Perätila

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Töyhtis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Töyhtis

Vieras
Vauveli istuu tukevasti pyllyllään ja tässä joutuu jo miettimään eri vaihtoehtoja- eli mitä kokemuksia/tietoa/mielipiteitä teillä on, kannattaako sallia kääntämisyritys (jos mahdollista)? Olen vaan kuullut ja tiedän tapauksen jossa lapsi kuoli aika pian tuon kääntämisen jälkeen. Kokemuksia perätilasynnytyksestä? Sectiosta toipuminen, sen kivuliaisuus, riskit jne.?

Itse ottaisin sektioin. En kääntämisyritystä (usein lapsi kääntyy sen jälkeen takaisin, ja tosiaan, tuo kuoleman riski on olemassa) tai alakautta.

Minulle tehty suunniteltu sektio, meni hyvin, ei juuri kipuja sen kummemmin jälkeenpäin (tosin eka ylösnousupäivä oli kamala, mutta ei kivun takia, vaan äärimmäisen hutera olo) ja kuntoutuminen nopeaa (lapsen kanssa et ehdi miettiä itseäsi...).

Mua kiinnostais tää kanssa. Te joilla on kokemuksia niin kertokaa. Ja haluisin myös tietä minkä kokoisia teidän lapset on ollu syntyessään, sitä kun sanotaan että perätilavauvat on tavallista pienempiä.Meillä odotellaan pientä vauvaa...

Sektion minäkin ottaisin.
Tuosta kuoleman riskistä en ole ennen kuullutkaan, mutta jos siinä tosiaan sellainen on niin en missään nimessä suostuisi. Vaikka riski olisi minimaalisen pieni.
Alakautta en myöskään uskaltaisi yrittää synnyttää.

kuoleman riskistä en ollu minäkään kuullut, vaikka vuosi sitten yritettiin perätilan takia kääntääkkin vauvaa. käännös tapahtui mahan päältä painamalla/pukkaamalla ja samalla lääkäri ultras. meillä tyttö ei suostunu inahtamaankaan mihinkään suuntaan. itse tapahtumana, käännösyritys oli tosi inhottava. sattui ihan vietävästi. :o :( siispä kun käännös ei meillä onnistunut, niin päädyttiin suunniteltuun sektioon. tyttö oli pieni syntyessään. syntyi rv.39+1 ja painoi 2670g ja oli 48cm pitkä. just tuon pienikokoisuudenkin takia muuten päädyttiin siihen sektioon, koska voi kuulemma hidastaa avautumisvaihetta, kun ei niin tehokkaasti paina alaspäin/avaa perätilassa, verrattuna siihen jos syntyis pää alaspäin.

niin ja tuosta sektiosta vielä, niin itse synnytys-tapanahan se on "helppo", (kaks alatiesynnytystä ennen tuota sektiota kokemuksena) ja jälkikivutkin olivat mulla siedettävät. kotiuduin sairaalasta 3.päivänä sektiosta ja en ollut kipee. mutta siitä huolimatta synnytän mieluummin alakautta tän tulevan vaavin, se "tunnepuoli" on aivan erilainen..ja täähän on vain mun kokemus. =)

Minulla perätila huomattiin vasta 37+4, kun pyysin neuvolasta päästä painoarvioon. Kääntämisyritys oli seuraavana päivänä, mutta poika ei suostunut istumapaikastaan luopumaan. Lapsivettä oli vähän ja kun kääntäminen alkoi tuntua kipeältä, lääkäri lopetti. Sovittiin leikkauspäivä vkolle 40+1. Lasivesi meni kuitenkin jo seuraavana yönä ja poika oli maailmassa seuraavana aamuna. Leikkauksesta toivuin hyvin ja se oli muutenkin ihan mukava kokemus, ehkä juuri sen takia että asiat etenivät niin nopeasti. Poika oli syntyessään 3370g ja 48cm :heart:

Mä synnytin esikoisen perätilasta. Lantion koko mitattiin, ja todettiin riittäväksi kolmikiloiselle (painoarvio) vauvalle.
Synnytys oli hidas, mutta, helppo. Suosittelen, jos lääkärin mielestä alatiesynytys on mahdollinen.

