Milloin vauva kääntyy alaspäin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meme72
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

meme72

Jäsen
02.08.2007
199
0
16
Milloin/millä rviikolla teillä masuasukas on kääntynyt raivotarjontaan? Itsellä menossa rv 33 ja vauveli vielä potkiskelee alavatsalle ja istuskelee siellä tyytyväisenä. Olen alkanut epäilemään, ettei hän enää mahdukaan kääntymään alaspäin. Jos vauva ei käänny, mitä silloin on tehty. Yritetty kääntää, sovittu sektioaika vai oletteko synnyttäneet perätilassa? Olisin kiitollinen positiivisista vastauksistanne ja kokemuksistanne!

Täältä pesee positiivisia kokemuksia :)

Eli poikamme oli raivotarjonnassa kunnes synnytystapa-arvioinnissa vko 36 ilmene että oli kääntynyt jalat edellä (eli ei mitään mahkuja alkaa silleen synnyttää). No varattiin uusi tapaaminen seuraavalle viikolle jolloin varauduttiin käännytysyritykseen. Kuinka ollakaan ja huomaamattani poika oli fiksusti kääntynyt takaisin raivotarjontaan. Hän oli ihan normaalikokoinen ja silti riitti hyvin tilaa siellä pyöriä viime metreillä.

Minua vain askarrutti että kun menee synnyttämään mikseivät silloin vielä tarkista ultralla että on tulossa "oikeinpäin"...

Onpas mukavaa kuulla, että näinkin voi käydä kuin sinulla JonnaP. Mulle sanottiin neuvolassa, että enää tässä vaiheessa ei yleensä voi olla huomaamatta kun vauva kääntyy alaspäin. Toivon todella, että vielä kääntyisi. Pelkään sitä kääntämistä väkisin, kun sekään ei kai aina onnistu...

Eikös kääntämistäkin yritetä vasta joskus rv 37->....että sen puoleen vauvalla on vielä hyvin aikaa kääntyä moneen kertaan!

Korjatkaa, jos olen väärässä, mutta näin on ollu ainakin kahdella tutullani...

Täälläkin edelleen istuskellaan masussa, rv 33+. Ensi viikolla on neuvola ja jos vauva on edelleen perätilassa, niin varataan aika kääntöön mahdollisimman pian. Perätilassa ei kuulemma täällä ainakaan mielellään anneta synnyttää, kun synnytys on silloin ongelmallisempi ja esim. vauvan solisluun murtumat yleisempiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Alumiinikuu:
Minulla kääntyi viime viikolla 37+4. Sektiolla jo "peloteltiin"...
Edelliset olleet rt:ssa ihan siitä asti, kun sitä asentoa on korttiin alettu merkitä.

Miltä rv:ltä alkaen tuota sikiön asentoa on tapana ruveta tarkkailemaan? Mulla on nyt rv 30+ ja toistaiseksi asiasta ei ole neuvolassa puhuttu sanaakaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Emma75:
Miltä rv:ltä alkaen tuota sikiön asentoa on tapana ruveta tarkkailemaan? Mulla on nyt rv 30+ ja toistaiseksi asiasta ei ole neuvolassa puhuttu sanaakaan.
viikon 30 jälkeen pystyy masun päältä kokeilemaan vauvan asentoa, sen jälkeen alkaa olla jo sen verran kokoa..

Mulla tsekattiin vauvan asento ensimmäisen kerran lääkärin neuvolassa rv 26/27. Vauveli ei ole kertaakaan ollut vielä pää alaspäin. Tunnen sen verran hyvin potkut alavatsalla. Mukavaa kuitenkin kuulla rohkaisevia viestejä siitä, että vauva voi kääntyä vielä ihan viimeisilläkin viikoilla! :)

Olen kasvimaalla kyykkinyt ja ollut marjassakin, mutta eipä ole täällä ainakaan vielä tuo terkkarin neuvo tuottanut tulosta. Mihinkähän se perustuu? Tuleeko vaaville tukalat oltavat, kun tila pienenee masussa kyykkiessä...
Kiitos rohkaisevista vastauksista. Toki luen niitä mielellään lisääkin.

