Peräruiske? Epiduraali?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niiskuneiti*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niiskuneiti*

Vieras
hei! Synnytys lähestyy (TAYSSISSA) ja mietin tässä että annetaanko siellä peräruiske automaattisesti ja tuntuuko se miltään?
'Entä annetaanko epiduraali helposti ja missä vaiheessa? Pitääkö olla tietyn verran avautunut että sen saa, vaikka olisi kuinka kipeä?

Annetaan peräruiske automaattisesti, eikä tunnu missään.

Epiduraalin saa laittaa vasta, kun paikat on auki oliko se 4 cm tms.? Epiduraali annetaan myös helposti. Itelleni ainakin kätilö sen tilas, ku näytin kuulemma niin kipeeltä. ;o) Ite en ois ottanut kai sillonkaan vielä. Mutta mulla se ei jostain syystä sitten tehonnut koko puudute. Onneksi varmaan on tosi harvinaista, että siitä ei ole apua.

Ite synnytin siis TAYSissa reilut 1,5 vuotta sitten ja ihan hyvät muistot jäi kaikesta!

Mulle ei ainakaan Hysissa peräruisketta annettu. En sitä pyytäny, eikä kukaan kyllä tarjonnukkaan 12 h:n aikana. Epiduraalin sain tunnin päästä sairaalaan menosta. Tarvii tosiaan olla vähintään 4 cm auki, ennen ku sitä annetaan. Ja eiköhän sen ihan helpolla joka paikassa saa :)

Epiduraalia ei ihan helposti saa sellaisissa sairaaloissa, joissa synnytysosastolla ei ole omaa nukutuslääkäriä. Esim. P-KKS:sä tarjotaan kai petidiiniä, ilokaasua ja kohdunkaulan puudutetta ensin. Siellä muistaakseni vain 30% synnyttäjistä saa epiduraalin.

Alkuperäinen kirjoittaja piif:
Epiduraalia ei ihan helposti saa sellaisissa sairaaloissa, joissa synnytysosastolla ei ole omaa nukutuslääkäriä. Esim. P-KKS:sä tarjotaan kai petidiiniä, ilokaasua ja kohdunkaulan puudutetta ensin. Siellä muistaakseni vain 30% synnyttäjistä saa epiduraalin.

Tää on varmaan totta. Synnytin siis P-KKS:ssa. Sain ensin paraservikaalin, ei tehonnut, ja halusinkin myös epiduraalin alun alkujaan. Jouduin sitten odottelemaan aika kauan (ajan taju hukassa, en tiedä kuinka kauan... Tuntui ikuisuudelta ;o) ) kun lääkäri huiteli jossain ja kätilö joutui jo soittelemaan peräänkin että ala tulla, tää on kiireellisempää :D

Niin ja peräruiskeen sai halutessaan.. Kaverini tosin ei ollut samaisessa sairaalassa saanut kun oli kätilö kysynyt että milloinkas kävit viimeksi kakalla ja hän oli vastannut että aamulla (synnytti illalla). Itseltä ei kyselty mitään ja sain halutessani peräruiskeen. Helpotti omaa oloa kun tiesi ettei tarvii ****** ponnistaa pöydälle vaan pelkän vauvan... :)

En synnyttänyt tayssissa, mutta vastaan silti. Kun menin yöllä synnyttään niin kätilö kysyi koska viimeksi oon käyny isolla asialla. No siitä oli 16 tuntia suurinpiirtein. Ei laittanu peräruisketta. Sain myöhemmin epiduraalin. Synnytin seuraavana aamuna ja ei tullu muuta ulos ku vauva ja istukka. Sinä päivänä en edes harkinnu muuta ku pissaamista. Illalla osaston kätilöt käski liottaa luumuja ja popsia niitä iltapalan jälkeen. Niitä oli siellä tarjolla. No niiden avulla ja jännittävällä ponnistamisella seuraavana aamuna tuli tavaraa..yök..mutta siis kauan pysty oleen kakkimatta. Kantsii niitä luumuja sit syödä joka ilta alkuun, niin kummasti helpottaa aamulla. Ja sit jos väkevää kahvia vielä aamulla, niin ei oo niin jänniä ne vessa reissut..heh..

en ole synnyttänyt minäkään tayssissa, mutta kommentoin silti tuota peräruisketta :). eli sen suosittelen ottamaan. esikoisella sen sain, enkä silloin tajunnut mikä helpotus se on... kuopusta odottaessani olin nimittäin maha löysällä ainakin puoli vuorokautta ennen synnärin käynnistymistä, joten sanoin, etten ruisketta enää tarvitse. kuinkas sitten kävikään: kun synnytin, tuli sekä lasta että kakkaa ja se oli minusta ihan tosi noloa :/. niinpä lähestyvässä kolmannessa synnärissä en peräruiskeesta kieltäydy ;P...