Mä kans synnytin esikon perätilassa alakautta, oli yllätys perätila. Ei jäänyt mitään pahoja muistoja, et ihan hyvin meni kaikki. Lääkäri teki painoarvion 3400g ja tyttö oli syntyessään 3390g.

Enkä ees revennyt tms...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2005 klo 14:42 vieras kirjoitti:
Mieti ja keskustele, kumpi turvallisempi lapselle, äläkä mieti, että kumpi olisi kivampi/palkitsevampi kokemus. Suunniteltu sektio on varsin turvallinen perusterveelle äidille.

En minä tätä nyt olekaan miettinyt että kumpi kivempi kokemus, sen kivun ja muun vastaavan takia ei kívoja varmasti kumpikaan. Lapsen kannaltahan tätä tottakai ajatellaan ja se lopputulos synnytystavasta riippumatta on tärkein.

Kannattaa ottaa tarkkaan asiasta selvää. Kyllä lääkärit varmaan tutkii ja suosittelee sitten jotain ratkaisua. Itseäni vaivaisi eniten alatiesynnytyksessä se, että imukupit ja muut apuvälineet eivät ole mahdollisia ja jossain vaiheessa leikkaaminenkin on liian myöhäistä. Varmaan synnytystä seurataan normaalia tarkemmin (lääkäri kai paikalla koko ajan?) ja leikkaukseen lähdetään herkemmin mitä "normaalisti", mutta silti... Kääntämisyrityksestä en osaa sanoa mitä tekisin.

En nyt kyllä menisi sanomaan sektiota varsin turvalliseksi kenellekään. Se on suuri leikkaus, jossa joudutaan leikkaamaan paljon, ennen kuin vauva on ulkona. Mulle lääkäri sanoi, ettei mielellään leikkaa ketään, ellei siihen ole lääketieteellistä syytä.

Paraneminen itselläni kahdesta sektiosta kohtalaisen hidasta, viikko sairaalassa ( pääsi kotiin vasta kun tikit poistettu 5.päivä leikkauksesta) ja kotona ei saa nostaa ennen jälkitarkastusta mitään vauvaa painavampaa ennen jälkitarkastusta.

Vauvaakaan en saanut viereen, kuin vasta kolmen tunnin kuluttua leikkauksesta. kun oli ensin haavan ompelu ja heräämössä odottelin puudutteen häipymistä. Onneksi isä oli pienen kanssa sen ajan, saipahan nyytin omia ihan itselleen.

Muuten meni hyvin, maito nousi rintoihin ja jälkivuotokin on alatiesynnytystä vähäisempää.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2005 klo 09:07 Timon kirjoitti:
En nyt kyllä menisi sanomaan sektiota varsin turvalliseksi kenellekään. Se on suuri leikkaus, jossa joudutaan leikkaamaan paljon, ennen kuin vauva on ulkona. Mulle lääkäri sanoi, ettei mielellään leikkaa ketään, ellei siihen ole lääketieteellistä syytä.

Paraneminen itselläni kahdesta sektiosta kohtalaisen hidasta, viikko sairaalassa ( pääsi kotiin vasta kun tikit poistettu 5.päivä leikkauksesta) ja kotona ei saa nostaa ennen jälkitarkastusta mitään vauvaa painavampaa ennen jälkitarkastusta.

Vauvaakaan en saanut viereen, kuin vasta kolmen tunnin kuluttua leikkauksesta. kun oli ensin haavan ompelu ja heräämössä odottelin puudutteen häipymistä. Onneksi isä oli pienen kanssa sen ajan, saipahan nyytin omia ihan itselleen.

Muuten meni hyvin, maito nousi rintoihin ja jälkivuotokin on alatiesynnytystä vähäisempää.