täällä ei vauva enää kääntynyt itsestään ja sektiopäivä sovittu... Ulkokäännöstä varmasti ehdottavat, itse en tähän suostunut, koska lapsivettä hyvin niukasti. Lääkäri myös selvitti, että toisilla kohtu "muovaa" vauvan perätilaan, ja esim. jos lapsivettä on niukemmin, ei vauva siellä pääse pyörimään ihan niin kovasti, eli saattaa jäädä pysyvästi pepulleen näistäkin syistä... mene ja tiedä!
Kovin täällä varsinaissuomessa ollaan alatiesynnytyksen kannalla ja minuakin yrittivät perätilasynnytykseen, mutten ainakaan näin ensikertalaisena siihen suostunut. Mutta se on jokaisen mietittävä itse jos lääkärit vaihtoehdon antavat...

Minä olen rv33 ja vauva kääntyilee edelleen pari kertaa viikossa. Käännökset tuntuvat jo aika hurjille. Tuntuu, että vauva tulee ihon läpi. Viimeksi tänään kääntyi perätilaan. Saisi jo rauhoittua ja pysyä raivotarjonnassa niin ei tarvitsisi miettiä sektiota. Kääntymisen jälkeen meidän vauva muuten väsähtää aina yhdeksi päiväksi. Liikkeitä tulee silloin paljon vähemmän.

Yleensä sikiö kääntyy raivotarjontaan 28-30 viikolla, arviolta siis. Toki myöhemminkin voi kääntyä, mutta noita viikkoja ennen tilaa on niin kovasti hyöriä ja pyöriä, että vaikka hetkellisesti rt olisikin, niin seuraavassa hetkessä voi olla jo perätilassa.

Mullakin muuten tuntuu potkut alamahalla ja silti Pieni on raivotarjonnassa. :)

Mulla kääntyi rv 33. Joskus viikoilla 36-37 on kääntämisyritys..neuvola laittaa kyllä lähetteen äitipolillejos tarvis. Tuolla meidän Elomassuissa yhdellä äidillä kääntyili vauva vielä ihan viimisillä viikoilla monta kertaa pt-rt-pt-rt-pt ja loppujen lopuks synnytti ja vauva oli raivotilassa.

Mulla kääntyi pää alaspäin jo ennen viikkoa 30. Isommat potkut tuntuu kyljessä ja alhaalla pään ja käsien muksauksia. Toivottavasti ei enää käänny ympäri, tuskin mahtuisi enää takasin kääntymään :/

Hyvin vaihtelevasti on näköjään käännökset itse kullakin vauvalla sujuneet. Kävin tänään neuvolassa ja neuvolatäti arveli, että vauveli on edelleen sitkeästi perätilassa. Olen jo miltei luopunut toivosta, että kääntyisi omin avuin pää alaspäin. Nyt on menossa 33+0 tasan. Kahden viikon päästä on sitten lääkäriaika, jossa ultralla katsotaan, mikä silloin on tilanne. Jos ei ole kääntynyt, saan sitten ajan äitiyspolille. Siellä katsotaan ja tutkaillaan tilannetta, miten edetään. Vaihtoehtona ovat siis vauvan kääntämisyritys tai suunniteltu sektio, jos ei kääntäminen syystä tai toisesta onnistu.... Täällä Keski-Suomessa ei perätilassa tarvitse onneksi synnyttää, jollei aivan välttämättä halua.

Alkuperäinen kirjoittaja Emma75:
Alkuperäinen kirjoittaja Alumiinikuu:
Minulla kääntyi viime viikolla 37+4. Sektiolla jo "peloteltiin"...
Edelliset olleet rt:ssa ihan siitä asti, kun sitä asentoa on korttiin alettu merkitä.

mulla kuopus on merkitty raivotarjontaan ekan kerran rv26+1

Yhteistyössä