskumarrus, eli kontallaan pylly pystyssä ja pää ja kyynärpäät lattiassa, ideana on siis että selkä on etukumarassa. Tätä ainakin minulle suositeltiin neuvolasta. Tässä voi olla niin kauan kuin hyvältä tuntuu, ehkä keskimäärin vartin kerrallaan voisi kuvitella jaksavansa. Toinen mitä voi kokeilla on silta tyynyillä tuettuna, eli siis selinmakuulta nostaa itsensä siltaan (selkä ylös alustasta) ja pyytää sitten vaikka miestä tunkemaan tyynyjä selän alle jottei tarvitse sentään lihasvoimin tätä asentoa pitää.
Muistelen nähneeni jossain jenkkiohjelmassa myös sellaisen keinon, että vauvaa koitettiin saada liikkumaan jääpussin avulla. Siinä vatsan päälle asetettiin esim. pakastehernepussi, ja ideana oli että vauva koittaa väistää tätä kylmää siirtymällä pois edestä. Pussin avulla sitten yritettiin ohjata vauvaa väistämään oikeaan suuntaan, eli saamaan päätä alas. Ei onnistunut ainakaan sillä esimerkkimammalla, ja muutenkin tuntuu jotenkin hurjalta kylmällä häiritä vauvan asentoa. En siis menisi itse kokeilemaan.
Vielä synnytystavasta. Sain siis esikoiseni sektiolla, vieläpä hätäsellaisella, ja toivuin todella nopeasti. Söin kipulääkkeitä vain kolme päivää, jonka jälkeen olin täysin ok, piti jopa hieman toppuutella liikkumisen kanssa, kun en meinannut malttaa ottaa tarpeeksi rauhallisesti. En usko että toipuminen perätilasynnytyksestä olisi voinut olla yhtään helpompaa, päinvastoin! Itse asiassa ihan normaalisti synnyttäneet huonekaverit näyttivät olevan kipeämpiä kuin minä, ainakin toinen heistä jonka vauva oli painanut yli 4kg, eli repeämät olivat ilmeisesti pahat. Myös perätilassa on isompi riski repeämille, koska pää ei tule edeltä venyttäen kudoksia (niin kuin luonto on tarkoittanut), joten pään viimein tullessa ulos pitää yhtäkkiä venyäkin ihan maksimiin nopeasti.
Tälläkin kertaa olen täysin sektion kannalla ellei vauva käänny ajoissa raivotarjontaan, sillä varsinkin suunnitellussa sektiossa voidaan paljon paremmin ottaa kaikki riskit huomioon, kun taas perätilan synnyttäminen saattaa päättyä joka tapauksessa sektioon komplikaatioiden vuoksi, eikä silloin ehkä ole aikaa tehdä kaikkia "vimpan päälle". Mutta jokainen päättää tietysti itse, ja jo alakautta synnytäneille perätilasynnytys on varmasti hyvä vaihtoehto, mikäli sitä lääkäritkin suosittelevat.