No kyllä sitä sektiota voi turvalliseksi sanoa. Kyse on myös vauvasta mitä et ottanut nyt ollenkaan kirjoituksessasi huomioon :o ! Ja eiköhän perätila nimenomaan ole lääketieteellinen syy.

Mitäs sitten kun perätila vauvalla alkaa esim. sydänäänet laskea ja pitäisi saada nopeasti ulos? Ei voida käyttää imukuppia tai muuta. Eipä kuulosta kovin turvalliseltä tämäkään.

Jos vauva on pieni, mahtuu todella hyvin tulemaan, äiti motivoitunut eikä ensisynnyttäjä ja lääkäri suosittelee alatiesynnytystä niin ehkä sitten. Varmaan onkin ihan turvallinen, monella tuntui olevan hyviä kokemuksia, mutta ei sektiota missään nimessä voida sen vaarallisempana pitää.

Ja mitä tuohon omaan toipumiseen tulee, itse toivuin alatiesynnytyksestä huomattavasti hitaammin miltä tuo sinun toipumisesi kuulostaa sektiosta. Myös mulla oli vauvalla virhetarjonta mitä myös perätila on.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 06.11.2005 klo 10:31 Töyhtis kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 05.11.2005 klo 14:42 vieras kirjoitti:
Mieti ja keskustele, kumpi turvallisempi lapselle, äläkä mieti, että kumpi olisi kivampi/palkitsevampi kokemus. Suunniteltu sektio on varsin turvallinen perusterveelle äidille.

En minä tätä nyt olekaan miettinyt että kumpi kivempi kokemus, sen kivun ja muun vastaavan takia ei kívoja varmasti kumpikaan. Lapsen kannaltahan tätä tottakai ajatellaan ja se lopputulos synnytystavasta riippumatta on tärkein.

Ajattelin tuolla kommentilla vaan kommentoida aiempia kommentteja synnytyksen (alatie) palkitsevuudesta. En siis kritisoida sinua.

Taivaan totuus on että sektio on AINA vaarallinen, se on TODELLA SUURI LEIKKAUS ja sektiovauvalla on 7% suurempi kuoleman riski kuin alakautta syntyvällä ja jos aikaisempi lapsi on syntynyt sektiolla niin riski seuraavan syntymässä jo kaksinkertaistuu(vai peräti kolminkertaistuu).

Nää on ihan faktoja josta 3 lääkäriä kertoi ajan henki-ohjelmassa viime keväänä. Ja kyllä mullekin synnärillä lääkäri sanoi että "voidaan leikata mutta..." ja kertoi erittäin selvästi että alatiesynnytys on yleisesti lapselle sekä äidille turvallisempi.

Ja kyllä ne lääkärit tietää mitä tekee, mä olin ensisynnyttäjä ja tuskin ne olis alatiesynnytystä ehdottanut mikäli ei olis mahtunu tulee tai vauva olis ollut jotenkin kummallisessa asennossa.Oli ns. "täydellinen perätila" eli linkkuveitsenä varpaat korvissa. Synnytyksessä oli paikalla 2 kätilöä ja lääkäri ja etukäteen jo kerrottiin että mitään riskejä synnytyksessä ei oteta. Eli HETI jos tulee pikkuisenkin ongelmia, ihan mitä tahansa niin sit leikataan VÄLITTÖMÄSTI!

Nämä tämmöiset asiathan on ihan tapauskohtaisia ja jokainen synnytys on rankka ja "vaarallinen" oli tapa tai vauvan tarjonta mikä tahansa. Minä ainakin uskalsin ihan pelottomasti ja hyvillä mielin pt synnyttää, kyllä mun mielestä lääkäreihin voi luottaa ja itse ainakin pelkäsin sektiota ihan suunnattomasti.