TAYSissa tosiaan tuo peräruiske on ihan rutiini, niin ainaki mulle sanottiin. Eli sen saa, tai oikeestaan joutuu ottamaan ihan pyytämättäkin. ;o) Mutta ei ole kyllä yhtään ilkeä toimenpide, vaikka ajatuksena vähä ilkeeltä vois tuntuakin.

Oon miettinyt just tota, kun mun tilanteessa maha tulee varmasti olemaan tosi löysällä, kun on jo nyt ollut pitkään. Että suositellaanko siinä tapauksessa peräruisketta? Kuulemma yleensä jos maha on juuri toiminut sitä ei tarvii ottaa...Käsittääkseni naistenklinikalla epiduraalin saa ns helposti, ei välttämättä senttejä mitata - pääasia että synnytys on käynnissä ja kivut sitä luokkaa.

Mulla reilun viikon takaiset kokemukset synnytyksestä...

Maha oli toiminut jo pari viikkoa muutamia kertoja päivässä ja tavara löysää. Itse synnytyspäivänäkin kävin kaksi kertaa kakkosella. Kätilö merkkasi papereihin, että hyvin toiminut vatsa. Mutta kuinkas ollakaan kun ponnistusvaihe oli alkamassa niin voi luoja sitä paskan määrää! Olin valehtelematta nilkkoja myöten ulosteessa. Kahdessa aiemmassa synnytyksessä ei ole tullut ulostetta vaikka en peräruisketta olekaan saanut. Täällä sitä ei tarjota.
Ainut asia mikä jäi vaivaamaan mieltä synnytyksestä tai nolottamaan suunnattomasti oli just tuo.

Ei kannata peräruiskeesta stressata vaan ottaa se mukisematta :) Teidän ja lapsen parasta siinä ajatellaan.

Synnytyksessä tulee ponnistuksen voimasta aina ulostetta, vaikka miten olisi "juuri aamulla käynyt vessassa". Tämä on tämä "mukavuuspuoli" kaikkien kannalta. Ja sitten tärkeämpänä on lapsen turvallisuus eli se, että lapsi voi saada ulostetta hengitysteihinsä ja saada sitä kautta tulehduksen keuhkoihinsa.

Ihan vain järki käteen. Pyydätte vaikka ensin, että näette mikä se peräruiske on. Niin mäkin tein koska ei ollut mitään hajua :D Se EI satu tai tunnukaan ollenkaan! Sairaalahenkilökunta tekee sitä kymmeniä päivässä, joten ei kannata nolostella.

Multa kysyttiin Taysissa heti, haluanko epiduralin kun mentiin. Hoitaja laittoi sitten sen "tilaukseen" - viestin lääkärille. Sitten katsottiin, että olin avautunut 3cm ja annettiin peräruiske. Ja siitä sitten samantien yläkertaan (niin kuin Taysissa on) synnytysosastolle. Mukavaan huoneeseen, jossa sai olla miehen kanssa suurimman osan ajasta ihan rauhassa. Suurin osa oli kuitenkin vain odottelua (synnytys kesti 12h).

piif:Epiduraalia ei ihan helposti saa sellaisissa sairaaloissa, joissa synnytysosastolla ei ole omaa nukutuslääkäriä. Esim. P-KKS:sä tarjotaan kai petidiiniä, ilokaasua ja kohdunkaulan puudutetta ensin. Siellä muistaakseni vain 30% synnyttäjistä saa epiduraalin.

Pakko oli vielä kommentoida tähän eli minä synnytin P-KKS:ssa ja sain epiduraalin, eikä tarvinnut edes pyytää! Mainitsin vaan, että jotain lieventävää vois jo kokeilla ja heti vaan epiduraalia kehiin=) Peräruisketta ei tosin tarjottu, enkä älynny pyytää..olis ehkä ollut ihan hyvä!

Yhteistyössä