Keskustele lääkäreiden ja kätilöiden kanssa, mutta uskon että varmasti leikkaavat pt olevan vauvan jos näin haluat. Halusin vain kertoa että kaikki voi mennä myös hyvin. =)

:hug:

Erotettinko ohjelmassa elektiivinen sektio ja kiireellinen ja hätäsektio? Sektio on ylipäätään äidille vaarallisempi kuin lapselle. Riskit seuraavissa raskauksissa riippuu monista seikoista, sektioiden syystä ja miten tehty (bikini vai pystyviilto).

Toki leikkaus on aina leikkaus, mutta mielestäni maassa jossa tehdään kohdunpoisto runsaista kuukautisista kärsiville on elektiivisen sektion vaarojen korostaminen liioiteltua.

Toki lääketieteessä pyritään alatiesynnytykseen luonnonmukaisena ja resursseja vähemmän kuluttavana aina kuin mahdollista. On toki riskittömämpi, mutta omalla kohdalla§ei koskaan tiedä miten käy. Yksi kuolee rintasyöpään ja toinen selviää siitä.

Itse en perätilaa alakautta lähtisi yrittämään. En myös kääntöyritystä.

Kaikki kunnia alatiesynnyttäjille.

Parasta olisi kun äideille annettaisiin puolueetonta informaatiota. Kummankin tavan riskeistä ja hyvistä puolista. Näin ei yleensä suinkaan ole. Sektio on paha mörkö ja alatiesynnytys se hieno asia. Kyllä siinäkin lapsia vammautuu ja kuolee. Sektiossa ei todennäköisesti kuole lapsi tai äiti jos suunniteltu. Eli huono tuuri voi käydä teki niin tai näin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2005 klo 16:07 VilliPurri kirjoitti:
Taivaan totuus on että sektio on AINA vaarallinen, se on TODELLA SUURI LEIKKAUS ja sektiovauvalla on 7% suurempi kuoleman riski kuin alakautta syntyvällä ja jos aikaisempi lapsi on syntynyt sektiolla niin riski seuraavan syntymässä jo kaksinkertaistuu(vai peräti kolminkertaistuu).

Niin no joo, onhan se. "Normaali" synnytyskin on vaarallinen. Elämä on...

Ihmisellä on kuitenkin suurempi todennäköisyys kuolla liikenteessä kuin synnytyksessä, sektiossakin, joten ihan turhaa liioittelua on sanoa sektiota vaaralliseksi.

Onko perätilassa olevalla vauvalla todella 7% suurempi kuoleman riski sektiossa kuin jos ensisynnyttäjä hänet alateitse synnyttäisi?
Tässä tapauksessa on nyt mietittävä vain perätilassa olevaa vauvaa, ei synnytyksiä noin niin kuin yleensä.

Toki on mukava kuulla, että kaikki on mennyt hyvin =) !

Toivon, että jokainen vastaavan valinnan edessä ottaa asiosta selvää itse puolueettomista lähteistä. "Alakautta vaan, oli mikä oli" -lääkäreitä riittää kyllä, asiosta voi ja pitää itsekin ottaa selvää.

Laitanpa tähän kääntämisestä, kun on vaan tuota leikkausta lähinnä kommentoitu. Minulle ei jäänyt ulkokäännöksestä pahaa mieltä, enkä kokenut sitä epämukavana. Neiti kääntyi oikein hyvin. Seurasivat pitkään sydänääniä, käyrään piti tulla vielä illalla uudestaan. Ja koko toimenpiteen ajan sydänääniä seurattiin tarkkaan, kääntäminen olis lopetettu, jos syke olis noussu tai laskenut liikaa. Ja onneksi neiti pysyi loppuun asti pää alaspäin! Synnytyksessä selvis, että oli tosi lyhyt napanuora, siksi tyttönen ei kääntynyt itsekseen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2005 klo 17:37 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2005 klo 16:07 VilliPurri kirjoitti:

Niin no joo, onhan se. "Normaali" synnytyskin on vaarallinen. Elämä on...

Ihmisellä on kuitenkin suurempi todennäköisyys kuolla liikenteessä kuin synnytyksessä, sektiossakin, joten ihan turhaa liioittelua on sanoa sektiota vaaralliseksi.

Onko perätilassa olevalla vauvalla todella 7% suurempi kuoleman riski sektiossa kuin jos ensisynnyttäjä hänet alateitse synnyttäisi?
Tässä tapauksessa on nyt mietittävä vain perätilassa olevaa vauvaa, ei synnytyksiä noin niin kuin yleensä.

Toki on mukava kuulla, että kaikki on mennyt hyvin =) !

Toivon, että jokainen vastaavan valinnan edessä ottaa asiosta selvää itse puolueettomista lähteistä. "Alakautta vaan, oli mikä oli" -lääkäreitä riittää kyllä, asiosta voi ja pitää itsekin ottaa selvää.

Muistaakseni tosiaan (asiaan joskus perehdyin) sektiovauvalla on suurempi riski kuolla synnytykseen kuin alakautta syntyvällä.(perätilassa molemmat, tietenkin)
MUTTA, jos se riski on alakautta syntyvällä reilusti alle prosentin luokkaa, ei siitä enää se seitsemän prosenttia siitä ole paljon mitään... Molemmissa pienet riskit!
Tarkkaan harkitsin muinoin, luin monta kirjaa, ja, alatiesynnytykseen päädyin, siksi, että se oli sekä vauvalle, että äidille parempi vaihtoehto.
Mutta, edellytykset alatiesynnytykselle pitää olla, ja halua...

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2005 klo 10:21 Vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.11.2005 klo 09:07 Timon kirjoitti:

No kyllä sitä sektiota voi turvalliseksi sanoa. Kyse on myös vauvasta mitä et ottanut nyt ollenkaan kirjoituksessasi huomioon :o ! Ja eiköhän perätila nimenomaan ole lääketieteellinen syy.

Mitäs sitten kun perätila vauvalla alkaa esim. sydänäänet laskea ja pitäisi saada nopeasti ulos? Ei voida käyttää imukuppia tai muuta. Eipä kuulosta kovin turvalliseltä tämäkään.

Jos vauva on pieni, mahtuu todella hyvin tulemaan, äiti motivoitunut eikä ensisynnyttäjä ja lääkäri suosittelee alatiesynnytystä niin ehkä sitten. Varmaan onkin ihan turvallinen, monella tuntui olevan hyviä kokemuksia, mutta ei sektiota missään nimessä voida sen vaarallisempana pitää.

Ja mitä tuohon omaan toipumiseen tulee, itse toivuin alatiesynnytyksestä huomattavasti hitaammin miltä tuo sinun toipumisesi kuulostaa sektiosta. Myös mulla oli vauvalla virhetarjonta mitä myös perätila on.

asenteet varmaan muokkautuu hyvin pitkälti vastaan tulleen hoitohenkilökunnan ja lähipiirin kokemuksien ja mielipiteiden mukaan.
mä en pidä perätilaa kovin hyvänä syynä sectioon. ensisynnyttäjällä se voi olla hyvä ja turvallinen tapa saada lapsi maailmaan, mutta uudelleensynnyttäjänä en sitä mahdollisuutta käyttäisi.
tää mun asenne johtuu varmaan siitä, että mun kanssa samaan aikaan lapsivuodeosastolla oli keisarinleikkauksesta toipuva äiti, joka oli todella huonossa kunnossa.
toinen syy on se, että äitini synnytti täysiaikaiset kaksoset, kummatkin kooltaan yli 3,5 kiloa, joista toinen perätilassa. jos joku selviää siitäkin, ni miksei yhdestä perätilassa olevasta?
mulla kun ei ole lääketieteellistä koulutusta, niin tää seuraava on vaan mielipide: mä siis pitäisin alateitse synnyttämistä kaikista riskittömimpänä tapana synnyttää, jos vauva on normaalisti raivotilassa. jos vauva on perätilassa, niin uudelleensynnyttäjänä itse en leikkausta haluaisi, vaikka saattaisin suositella sitä ensisynnyttäjälle. mikään synnytystapahan ei ole täysin riskitön, mutta mulla on aika negatiivinen kanta leikkaukseen.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2005 klo 21:23 honiska kirjoitti:
asenteet varmaan muokkautuu hyvin pitkälti vastaan tulleen hoitohenkilökunnan ja lähipiirin kokemuksien ja mielipiteiden mukaan.
mä en pidä perätilaa kovin hyvänä syynä sectioon. ensisynnyttäjällä se voi olla hyvä ja turvallinen tapa saada lapsi maailmaan, mutta uudelleensynnyttäjänä en sitä mahdollisuutta käyttäisi.
tää mun asenne johtuu varmaan siitä, että mun kanssa samaan aikaan lapsivuodeosastolla oli keisarinleikkauksesta toipuva äiti, joka oli todella huonossa kunnossa.
toinen syy on se, että äitini synnytti täysiaikaiset kaksoset, kummatkin kooltaan yli 3,5 kiloa, joista toinen perätilassa. jos joku selviää siitäkin, ni miksei yhdestä perätilassa olevasta?
mulla kun ei ole lääketieteellistä koulutusta, niin tää seuraava on vaan mielipide: mä siis pitäisin alateitse synnyttämistä kaikista riskittömimpänä tapana synnyttää, jos vauva on normaalisti raivotilassa. jos vauva on perätilassa, niin uudelleensynnyttäjänä itse en leikkausta haluaisi, vaikka saattaisin suositella sitä ensisynnyttäjälle. mikään synnytystapahan ei ole täysin riskitön, mutta mulla on aika negatiivinen kanta leikkaukseen.

niin, ja piti vielä sanoa, että mä en luultavasti suostuisi leikattavaksi ellei lääkäri antais vaihtoehdoiksi muuta ku leikkauksen tai jomman kumman kuoleman.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.11.2005 klo 21:23 honiska kirjoitti:

Kyllä, näin juuri. Mäkin mietin tätä vielä ja mulla itselläni paljon mielipiteissä vaikuttaa varmasti myös se, että olin itse todella huonossa kunnossa alatiesynnytyksen jälkeen missä vauvalla virhetarjonta ja imukuppia käytettiin (onneksi oli tämä mahdollisuus!!!). Lisäksi valitettavasti tiedän tapauksen jossa ensisynnyttäjä synnytti alakautta perätilavauvaa lääkärin suosituksesta ja vauva kuoli.
Omalla kohdallani jo pelkkä pelko olisi niin suuri että siitä olisi haittaa ja sektio olisi turvallisempi vaihtoehto. Äidin motivaatio on tärkeässä osassa mielestäni! Pelkkiin tilastoihin on turha tuijottaa.
Uudelleen synnyttäjän kohdalla en olekaan niin "jyrkästi" sektion kannalla mitä ensisynnyttäjän kohdalla (paitsi itse en suostuisi jo edellisen synnytyksen perusteella.).

Hyvä että tähän asiaan saa näin paljon asiallisia kommentteja. Itse menen huomenna äitipolille keskusteleen asiasta ja luulen kyllä että hoitohenkilökunnan mielipiteellä on suuri merkitys mun päätökseen. Sitä olen miettinyt että "aika" monesta lähteestä on saanut lukea epäonnistuneesta perätilasynnytyksestä, missä hätäsektiota ei ole keritty tekemään...mutta en ole lukenut mistään epäonnistuneesta suunnittellusta sektiosta? Olenko ollut vaan puolueellinen lukija?

Aikaisemmin en edes ollut ajatellut lekkausta. Mutta nyt kun on käynyt ilmi tää perätila ja lapsen todella pieni koko, niin mulle on tainnut tulla synnytyspelko ja kova menettämisen pelko. Ei meinaa enää osata ollenkaan ajatella alatiesynnytystä ja se kääntäminenkin on ruvennut hirvittään :ashamed:

Yhteistyössä